awt

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.

Anbefalte innlegg

Fra januar 2017 til januar 2019 har prisene til lands økt i gjennomsnitt med nesten 5%. Det vil si at en bil som kostet 800000,- i januar 2017 koster ca. 840000,- nå i 2019 om man har to identiske biler, dette er den generelle prisstigningen og ikke ekstra avgifter. Så er det andre tinger som spiller inn også, så ja jeg tror nok en 520d kan ha økt med 60000,- på to år uten at utslippene telles særlig. Nå trenger ikke denne 5% å gjelde biler, det kan være mer eller mindre, men det er gjennomsnittet på alle varer her til lands. Tar jeg feil så legger jeg meg flat :) 

Endret av Marius2002

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
58 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

WLTP er i bruk i den form av bilprodusentene oppgir utslippstall som skal være mer reelle. Når vi da har ett avgiftsystem som bruker fabrikkens utslippstall så blir bilene dermed dyrere. Eller mener dere at det er BMW selv som har gjort at prisene på f eks en 520d har økt med 60 000 kr ved å øke bilprisen? Det er jo bare å ta en titt i prislista fra 2017 og sammenlikne CO2 og NOX utslipp med dagens prisliste. Så ser man forskjellen!

Dersom du leser de linkene i mitt forrige innlegg forklarer det litt. NEDC er heller ikke i bruk lengre, NEDC2 tok over fra NEDC 1.9.18, og er en såkalt «myk» overgang fra NEDC til WLTP, og er en formel for tilbakeregning av WLTP-verdier som i snitt gir 6,7% økning i priser i 2019. WLTP-CO2-verdier brukes altså kun indirekte for uteregning av bilavgifter i Norge før 1.1.20, det er NEDC2 som er gjeldende.

Endret av papertiger

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Selvom regjeringen nå har utsatt avgiftsberegningen i forhold til WLTP, kan noen biler kan få prisjusteringer allerede høsten 2018. Sjekk kontrakten nøye for å se hvilke forbehold forhandleren tar om dette. Be også forhandleren om hjelp til å beregne hvor mye avgiftsøkningen kan bli, dersom dette er mulig." Kilde: NAF

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle motorer som ble godkjent etter 01.09.2017 , skulle avgiftsbelegges etter den nye WLTP standarden. Jeg hadde skrevet kontrakt på ny bil i april 2017, det var planlagt produksjon i august, ble utsatt til oktober. Når jeg fikk bekreftet produksjon, fikk jeg også beskjed om at ny engangsavgift på spesifikke bil gikk opp fra estimert kr. 303.000 og endelig avgift etter den nye WLTP enTe opp på ca 360.000. Ny avgift beregning fikk store utslag på enkelte. Dette hadde den konsekvens at flere importører stoppet salg av enkelte modeller på grunn av at de ikke hadde fått godkjent bilen etter den nye WLTP standarden. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
27 minutter siden, KireS skrev:

Nye 3 serie hybrid bekreftet vil komme som stasjonsvogn.

https://www.tv2.no/broom/10420587/

Hadde den bare kommet med xDrive i tillegg hadde den blitt komplett. Men blir nok populær i norge.

En jeg snakket med sa at denne ville komme med xDrive. Men veldig bra den endelig kommer som stasjonsvogn :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive