Gå til innhold

Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535 i.Liten update


sveigis
 Share

Anbefalte innlegg

26 minutter siden, Bimmerlorris skrev:

Ja her var det mye fint "småarbeid" som fikses og utbedres. Antar at disse drøye 14 voltene var med motor i gang ? 😅

Blir kjekt med ekstra futt i anlegget 😃 Kjekt med litt dunkdunk i bagasjen når behovet for litt musikk melder seg 👍 

Ja nå er det på stell bak her og endelig 😊

Stemmer det Tore ,er ikke strøm bak der før jeg startet bil .

Morro det med litt lyd synes jeg ,må og få byttet enhetene som står foran i sparkepanel ,men det har jeg ikke råd til nå da det er så mye annet som skal betales .😩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, GreenE36Cab skrev:

Ok men da var det noe annet enn jeg trodde :P

Uansett imponerende hvordan du tar vare på denne bilen/ disse bilene, som sagt er nok dette en inspirasjon for mange? Selv likte jeg å følge med i bla denne tråden lenge før jeg ble medlem her

Ang FluidFilm, har skjønt det er poppis..

Jo takk ,når jeg først har disse bilene så føles jeg at jeg må ta vare på de men nå er det jo så lett ,siden alt er tatt liksom 😊

Morro å høre ❤️
Fluidfilm er sånn type elsk hat for mange inkludert meg .

Jeg vil ikke ha det under bil da det er så klissete å få på seg ,men inni vanger og skjulte plasser er det gull .

Ekstremt penetrerende og fungerer fint ,men viktig med påfyll i ny og ne .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og forresten ble batterijakt idag ,men det er ikke lett å finne et som passer .

Enten altfor små ,eller for høye .

Var innom Biltema og der er noen kandidater ,men snakket med datteren min og de kunne skaffe et hav av batterier i alle slags størrelser så reiser ned til henne imorgen .

Hun var opptatt idag med å levere varer ,så tar turen imorgen 😊

Er jo en selvfølge at jeg støtter henne om hun har batteri .

Husker dere den store poleringsjobben for tre uker siden ?

Vel idag ville jeg teste hvor lett det var å få bil ren etter den nye voksen jeg la på .

Var jo egentlig kun sånn type stå stille støv ,så la på skum ,lot virke i 5 min og spylte av .

Og vips var bil gullende ren og vann preller veldig fint av .

Bilde etter vask :

B8739812-216A-47F3-AB45-CFD865F3DF5A.thumb.jpeg.745ad4bbcce57d6d71037bdd8c06d673.jpeg

Så tørket den via en kjøretur på to km .😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakten på batteri her i sør .

Vel å finne et som ligner dette som står i bil er ikke lett.

Enten så står polene feil eller så er de for små ,eller akkurat for store 😩.

Var nede hos min datter nå tidligere idag ,men var ikke noe jeg ville ha ,dvs de ikke hadde .

Bema i Grimstad ,der hadde de noe men den prisen de skulle ha ,så kan jeg kjøpe originalt .

Så tok meg en tur på Biltema igjen og fant ut at disse er de nærmeste alternativene som faktisk går fint i bil :

4708D8F4-DABE-4A08-8CB8-8E5B889F2CF7.thumb.png.0157e3401963b2cde9a743b3f1f54195.png

Eller dette:

F73C13E9-C75D-4367-9145-A67041AC8C55.thumb.png.43b767e28394764fa4bebfc6f2eeaf5f.png

 

Men nå skal jeg først gi Romnes her i Arendal en sjans imorgen tidlig og se om de har.

De solgte og hadde veldig mye sånne ukurante størrelser på batterier sa de ,bla back up batteri til nyere biler .😊

Så tar en tur opp der og ser ,hvis ikke blir det Biltema batteri .

For en ting er sikkert nå ,dette skal jeg ha iorden mye pga trass .

Måtte forøvrig fikse et ledningsbrudd på tåkelysene mine nå og nå er de iorden igjen :

499C2842-DBE4-4AC3-B366-A64BB8BA4F9B.thumb.jpeg.99f687508883a7bc7fd819c385f8fad1.jpeg

Skal nok komme i mål med dette og tenker jeg mtp batteri bak .😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535 i .Batteri og bagasjerom .

20 ah var ikke mye. Er bilen koblet sånn at dette batterier er koblet direkte til det store via rele elns, eller er det fristilt fra resten av bilen og får strøm rett fra dynamo? 
Hvis det funker som i siste eksempel kan det nok ikke dra en spes stor forsterker spes lenge vil jeg tro. Og for å gjøre letingen enda litt vanskeligere ville jeg sett etter et fritidsbatteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Bimmerlorris skrev:

Når Jan har bestemt seg så ender det alltid med suksess 🥳😅 Greit å få ting som har funket, opp å gå igjen 😃👍

Ja det var det da ?😅😅,neida vi satser på det .😊

Enig i det ja .

1 time siden, Kvasi skrev:

20 ah var ikke mye. Er bilen koblet sånn at dette batterier er koblet direkte til det store via rele elns

Ja utifra det jeg har skjønt så er det sånn ja .

20 amp er ikke mye nei ,originalt så er det 25 amp på disse .

Dette batteriet er jo først og fremst beregnet for ekstra utstyr ettersom jeg har skjønt  som mobil og diverse på den tiden .

Men har vært på tur idag på ettermiddagen og skal komme mer tilbake angående batteri imorgen eller noe .

Den forsterkeren jeg skal bruke er ikke stor ,så satser på godt vær .

Om ikke ,koples det som vanlig ,men igjen satser på det går .

Uansett kommer jeg tilbake med nyheter imorgen .😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, sveigis skrev:

Dette batteriet er jo først og fremst beregnet for ekstra utstyr ettersom jeg har skjønt  som mobil og diverse på den tiden

 

9 minutter siden, sveigis skrev:

Den forsterkeren jeg skal bruke er ikke stor ,så satser på godt vær

 

Bruker ikke forsterkeren mer strøm enn en NMT450 blir det mobbing!   :P
Er det tilkoblet resten av bilen/det andre batteriet når du kjører bør det jo ikke være et problem, men luksus med backup når du står parkert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kvasi skrev:

20 ah var ikke mye. Er bilen koblet sånn at dette batterier er koblet direkte til det store via rele elns, eller er det fristilt fra resten av bilen og får strøm rett fra dynamo? 
Hvis det funker som i siste eksempel kan det nok ikke dra en spes stor forsterker spes lenge vil jeg tro. Og for å gjøre letingen enda litt vanskeligere ville jeg sett etter et fritidsbatteri.

Som vist i koblingsskjemaet så er det koblet sammen med hovedbatteriet når motoren lader og så fort man slår av motoren så kobles det vekk. Det er den samme dynamoen som lader begge batteriene. Det er laget på denne måten for at f.eks webasto ikke skal trekke strøm fra hovedbatteriet på vinteren.

På den Ixen jeg hadde så greide ikke dynamoen og fullade begge batteriene på vinteren så jeg måtte sette på en lader på det lille batteriet noen ganger for at webastoen skulle starte. Skal sies at det var jo kun 10 minutter kjøring fra jobben å hjem så da ble det jo aldri fulladet. Men ekstrabatteriet klarte fint å kjøre bensinvarmeren en halvtime på vinteren så da bør det ikke være noe problem med en forsterker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Rune-K skrev:

Som vist i koblingsskjemaet så er det koblet sammen med hovedbatteriet når motoren lader og så fort man slår av motoren så kobles det vekk.

Det hender at jeg gulper opp litt magesyre av koblings-skjemaer så skal innrømme at jeg ikke har studert det   🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Rune-K skrev:

Som vist i koblingsskjemaet så er det koblet sammen med hovedbatteriet når motoren lader og så fort man slår av motoren så kobles det vekk. Det er den samme dynamoen som lader begge batteriene. Det er laget på denne måten for at f.eks webasto ikke skal trekke strøm fra hovedbatteriet på vinteren.

På den Ixen jeg hadde så greide ikke dynamoen og fullade begge batteriene på vinteren så jeg måtte sette på en lader på det lille batteriet noen ganger for at webastoen skulle starte. Skal sies at det var jo kun 10 minutter kjøring fra jobben å hjem så da ble det jo aldri fulladet. Men ekstrabatteriet klarte fint å kjøre bensinvarmeren en halvtime på vinteren så da bør det ikke være noe problem med en forsterker.

 

9 timer siden, Kvasi skrev:

Det hender at jeg gulper opp litt magesyre av koblings-skjemaer så skal innrømme at jeg ikke har studert det   🙂

Tar en felles sitering her .

Ja som Rune sier og som vist på tegningene så er det koplet opp sånn  at så fort motor slåes av så koples det bort .

Og har de siste dagene brukt unødvendig med tid på å granske dette og forske litt på dette (Nerdeting 😊) og som det nevnes her så skal dette lett drive en forsterker som jeg har med et friskt og nytt batteri .

En annen ting er jo det at når jeg først har dette som tilleggsutstyr vil jeg jo utnytte det på best mulig måte ,andre røsker sånt bort men sånn er ikke jeg .

Kvasi :Ja det med sånne skjemaer kan jeg og gulpe over ,men du verden når jeg først skjønner tingene her (som er en amatør) så er det morro å jobbe med 😊.

Så forresten du nevnte tlf og 450 systemet her.

Det har seg sånn at eier før meg kontaktet meg og han hadde trolig tlf og den konsollen som tlf skal stå i  ved dashbord liggende .

Skulle sjekke dette opp når han var hjemme fra sjøen .

Og har han det ,ja da skal det rett i bil selv om det ikke virker så jeg håper han har det .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Mortenej skrev:

Se her ja, Jan fikser de små detaljer igjen :)

 

Ja nå ble det en god økt her igjen og det er jeg glad for må jeg si 😊

Dette er detaljer som bidrar til at gammelt ser helt ut igjen,ikke minst vite at kabler og ting er skikkelig på plass .

Så er det noe med å vite at alt bak er tørt ,fint og rustfritt plasser man ikke ser .😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535 i.Liten update

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...