Gå til innhold

hvilken olje skal eg ha på kassa mi? 5hp18


sjurfn
 Share

Anbefalte innlegg

trenger å vite litt kjapt hvilken olje eg treng på kassa mi, er en 1992 530ia, me ei 5hp18 automatkasse. fant ikkje noken lapp på kassa så trenger å vite hvilken olje den skal ha. har hørt desse kassene var levert med 2 typer olje, lifetime å en annen sort. har dette noe med års modellen å gjør?

trenger kjapt svar da eg må bestille snartest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden virker...

Er noe usikker på om jeg har valgt rett bil / modell, men den jeg valgte hadde følgende opplysning;

EDGE (FST) 0W-40 A3/B4

Merke

BMW

Modell

530i (M60, E34) (5 Series)

Motor

B

Årsmodell

1992-1996

Nytt søk

Print

Anvendelse Anbefaling Volum (l)

Motor (B) Best EDGE (FST) 0W-40 A3/B4 (a, b, c) 7.5

Bedre Magnatec 5W-40 C3

God GTX A3/B4 10W-40

Manuell girkasse (d, e) 1.3

Automattransmisjon (f, h) 3.0 (g)

Differensial Syntrax Limited Slip 75W-140 (h) 1.7

Kjølemiddel (50%) Best Radicool SF (i)

Bedre Radicool NF

God Radicool

Bremsevæske Best React Performance DOT 4

Bedre Brake Fluid DOT 4

Differensialer - foran/bak (med ikke-begrenset glippdifferensial eller med viskøs differensiallås) Syntrax Limited Slip 75W-140

Limited slipdifferensialer - multiplate/lamella/elektro-hydraulisk Syntrax Limited Slip 75W-140

Hjullager Multipurpose Grease

Skjul anmerkninger

Skjul oljeskiftsintervall

Smøremiddel / Volumanmerkninger

a. Motoroljeanbefalinger: EDGE (FST) 0W-30 / EDGE (FST) 5W-30 / Magnatec 5W-40 C3 til alle motorer unntatt S62/E39 inntil feb 2000. EDGE (FST) 0W-30 / EDGE (FST) 5W-30 / Magnatec 5W-40 C3 kan også brukes i alle motorer unntatt N42, N62, W10-superladet (og S62 /E39 inntil feb. 2000). Longlife-01FE (drivstofføkonomi) kan bare brukes i N42, N62 og W10-motorer

b. Alle modeller med serviceindikator: oljeskiftintervall varierer med kjøreforhold, typisk 15 000 - 18 000 miles/24 000 - 30 000 km (avhengig av produksjonsår)

c. Anbefalte bensinmotoroljeviskositeter: -20 °C til 10 °C, 10W-30; -20 °C til 20 °C, 10W-40; over -15 °C, 15W-40; under 10 °C, 5W-30; under 0 °C, 5W-20. Oljer oppførte og godkjente under BMW 'Spesialoljer' for helårsbruk: 0W-X, 5W-X

d. Manuelle girkasser; enheter med oransje etikett påtrykt 'ATF Oil', Transmax Dex III Multivehicle / ATF Dex II Multivehicle; enheter med grønn etikett påtrykt 'Special Oil', Transmax Z. Etikettene finnes ved siden av oljepåfyllingspluggen

e. Manuelle girkasseenheter med gul etikett med ordene 'MTF-LT-1': Transmax Z. Enheter med gul etikett med ordene 'MTF-LT-2': Se handbok. Enheter uten etikett: Syntrans Transaxle 75W-90 / Manual EP 80W. Etikettene befinner seg ved siden av oljepåfyllingspluggen.

f. Automattransmisjoner: ZF 3HP22, ZF 4HP22, ZF 4HP22EH, 4HP24, A4S270R/310R/310Z (med svart merkeplate), Transmax Dex III Multivehicle; A5S310Z, ZF 5HP 19, ZF 5HP 24, ZF HP30 (med grønn merkeplate), Transmax Z; alle andre, se etiketten for spesielle krav til levetidspåfyll. Sjekk alltid håndbøker/etiketter for å sikre at riktig væske blir brukt

g. Kapasiteter for automatgir er drenerings/refill-kapasiteter

h. Bruk kun BMW godkjente automatgirvæsker og bakakselutvekslingsoljer

i. Kapasitet ikke oppgitt

Generelle anmerkninger

1. Servostyring (hvis montert, uten servostyrt kombinert selvnivellerende hjuloppheng- og bremseforsterker): Transmax Dex III Multivehicle / ATF Dex II Multivehicle

2. Servostyring med selvnivellerende oppheng og bremseforsterkerservo (hvis montert - tank i motorrommet): E24, E28; LHM Plus/LHM Plus før 9/87. Etter 9/87 bruk kun LHM Plus; E32 før 9/91 bruk kun LHM Plus; E32 og E34 fra 9/91 bruk kun Se handbok. Sjekk alltid etiketten på væsketanken for riktig væsketype.

3. Selvjusterende fjæring (hvis montert, reservoar i bagasjerom): Se handbok: før sep. 1991: LHM Plus. LHM Plus og Se handbok må ikke blandes

4. Clutchvæske: React Performance DOT 4 / Brake Fluid DOT 4; (unntatt E36/E46 M3-modeller med sekvensiell M-Transmission og E46 med sekvensiell transmisjon S5D 320Z: Se handbok)

Oljeskiftsintervall

Det finnes ikke oljeskiftintervalldata for denne modellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. er fortsatt usikker på hvilken olje eg skal ha da:s å kassen min er vel 5hp-18 å ikkje 19 som var n evnt der..

dessuten snakket eg med gs å dem sa at min type bil va levert me 2 typer olje, en lifetime(grønnlapp) å en annen (svartlapp). så eg veit fortsatt ikkje ka olje eg skal ha:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Hvis du har en grønn plastplugg under din girkasse så skal du ha en ESSO LT71141 olje. Anbefaler Royal Purple Multispec ATF til dette formålet ( http://www.ebay.com/itm/200625689245?ss ... 1439.l2649 ) Hvis ikke så kan du bruke Dexron 3 så vidt jeg vet, men sjekk dette opp med med BMW. Jeg har selv grønn plugg på min ZF 5HP18 og er godt fornøyd med Royal Purple, billigere og like bra/bedre enn orginal olje som koster 300kr per liter med rabatt fra Meca...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lappen er på siden av kassen. Dvs høyre eller venstre side oppimellom eksosanlegget eller lignende.

DU SKAL ABSOLUTT IKKE BLANDE ESSO LIFETIMEOLJE MED DEX3 olje som noen nevner over her. Den ene er lifetim eolje og den andre er den gamle typen med faste skiftintervaller. Hvis bilen din og girkassen er fra før 96 bruker den 99% sikkert dextron 2, eller i dag blir det dextron 3 ettersom dex3 erstattet dex2 for en stund siden. Hvis bilen er eldre enn 96 er det sannsynligvis lifetimeolje på den, i så fall bør du bruke anbefalt oljetype fra bmw.

Lifetimeoljen ble brukt fra 96 og oppover såvidt jeg husker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lappen er på siden av kassen. Dvs høyre eller venstre side oppimellom eksosanlegget eller lignende.

DU SKAL ABSOLUTT IKKE BLANDE ESSO LIFETIMEOLJE MED DEX3 olje som noen nevner over her. Den ene er lifetim eolje og den andre er den gamle typen med faste skiftintervaller. Hvis bilen din og girkassen er fra før 96 bruker den 99% sikkert dextron 2, eller i dag blir det dextron 3 ettersom dex3 erstattet dex2 for en stund siden. Hvis bilen er eldre enn 96 er det sannsynligvis lifetimeolje på den, i så fall bør du bruke anbefalt oljetype fra bmw.

Lifetimeoljen ble brukt fra 96 og oppover såvidt jeg husker

hmm vart vel litt feil med deg der, før 96 å eldre en 96 er vel de samme:) men går ut ifra at du mener at de mest sannsyneligvis er lifteime olje på dei nyare en 96? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lappen er på siden av kassen. Dvs høyre eller venstre side oppimellom eksosanlegget eller lignende.

DU SKAL ABSOLUTT IKKE BLANDE ESSO LIFETIMEOLJE MED DEX3 olje som noen nevner over her. Den ene er lifetim eolje og den andre er den gamle typen med faste skiftintervaller. Hvis bilen din og girkassen er fra før 96 bruker den 99% sikkert dextron 2, eller i dag blir det dextron 3 ettersom dex3 erstattet dex2 for en stund siden. Hvis bilen er eldre enn 96 er det sannsynligvis lifetimeolje på den, i så fall bør du bruke anbefalt oljetype fra bmw.

Lifetimeoljen ble brukt fra 96 og oppover såvidt jeg husker

Skrev vel strengt tatt at han måtte bruke lifetime olje hvis han hadde grønn plugg, men hvis han IKKE hadde det så kunne han bruke dex3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LT71141 koster IKKE 300kr med rabatt hos Meca men derimot 200kr uten rabatt og den heter ikke Esso lenger men Mobil. Ikke bruk noe annet enn det som er anbefalt. Om du kan spare 50kr på olja så kan det bli dyrt om kassen ikke liker uoriginal olje.

http://catalog.meca.no/Catalog.aspx?Bra ... yType_ID=1

Det var det jeg ble tilbudt hos Meca for den oljen.... Mulig at det er forskjell på butikkpris og nettpris. Man velger naturligvis det er som billigst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev vel strengt tatt at han måtte bruke lifetime olje hvis han hadde grønn plugg, men hvis han IKKE hadde det så kunne han bruke dex3.

Sorry. Forstpd det slik at du mente at hvis man ikke hadde lifetimeolje kunne man vare fyre på med dex3. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...