Gå til innhold

Startproblemer på E46


Chrisaas
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Kjøpte for en uke siden en 316 2002 mod E46, som har gått 149 000. For noen dager siden merket jeg at bilen hadde vanskelig for å starte når motoren var "halvvarm". Det jeg da opplevde var at jeg filte nøkkel lenge, uten at den tente skikkelig. Jeg måtte til slutt hjelpe til litt med gassen, og da kom den. Når den da startet gikk den ujevnt på tomgang og jeg måtte mate litt på gassen, for at den ikke skulle død ut igjen. Etter en kort tid ble det greit, men da tente både ASC-lampa og bremsefeillampa. Når jeg skrudde av tenninga igjen, og startet bilen nytt, startet bilen uten problemer igjen, og varsellampene var borte.

Har opplevd dette tre ganger nå, og fellesnevneren for alle gangene er at motoren har vært "halvvarm".

Kjedelig problem å ha, håper noen har tips til hva det kan være.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkel sak å bytte. Den holdes bare av en skrue. Så plugg av, skru ut, dra ut sensor, i med ny, skru igjen skrue og plugg i kontakt ;) Sitter i fronten av motoren. Oppe til venstre mener jeg sett forfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koed er endel rimeligere enn feks gs.. Koster vel 1200 kr ca.. Hvis du tenkte fra feks USA så tror jeg du har lite å hente på en enkelt sensor. Viktigst av alt få en original sensor. Like viktig få diagnose først så ikke du bytter ut deler som fungerer.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da er diagnosetesten gjennomført og svaret ble en defekt veivakselsensor. Bilen ble innlevert BMW-verkstedet og da den kom tilbake, var problemet fortsatt der. :cry: bør jeg skaffe en kamakselsensor, å prøve å bytte selv? Kan det være noe annet galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det samme verksted som hadde diagnose som byttet sensoren?

Måtte du betale BMW-verkstedet for bytte av veivakselsensor? Da ville jeg reklamert på jobben, de har jo tydeligvis byttet noe som var i orden, og ikke fikset problemet ditt i det hele tatt.. Be dem ta en ny diagnose å se om det kommer noe annet opp.

Mvh

- Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det samme verksted som hadde diagnose som byttet sensoren?

Måtte du betale BMW-verkstedet for bytte av veivakselsensor? Da ville jeg reklamert på jobben, de har jo tydeligvis byttet noe som var i orden, og ikke fikset problemet ditt i det hele tatt.. Be dem ta en ny diagnose å se om det kommer noe annet opp.

Mvh

- Bjørn

+1 Hvis BMW verkstedet har utført diagnosen så burde de også vite at diagnose resultat på disse sensorene kan ofte være "feil". Altså det kan være kamsensor som er defekt selv om det vises veivsensor.. Ikke finn på å spør meg hvorfor men det var tilfellet på min m52 når den fusket og var treigstartet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakens side er denne:

Etter et par dager med startproblemer med halvvarm motor, fikk jeg også startproblemer med kald motor. Etterhvert starta ikke bilen i det hele tatt. Bilen ble slepa ned til verkstedet, og sensoren ble bytta. Var å henta den igår, og i dag tidlig var den tung å starte igjen, men ikke på langt nær så ille som tidligere. Jeg skal avvente litt å se om det var bare en engangshendelse, for jeg har ikke hatt mer problem idag.

Synes også at bilen går litt ujevnt på tomgang enda :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...