Gå til innhold

m50 b25 Koker, Haster..


Chris00000
 Share

Anbefalte innlegg

Mener å huske at varmtvannsventilene er normalt åpne, altså at de i hvilestilling uten tilført spenning er åpne for vann gjennomstrømning. Når man slår på tenningen tilføres konstant +12V inn på magnetventilene, de styres ved at IHKS panelet (varmeapparat panelet) jorder/ikke jorder magnetventilen. Når temperaturen i bilen er høy nok eller for høy jordes spenningen inn på magnetventilenat via IHKS panelet og ventilene stenger.

Så om panelet har mistet spenningen og ikke lenger fungerer så vil også varmtvannsventilene stå åpne hele tiden. Tror dette er en sikkerhetsfunksjon mtp at det er sikkrere å beholde varmluft på vinteren enn å beholde kald luft på sommeren.

Dette forklarer ikke at sikkringen din går, men at du får varmluft hele tiden.

Har du prøvd å koble fra hele IHKS panelet ?

Om sikkringen da slutter å ryke har du kommet litt lengre.

Panelet får du ut ved å plukke ut bryteren helt til høyre i panelet (enten en enkel bryter for bakrutevarme eller en trippel bryter med AC, bakrutevarme og resirkulasjon på), til venstre i hullet til denne bryteren er det en låsehake som holder hele panelet fast i midtkonsoll rammen.

Ang lufteskruen, det skal som sagt ikke komme ut verken vann eller luft her, det skal ved trykk over 2bar gå gjennom påfyllingslokket (radiatorlokket). Men luftbobler/vann rundt lufteskruen kan også indikere lekasje mellom radiator og reservoaret/ekspansjonstanken. Dette er en kjent feil på m50 radiatorer men forklarer ikke at bilen koker.

Når du sier koker, mener du at kjølevæsketemperaturmåleren i bilen går på rødt eller bare det at det kommer vann/luft ut lufteskruen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

det jeg mener med at den koker er att tempmåleren stiger opp mot det røde, jeg dauer motoren og åpner panseret og kan høre vannet bobler og koker og ser og hører att trykket siger ut av lufteskruen+ at et er utrolig mye trykk i kjølesystemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg lest begge sidene, men du skal ikke lufte med motor av.... Trinnvis hva du skal gjøre på bmw!! Gjorde dette på min e34 m50b25 og det funker med en gang. Slipper å plages osv.

1- Løsne ekspansjonstank-lokket og lufteskru på radiator

2- Sett varmeapparatet på fullt, full varme og alle kanaler åpne

3- Sett bilen høøyt i fronten ( ikke kom å si at det er farlig pga høyden på kjølevesken, for det pumper du ut.

4: Gå inn i bilen, gi 1500-2000 rpm til du får varme. Når du har varme er det gjennomstrømning i kjølesystemet og det er luftet, fiks ferdig ;)

Skru på lokket å lufteskru før du tar fronten ned...

Edit: husk også på å etterfylle frostvæske hvis det blir lite, du må gjøre dette når motor er kald. etterstram også slangklemmene til radiatorslangene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter, ikke hør på martin, helt feil måte. Gjør som tråden jeg linka sier! Da gjør du det riktig! Utrolig at det går an å spre så mye feilinformasjon.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter, ikke hør på martin, helt feil måte. Gjør som tråden jeg linka sier! Da gjør du det riktig! Utrolig at det går an å spre så mye feilinformasjon.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Hvordan kan du si at dette er feil måte?! Jeg har prøvd flere forskjellige måter da jeg ikke fikk det til i begynnelsen, siden bmw kan være vanskelig å få luftet. Jeg ringte flere verksteder og dem sa jeg skulle gjøre dette. Det vanlige er vell å ha den på flat mark å stå å pumpe deg grønn på radiatorslanger å etterfylle osv.

Sto i flere timer å prøve uten hell med det. Noen får det til, noen ikke. Derfor prøvde jeg da denne måten, som jeg har tipset flere om å dem sier " Takk for hjelpen"!!

Er absolutt ikke noe galt i å få fronten høyt opp , for luften stiger ( Derfor er lufteskru alltid øverst). Og det blir enklere å lufte da alle kanaler til varmeapparatet er åpent.

Slangen til radiatoren min hoppet av da jeg kjørte, møtte heldigvis en motbakke å hadde vann med meg. Brukte denne metoden og kjølesystemet var luftet på 2(!!) minutter.....

Synes det er like artig hver gang folk sier det er feil, for jeg VEIT at dette funker. Luftet m20 og m50 motorer med dette. Kan selvfølgelig også vacumere systemet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du bilde av sikkringsoversikten i lokket, for jeg finner ingen e34 der sikkring 27 går til sirkulasjonspumpa.

Og nei, den pumpa trenger ikke virke for å lufte motor, har selv denne pumpa i min e34 og lufta motor mange ganger mens pumpa var deffekt før jeg bytta til ny pumpe uten problem. Faktisk aldri hatt problem med å lufte m50 verken i e34 eller i e36 (og det begynner å bli mange ti-talls m50), så min påstand er at hvis det ikke lar seg gjøre å lufte den skikkelig er det noe som er galt med endten sirkulasjon (vannpumpe eller noe som tetter systemet), lekkasje (både overtrykk fra motor inn i systemet eller lekasje ut av systemet).

Når du starter motor, står det en liten vann-stråle fra ett lite hull under radiatorlokket som blir sterkere når du gir litt gass ? Er det en tydelig stråle virker iallefall hovedvannpumpa.

Jeg funderer litt på den lekasjen din fra rundt lufteskruen. Det skal IKKE kunne lekke fra lufteskruen, da er den deffekt og MÅ byttes. En annen forklaring på vann rundt lufteskruen er som jeg nevnte tidligere at radiator lekker i skjøten mellom radiator og ekspansjonstank. Da vil lekasjevann vises rundt lufteskruen og dette er en vanelig feil på m50 radiatorer.

Har du målt etter CO i kjølevæsken ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kommer en stråle ut i toppen av ekspansjonstanken, har luftet med og stå i oppforbakke og fylle på til det ikke kommer mer luft, starta bilen og lot den bli varm, fortsatte og fylle på, daua den og fortsatte og fylle på til det ikke kom mer luft ut av lufteskruen og fortsatte sånn i flere timer. til det ikke kom mer luft men fremdeles kokte den.

har ikke målt co i kjølevesken.

Kan ta et bilde av lokket og sikringsboksen i morgen.

Bmw og en mekaniker der jeg jobba før som har jobba hos bmw sa at den pumpa var viktig med tanke på koking.

Vannpumpa og termostaten er iorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at det hjelper deg, men den pumpa har ingen ting med luft i systemet å gjøre, den er heller ikke standard montert på e34 da den er der for å få raskere varme i kupeen samt beholde sirkulasjon etter at bilen er stoppet sånn at varmapparatet avgir varme lengre tid uten å ha motor igang. Pumpa er inkludert i dvs utstyrspakker ifb med varmeapparatet.

At den hjelper til med å få ut luft raskere kan være, men den er ikke der for å lufte systemet og den trengs slettes ikke for å lufte systemet.

Jeg tror uansett ikke du har problem med luftingen, om du har prøvd så bra som du sier er det noe annet galt med motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...