Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, Kjennern skrev:

Har du prøvd den siden du vet dette? 🤡

Det tror ikke jeg han har. Men jeg har snart kjørt X3M i 100 timer og 5500 km og selv om det ikke er en direkte sammenligning så var Porsche Taycan halve opplevelsen, egentlig ikke det en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Marius2002 skrev:

"Hotte"…, hva synes du etter å ha prøvd Taycan og E-Tron GT? :) 

Har ikke forsøkt e-Tron GT. Men Taycan var artig som bare det, gikk som ett skudd og hadde ett grep på veien som var helt utrolig. Men så rett etter prøvde jeg Panamera, og som kjøreopplevelse så var det rett og slett en utrolig fornøyelse fordi da fikk man lyd, girskift og engasjement til mye av de samme egenskapene som var bra i Taycan. Tesla Model S P90D gikk styggfort rett frem, kjempegøy tre fire ganger også blir det liksom med det...er ikke noe gøy i lengden når det bare går fort. Når det ikke er lyd så mangler jeg motivasjon til å gasse på, og da er det ikke noe gøy. Med lyd så blir fartsfølelsen så mye større, selv om bilen ikke er like sprek som en elbil. I en elbil så tar det avgårde i en vill fart, og når du da kikker på speedometer og blir sjokkert over hvor fort du egentlig kjører...da er jo halve kjøreopplevelsen bortkastet fordi du "går glipp av" fartsfølelsen. Man skal ikke bli overrasket over hvor fort det egentlig går.. Mustang Mach-e GT, altså ikke den vanlige men den med 487 hk var artig den også...men absolutt ikke noe sportsbil. Det som imponerte meg mest med den var egentlig rekkevidden på langtur med min tunge gassfot, veldig lavt motorveiforbruk. Men Camaroen min gir meg tonnevis med mer kjøreglede, fordi når jeg gir den alt den har ut påkjøringa på motorveien så føles det (og høres ut som) du kjører i 300 km/t :D  Etter å ha kjørt F80 M3 Competition, og fått muligheten til å bli kjent med den så vil jeg si at ingen elbil kommer i nærheten av samme kjøreopplevelse som det denne bilen kan gi. Håra reiser seg ikke av en kjapp og lydløs akselerasjon (med mindre du er vant til en 110 hk diesel, da skjønner jeg fasinasjonen i kommentarfeltene), men håra reiser seg av en kjapp akselerasjon som kommer samtidig som ett rått lydbilde og girskift som slår deg i korsryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 det var en fair og grei tilbakemelding. :)  Lyskryssrace blir fort kjedelig, så det er den totale opplevelsen som betyr noe. Ang. lyd er det følelser og preferanser, jeg har dessverre ikke eid en bil med solid lydbilde og heller ikke bygd opp følelser rundt dette. Facinasjonen med 0-100-tider har jeg aldri skjønt, men det er som jeg skrev i en annen tråd, enklest å sammenligne. Jeg ville heller tatt 0-100-turen i en E30 M3 enn i en 225xe(som er en god bil), selv om tiden dit er den samme. Du skjønner :) Jeg håper @Snagg30 tar turen over fjorden snart så jeg får blitt med en tur i hans X3M :) Grunnen til at jeg er pro i4 er at det er en solid og ryddig elbil som har tatt markedet med storm og til en pris som er fornuftig. Den knocker ut de fleste konkurrenter innenfor elbil på kvalitet og utseende og bilen leverer en totalpakke som er knallbra! Det er synd en skal sette i4 opp mot andre BMW-modeller. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Marius2002 skrev:

Grunnen til at jeg er pro i4 er at det er en solid og ryddig elbil som har tatt markedet med storm og til en pris som er fornuftig. Den knocker ut de fleste konkurrenter innenfor elbil på kvalitet og utseende og bilen leverer en totalpakke som er knallbra! Det er synd en skal sette i4 opp mot andre BMW-modeller. :) 

Her er jeg helt enig med deg - men opplever vel egentlig at det mest er elbilentusiastene som stadig skal sette i4 (og andre elbiler) opp mot andre (fossile) modeller, enn motsatt. Jeg ser ikke behovet for å sammenligne min M4 med en i4, da det er en helt annen type bil. Men i4 ser ut til å være en fantastisk elbil og som du sier, med en totalpakke som er knallbra!

Deler forøvrig oppsummeringen til @Fredrik 90ett hundre prosent. Taycan kan ikke måle seg med f.eks. M4. 

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Marius2002 skrev:

Jeg ville heller tatt 0-100-turen i en E30 M3 enn i en 225xe(som er en god bil), selv om tiden dit er den samme. Du skjønner :) 

Jeg skjønner veldig godt, og det er ett godt argument du har der for akkurat det jeg mener 😀 Min G30 540d gjør 0-100 på 4,7 sek, noe lavere nå etter tuninga. Min manuell 2011 Camaro med 426 hk skal gjøre det på 4,8 sek. Head to head så klarer ikke Camaroen å henge på G30, ikke en gang i fart så har den en sjans. G30en bare "walks away" som de sier. Men likevel så er Camaroen utrolig mye mer fornøyelig å kjøre, og den føles raskere fordi det bråker (herlig bråk vel og merke), du sitter lavt, må gire selv og føler deg 20 cm høyere (og lenger) enn det du egentlig er 😂 Så kan du ta en F80 M3 og gange kjøreopplevelsen med to 😎

Jeg må også legge til at jeg har ingenting i mot i4 jeg heller. Opprinnelig her var det snakk om iX, som jeg har noe i mot 😅

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Walkabout skrev:

Her er jeg helt enig med deg - men opplever vel egentlig at det mest er elbilentusiastene som stadig skal sette i4 (og andre elbiler) opp mot andre (fossile) modeller, enn motsatt. Jeg ser ikke behovet for å sammenligne min M4 med en i4, da det er en helt annen type bil. Men i4 ser ut itl å være en fantastisk elbil og som du sier, med en totalpakke som er knallbra!

Deler forøvrig oppsummeringen til @Fredrik 90ett hundre prosent. Taycan kan ikke måle seg med f.eks. M4. 

Det kan hende at det er mest fra bilistene med elbil som setter elbil mot fossil i sammligningene. Det er uansett synd. Sammenligning kan være gøy men man må sammenligne epler og epler. Det kan jo være morsomt å sammenligne epler og bananer, men da kan en ikke dra konklusjoner som blir gjort alt for ofte. Du trenger ikke sammenligne din M4 mot i4, det er to forskjellige biler som du selv sier. Det hadde vært helt feil å dra konklusjoner ut ifra en slik test uansett :) Din M4 er strøken og kjenner jeg deg rett så forblir den det også :D #megamisunnelig

@Fredrik 90 ja jeg burde vel skrevet iX, men det blir det samme igrunn :) Heldigvis er det individuelt hva en legger i kjøreopplevelse, men det tilhører en annen tråd :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At folk er fornøyd med elbil er bare stas, men det jeg begynner å bli litt lei av er de som utelukkende ser på to ting når de skal sammenligne biler: 1) Pris og 2) tid 0-100. 

"Haha, bilen min koster halvparten av din også går den likevel fortere enn din fra 0-100" er en klassiker. 

Hvis folk kun bryr seg om pris og 0-100 tid så skjønner jeg godt at de kjøper elbil. Da er de sikkert i den kategorien som skal ha en bil for å frakte dem fra A til B. Dette er gjerne Tesla-eiere (for å generalisere). De som kjøper i4 er nok mer kvalitetsbevisste, både hva gjelder materialvalg og kjøreegenskaper. 

Skal ikke se bort fra at jeg kjøper en elbil som hverdagsbil etter hvert. Men å sammenligne elbil med entusiastbiler som f.eks. M4 - det er i mine øyne sleivtreff fordi kjøreopplevelsene (iallfall de jeg verdsetter) er så vidt forskjellige. 

Uansett kult at det er mangfold. i4 er en skikkelig kul elbil på grunn av totalpakken (men aldri om jeg hadde kjøpt den som 420d GC til samme prisen). 

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Walkabout skrev:

Skal ikke se bort fra at jeg kjøper en elbil som hverdagsbil etter hvert. Men å sammenligne elbil med entusiastbiler som f.eks. M4 - det er i mine øyne sleivtreff fordi kjøreopplevelsene (iallfall de jeg verdsetter) er så vidt forskjellige. 

Et siste moment er å ha forståelse for at vi alle er forskjellige. Selv bilentusiaster kan ha totalt forskjellige oppfatninger av hva som er en bra entusiastbil og hva som er en god kjøreopplevelse.

For min egen del synes jeg elbil er suverent til daglig kjøring. Det er fordi jeg kjører på strekninger der det er lite mulighet til å utfolde seg. Da er det deilig med en lydløs bil som flyter av sted som et flygende teppe og som har kraft nok til å virke helt uanstrengt i de fleste situasjoner. Jeg ser ikke den store fordelen av en ICE i denne sammenhengen.

Skulle jeg hatt en kosebil igjen ville det helt klart blitt en bensinbil. Sannsynligvis en 1M eller en Cayman. Noe med lyd. Mulig at det kan skje noe etterhvert som gjør at elbiler blir grisemorsomme å kjøre også for oss entusiaster, men det synes jeg ikke vi er i nærheten av foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi vel konkludert at vi kjøper bil til oss selv, vi har forskjellige behov og verdsetter forskjellige egenskaper. Haha … next… neida :) 


 

Uansett, bakseteunderholdning?

Verdt å lese.

https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0363131EN/bmw-theatre-screen-brings-cinematic-experience-into-the-vehicle
 

3F91343E-A5C4-48B0-BF91-5AFEBC4B771E.jpeg.be852b169f17b8bab535c7c273b0cc67.jpeg291515BF-9E4F-4CAB-B801-1B2C243C4894.jpeg.62dc817a06966595ecfbca78e2717739.jpeg
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Elektrisk 3-serie av dagens generasjon kommer, men kun for salg i Kina. Noen elektrisk stasjonsvogn fra BMW tror jeg du skal vente lenge på. Enn så lenge skulle jo M340i være ett artig kompromiss, bruktprisene er på vei ned på disse. Så kan du glede deg over en av industriens flotteste og mest velkonstruerte motorer :)  

M340i touring er absolutt en bil jeg kunne tenkt meg. Men som @ogee1 nevner over funker elbil veldig fint til daglig bruk, spesielt i distriktet der jeg bor og med den kjøringen jeg har. Kommer nok uansett til å ha en bensinbil eller to på lur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Marius2002 skrev:

Jeg håper @Snagg30 tar turen over fjorden snart så jeg får blitt med en tur i hans X3M :) Grunnen til at jeg er pro i4 er at det er en solid og ryddig elbil som har tatt markedet med storm og til en pris som er fornuftig. Den knocker ut de fleste konkurrenter innenfor elbil på kvalitet og utseende og bilen leverer en totalpakke som er knallbra! Det er synd en skal sette i4 opp mot andre BMW-modeller.

Den turen er alt for mye på overtid nå, men den er under planlegging og har vært det en stund. Men når den tiden kommer så skal du vær sjåfør og jeg passasjer, for denne bilen er så fantastisk gøy den må deles! :D Det er vanskelig og skjønne det er en 2t SUV man kjører, og den gleden må deles. 

Endret av Snagg30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...