Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

På 2.2.2022 den 22.02, Pekka skrev:

Eneste måten M5 overlever politiske krav på er å bli en ladbar hybrid ser det ut til.  Hvis man vil anslå vekten på en M5 hybrid, så kan man ta 545e med B58 og legge på 90 kg for S63, for deretter å trekke fra vektbesparelsene på M5 Competition (M550i minus M5 Competition?).

Porsche Panamera Turbo S e-hybrid veier vel 2.4 tonn, mesteparten av vekten kommer fra alle bokstavene på bakluken. Overraskende tungt uansett.

Hvis ikke jeg blingset stygt så tar det over 36 timer å lade enkelte elbiler fra vanlig stikkontakt med 10A sikring, da ligger det litt frem i tid før alle kjører elbil rundt i verden.

10a*230v=2,300kw i timen. Gange kapasiteten på batteri=ladetid.

så,har du 10kwt batteri så tar det ti timer.
edit: regne klarte jeg ikke 10/2,3=4,5 time

Kjører du MB gle hybrid med 30kwt så er du på 14 timer Har du derimot 32amp hjemme så får du litt over 7kwt. 30/7=litt over fire timer f.eks.

Endret av flobben
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@flobben

Blir det ikke halvparten så lang ladetid? Altså

230V * 10A * 1 fas = 2300W =>

10kWt batteri / 2,3kW = 4.3t ladetid

Så da tar det 43 timer å full-lade et helt tomt 100kWt batteri.

Det å lade en P100 fra 0-100% med vanlig stikkontakt er en teoretisk øvelse, men når man kommer til litt mindre velorganiserte land så ligger det et stykke frem i tid at alle har 32A hjemme. Forøvrig er Norge litt U-land på strøm-fronten siden de fleste hjem har 1-fas. 32A og 3-fas hadde gjort susen.

BMWs fremtidige hybrider håper jeg kan ta imot 32A istedenfor 16A, da det er bilen som er begrensningen hjemme og på jobb, ikke ladestasjonene. Ladetiden hadde sunket til halvparten, og min egen hybrid hadde da vært full-ladet på litt over halvannen time -noe som passer bra med tiden det tar å lage/spise middag og skifte før ungenes fritidsaktiviteter begynner.

Tilbake til tema for tråden så ser det ut til at BMW jobber med batterier som kan levere effekten raskere i M5. Gleder meg til å se sluttresultatet, selv om M-divisjonen neppe setter mer pris på hybrid enn de gjorde med X-drive eller automat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Fredrik 90 skrev:

De skjermene er stygge, malplassert og passer overhode ikke inn i det ellers elegante interiøret.

Enig. Synes også det er spesielt med tastatur. Foretrekker åtte programmerbare knapper fremfor én knapp til én funksjon via et tastatur, men ok. Av andre ting må jeg si at plassering av tenningslåsen er meget kontroversiell. 😉

Blir nok ikke en favoritt dette…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, humpfy skrev:

Enig. Synes også det er spesielt med tastatur. Foretrekker åtte programmerbare knapper fremfor én knapp til én funksjon via et tastatur, men ok. Av andre ting må jeg si at plassering av tenningslåsen er meget kontroversiell. 😉

Blir nok ikke en favoritt dette…

Nå har man muligheten til å velge snarveier selv ved å sveipe ned på skjermen i iDrive 8, også kommet i iDrive 7.

Slik at de programmerbare knappene har forsvunnet og blitt erstattet av en digital og kanskje mer fleksibel løsning - men de er der og godt er det.
Generelt er tilbakemeldingene fra iDrive 8 brukerne, at AI har erstattet mangel på de mulighetene man tidligere hadde med knapper.
Denne trenden har gått hvertfall siden 90’ tallet der man fikk mer sonsorikk og bl.a regnsensoren som man irriterte seg over at ikke gikk helt perfekt og som man selv ønsket det. 
Dette bortfallet av menneskelig interaksjon vil bare eskalere, av noen kalt fremskritt 🤔😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.2.2022 den 9.07, Pekka skrev:

@flobben

Blir det ikke halvparten så lang ladetid? Altså

230V * 10A * 1 fas = 2300W =>

10kWt batteri / 2,3kW = 4.3t ladetid

Så da tar det 43 timer å full-lade et helt tomt 100kWt batteri.

Det å lade en P100 fra 0-100% med vanlig stikkontakt er en teoretisk øvelse, men når man kommer til litt mindre velorganiserte land så ligger det et stykke frem i tid at alle har 32A hjemme. Forøvrig er Norge litt U-land på strøm-fronten siden de fleste hjem har 1-fas. 32A og 3-fas hadde gjort susen.

BMWs fremtidige hybrider håper jeg kan ta imot 32A istedenfor 16A, da det er bilen som er begrensningen hjemme og på jobb, ikke ladestasjonene. Ladetiden hadde sunket til halvparten, og min egen hybrid hadde da vært full-ladet på litt over halvannen time -noe som passer bra med tiden det tar å lage/spise middag og skifte før ungenes fritidsaktiviteter begynner.

Tilbake til tema for tråden så ser det ut til at BMW jobber med batterier som kan levere effekten raskere i M5. Gleder meg til å se sluttresultatet, selv om M-divisjonen neppe setter mer pris på hybrid enn de gjorde med X-drive eller automat.

Øhh, jo, vet da f… hva jeg tenkte på når jeg klarte å prestere det regnestykket😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.tv2.no/broom/14496684/

Første Norske test av nye M240i… Bare posetiv omtale, men herrejesus for en pris!!! Forrige M240i startet på 655 000,- i 2019 som var siste året den var i salg i Norge. Nå koster den fra 790 000,-…riktig nok er jo nå Xdrive standard men likevel….135 000,- mer?? Dette er jo M2 penger, og det gir ett illevarslende bilde av hva prisen kommer til å bli for M2 når den kommer.

Ganske fasinerende at M340i koster kun 60 000,- mer enn nye M240i….den ser bedre ut, har bedre plass og går like bra😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.1.2022 den 19.30, Snagg30 skrev:

Helt enig! Både B3 og B5 står svært høyt på min liste om 2-3 år. Jeg kom over en G31 Alpina i Molde for en tid tilbake, jeg søkte han opp i forgårs og vi snakket litt i lag. Han bygde seg selv ny og tok inn som den første i Norge, har sagt i fra han må si ifra når han planlegger å selge :) 

Han bestilte da rett fra fabrikk og importerte selv uten problemer med typegodkjenning e.l.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Snagg30 skrev:

Han fikk og god hjelp av sin lokale Bavaria :) 

Det er faktisk interessant å vite, for om folk visste at Bavaria drev med slik tilrettelegging/hjelp, så tror og håper jeg det hadde vært flere Alpina på norske veier. Vel og merke om folk skjønte litt mer av hva de står for. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...