Gå til innhold

Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535 i.Øreliten miniservice på e28.Upd


sveigis
 Share

Anbefalte innlegg

Du beskriver begynnelsen akkurat som det var :).

Jeg støtter den tanken du har om bruk av verktøy osv ,synes de var brutale .

Stod med lange svære skrujern,Brukte flathånden øverst på skrujernet og virkelig skulle slå gjennom.

Har og funnet mange steder nå idag ,hvor de har laget svære hakk i tektylen,men det fikser jeg nå uansett :).

Jeg og er veldig glad de sjekker alt nøye for all del og vet der er mange juksefanter ute på veien.

Men nå vet jeg at ting blir på stell og har en garantert bra e34 og DET liker jeg .:)

Dæven for et hull du hadde bilder av Marius :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra arbeid der. Godt å se at du går rett på og fikser opp. Det som er skremmende er det du skriver om at de skraper og lager hakk i tektyl slik at  rust kommer lettere til.

Uansett Lykke til med sveis imorgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Mortenej skrev:

Bra arbeid der. Godt å se at du går rett på og fikser opp. Det som er skremmende er det du skriver om at de skraper og lager hakk i tektyl slik at  rust kommer lettere til.

Uansett Lykke til med sveis imorgen :)

Jo takker ,men som du nevner ,jeg går rett på sak og fikser med en gang .

Var litt i tvil om jeg skulle ta skilter og ta jobben til vinter ,men så tok fornuften overhånd :)

Og er jo egentlig godt i gang ,så jeg regner med når uken er omme ,er mye skjedd .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var kjedelig Jan, ikke akkurat sånt man trenger etter å ha eid bilen i så mange år. Jeg ville si at du burde skaffe deg ett verksted som du blir fortrolig med, hvor du kjenner mekanikerne og de kjenner deg og bilen din. Men jeg forstår verkstedet du bruker er ett slik verksted? Er det Fevik Bilverksted du bruker? I såfall så må du love meg at dette er siste gangen du bruker dette verkstedet så lenge de har sånne rauhøl gående rundt på gulvet der. Jeg vet at det er enkelt å bruke dem etter som du selv bor på Fevik, men det blir jo ganske dyrt og unødvendig etter hvert når de skal bruke hammer og spett for å finne rust. Min erfaring med verksteder og gamle biler i distriktet vårt er at du bør bruker Furre bil på Rykene. De godkjente og skrudde på E34en min i alle år. Kun to veldig hyggelig karer som jobber og driver verkstedet, som liker gamle BMWer og gamle biler generelt. Frode som skrudde på min bil har hatt mye E34 før, har forståelse for hvordan disse bilene er og viser vilje til å holde de på veien. Det finnes to typer mekanikere. De som er bilinteresserte og skrur mye bil på fritida, og de som kun har det som jobb og ikke rører en skrue etter arbeidstid. Sistnevnte er gjerne litt eldre, rett og slett litt lei jobben sin etter 30 år på gulvet. Slike er litt farlige, de kan fort finne på å irritere seg over enkelte biler. Som gamle bruksbiler, amerikanske biler eller franske biler for eksempel.

Vi er alle klar over at biltilsynet er strengere og kan utføre stikk prøver. Og det er jo selvsagt bra det, vi vil jo alle ha trygge biler på veiene. Men når man må gå løs med hammer og spett på en bil for å finne feil, da er ikke bilen mye trafikk farlig spør du meg. Jeg personlig hadde jo bedt dem bare avbryte hele EU kontrollen og bedt dem dra til helvette. Men du er jo en høflig mann Jan så jeg skjønner at det ikke er løsningen. 

Men bra du hiver deg rundt og tar denne jobben, så skal de få se at du ikke lar deg stoppe så enkelt 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette var kjedelig Fredrik men ,men .

Angående verksted ,er dette et jeg har brukt siden 2000 og har alltid hatt et godt forhold .

De vet hvor interessert jeg er og alt sånt .

Det er ikke Fevik bilverksted og skal ringe deg og forklare alt .:).

Furre er topp og har og brukt dem av og til .

Som sagt ,ringer deg og forklarer alt Fredrik .

Skal snart til og oppdaterer ikveld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannheten !

Da har vi begynt og er i gang .

Vi bestemte oss for å gå løs og inspisere den siden som kontrolleren slo hull på .

Vi fant frem div verktøy og bestemte oss for å gå grundig til verks .

Hammer , slipemaskin ble brukt og joda litt småpiss dukket opp , men ikke noe voldsomt .

fremre del:

image.thumb.jpg.2a7bc3785418380b7d654a2fe1680dee.jpg

Dette var jo greit og lett å fikse .

Så til hullet som han slo hull med hammer .

Nå har vi bøyd og vridd så det er mye større:

image.thumb.jpg.77bff2897d315b2237c4ed36276224cb.jpg

Men så ...

Når jeg kjøpte bilen i 2012 , var der et rusthull helt bakerst .

Dette ble sveist da og har jo holdt seg gjennom mange vintre og bruk .

Jeg tenkte at der var noe morkent , og fant ut at alt skal bli skikkelig gjort .

Og etter at sveigis hadde banket og slått , ja da ble det sånn :

image.thumb.jpg.f41cd8e1e35eca0defe70ddcaf4067b4.jpg

Så ja , nå blir det ny  bakre kanal .

Og her fikk jeg ikke feil en gang 😀😀.

Men nå driter jeg i hele kontrollen , bilen skal bli knallbra rustmessig og det beste er å vite at tingene der er nytt .

Årsaken til dette er enkelt drenering til takluke .

Rant vann ut der .

Så nå skal drenering skjøtes og alt blir bra igjen .

Alt annet på kanal var strålende heldigvis .

Så ja blir mye og gjøre , men dæven det blir gøy , når jeg er ferdig 😃😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stå på, rust er kjedelig men ikke unngåelig på disse desverre hehe. mine kanaler var også sånn, og litt være blir bra med sveising :) enig at de er for brutale når de skal sjekke rust på eu. greit å ta en titt, men de lager ofte skader hvis de skal banke med hammer og drit når det ikke rust.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, NeonMuffler skrev:

greit å ta en titt, men de lager ofte skader hvis de skal banke med hammer og drit når det ikke rust.

Nettopp, og derfor hadde jeg bedt dem gi faen i bankinga med hammer eller spett. Jeg bruker gummiklosser på jekken fordi jeg er livredd for å få åpnene sår som kan lede til rust. Jeg er velsignet med en E34 med rustfrie kanaler, slik skal det fortsette å være. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, NeonMuffler skrev:

T stå på, rust er kjedelig men ikke unngåelig på disse desverre hehe. mine kanaler var også sånn, og litt være blir bra med sveising :) enig at de er for brutale når de skal sjekke rust på eu. greit å ta en titt, men de lager ofte skader hvis de skal banke med hammer og drit når det ikke rust.

Nei sant  og det kommer krypende uansett , spesielt nå på vinteren .

Heldigvis skal det ta slutt nå håper jeg 😃

Ja brutale er de og verre blir det sikkert .

Gamle biler skal ikke være på veien ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Nettopp, og derfor hadde jeg bedt dem gi faen i bankinga med hammer eller spett. Jeg bruker gummiklosser på jekken fordi jeg er livredd for å få åpnene sår som kan lede til rust. Jeg er velsignet med en E34 med rustfrie kanaler, slik skal det fortsette å være. 

Fredrik :

Det er desverre ikke så lett å si folk skal gi blaffen i å gjøre jobben sin .

Enn har ikke noe enn skulle sagt .

Jeg reagerer derimot på at de ikke hadde trengt å bruke full makt og virkelig gå inn for å ødelegge .

Angående gummikloss , det bruker jeg og bestandig .

Men det er en gang sånn at uansett hvor mye en passer på disse gamle bilene , føler jeg ting kommer krypende uansett .

Men nå tror jeg det tar slutt 😀

Tar en update her .

Som sagt , kan ikke vente og drømme .

Ny kanal bestilt og gunner på imorgen .😃

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, sveigis skrev:

Fredrik :

Det er desverre ikke så lett å si folk skal gi blaffen i å gjøre jobben sin .

Enn har ikke noe enn skulle sagt .

Jeg reagerer derimot på at de ikke hadde trengt å bruke full makt og virkelig gå inn for å ødelegge .

Angående gummikloss , det bruker jeg og bestandig .

Men det er en gang sånn at uansett hvor mye en passer på disse gamle bilene , føler jeg ting kommer krypende uansett .

Men nå tror jeg det tar slutt 😀

Tar en update her .

Som sagt , kan ikke vente og drømme .

Ny kanal bestilt og gunner på imorgen .😃

Det har jeg full forståelse for, vi er alle forskjellige der. Jeg har sjelden problemer med å si ifra når jeg blir irritert, og hadde glatt bedt dem stoppe hele EU kontrollen hvis det er sånn de skal holde på. Men folk er forskjellige, jeg regner med du ble litt overrasket selv oppi det hele.

Men nå blir det bra. Du er sta, og det synes jeg er en bra ting. Godt å være det når man blir motarbeidet slik, så viser du de at du mener alvor. Så får du en bedre bil på toppen av det hele, vinn vinn 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enn blir satt ut ja på alle måter,men har bestemt meg for å legge hele episoden bak meg nå og fokusere på å få en 92 modell 535i tilbake i heders stand igjen .:)

Det er viktigere enn maktsyke folk som skal vise hvordan de er .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig og holde målene .

Ny kanal ble bestilt igår og kl08.30 ligger den her i bil idag:

image.thumb.jpg.c3216fb96e0867f0f0cea3f042c62e59.jpg

Og alt nytt av bremser til bak kom og idag:

image.thumb.jpg.8544a543c391c156fe1e55d9e94676da.jpg

Så ikveld kl 19 , skal det tilpasses , kuttes osv .

Å du milde himmel hvor gøy det skal bli å få dette gjort og ikke minst skikkelig 😀

Har allerede satt opp en liste på alt av lister som må nytt utvendig.

Blir godt med en e34 som er hel og ryddig utvendig og ikke minst en ærlig en 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi igang med jobben.

Fikk gjort masse igår iht til klargjøring av sveis.

Kappet bort til friskt stål og pusset vekk det aller meste av rust .

Så tok noen bilder :

image.thumb.jpg.afcde7c6c531ffeecd56d3a28ae0480f.jpg

Og når man har ting oppe , kappet vi og vekk noe av gulv bak.

Nå skal det bli gang på det :

image.thumb.jpg.472545ad59fd83641de609bc6914dedc.jpg

Litt mer puss nå så :

image.thumb.jpg.15a644d43195096a8011c01332a0ce4d.jpg

Den gode nyheten her , er at resten av kanal , er helt frisk i stålet 😀

Så til køddløsing av en tidligere eier .

Når vi kappet bort rusten , la vi merke til noe tykt og klumpete inni kanalen som luktet typisk Understellsmasse .Og ganske riktig , hele den bakre del var tettet med tektyl til under bil og flere mm tykt :

image.thumb.jpg.25f55e500185db5fa02418dbfee9b986.jpg

Sånne tykke biter lå der :

image.thumb.jpg.ca15a87dbe7831baf02294b337237d77.jpg

Er jo ikke rart at ting ruster ved feil bruk .

IKKE bruk Understellsmasse inni kanaler 🙏🙏.

Så vi er igang og tror dette blir bra tilslutt .

Ny kanal :

image.thumb.jpg.b4dcfc2d5fb9201648c4d48023733216.jpg

Kommer mer upd imorgen tenker jeg .

Blir ikke noe sveis Idag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det her blir jo bra. Surt at det ble en sånn EU godkjenning men får jo bare prøve å glemme det og kjøre på videre😉

Bilen blir jo nå veldig bra for rust og klar for mange nye år på veien.👌

En annen ting som også jeg ser er jo at du har tatt E-34 til nye høyder. For noen år tilbake så var det jo mest E-30 prosjekter her på bimmers men nå er det gjort litt om på med flest E-34 prosjekter hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535 i.Øreliten miniservice på e28.Upd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...