Gå til innhold

Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535 i.Liten update


sveigis
 Share

Anbefalte innlegg

6 timer siden, M-jakob skrev:

Ja det her blir jo bra. Surt at det ble en sånn EU godkjenning men får jo bare prøve å glemme det og kjøre på videre😉

Bilen blir jo nå veldig bra for rust og klar for mange nye år på veien.👌

En annen ting som også jeg ser er jo at du har tatt E-34 til nye høyder. For noen år tilbake så var det jo mest E-30 prosjekter her på bimmers men nå er det gjort litt om på med flest E-34 prosjekter hehe.

Jada ,dette er nå satt i glemmeboken og ting kan kun gå fremover :).

Jo takk,uten å virke kvalm ,så tror jeg dette kan bli veldig bra .

Han som hjelper meg å sveise er utrolig dyktig og løsningsorientert .

Har som mål at den skal bli plettfri når det kommer til sånn drittrust osv.

Noe karroseri rustflekker som ikke er stort og steinsprut enkelte plasser ,forblir .

Men lett å holde vedlike.

Uansett når jeg er ferdig med alt ,skal den bli bra håper jeg da dette blir all in :)

Ser og der er mye e34 tråder ,noe jeg liker .:)

Er ikke alle som er like flinke til å oppdatere (Fy fy ),men stortsett de fleste er det.

Om jeg skal ha æren for de nystartede trådene ,ja det vet jeg ikke ,uansett gøy med sånne tråder og ikke minst hjelpe hverandre .:)

Skal forøvrig til med bilen til mandag og var oppe en tur istad og lånte noen deler fra den til Tdsen .:)

Mini likte ikke synet som stod der der den stod nedstøvet og kappet i biter på siden.

Er jo liksom den som er heders Bmwen i familien og det er rett og slett tungt for oss å ikke ha den på utsiden .

Og til og med når naboer lurer på hvor den er og at det er stille i nabolaget ,ja da har den jo satt sine spor rundt meg her :).

Jeg sier bare at den er på en liten strekk fra å være litt syk til å bli en spenstig dame .

Nå sømfarer jeg alt av annonser på jakt etter grenrør ,for det skal jeg ha .

Aller helst en nyoverhalt topp med større ventiler ,trimkam osv hadde vært perfekt :)

Og hvem vet ,kanskje det kommer oppi når jeg er ferdig med alt karosserarbeid?

Men for all del ,den går jo som bare juling nå og .Er jo kun 100000 km siden alt ble byttet i topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var man i full gang med sveising , og starter med gårsdagens jobb.

Kom opp i garasjen der bilen stod , 17 tiden .

Da var allerede kameraten min i gang .

Han fant ut at han ville bytte mer av innerkanal og gulv .

Dette var i grenseland og ingen vits å utsette .

Dessuten ville han sveise inn forsterkede kanter der kanal hviler mot innerkanal 😃

Så mens han sveiser , gjorde jeg andre ting bla knuse frontvindu !!:

image.thumb.jpg.212627dd024459be95282221d9d0502e.jpg

Og det var jo som f!

Uansett ny rute må på pga den er slitt , så like greit .

Men etter mye tilpassing og jobb , begynner ting å komme på plass .

Her igang med gulv /innerkanal og forsterkninger :

image.thumb.jpg.e6d4893c25d41d9180ce1b73fa1a3b9f.jpg

Noe av gulv :

image.thumb.jpg.d5077f76df61b4448dbe0fa8e7cc4182.jpg

Dette på bildet , er kun punktet , men er nå helsveist.

Blir mye å fylle igjen men det meste er tatt :

image.thumb.jpg.80d36a4e56a9aaab2164b7763ab8d622.jpg

Så var det tilpasning av kanal .

Her ligger den ferdig og falset :

image.thumb.jpg.49b290668681fadf11769696ff48f72e.jpg

Fals :

image.thumb.jpg.86a0e1cbf27e85d08326dce493f67b53.jpg

Tilslutt en grovtest:

image.thumb.jpg.1d81abafbde78a820d9c9b6088125a65.jpg

Nå er det kun små justeringer igjen på kanal , så skal den på plass.

Men først skal resten av innerkanal taes , så skal det selvfølgelig konsververes der det har blitt sveist, forlenge drenering til takluke , så kommer kanal bit på plass.

Fryktelig tidkrevende men deilig å vite at det blir skikkelig nå .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra oppdatering, og flott med gode bilder. Godt å se at du gjør en skikkelig jobb her og får fikset gulvet når dere først er igang. Denne blir jo bare bedre og bedre.

Motiverende for oss andre som fikser E34 (og andre biler) dette. Oppdatering av tråder og lese hva andre gjør, gir iallefall meg motivasjon til å gå ut å skru. Gleder meg like stort hver kveld jeg har litt tid til å logge inn på Bimmers og se hvilke oppdateringer som ligger der.

Og du er nok en av bidragsyterne til at jeg la sunn fornuft tilside (eller tok til fornuft...) og kjøpte en E34. Visste at skulle jeg støte på utfordringer, så er det jammen en gjeng der ute som vet å støtte hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Mortenej skrev:

G Veldig bra oppdatering, og flott med gode bilder. Godt å se at du gjør en skikkelig jobb her og får fikset gulvet når dere først er igang. Denne blir jo bare bedre og bedre.

Motiverende for oss andre som fikser E34 (og andre biler) dette. Oppdatering av tråder og lese hva andre gjør, gir iallefall meg motivasjon til å gå ut å skru. Gleder meg like stort hver kveld jeg har litt tid til å logge inn på Bimmers og se hvilke oppdateringer som ligger der.

Og du er nok en av bidragsyterne til at jeg la sunn fornuft tilside (eller tok til fornuft...) og kjøpte en E34. Visste at skulle jeg støte på utfordringer, så er det jammen en gjeng der ute som vet å støtte hverandre.

Jo takk for det 😀.

Ja jeg tror at det skal bli bra saker nå .

Jeg har allerede brukt mange timer  denne uken på klargjøre deler og vi fortsetter ikveld.

Jeg må si at jeg blir litt ydmyk av det du skriver .

Det at jeg er en av bidragsyterene, synes jeg er gøy , samtidig som at det gir meg boost til å fortsette videre 😃

Men Bimmers og Bmw folk er hyggelige og hjelpsomme .

Kommer mer oppdatering ikveld 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Dette er moro å følge med på, godt å se at dette gjøres ordentlig. Kan like godt gjøre det først som sist :) 

Åssen klarte du å knuse ruta?

Ja ,helt ærlig ,så er dette gøy Fredrik og ja nå blir det skikkelig gjort.

Han kameraten min er vannvittig flink og gjør det skikkelig  mtp falser og forsterkninger osv osv .

Ruta ja ,nei det skal jeg si deg ,visker var løs ,løftet opp armen ,tok av visker og PANG der gikk armen i ruten . :(

 

4 timer siden, scoot skrev:

Setter en femmer på at han glapp viskerarmen når han skulle bytte vindusvisker! 😜

Alldeles korrekt Scoot :):)

Får si det igjen ,faen !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Update , alt fra omtrent brenne opp 535 til  i meget god gang på jobben .

Etter en meget hektisk dag på jobb , var det ikke fristende å skru bil , men det må gjøres .'

Så vi satte igang med jobben kl 16.30 .

I og med jeg ikke kan sveise , fant jeg ut at jeg kan banke ut kanalflenser i fremre del og behandle det .

Her brukte jeg vinkelsliper med Rondell samt varmepistol .

Slipte vekk rust og varmet bort gammel skyts sånn at jeg kom til rent stål .

Heldigvis ikke hull rundt jekkfestet der .

Banket kanalflenser rette og malte der jeg hadde slipt med Corrostabil maling .

Ser ut som rust , men er maling og alt drit er borte :

image.thumb.jpg.0680dd80dbc88791f440172b233aaa3e.jpg

Dårlig bilde men dere skjønner 😃

Så over til dette andre og jeg bøyer meg i støvet for min gode venn,fy søren han er rå .

Nå er gulvet bak ferdig sveist med litt tykkere plater  inn mot kanal :

image.thumb.jpg.6b6292bb11db6c7869f0e771f5dc74e5.jpg

Og som dere ser , så er ny profil nede laget , bøyd til og ser dønn original ut .

Så legger ut litt flere :

Fant mer rust ved innfwstning:

image.thumb.jpg.5399db790c13f73e44d449fe22c5e74c.jpg

Dette fikk vi fikset og alt er dønn :)

Så ser dere at alt nærmer seg ferdig her og alt følger originalprofiler mer eller mindre :

image.thumb.jpg.4991676d74ae2a1b39be48d1c9604ece.jpg

Dette er jo så gøy å se .

Inni her gjør det ingenting med kraftig sveis for ingen skal inn her .😃.

Og et til ;

image.thumb.jpg.a6bf24c24f97e87fd385b789202f82df.jpg

Og når alt var sveist på og bøyd , passet kanal smack rett på .

Nå skal det males , legges drenering så kommer biten på .

For en følelse dette er å ha fikset .

Og se inn overalt med rent stål , ja det gir meg fred i sinn , og det fortjener den .

Men holdt på å bli en 535 mindre .

Mens han sveiste , lå jeg under bil og styrte med mitt .

Han jobbet på og jeg synes det luktet rart , brenner det tro??

Tittet inn i bil og  joda , der hadde det tatt fyr i en skumgummi under ved batterikasse , heldigvis  hadde vi vann og trykkluft og slukket kjapt .

Men uansett hvor mye vi passer på , må enn passe på 😀.

Det var det jeg hadde nå .😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, oledra skrev:

Må virkelig beundre arbeidet ditt. Fra ene prosjektet til det andre og gjør alt sååå slikkelig. 😉

Takker for det :).

Ja det har virkelig vært et hektisk e34 år dette ,og når man ser tilbake ,har det blitt mye jobb.

Jeg er jo engang sånn at jeg prøver å gjøre jobbene så godt jeg kan .

Mye arbeid er det men sover godt når ting er fikset .:)

 

9 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Så den viskerarmen er i stand til å knuse ruta altså? Har bytta viskere to ganger på min og hadde litt noia for at den skulle smelle ned i ruta. Men jeg trodde ærlig talt ikke at den kunne knekke ruta...surt ☹️

Ja den kan ødelegge ruten pga fryktelig spenn i fjæren .

Og det skjer fort og så her fikk jeg en lærepenge.

Har aldri tenkt at sånn kunne skje egentlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutes ago, sveigis said:

Takker for det :).

Ja det har virkelig vært et hektisk e34 år dette ,og når man ser tilbake ,har det blitt mye jobb.

Jeg er jo engang sånn at jeg prøver å gjøre jobbene så godt jeg kan .

Mye arbeid er det men sover godt når ting er fikset .:)

 

Ja den kan ødelegge ruten pga fryktelig spenn i fjæren .

Og det skjer fort og så her fikk jeg en lærepenge.

Har aldri tenkt at sånn kunne skje egentlig :)

Har knust ei rute på E34 på samme måte jeg og, det er bra med kraft i den vindusviskerarmen :p 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du selv oppsummerer, det har nok vært litt av et år mht e34 skruing 😛 har fulgt med her og er imponert over det du får til med vanlige kunnskaper.

For vanlige folk som er opptatt med hus, hjem, jobb, familie, så kan slike runder være veldig krevende. For selv om det er hobby så er det også noe som må gjøres for å ha bilen kjørbar. Og saltet og eu regler gjør disse jobbene enda mer omfattende. Det er nok kombinasjonen entusiast samt sta nordmann som gjør at du og flere som deg trosser dette og holder liv i gamle biler. Uansett vær og vind.

Uten slike personer har vi ikke mange klassikere å se på veien om noen år. 

Har selv vært i begge leirer; skru på gammal bil (det er jo desidert billigst, bare tidkrevende) eller ha lån på nyere bil og slippe de ukentlige reparasjonene, men med verditap og en totaløkonomi som jo er dyrere.

E39 prosjektet mitt er et eksempel på noe som bare skulle gjennom eu og oppgraderes littegrann. Det er snart totaltrestaurering. Hvorfor? Salting kombinert med EU..... sånn sett er det mer behagelig å sette seg i e61 og bare kjøre 😛 men det kommer vel en dag for e61'en og... men da tror jeg nok jeg velger noe nyere. Og heller har en veteranbil til de gangene JEG velger å putle og skru.

Stå på videre! Husk at når rusta er tatt så er det faktisk en kommende klassiker som du bare kan ha og nyte :) 2019 tror jeg blir et rolig år for deg ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Evopower skrev:

Som du selv oppsummerer, det har nok vært litt av et år mht e34 skruing 😛 har fulgt med her og er imponert over det du får til med vanlige kunnskaper.

For vanlige folk som er opptatt med hus, hjem, jobb, familie, så kan slike runder være veldig krevende. For selv om det er hobby så er det også noe som må gjøres for å ha bilen kjørbar. Og saltet og eu regler gjør disse jobbene enda mer omfattende. Det er nok kombinasjonen entusiast samt sta nordmann som gjør at du og flere som deg trosser dette og holder liv i gamle biler. Uansett vær og vind.

Uten slike personer har vi ikke mange klassikere å se på veien om noen år. 

Har selv vært i begge leirer; skru på gammal bil (det er jo desidert billigst, bare tidkrevende) eller ha lån på nyere bil og slippe de ukentlige reparasjonene, men med verditap og en totaløkonomi som jo er dyrere.

E39 prosjektet mitt er et eksempel på noe som bare skulle gjennom eu og oppgraderes littegrann. Det er snart totaltrestaurering. Hvorfor? Salting kombinert med EU..... sånn sett er det mer behagelig å sette seg i e61 og bare kjøre 😛 men det kommer vel en dag for e61'en og... men da tror jeg nok jeg velger noe nyere. Og heller har en veteranbil til de gangene JEG velger å putle og skru.

Stå på videre! Husk at når rusta er tatt så er det faktisk en kommende klassiker som du bare kan ha og nyte :) 2019 tror jeg blir et rolig år for deg ;)

 

Hehe ja 2018 er et rekord år mtp e34 og jobbene der og veldig gøy du følger med :).

Det er jo også motiverende og holde på når noen liker det jeg holder på med ,men det aller viktigste er jo at bilen blir bra.:)

Du nevner det med hus og familie .

Jeg ble enig med kona i vinter at det meste av hus ikke skulle prioriteres nettopp pga tds prosjektet og det var greit .

Nå er det en gang sånn at der er ikke så mye behov for oppussing heller foruten maling som må gjøres i 2019 .

Men som du sier ,så er det ikke bare bare med tanke på gamle biler ,eu og saltens ødeleggelse på eldre biler .

Og spesielt med de nye eu reglene ,blir det stadig vanskeligere å holde en gammel bil i god stand føler jeg .

En annen ting ,hadde jeg ikke vært lidenskapelig interresert i i disse ,hadde jeg nok ikke stått ute i is vind ,snø og ekstremvarmen som var .For av og til har jeg vært så lei at jeg har kjent blodsmak i kjeften og en grusom hjertebank .

Men desto gøyere er det når man kommer i mål og at det faktisk funker .

Ja vet at 39en din blir kanonbra og jaggu bra noen forbarmer seg over dem og ,for det er jo nydelige biler som må skinne

enda i trafikken .

Ja jeg prøver å stå på og tingene nærmer seg sakte nå men forhaster meg ikke ,da jeg vil ha det ordentlig .

Det som jeg liker å tenke på ,er at der faktisk er to e34er i tunet som er bra og blir tatt vare på,og ikke minst ,de blir her og .:).

2019 året ja,satser på at dette blir mer et år til å bruke på treff og masse kjøring.

Og det snakkes om en garasje og visstnok ,men det er fjernt enda.

Hvis det blir noe ,ja da skal det lages kombinert verksted/detailing garasje:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo glemt hele oppdateringen her , så tar en nå .

Mandag som var ble det tatt ei økt .

Gikk ikke helt etter plan , da vi hadde ønsket  om ferdig sveist del .

Hvertfall så ble det meste klargjort og vi starter med denne:

image.thumb.jpg.fa4231eaad979b77d62bb3a027e55588.jpg

Dette er da slangen som skjøtes på den ordinære taklukedrenering .

Alt vannet som renner inn i kanal og kanal ruster , renner nå ut.

Klargjort og borret hull til slange :

image.thumb.jpg.a9f5aa9a396b14af49b8d1ed394d5ea7.jpg

Og hvis dere ser på bildet , så er den nye delen malt opp med Arcanol .

Etter litt knioting var den på plass :

image.thumb.jpg.fa6873fc7551686878dbaffae42487cb.jpg

Før delen sveises på plass , malte jeg opp innvendig der vi har sveist , noe som er viktig .

To lag med Arcanol og 24 t tørketid mellom hvert lag , må jo være greit :

image.thumb.jpg.a8ec0dc2cd37eba34578f91ca8abe9b8.jpg

Behandlet her og :

image.thumb.jpg.4276afa7a3b827978c357dc3e75c223a.jpg

Ikveld skal vi til igjen og få på siste rest .

Etter sparkel og bodyskyts , skal bil på bakken og kjøres hjem .

Da skal det byttes bremser bak .

Det er jo så deilig å se friskt stål og vite at det blir bra og holdbart .

Noe jeg skal bli nøye med , er innvendig behandling av kanaler .

Så en gang i året skal de få tynnflytende og da ruster ikke de igjen 😀

Kommer nok mer Iløpet av helga.

Vinterlagring utsetter jeg av den enkle grunn at jeg vil bli helt ferdig med alt nå 😃

Skal ut med interiør og , og da kommer der endel gode ting inni bil som jeg har liggende .,)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535 i.Liten update

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...