Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

55 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Her gjør BMW det jeg mener er helt riktig, altså man har allerede ett velfungerende modellsortiment som man heller elektrifiserer. Derfor er det spennende å se hvordan i4 blir i real life, den er jo førstemann ut av BMW sin nye generasjon elbil som bygges på samme chassis som sine fossile søsken. Gjør BMW dette riktig så er dette både praktisk og økonomisk, samt at det hele blir mye enklere for kundene.

BMW er jo ikke alene om å ha denne tilnærmingen. Bl.a så har PSA/Stellantis gjort det samme siden 2019. Jeg synes dessverre at BMW henger etter og kommer med heller merkelige forklaringer på hvorfor det er slik. De har bestemt ikke sovet i timen, men et eller annet skjedde etter at i3 kom på markedet. De ble av en eller annen årsak usikre og mistet fokuset - som de faktisk hadde med nettopp i3. Uten at jeg vet den konkrete årsaken antar jeg at Tesla Model S var en skikkelig vekker. Satt på spissen burde fokuset for BMW ha vært en elektrisk variant av 3/5 serien og ikke en litt merkelig, men tross alt veldig bra konstruksjon som i3. Her mistet BMW uten tvil mange års utvikling.     

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Fredrik skrev:

BMW er jo ikke alene om å ha denne tilnærmingen. Bl.a så har PSA/Stellantis gjort det samme siden 2019. Jeg synes dessverre at BMW henger etter og kommer med heller merkelige forklaringer på hvorfor det er slik. De har bestemt ikke sovet i timen, men et eller annet skjedde etter at i3 kom på markedet. De ble av en eller annen årsak usikre og mistet fokuset - som de faktisk hadde med nettopp i3. Uten at jeg vet den konkrete årsaken antar jeg at Tesla Model S var en skikkelig vekker. Satt på spissen burde fokuset for BMW ha vært en elektrisk variant av 3/5 serien og ikke en litt merkelig, men tross alt veldig bra konstruksjon som i3. Her mistet BMW uten tvil mange års utvikling.     

Ja og jeg føler at det er noe vesentlig her når store aktører som Stellantis og BMW kjører "one size fits all" taktikken. Jeg tror ikke på at elbiler skal skille seg ut fra vanlige biler i tiden fremover, særlig etterhvert som elektriske biler skal bli mer vanlig. Tiden hvor en elbil må ha ett funky design fordi man skal vise til omgivelsene at man er annerledes, den tiden synes jeg er forbi. Så hvorfor BMW forsøker å ri to hester her med iX og i4 vet jeg ikke. 

Ellers så toucher du borti akkurat det jeg også lurer på, hva skjedde i årene etter i3? Jeg husker det var på tale om i5 lenge, men var dette ett prosjekt som ble skrinlagt av kostnadsmessige årsaker? Så kom jo Vision 100 Next som jeg føler endte opp som i4, altså en vanlig 4-serie Gran Coupe. Men Vision 100 Next ble jo vist i 2016, mens i4 kommer nå i 2021. Hva skjedde i årene i mellom her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er ikke BMW kommet lenger med elektrifiseringen, siden den glimrende starten med i3 og i8, vel dette emnet har vel forsøkt å bli tolket og diskutert ihjel.

Om det var CEO til BMW som ikke fulgte opp, eller hva det var - spiller liten rolle nå.

Her er vi, på tampen av 2021, vi skriver snart 2022 og nettopp H2 neste år (2022) skal BMW starte å teste faststoff batterier, disse kommer med neue klasse fra ca 2025, med neste elektriske X3 med flere.

Pr nå er det elektrifiserte iX3, i4 og det hel elektriske flaggskipet iX som får duge, i3 er på oppløpsiden.
I forhold til salgstall er jeg usikker på salgstallene til i4, men iX3 lages i begrensede eksemplarer (ca 15k enheter pr år) Vil tro i4 og iX lages i større antall.

Det som kanskje gjør et utslag på planene til BMW og andre Tyske produsenter er den politiske situasjonen i Tyskland.
Angivelig er sosialdemokratene «vinnerne» og skal regjere med de grønne. Hva det betyr fremover kan bli spennende å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Hvorfor er ikke BMW kommet lenger med elektrifiseringen, siden den glimrende starten med i3 og i8, vel dette emnet har vel forsøkt å bli tolket og diskutert ihjel.

Om det var CEO til BMW som ikke fulgte opp, eller hva det var - spiller liten rolle nå.

Her er vi, på tampen av 2021, vi skriver snart 2022 og nettopp H2 neste år (2022) skal BMW starte å teste faststoff batterier, disse kommer med neue klasse fra ca 2025, med neste elektriske X3 med flere.

Pr nå er det elektrifiserte iX3, i4 og det hel elektriske flaggskipet iX som får duge, i3 er på oppløpsiden.
I forhold til salgstall er jeg usikker på salgstallene til i4, men iX3 lages i begrensede eksemplarer (ca 15k enheter pr år) Vil tro i4 og iX lages i større antall.

Det som kanskje gjør et utslag på planene til BMW og andre Tyske produsenter er den politiske situasjonen i Tyskland.
Angivelig er sosialdemokratene «vinnerne» og skal regjere med de grønne. Hva det betyr fremover kan bli spennende å se.

Det er nok like skremmende som om MDG får fotfeste her.. 
 

Og @Fredrik 90: Mercedes skulle visst redefinere luksus. Men jeg er helt enig i at de bommet 100% utvendig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sosialdemokrater og de grønne i Tyskland er noe helt annet en sosialdemokrater og MDG i Norge. Det er fordi Tyskland har en helt annet økonomi og egentlig en annen kultur. De grønne kommer nok til å sloss for å få slutt på fri fart på Autobahn og andre symbolske ting, men jeg tviler på at de får til noe særlig. Tyskere og det tyske samfunnet er ganske satt og tungrodd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Sosialdemokrater og de grønne i Tyskland er noe helt annet en sosialdemokrater og MDG i Norge. Det er fordi Tyskland har en helt annet økonomi og egentlig en annen kultur. De grønne kommer nok til å sloss for å få slutt på fri fart på Autobahn og andre symbolske ting, men jeg tviler på at de får til noe særlig. Tyskere og det tyske samfunnet er ganske satt og tungrodd...

Enig og jeg tror heller ikke at de grønne i Tyskland har en større interesse av å kvele industrien som foreløpig skaper velstanden de nyter. De kommer nok til å fokusere på enklere ting som f.eks 130 Km/t grense på Autobahn og andre relativt lette miljøtiltak, men ellers tror jeg at de vil være samarbeidsvillige med de andre partiene og planlegge langsiktige tiltak for å klare omstillingen fra tung produksjon av bl.a biler til IT og tjenester.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.9.2021 den 16.54, fupsaker skrev:

Nettopp, fordi du har oppgradert den riktig slik jeg gjorde med 330'n. :D Standardunderstellet på F3x-serien er en vits med xDrive. Minimum adaptivt M-understell. 

 

Samtidig tror jeg i4 M50 kan oppleves som en skikkelig kjøremaskin, all den tid den har 795nm tilgjengelig og samtidig ligger plantet godt mot bakken. Jeg er spent på Mil etter mil-podkasten til @Mariuse34 der de får besøk av en gjest neste uke som skal snakke om opplevelsen med i4 og iX. Kan ikke si annet enn at jeg gleder meg STORT til å høre hva som blir sagt. 

Må presisere at det er iX i førstkommende episode, på onsdag førstkommende (29.09). i4 kommer først om en uke eller to på grunn av sperrefrist (samme for alle som har testet bilen). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mariuse34 skrev:

Må presisere at det er iX i førstkommende episode, på onsdag førstkommende (29.09). i4 kommer først om en uke eller to på grunn av sperrefrist (samme for alle som har testet bilen). 

Vanligvis så hopper jeg glatt over de elbil episodene deres, interesserer meg bare ikke så mye som de andre temaene dere har. Men denne må jeg vel nesten høre, delvis fordi det handler om BMW (ha gjerne mer av det i podden, ikke hør på dem som sier det er for mye BMW prat 😉). Men også fordi man jo er litt nyskjerrig på hva dette er for noe greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker iX :) Knalltøff! 
Ser det blir pratet om Mercedes. Mercedes er jo premium og bilene er gode, men designet på de nye… greit nok aerodynamisk, men fy hvor kjedelig de er. Man kan mene mye om BMWs nye design, men de er i en helt annen liga enn sin tyske rival. :) 

EQS og i4.
716E386B-308D-4315-87A0-4803A95003DC.jpeg.17031ff6dbbd2899a00d4caf8323f646.jpeg6811792F-9AF5-4A7C-855B-33E28CB8C6A9.thumb.jpeg.625fee1a53621b627f5552ed046d10c1.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.9.2021 den 8.40, Marius2002 skrev:

Liker iX :) Knalltøff! 
Ser det blir pratet om Mercedes. Mercedes er jo premium og bilene er gode, men designet på de nye… greit nok aerodynamisk, men fy hvor kjedelig de er. Man kan mene mye om BMWs nye design, men de er i en helt annen liga enn sin tyske rival. :) 

EQS og i4.
716E386B-308D-4315-87A0-4803A95003DC.jpeg.17031ff6dbbd2899a00d4caf8323f646.jpeg6811792F-9AF5-4A7C-855B-33E28CB8C6A9.thumb.jpeg.625fee1a53621b627f5552ed046d10c1.jpeg

Ikke fått testet i4 enda, men jeg har testet EQS og hjelpes det er en fantastisk bil. Jeg er helt enig angående designet, men jeg må si at jeg ble litt sjokkert over hvor bra dette plutselig er blitt. Jeg tipper lanseringen av EQS og med kunngjøring av EQE har fått det til å svette greit hos BMW og deres elektriske 5er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.9.2021 den 1.21, Fredrik 90 skrev:

Vanligvis så hopper jeg glatt over de elbil episodene deres, interesserer meg bare ikke så mye som de andre temaene dere har. Men denne må jeg vel nesten høre, delvis fordi det handler om BMW (ha gjerne mer av det i podden, ikke hør på dem som sier det er for mye BMW prat 😉). Men også fordi man jo er litt nyskjerrig på hva dette er for noe greier.

Skal ikke prate så mye om podden her, men det blir både mer BMW og mer elbil fremover. I en sunn miks, vi forsøker å ha både elbiler og fossilbiler i hver episode nå. Men elbiler er kommet for å bli og vil ta stadig mer plass overalt, det er liksom ikke til å komme fra lenger, uansett hvor mye man liker diesel eller bensin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   2 medlemmer

×
×
  • Opprett ny...