Gå til innhold

Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535 i.Liten update


sveigis
 Share

Anbefalte innlegg

13 timer siden, Poppy skrev:

Kult ! Grattis med E28

Takk 😃.

4 timer siden, viggo E34 skrev:

Tøft, grattis med enda ei gromvogn:applause::bmw: 

Ja Viggo , tror fremdeles ikke det er sant 😀.

En e28 med en kraftig motor , har alltid vært drømmen 😃.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, M-jakob skrev:

Gratulerer med "ny" bil, det er jo spennende. Både for deg og oss som er her på bimmers.👌

Blir det en egen tråd på den her?

Flott farge var det også, så ser frem til flere bilder.:)

Jo takk for det 😀.

Dette er for meg helt enkelt knallgøy og jeg skal dele alt som skjer her .

Og håper dere følger her fremdeles.

Jeg velger å holde disse bilene her i denne tråden pga det blir så mange tråder.

Så skjer der noe med en av bilene,så bare forandrer jeg overskriften .

Fargen heter Arctic blau met og er en meget pen farge .

Nå er den full av støv og møkk,men den skal poleres ganske straks ,det er da enn ser hvor fin farge der er på den .😀

Og masse bilder kommer .

Tar og oppdaterer nå like gjerne 

PLANEN for e28 535i:

33BCD33E-E7CF-4A1B-97F2-1D67CF382D7C.thumb.jpeg.1f9bb25e11c148408a6af1d94348e34b.jpeg

Nå er det sånn at når man får tak i et eksemplar som er bra av en bil ,så er det heldigvis lett og se lys i enden av tunnelen.

Men og viktig å ikke gape over for mye ,og heller begynne i det små .

Så første steg til helga er å få start på den.

Da skal det vi gå gjennom alt av plugger,fordelerlokk ,rotor ,sikringer ,ja alt i motor.Og ny bensin .

Og hvis den da starter og fungerer greit ,begynner jeg på bremsene like etterpå.

Så rekkefølgen blir :

-Få start

-Begynne i front med å rette bulk/lakkere frontplate

- Fikse rust på bakplate /lakke litt.

(PS denne rekkefølgen kan bli forandret utenom start.,viktig )😀

Det er vel egentlig det som må gjøres først sånn sett.

Så til en gullavtale med kollegaen min.

Dere vet jo at jeg liker å shine ,polere osv .

Jeg må sveise gulv på denne og jeg kan ikke sveise,men hadde tenkt å prøve selv med hjelp av Mini,men ser ut som jeg slipper dette nå og hvorfor.

Kollegaen min har to biler og de ser ut som en dass begge to.

Han spurte om der var sveising på bilen ,og jeg svarte ja.

Byttehandle ?sa han.

Du vasker ,polerer og vokser bilene mine samt rens innvendig og jeg sveiser ?sa han.

Å men i helsike 😀😀,selvfølgelig .

Han liker å sveise ,finne løsninger på ting ,så han var kjempeglad.

Jeg sa at jeg ville betale noe ,men fikk tørt tilbake :Ehh ,du vet hvordan begge bilene ser ut ,så tror jeg blir ferdig før deg sa han😀

Og ja ,det tror jeg og faktisk.

Stikkord i disse bilene er enkelt :Slagmark i Syria....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, jokkeeng skrev:

Hærlig! Denne bilen er jo bare lekker!:D Så gratulere så mye med ny bil!
Blir gøy å følge med på denne også:)

Takk for det Jokke 😀

Ja det er hvertfall en bil ikke for mange har hvertfall , og jo , den er kul , det har jeg lov å si .😃

Blir mye oppdateringer på begge her nå fremover .😃.

Tenker at hvis været er bra , skjer det nok noe med begge .

Viktig å ikke glemme bort hovedpersonen , nemlig 34en .

Den står på siden nå og ser litt skeptisk ut på eldstebroren 😀.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget tøff bil, denne kommer til å bli i meget god stand, det er det ingen tvil om. E28 var første bilen jeg noen sinne kjørte da jeg fylte 16 (2011). Fattern kjøpte en 518i uten noe som helst utstyr på en bilauksjon i tidlig 2000 mens han jobbet i Oslo. Lite å gjøre da man bor på brakke i Oslo annet enn å reise på bilauksjoner tydeligvis. Husker mamma fortalte meg hvor glad hun ble da han sa han hadde kjøpt seg BMW igjen, men hu ble skuffet da han kom hjem med den mest gubbete e28en i verden. Med takstativ og mangel på servo. Bilen gjorde nytten sin den, fattern solgte den på 400 000km, da var den nesten rustfri, ble kun brukt som arbeidsbil lokalt hvor det ikke blir saltet, lettvint med takstativ når man er snekker😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, tennbrikket skrev:

Meget tøff bil, denne kommer til å bli i meget god stand, det er det ingen tvil om. E28 var første bilen jeg noen sinne kjørte da jeg fylte 16 (2011). Fattern kjøpte en 518i uten noe som helst utstyr på en bilauksjon i tidlig 2000 mens han jobbet i Oslo. Lite å gjøre da man bor på brakke i Oslo annet enn å reise på bilauksjoner tydeligvis. Husker mamma fortalte meg hvor glad hun ble da han sa han hadde kjøpt seg BMW igjen, men hu ble skuffet da han kom hjem med den mest gubbete e28en i verden. Med takstativ og mangel på servo. Bilen gjorde nytten sin den, fattern solgte den på 400 000km, da var den nesten rustfri, ble kun brukt som arbeidsbil lokalt hvor det ikke blir saltet, lettvint med takstativ når man er snekker😂

 

Jo takk og jeg har troen på at dette skal ende godt .😀

Hehe far din må ha god smak som valgte en 28 .

400000 km?,ja men da har den jo gjort nytten sin ,lever den enda tro?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, sveigis skrev:

 

Jo takk og jeg har troen på at dette skal ende godt .😀

Hehe far din må ha god smak som valgte en 28 .

400000 km?,ja men da har den jo gjort nytten sin ,lever den enda tro?

 

Min e61 har snart gått 300 000, og er "strøken" enda - 278/9 på nåla og 2-3 steder på bilen jeg har sett rust - 400 000 burde være overkommelig ;) Står en x5 på finn med 450 000 også som det hadde vært gøy å se på (10 min fra meg) ;)

Moro med bikder av e28en! :D Ser jo veldig veldig bra ut! :D skal du ta ei understellsbehandling  (på bilen, ikke deg selv) for å holde rusten unna? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Shattered skrev:

Min e61 har snart gått 300 000, og er "strøken" enda - 278/9 på nåla og 2-3 steder på bilen jeg har sett rust - 400 000 burde være overkommelig ;) Står en x5 på finn med 450 000 også som det hadde vært gøy å se på (10 min fra meg) ;)

Moro med bikder av e28en! :D Ser jo veldig veldig bra ut! :D skal du ta ei understellsbehandling  (på bilen, ikke deg selv) for å holde rusten unna? 

Min 61 ,snart 241 og fremdeles nybil følelse ,problemet er at en litt eldre bil ,føles virkelig dritt om den ikke er tatt vare på sånn sett .

Disse som meg og deg har ,går fryktelig langt med rett hold .

Angående e28en ,så skal den rustkomserves når jeg er ferdig med å fjerne rust.

For som jeg har nevnt ,må jeg sveise i gulv foran og etter inspeksjon og banking istad ,må der sveises bak med jekkfestet og .

Men på denne ,er det bare en fryd å gjøre dette.😀

Skal bare være en kosebil og skal bruke lang tid på alt som skal gjøres av dette arbeidet .

Blir mye bilder fremover og 😀.

 

5 timer siden, scoot skrev:

Helt utrolig å få tak i en sånn bil som er så godt holdt, blir grønn av misunnelse for hver update som kommer.

Ja helt ærlig ,så tror jeg at dette ikke skjer ofte ,hvertfall ikke noe sånt.

Ser jo en og annen forlatt 518 elns ,har blitt oppdaget og fikset ,men skjeldent med 528 og oppover .

Haha 😀,misunnelig ja,det var det da ?😀

Dukker sikkert opp mye rart ,men det er jeg forberedt på ,men ja det er supergøy at drømmen står her nå .

Kommer en større oppdatering nå straks 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredags update på begge .

Og vi starter med e34en 

De siste ukene nå ,har den blitt fryktelig mye pga Mini må kjøre masse.

Og hun liker denne bedre enn 61en pga ,denne krever mer mtp gir ,hard kløtsj ,ja alt en litt eldre bil kreverckontra ny.

Og jeg er jo bare glad da den skal brukes og det hele tiden.

Problemet er at på denne årstiden og ved bruk av gammel bil ,må det nødt til å vaskes ofte for å holde div i sjakk ,og dere vet hva jeg mener da 😀.

Så etter å ha vært med Mini til tannlege ,kastet jeg meg rundt og vasket bil .

Jekket den opp på bukker ,og dynket med avfetting ved hjulkasser og krinkler.

Radiatorpensel ble brukt ved hjulbuer og innfestninger til travers og området der.

Spylte av og du verden hvor mye grus der kom ,men nå er det rent.

Karroseriet ble og vasket nøye og tørket .

Det som er litt dritt nå ,er at etter anskaffelse av 28 ,må denne brukes som nr2 bil hele året.

Er fullstendig bilstopp ,så da må denne ofres.

Heldigvis må den ikke brukes på de verste saltdagene ,og med flittig bruk av spyling ,skal dette gå bra.

Bilen vil og få full konservering av rusthindrende midler hver høst nå fremover .

Men tok jo bilder av ferdig resultat idag ,og her er de:

28185F9C-10CA-43F8-B54C-C0AAFA173410.thumb.jpeg.26ba7839efbc580532677393d7f2ab5e.jpeg

Nå er det et år siden sist den ble polert opp ,men den holder seg enda :

739BE4E4-BE84-4590-9CF9-69D56F254ABE.thumb.jpeg.e8eb323507bb3c099d11eb8e6947d66b.jpeg

Et til :

27E5B874-0E80-49AC-B449-2B3E503C3139.thumb.jpeg.f7a6f89d407251c376cfd082e37be31e.jpeg

En kjapp tørk innvendig og det ser bedre ut:

ECB2EA45-EB82-4903-A2E5-17717511DB78.thumb.jpeg.f32297572c43783b2dbbbb931892460f.jpeg

Føles riktig å få tatt en sånn vaskejobb av og til uten stress .😀

Men så over til den andre .

Som nevnt ,har ikke denne vært startet på flere år og det har jeg tenkt å gjøre noe med nå de neste dagene .

Mange kaster inn et batteri og prøver ,men der er ikke jeg .

Så har brukt dagen til forberedelse av denne jobben.

Et stk motorrom som skal sees over :

4BF7E45A-8A16-474F-AE7B-F005308ABEE5.thumb.jpeg.e97ca14101e7e9206f22599b3ddb21b7.jpeg

Og det første jeg startet med ,var demontere plugger :

De må ha vært nye tror jeg og NgK plugger og 😀:

9ECD0DED-E841-4E11-A28C-EEFFBA0E0F33.thumb.jpeg.82bd966daa6a0370373bd5f2a08cc668.jpeg

Stilte pluggåpning på 0,7/0,8 og pusset av dem.

Igang :

F657F557-3955-49DC-BD5E-30AB90DFBF70.thumb.jpeg.b27bcaf971117fc5e2a4838682b887f6.jpeg

Da dette var gjort ,var det sjekk av fordelerlokk og rotor ,og her så jo alt bra ut ,eller gjorde det det?

5C153FFE-9579-4A8F-888A-F6E492D71FD3.thumb.jpeg.4e3c5c976a2dfbbf7877bd480d2a9bea.jpeg

Nei det gjorde ikke det.

Hvis dere ser på bildet ,så sitter den delen i midten fast .

Den er jo fjørbelastet ,men med noe wd40 ,poppet den ut og beveger seg som den skal.

Skrudde ut børster i dynamo og for å se og de må nye ,da det ikke var mye igjen av de.

Bilen ble jo parkert nettopp fordi den stoppet ,kan det kun ha vært denne delen i fordelerlokket tro eller børstene inni dynamo?

Ja det finner enn vel ut om den starter .

Ville jo vært for godt til å være sant om det var noe enkelt 😀😀.

Så i prinsippet ,så er det kun ny bensin som skal på og batteri på plass ,så er det å prøve å starte.

Og dro motor rundt idag og det gikk fint .

Svakhet på disse er jo innerskjermer ,men her er det helt :

7454F61F-37AD-4F48-BEB5-66A31ED425CD.thumb.jpeg.e0e277f7bd030332648bc812e0eab999.jpeg

Andre siden :

70768538-E877-4274-B765-CCBF1A4C7D35.thumb.jpeg.680a3d62d01aca75b7711b60b3ccdb67.jpeg

En annen ting ,er felgene som er på .

Dette er strøkne E39 Msport felg ,de skal selges og erstattes med disse foreløpig :

0217FDF8-F423-490A-9E10-FDAEA207D2FC.thumb.jpeg.ff593bf3020ba79c9cb0735b76b1f1b7.jpeg

Det tror jeg blir riktig .

Tilslutt et fellesbilde av gammel fra venstre

og knallgammel 535i:

DA3A60E6-89C5-4D53-879E-06804B8CD56C.thumb.jpeg.a115ae3df615dda66131600677d7ff12.jpeg

Så ja folkens ,mulig jeg prøver å dra rundt nøkkel imorgen .😀

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, liffi skrev:

Nydelig lesestoff og kjempe jobb! Gleder meg til oppstart :) 

Gøy å høre at det er leselig det jeg skriver her .

Angående oppstart ,hadde jeg planer igår ,men jeg personlig fikk en lei oppstart igår ,så gadd ikke.😀(Vondt i viljen).

Av og til så er det deilig å bare legge alt av bil til siden ,kose seg sammen med familie og venner og ikke høre ordet bil ,og igår var det en sånn dag 😀.

Det som er så digg med denne ,er at det er null stress liksom.

Tar alt som det kommer ,og trenger ikke noe deler heller .

Jo to forskjermer  som er forholdsvis hele nede ,kunne vært aktuelt.

Kan se ut som et helsike resten,da jeg vil ha de skjermene som er på nå ,pga fargeforskjell osv .

Eneste jeg må ha klart ,er at den må være kjørbar innen 14 dager ,da den skal sveises opp.

Når det er ferdig ,er resten kos håper jeg.😀

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535 i.Liten update

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...