Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

På 4.10.2021 den 16.50, Marius2002 skrev:

Det er meningen at 2AT plug-in skal bli en fullverdig familiebil :) For ordens skyld så prøver ikke en 2AT å være en 5-serie.

Den prøver heller ikke å være en SUV eller en form for crossover og dette er faktisk ganske unikt i disse dager. Jeg liker designet og tenker at BMW gjør mye riktig med denne modellen. Hvorvidt bilen har iDrive kontrolleren eller ikke synes jeg er mindre viktig. Den kom til da skjermen var integrert i dashboardet og i mange tilfeller heller ikke var av touch typen. I dag har de fleste bilene en aktiv skjerm og dermed har de heller ikke bruk for en ekstern kontroller (utover hva man ellers kan styre fra rattet). Noe helt annet er selvfølgelig at begge deler kan være mer brukervennlig i noen situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der så slettes ikke feil ut nei. Tommel opp for ok bleiecontainer fra BMW 

@Marius2002 løses enkelt med glassplugg. Bakrutecisker skal ikke brukes uansett på dagens ruter om ikke tåler noen ting før de ripes opp. 

Endret av StigJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Fredrik skrev:

Den prøver heller ikke å være en SUV eller en form for crossover og dette er faktisk ganske unikt i disse dager. Jeg liker designet og tenker at BMW gjør mye riktig med denne modellen.

Riktig :) Jeg følte jeg måtte påpeke dette da jeg igrunn hørte fra jeg kjøpte 2AT til … tja.. nå lørdag da jeg kjøpte F31, at 2AT/GT ikke er fullblods BMW, en 3/5-serie er mye bedre å kjøre, det er en udefinerbar modell, det blir presisert at den er forhjulsdrevet, den er stygg osv. osv., ikke bare herfra, men folk ellers. Det er lov å mene dette, men man har misforstått modellen om man begynner å sammenligne 2AT med F31/F11-G20/G30. :) Det skal jo bare mangle at 3/5-serien er bedre å kjøre, har mer komfort og er litt mer lukseriøst utrustet, 2AT har ikke prøvd et snev å utfordre dette engang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kommet dit hen at så lenge de tradisjonelle modellene, altså 3, 5, 7 og X5 er sånn nogen lunde normale så skal jeg ikke klage. Jeg har troa på G60 5-serie som skal få ett mer tradisjonelt design, altså litt mer ned på landjorda igjen i forhold til det vi har sett de senere åra 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marius2002 Det du føler er forskjellen på en bil men bias på forhjulstrekk og en bil med bias på bakhjulstrekk + mye annet som gjør en 3-serie til en av verdens desidert best kjørende familiebiler. BMW leverer mye annet fint (og ikke minst mye dyrere) også, men til prisen er en ganske standard og alminnelig 3-serie fantastisk.

Apropos den utgående F45 så deler den plattform med en rekke andre modeller som f.eks 1-serien (F40), X1 (F48) og Mini Countryman/Clubman (F60/F54), men også X2 (F39). X2 ser jeg veldig sjelden, men det er kanskje bare her i Danmark der den er temmelig kostbar. Jeg tror imidlertid ikke at salget av X2 har vært helt som BMW håpet på og hvis jeg ikke tar helt feil vil modellen ende som en av de ordinære BMW modellene som det er solgt minst av. Jeg liker imidlertid designet på X2 og tenker at den er en av de mest vellykkede crossoverne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg er kommet dit hen at så lenge de tradisjonelle modellene, altså 3, 5, 7 og X5 er sånn nogen lunde normale så skal jeg ikke klage. Jeg har troa på G60 5-serie som skal få ett mer tradisjonelt design, altså litt mer ned på landjorda igjen i forhold til det vi har sett de senere åra 😀

Jeg kom dit for mange år siden. Så lenge BMW tjener penger og klarer å opprettholde klassikk avdelingen sin så man får deler til de ordentlige bilene så er jeg fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge BMW fortsatt kan lage biler som dette så er jeg happy. 

Joe Achilles deler sine inntrykk av G20 M340d, som egentelig er en ganske interessant bil selv om det er en diesel. Jeg anser dette som "peak diesel"...det kommer nok ikke til å bedre enn dette i årene fremover. B57 motoren er fantastisk, i M340d leverer den 340 hk og solide 700 nm. Sett med unorske øyne så er jo dette all den bil man kan ønske seg egentlig. 0-100 går løs på 4,5 sek, og forbruket er rett over 0,5 liter på mila...teoretisk rekkevidde på langt over 1000 km. Og Joe er i denne videoen flere ganger inne på det jeg selv har forklart, måten B57 leverer momentet samt samarbeidet med 8 trinns kassa gir en direkte og uanstrengt kraftleveranse som minner ikke så rent lite om en elbil. Måten BMW har tunet disse kassene, samt momentkurven til motoren gir deg en veldig responsiv akselerasjon om du plutselig trøkker pedalen i bunn. Umiddelbart tar bilen avgårde med en akselerasjon som trykker deg bakover i seteryggen. BMW viser at de stadig er uslåelige på å bygge vanlige biler og drivlinjer, og det er ett sunnhetstegn i en stadig mer elbil fokusert bilindustri.

Kommer denne som M440d Gran Coupe så sier jeg bare "Please take my money" 😂👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Fredrik skrev:

Hvorvidt bilen har iDrive kontrolleren eller ikke synes jeg er mindre viktig. Den kom til da skjermen var integrert i dashboardet og i mange tilfeller heller ikke var av touch typen. I dag har de fleste bilene en aktiv skjerm og dermed har de heller ikke bruk for en ekstern kontroller (utover hva man ellers kan styre fra rattet). Noe helt annet er selvfølgelig at begge deler kan være mer brukervennlig i noen situasjoner.

iDrive-kontrolleren høster store ord i dagens touch-samfunn, og det burde være umtvistelig at denne kontrolleren både er enklere å bruke når bilen er i fart og langt mer trafikksikkert enn de fleste andre av dagens løsninger. Det er rett og slett en skam at BMW nå går vekk fra bilverdens beste og sikreste betjeningsutstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, jeg har talekommandoer i Teslaen og det vil jeg påstå er sikrere. Jeg trykker inn en knapp på rattet i 1-2 sekunder og sier det jeg ønsker å få utført. Dette fungerer meget bra, både på navigasjon, funksjoner og det å finne/spille en sang fra Spotify (bare å si "play artist - sang"), alt uten å se vekk fra veien i det hele tatt. Det er faktisk en av tingene jeg kommer til å savne fra den bilen. Du kan gjerne si at hvis du ikke husker hva ting heter så funker det dårligere, noe som delvis er sant, men når du ikke husker hvor ting i iDriven ligger så blir det litt av det samme mtp. at du må konsentrere mer for å lete det opp. 

Poenget mitt er vel egentlig at ett system sjeldent er "best" i det uendelige, noe jeg også vil tro gjelder iDrive. Jeg er enig i at kontrolleren er bra, men jeg vil si at stemmestyring for basisfunksjoner når man er i fart kommer til å ta over på sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Saltkjelen skrev:

iDrive-kontrolleren høster store ord i dagens touch-samfunn, og det burde være umtvistelig at denne kontrolleren både er enklere å bruke når bilen er i fart og langt mer trafikksikkert enn de fleste andre av dagens løsninger. Det er rett og slett en skam at BMW nå går vekk fra bilverdens beste og sikreste betjeningsutstyr.

Jeg er delvis enig og tar også høyde for dette i mitt innlegg der jeg påpeker at begge deler (inkl. kontrolleren) kan være brukervennlig i noen situasjoner. På de enklere modellene forstår jeg derfor hvorfor BMW sparer noen kroner på å fjerne kontrolleren. Den er ikke lenger direkte nødvendig for å betjene infotainment systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette ser jo faktisk unektelig bra ut. Det mest BMWete fra BMW på lenge - om man kan si det om en fremhjulsdrevet MPV. :blink:

Ellers nokså fascinerende å se at 230e xDrive yter 326hk. Jeg tenker tilbake til 2004 da man måtte opp i 745i og 545i med V8 for å få samme effekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Saltkjelen skrev:

Ellers nokså fascinerende å se at 230e xDrive yter 326hk. Jeg tenker tilbake til 2004 da man måtte opp i 745i og 545i med V8 for å få samme effekt. 

Tja, min 18 mod 540d fra har jo 320 hk orignalt, så man må ikke så langt tilbake 😅 Er jo sånn utviklingen går, E34 530i ble jo levert med V8er og 218 hester.

Synes en el rekkevidde på 80 km begynner å bli bra da, men BMW henger etter konkurransen her også. Nye C-klasse kommer med 100 km el rekkevidde på PHEV varianten. Da begynner ladbar hybrid å gi mening 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Tja, min 18 mod 540d fra har jo 320 hk orignalt, så man må ikke så langt tilbake 😅 Er jo sånn utviklingen går, E34 530i ble jo levert med V8er og 218 hester.

Synes en el rekkevidde på 80 km begynner å bli bra da, men BMW henger etter konkurransen her også. Nye C-klasse kommer med 100 km el rekkevidde på PHEV varianten. Da begynner ladbar hybrid å gi mening 👍

Greit nok, men MB sitt batteri er nesten dobbelt så stort. Da er rekkevidden for BMW langt mer imponerende, selv om jeg er enig i at 10 mil og over begynner å likne noe for hybrider. Men det går på bekostning av noe normalt sett: plass i bagasjerommet. Der tror jeg også nye 2-serie vinner over MB, stasjongsvogn eller ei. :) Og i tillegg 4WD med 150hk på bakhjula! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må vel gå ei grense på hvor store batteri en vil kjøre med/ekstra vekt. Det er også en fossilmotor der, og skal en pushe mest mulig elektrisk rekkevidde så er vel helelektrisk veien? Jeg liker hybrid, men tenker at alt mellom 3-6 reelle kjørte mil elektrisk holder i massevis. Nå går jo veien dit at batteriene etterhvert blir mindre og yter det samme eller mer. BMW føler jeg har funnet en fin middelvei og klarer å opprettholde kjøregleden/egenskapene, selv på dagens fremhjulsbaserte 225xe. Jeg var storfornøyd med min, selv om den reelle elektriske rekkevidden var på 2 mil på en god dag og medvind. Alle som prøvde den ble positivt overrasket og hadde ikke trodd at den skulle prestere(kvikk, tight, feeling) så godt i forhold til hvilken bil det var. Den nye så skikkelig bra ut og kult at flere får opp øynene for en tøff modell. :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...