Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Sutrevarsel... :  Bmw på sitt beste om dagen.. greier ikke å bygge M biler etter egen (historisk) oppskrift, greier heller ikke å bygge M biler som veger mindre en en passe stor hval. Så hva gjør vi? Vi klemmer til med fjasete "differensiering" på design, og på vegen dit  hopper vi bukk over de fleste stolte identitetsbærende elementer.  

 

Sutring slutt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen lager vel sportsbiler etter egen historisk oppskrift lenger, selv ikke Porsche. Det nærmeste man kommer er vel egentelig amerikanerene, der følger de stadig slavisk sin oppskrift fra 60 tallet. Selvpustende V8er, bakhjulstrekk, lav pris og gode kjøreegenskaper....rett frem 😅

Verden går videre...folk har liksom ikke noe problemer med at ting går over til eldrift. Men veier en M3 litt for mye etter en M2 får xDrive så er det fysj og fy. Vær glad BMW og andre de bilprodusentene i det hele tatt gidder å lage disse bilene i dagens politiske klima (med trykk på klima). De kunne heller brukt de milliardene til å utvikle kjønnsløse elbiler og betalt bøter til EU for ett eller annet tull som har med utslipp å gjøre. Her har kommet BMW med biler som har sekser på langs, mulighet for manuell (M3/M4 og M2) og med firehjulstrekk som man kan slå av. Med ytelser og kjøreegenskaper som får den til å kjøre i sirkel rundt eldre modeller av samme type. Men når BMW snakker om en helelektrisk M bil, da er det flere her som jubler...så det er liksom innafor? For min del så kan de heller legge ned hele M avdelinga fremfor å komme med helelektriske M biler, for noe så kjønnsløst og lite involverende å kjøre har ingen ting med bokstaven M å gjøre.

Det var min "rant" 😅

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Fredrik skrev:

@Fredrik 90Porsche bygger stadig biler etter historisk oppskrift. Det gjelder spesielt 911 GT3, men også 718 Cayman GT4 (som begge har selvpustende B6 motorer) samt selvfølgelig de rene fabrikk-racingmodellene.

De har vannkjølte motorer, og 911 har vel elektronisk styring nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

De har vannkjølte motorer, og 911 har vel elektronisk styring nå.

Jeg synes at i forhold til hvor tro 911 GT3 er mot det originale 911 konseptet er f.eks vannkjøling av motoren for en bagatell å regne. Bare det at motoren stadig er en selvpustende boxersekser (4 liter) er egentlig ganske utrolig og at den pumper ut hele 510 HK ditto. Dagens GT3 veier også kun 1493 Kg, mens dagens M3 veier minimum 1775 Kg. GT3 kommer også med en 6-trinns manuell gearkasse i tillegg til PDK og selvfølgelig har den kun bakhjulstrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Fredrik skrev:

Jeg synes at i forhold til hvor tro 911 GT3 er mot det originale 911 konseptet er f.eks vannkjøling av motoren for en bagatell å regne. Bare det at motoren stadig er en selvpustende boxersekser (4 liter) er egentlig ganske utrolig og at den pumper ut hele 510 HK ditto. Dagens GT3 veier også kun 1493 Kg, mens dagens M3 veier minimum 1775 Kg. GT3 kommer også med en 6-trinns manuell gearkasse i tillegg til PDK og selvfølgelig har den kun bakhjulstrekk.

Det er litt dette jeg forsøker å poengtere med BMW sine M biler også. De er stadig tro mot motor konfigurasjon (R6 eller V8), bakhjulstrekk (eller xDrive som kan slås av) og ren kjøreglede. Hvis du ser på dagens line up av M biler så er de fortsatt on top of the game sammenliknet med konkurrentene. Porsche kan ikke lage luftkjølte motorer i dag slik de gjorde før, og BMW kan ikke bygge M bilene slik de bygget dem på 90 tallet. Iallfall ikke om de har lyst til å overleve..

Ellers så ser jeg du sammenlikner M3 med en meget påkostet utgave av 911. Dagens M3 kommer også med manuell og kun bakhjulstrekk.

Og når vi snakker om vekt, Porsche 993 GT2 fra 1995 veier 1290 kg, og dagens GT3 veier som du sier 1493 så det er ikke bare hos BMW M at bilene har blitt tyngre. E36 M3 veier 1460 kg så M3 og 911 har lagt på seg nesten det samme i løpet av disse årene.

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Det er litt dette jeg forsøker å poengtere med BMW sine M biler også. De er stadig tro mot motor konfigurasjon (R6 eller V8), bakhjulstrekk (eller xDrive som kan slås av) og ren kjøreglede. Hvis du ser på dagens line up av M biler så er de fortsatt on top of the game sammenliknet med konkurrentene. Porsche kan ikke lage luftkjølte motorer i dag slik de gjorde før, og BMW kan ikke bygge M bilene slik de bygget dem på 90 tallet. Iallfall ikke om de har lyst til å overleve..

Men det blir med forsøket, et dårlig sådan!
Å sammenlikne luftavkjølte Porsche med dagens NA toppmodeller vs BMW sitt økende gap mellom de fokuserte E46/E90 M3 æra, kontra dagens M biler.

Det er sistnevnte merke, BMW - som taper markedsandeler, troverdighet og status!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Men det blir med forsøket, et dårlig sådan!
Å sammenlikne luftavkjølte Porsche med dagens NA toppmodeller vs BMW sitt økende gap mellom de fokuserte E46/E90 M3 æra, kontra dagens M biler.

Det er sistnevnte merke, BMW - som taper markedsandeler, troverdighet og status!

Nå var var ikke dette noen konkurranse om hvem som er mest tro til sine klassiske idealer. Det er jeg prøver å få frem, og som dere iherdig forsøker å bortforklare er at det er ikke bare hos BMW at ting må gå videre. Porsche er kanskje den produsenten som er flinkest til å holde på tradisjonen. Men så er de også en småskala produsent sammenliknet med BMW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Ellers så ser jeg du sammenlikner M3 med en meget påkostet utgave av 911. Dagens M3 kommer også med manuell og kun bakhjulstrekk.

Og når vi snakker om vekt, Porsche 993 GT2 fra 1995 veier 1290 kg, og dagens GT3 veier som du sier 1493 så det er ikke bare hos BMW M at bilene har blitt tyngre. E36 M3 veier 1460 kg så M3 og 911 har lagt på seg nesten det samme i løpet av disse årene.

Poenget er at det stadig finnes 911'er som er temmelig tro mot det originale konseptet, noe man knapt kan si om dagens M3. At 911 GT3 er en kostbar bilmodell endrer ikke på at den er en av de aller fineste sportsbilene i alminnelig salg i dag.

Porsche 993 var en spesiell 911 generasjon som bl.a markerte en overgang til ny teknologi. Når 996 GT3 kom på markedet var vekten også opp til 1350 Kg, mens den alminnelige Carrera modellen veide 1320 Kg. 996 Turbo S veide imidlertid 1540 Kg og dagens ekvivalent 992 Turbo S veier hele 1715 Kg.

911'er kommer i alle avskygninger, men det er stadig mulig å kjøpe en 911 som er temmelig tro mot det originale konseptet og dette er dessverre mer enn man kan si om dagens M3.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anyway....poenget opprinnelig var at vi bør være glade BMW fortsatt lager disse M bilene sånn nogen lunde som før. At de ikke tar en AMG med turbo firer og hybrid... Alternativet er ytterligere downsizing eller full elektrisk...og det vil iallfall ikke jeg se på en M bil 😀

Porsche er kjempeflinke til det dem gjør, all ære til dem for å fortsatt kunne tilby så nært det klassiske som mulig i dag. Denne muligheten tror jeg ikke BMW har som storskala produsent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...