Gå til innhold

Kjøpe e39 - hva bør en sjekke?


Epledude
 Share

Anbefalte innlegg

Gamlefar skal ha seg en e39, alt av interesse. (personbil)

Men jo større motor jo bedre.

Jeg er e36-e90 entusiast, så jeg kjenner ikke 5-serien så godt.

Hva bør vi være obs på ved visning?

Hva med folk som har byttet motor feks fra 2.0 til 2.8? Grunn til å være skeptisk?

Setter pris på alle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E39 deler mye av teknikken med E46, og har dermed de samme styrkene/svakhetene. Rust er E39 sin verste fiende. Ellers ryker det fort litt forstillingsdeler. Styr unna tidlig 520i (150hk) med automat. Den blir bare tørst og treg. Spesielt i stasjonsvognen. 520i med manuell fungerer helt greit. Om budsjettet tillater det, så er faceliften bedre og finere. Facelift 520i med 2,2 (170hk) kan være et røverkjøp, og er en kjempebil. Går nesten som en 523i. Jeg hadde styrt unna ombygde biler, med mindre det var proft utført.

Biler med manuell kasse er litt vanskelig å finne. Dieselbiler har fantasipriser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rust i falser angreper alle E39, spesielt i bakluke og i dører.

Deretter er det mye sensorfeil spesielt på preface biler.

Det er også tunge gamle biler, så er mange foringer som kan være verdt å bytte. Det er fort for å få risting i bilen og skeive bremseskiver med gåene foringer (selvom du ikke kan kjenne slakke i foringene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En e39 er understellsmessig lik med E60 (generasjonen etter e39). Elektronikken deler likheter med e46, men da e39 fra 09/1998 da den gikk over til can- BUS system, som nå er helt vanlig. Modeller før dette, deler likheter med E36, men dog ett k-line system. De faset også ut nikasil belegg i sylinderene på motoren i 09/2001. Nikasil belegget har gitt mange problemer, med høyt oljeforbruk. Jeg ville styrt skuta etter en modell som var fra 2001 og oppover. Snevert spekter, men men :)

Har selv en 1996 modell, men hadde jeg kjøpt en e39 på ny, så hadde det blitt etter disse kriteriene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tonnvis med samma spørsmål ang e39. Til og med jeg hadde en sånnen tråd før jeg handlet min 530. Der er det 4 sider med en del nyttig å lese(og noe offtopic :()! Søk, søk og søk her på forumet etter e39 tips/kjøp/hva se etter osv osv osv så finner du det ;) Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...