Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, BrokeBoi skrev:

Rolls Royce med el-motor blir for meg det samme som om Rolex skal begynne å selge digitalklokker. Her synes jeg at RR skal være for stolte til å produsere noe annet enn biler med forbrenningsmotor. Om noe kan de heller nedskalere fra V12 til V10 eller V8. Folk som er i markedet for disse bilene kjøper ikke biler basert på økonomisk fornuft uansett.

Vi er enig i at de som kjøper RR ikke kjøper bilene av økonomisk fornuftighet. Det gjelder forøvrig Taycan, i4 M50, E-Tron GT også til en viss grad. Men, mange plasser i den vide verden er det status med nullutslippsbiler og miljøaspektet rundt dette. Tesla f.eks. er mange plasser status i US&A, det er rake motsetning til her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marius2002 Det er helt sant det du sier. Samtidig er Tesla i en helt annen prisklasse enn RR. Å kjøre elektrisk RR og samtidig argumentere med at man bryr seg om nullutslipp og miljø blir fort sett på som useriøst, siden man automatisk er en snobb i en slik bil. Erkefienden til miljøaktivister er stort sett de rike folka. Gretha Thunberg eller MDG Lan hadde mistet all kredibilitet om de hadde kjørt rundt i en RR Spectre på privaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, BrokeBoi skrev:

@Marius2002 Det er helt sant det du sier. Samtidig er Tesla i en helt annen prisklasse enn RR. Å kjøre elektrisk RR og samtidig argumentere med at man bryr seg om nullutslipp og miljø blir fort sett på som useriøst, siden man automatisk er en snobb i en slik bil. Erkefienden til miljøaktivister er stort sett de rike folka. Gretha Thunberg eller MDG Lan hadde mistet all kredibilitet om de hadde kjørt rundt i en RR Spectre på privaten.

Ja, men dobbeltmoralen lenge leve :D Vi er ikke uenig :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, BrokeBoi skrev:

Rolls Royce med el-motor blir for meg det samme som om Rolex skal begynne å selge digitalklokker. Her synes jeg at RR skal være for stolte til å produsere noe annet enn biler med forbrenningsmotor. Om noe kan de heller nedskalere fra V12 til V10 eller V8. Folk som er i markedet for disse bilene kjøper ikke biler basert på økonomisk fornuft uansett.

Helt enig, og dette har jeg stusset på selv. Jeg lurer på hva kunder i oljerike nasjoner i Saudi-Arabia mener om dette, land som har bygget sin rikdom på olje. Det grønne skiftet står ikke høyt her, langt mindre å bli sett i en elektrisk Rolls Royce. 

V12 motoren i luksusbiler ble jo i første omgang valgt pga sin silkemyke karakteristikk, skredder sydd for biler hvor komfort har første prioritet. Sånn sett så finnes det jo ikke en biltype hvor en elmotor passer bedre inn. Men V12 motoren står jo for en veldig stor del av eksklusiviteten i en slik bil. Man tar jo bort noe utrolig vesentlig ved å fjerne V12 eller en V8er herifra. Dette plager kanskje ikke noen få kunder i Europa eller California, de føler seg nok som bedre mennesker ved å skli rundt i en elektrisk Rolls Royce. Men i Asia eller Saudi-Arabia så er jeg spent på hvordan de tar i mot denne. Men er markedsføringsavdelingen til Rolls gode nok så klarer de sikkert å selge dette inn som noe veldig kult og bra. 

Men ja, det blir som om Rolex skulle begynne med smartklokker. Tror folk hadde vært dumme nok til å kjøpe det også 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, flobben said:

Spør du meg så må det være sinnsykt god match med el og RR. RR er komfort, tenk å slippe støy, vibrasjoner osv fra motor og drivverk, samt få silkemykt power delivery, må da være beste av to verdener.

At det er en god match i forhold til optimal komfort er jeg helt enig i. Hovedproblemet er, som @Fredrik 90 nevner, at ekslusiviteten forsvinner. For å dra en parallell til klokker igjen: en digital Casio klokke er musestille og mye mer presis enn en Rolex. For å vise tid er dermed Casio et overlegent produkt. Allikevel er Rolex et ettertraktet produkt nettopp pga mekanikken og historien bak produktene deres. 

Når Rolls Royce dropper V12 og går over til elmotor, så forsvinner mye av prestisjen med Rolls Royce, da bilen i prinsippet fått samme motor som alle andre elbiler. Det blir som å  kjøpe en digital Rolex til 300 ganger prisen til en digital Casio, noe som fremstår som et frivillig ran for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Saltkjelen skrev:

Ser ut til at det blir en røslig Hoffmeister-knick på G60 (skjønner fortsatt ikke greia med at deler av lista skal sitte igjen i karosseriet, mens andre halvparten sitter igjen i døra - fra et designmessig perspektiv er det rare greier).



 

Men det er sjukt praktisk. Er glad for det er slik pl G20en min. Er akkurat der jeg tar når jeg lukker bakdøra. Hadde det vært den sort blanke lista der heller så hadde den vært matt grå etterhvert. Bedre å tørke av fingermerker på  glass enn på skitømfintølig blank, sort plastikk. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, StigJ skrev:

Men det er sjukt praktisk. Er glad for det er slik pl G20en min. Er akkurat der jeg tar når jeg lukker bakdøra. Hadde det vært den sort blanke lista der heller så hadde den vært matt grå etterhvert. Bedre å tørke av fingermerker på  glass enn på skitømfintølig blank, sort plastikk. 

Joa, det er kanskje et argument. Jeg lukker riktignok døra ved å dytte i håndtaket, men de tilfellene jeg tar i området hvor knicken er, så dytter jeg likevel på glasset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi første bilde på plass. Spent på å se hvordan hekken og oppsvingen på bakvinduet tar seg ut (føler man mister litt av det tunge, tyske 5-serie-stuket). Dette er kanskje det jeg føler er G60s svakeste punkt. På en annen side vil jo en G61 rette opp i dette inntrykket.

Diffuseren har fått et helt annet uttrykk enn hva vi er vant til og det ser ut til at ryggelyset er dyttet ned i diffuser.

118037675_Skjermbilde2023-04-27kl_22_24_27.thumb.png.b02eccc6c4d76812067cd81429749c62.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Saltkjelen skrev:

Da har vi første bilde på plass. Spent på å se hvordan hekken og oppsvingen på bakvinduet tar seg ut (føler man mister litt av det tunge, tyske 5-serie-stuket). Dette er kanskje det jeg føler er G60s svakeste punkt. På en annen side vil jo en G61 rette opp i dette inntrykket.

Diffuseren har fått et helt annet uttrykk enn hva vi er vant til og det ser ut til at ryggelyset er dyttet ned i diffuser.

Litt for dårlig bilde å mene noe om, men min umiddelbare tanke var vel at dette ikke er så galt. Er den kanskje litt identitetsløs? Kunne ikke det der vært en ny Toyota Camry? Men igjen, jeg skal ikke mene for mye ennå. Er veldig spent på proporsjonene, 5-serie har alltid vært en ekstremt velproporsjonert bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/27/2023 at 8:56 PM, StigJ said:

Men det er sjukt praktisk. Er glad for det er slik pl G20en min. Er akkurat der jeg tar når jeg lukker bakdøra. Hadde det vært den sort blanke lista der heller så hadde den vært matt grå etterhvert. Bedre å tørke av fingermerker på  glass enn på skitømfintølig blank, sort plastikk. 

 

Det løser man jo med å ha hele listen på karosseriet, og ikke på døren(e). Slik f.eks F30 har. Ser ikke hvorfor det ikke kan videreføres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...