Gå til innhold

Bytte av hjullager bak på en E30?


Tare Jansen
 Share

Anbefalte innlegg

Har hørt så mye rart her nå at jeg må nesten spørre om hva som skal til.

Har hørt at det er over 2tonn trykk som må til for å løsne det, og har hørt at det kun er for å splitte hele lageret, ikke hvis man bytter lagerhuset også.

Også må en vel ut med den store sentermuttern, noen som vet dimmen på den, 325 understell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er vel og ta av bærearmen og presse lageret ut og inn med hydraulisk presse. Men det gadd ikke jeg så jeg gjorde det slik. Ta av caliper og skive. Skru ut nav mutter (36mm), skru løs drivaksel fra diff og ta vekk drivakselen, så festet jeg en aperunker på navet og banket det ut. Så varmet jeg opp bærearmen rundt lageret med sveiseapparatet og banket lageret ut med meisel og slegge fra baksiden. Så pusset rent med smergel inni bærearmen der lageret sitter før jeg banket inn det nye lageret (viktig og bare banke på ytterringen av lageret). Ikke akkuratt helt etter boka men det ble helt strøkent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lagde meg bare et vektøy for og skur lageret ut. Lages enkelt med ei gjengestang også må du lage en "kopp" som du setter på utsinden av navet som du kan skru lageret inni når det kommet ut av navet. På baksiden har du ei skive som treffer kanten av lageret. Vips, bare skru rett ut. Tar 10 min å bytte lager bak.

Eneste som er litt styr noen ganger er og få ut drivakselen ifra navet. Der kan den sitte litt godt. Ellers er det bare og skru lageret rett ut uten masse styr med banking, varming og ikke minst banning.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips gutta, hjullager er byttet. Tok dog litt mer enn 10 minutter med meg;P

Brukte gjengestang og ei pipe til å presse ut og på plass lageret med.

Sentermutteren min var 30mm ikke 36, men spiller vel ingen rolle.

zo7w10kefrics5djonhd.jpg

Vil anbefale andre som skal gjøre dette å bruke noe kraftigere en 12mm gjengestang fra biltema, og uansett bruke fett på den;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...