Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er litt artig at Range Rover nå skal få en BMW motor under panseret igjen 😀 Ringen er på en måte sluttet?

Det dreier seg om N63 V8ern på 4,4 liter som skal yte 530 hk. Ellers så skal nye RR tilbys med tre liters rekkeseksere i bensin og diesel som Jaguar Land Rover har utviklet selv. Planen var jo at de også her skulle benytte seg av BMW sine rekkeseksere, men i siste øyeblikk så ombestemte britene seg (eller inderene) og tenke at "dette klarer vi da like godt selv". Disse nye motorene har som forventet hatt litt utfordringer i sine første leveår. Ellers så er den ladbare hybriden interessant, nå med rekkesekser (utgående PHEV har en 2 liter) som får en rekkevidde på 100 km. Hatten av her 👍

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny Range Rover hadde gått meg hus forbi - men denne så skikkelig bra ut selv om fronten kanskje var litt snill/tam. Fikk det gamle karosseriet til å se gammelt ut selv om det egentlig har tålt tidens tann veldig bra. 

Denne hadde vært på shopping lista mi om eurolotton en dag skulle slå inn😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Som forventet egentlig, men rett frem er jo ikke så spennende. Tenk f.eks franske små, svingete og trange landeveier og versjonen med kun bakhjulstrekk vil skinne igjennom med mer følelse og feedback fra styringen. Jeg hadde for noen år siden gleden av å kjøre en F31 320d xDrive på disse veiene, men tiltross for en en ganske fantastisk og mye sterkere motor enn i min tidligere E46 318d Touring skuffet den. Det gikk selvfølgelig noe hurtigere i F31'en (begge bilene hadde manuell gearkasse), men min opplevelse bak rattet i den nyere BMW'en var ikke spesielt tilfredstillede. Styringen var litt død og uten ordentlig feedback, mens i E46'en merket man alt som skjedde og det var en fantastisk fin opplevelse. 

På litt hurtigere veier med litt mer plass merket man imidlertid veldig godt at forhjulene hadde bra fraspark spesielt ut av svingene i F31'en. Det jeg imidlertid best husker er stabiliteten og roen F31'en formidlet i litt høyere hastigheter (+140 Km/t). Der kom min gamle E46 til kort og i den grad. Også på Autobahn fra ca. 180 km/t og opp mot topphastigheten (ca. 235 Km/t) ga F31'en en følelse av ro og sikkerhet som gikk utenpå E46'en.

Motoren i F31'en (B47D20) med 190 HK og 400 Nm var også fantastisk. Jeg kan spesielt huske da vi kjørte på motorveien langs kanten av de franske alpene (rundt Besançon) der det er temmelig mye opp og ned samt svingete, så aksellererte bilen på en måte som som bare biler med mye moment kan klare uten at man skifter gear. Helt udramatisk, men allikevel kraftig. Mine tanker gikk tilbake til hvordan min tidligere Porsche 928S gjorde det samme i det samme området for 35 år siden - og dette sier ikke så rent lite om hvor langt utviklingen har kommet. Porschen var en supersportsbil på den tiden, mens F31 320d xDrive er en alminnelig familiebil i dag. Imponerende :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Forskjellen på M3 med og uten xDrive. Interessant resultat 😀

 

Får stadig beskjed fra min far om å se forskjellige slike klipp, da han endelig fikk sin M4 competition X-drive for et par mnd siden, og derfor følger med på alt av slike tester. Han venter på at 4x4 blir tilgjengelig fordi han ønsker en bil som virkelig er kjørbar året rundt her på Vestlandet, og han er ikke akkurat skuffet med overgangen fra 440i X-drive. Har ikke fått testet den nye enda, men ingen tvil om at det flytter bra på seg, og jeg synes kjøreopplevelsen også virker svært bra. 

IMG_20210825_144948.jpg

IMG_20210825_141310.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg mener at X-Drive er det som nå gjør M3 og M4 helt komplette. Særlig når de har lagt det opp slik at dette kan slås helt av, også under vanlig kjøring eller banekjøring. Greit nok så har man 50 kilo ekstra å dra på, og den taper litt mot non X-drive over 220 km/t. Men totalt sett så er dette helt genialt. Også kan jo puristene fortsatt kjøpe bilen med både manuell og bakhjulstrekk, her er alt for en hver smak. 

Blir spennende å se om Touringenen får X-drive, i såfall så tror jeg dette kommer til å bli en populær modell. Men M3 begynner å bli dyr også nå, det er jo en 1,5 mill bil og Touringen blir sikkert ikke billigere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.10.2021 den 9.58, KireS skrev:

Spennende, og jeg synes dette er betryggende å se at proposjonene og ting ellers ser ut til å passe bra. Hekken på sedanen skrår enn del, men skulle dette ikke bli noe fint så har man jo alltids Touring.

Interessant med 105 kw batteri, men det bør den ha om den skal kunne konkurrere med EQE på rekkevidde. Det sagt så blir jo dette og dagens elbiler litt sånn betaversjoner frem til fastsoff batterier kommer...å drasse rundt på 800 kg batteri i buken er egentelig ikke så imponerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Marius2002 skrev:

Er det noe nytt at nyrene har riller som peker innover? Eller blir jeg spilt et puss? Synes det var kult :) 

A8F05381-8844-4C49-96CC-766398324AF3.thumb.jpeg.e6e34b56f4c7f16930f0ad7fa7ca7ede.jpeg

Ja, det er tøffe greier. Vil tro det var et forsøk på å skille det mer ut fra andre BMW-modeller, men nå er det vel bekreftet at alle rendyrkede M-biler får liggende riller slik som G8x M3/M4. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Saltkjelen skrev:

Ja, det er tøffe greier. Vil tro det var et forsøk på å skille det mer ut fra andre BMW-modeller, men nå er det vel bekreftet at alle rendyrkede M-biler får liggende riller slik som G8x M3/M4. 

Okei :) Så bare at BMW la dette bildet(med fler) på sosiale medier og bet meg merke i dette. Takk for oppklaring :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...