Gå til innhold

Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535 i.Restefest av shineprodukter.Upd


sveigis
 Share

Anbefalte innlegg

52 minutter siden, Mortenej skrev:

Stakkars E34.... kjipt å se den pakka inn i vinterdrakt. Men skader nok ikke dette, selv om det ville vært koseligere å sett den under tak :)

Gull å se at du kan kose deg i Comboen, rett og slett en basic bil :) helt konge.

Ja det er trist men heldigvis ikke skadelig sånn sett 😊

Veldig mye bedre om den kunne det ja .

Du Morten ,denne her koser jeg meg i veldig og 😊

Ingenting å ta å hensyn til .

Likevel får den masse stell ,men det kan jeg jo ikke oppdatere med her gjevnlig 😅😅.

Liker den veldig godt .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry for enda engang å rote til din fine tråd, men bare noen uker etter at Jonny fant den ganske historisk interessante sydafrikanske og BMW originale E12 M535i "Lightweight" fant han en 1985 Opel Monza 3.0 GSE som for tiden hadde temmelig respektable 180 HK og 245 Nm fra en selvpustende rekkesekser på 2969 cm3. I realiteten var Monza en Senator Coupé, men med et eget navn og dermed en egen identitet.

Et litt artig poeng er at hvis du kjøpte en Monza 3.0 GSE i 1985 lå du 10 år senere ikke mye tilbake for en E36 328i i når det gjaldt effekt. 10 år er lang tid i bilindustrien, men den gangen gikk tingene langsomt.   

Det jeg synes at er interessant med Opel Monza er at vi alle har hørt om Opel Manta (og spesielt B varianten), men Monza var en klasse over og modellen som faktisk kjempet om dette markedet side om side med BMW E24 6-serien. Opel var den gangen stadig et premium bilmerke og at de lå i konkurranse med BMW, som den gangen var knapt så premium som i dag, var derfor ikke så merkelig. Ford hadde også på den samme tiden deres Granda Coupé (Granada var toppmodellen). Utfordringen var at man knapt så Monza på veiene. Jeg tror at jeg kun har sett modellen "live" en håndfull ganger over nesten 40 år (de siste 23 årene har jeg imidlertid bodd i Danmark). Den var virkelig sjelden ihvertfall i Norge.

     

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Fredrik skrev:

Sorry for enda engang å rote til din fine tråd, men bare noen uker etter at Jonny fant den ganske historisk interessante sydafrikanske og BMW originale E12 M535i "Lightweight" fant han en 1985 Opel Monza 3.0 GSE som for tiden hadde temmelig respektable 180 HK og 245 Nm fra en selvpustende rekkesekser på 2969 cm3. I realiteten var Monza en Senator Coupé, men med et eget navn og dermed en egen identitet.

Det jeg synes at er interessant med modellen er at vi alle har hørt om Opel Manta (og spesielt B varianten), men Monza var en klasse over og modellen som faktisk kjempet om dette markedet side om side med BMW E24 6-serien. Opel var den gangen stadig et premium bilmerke og at de lå i konkurranse med BMW, som den gangen var knapt så premium som i dag, var derfor ikke så merkelig. Ford hadde også på den samme tiden deres Granda Coupé (Granada var toppmodellen). Utfordringen var at man knapt så Monza på veiene. Jeg tror at jeg kun har sett modellen "live" en håndfull ganger over nesten 40 år. Den var virkelig sjelden ihvertfall i Norge.

     

Du skal få lov til å skjenke og dynke ned denne tråden med ting så mye du vil det er bare gøy og kjempeinteressant .

Det er helt riktig det du skriver her angående Monza .

Jeg har jo  vært i Opel gamet i tre tiår tilsammen nå og Manta var den bilen det ble solgt mest av .😊

Monza spesielt Gse var veldig dyrt og det var kun spesielt interesserte som kjøpte det .

Dog skal sies at det har gått endel her i landet og faktisk er der noen enda .

Det beste av alt er jo for min del ,så har han jeg kjøpte Comboen av en griselekker 3.0 Gse som jeg bruker flittig om sommeren .

Og dette er premiumbil de lux fra 80 tallet .

Her snakker vi skikkelig understell ,lcd instrumenter ,de beste Recarostolene man kunne få kjøpt .(Nå snakker vi skikkelige Recaro som er merket på understellet ).😊

Skulle ønske du var forbi en gang ,så skulle jeg tatt deg med på en tur med en Monza så skulle du sett .

Så ja fyll opp med vakre funn av alt du finner her på tråden min ,bare gøy.🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, sveigis skrev:

Du skal få lov til å skjenke og dynke ned denne tråden med ting så mye du vil det er bare gøy og kjempeinteressant .

Det er helt riktig det du skriver her angående Monza .

Jeg har jo  vært i Opel gamet i tre tiår tilsammen nå og Manta var den bilen det ble solgt mest av .😊

Monza spesielt Gse var veldig dyrt og det var kun spesielt interesserte som kjøpte det .

Dog skal sies at det har gått endel her i landet og faktisk er der noen enda .

Det beste av alt er jo for min del ,så har han jeg kjøpte Comboen av en griselekker 3.0 Gse som jeg bruker flittig om sommeren .

Og dette er premiumbil de lux fra 80 tallet .

Her snakker vi skikkelig understell ,lcd instrumenter ,de beste Recarostolene man kunne få kjøpt .(Nå snakker vi skikkelige Recaro som er merket på understellet ).😊

Skulle ønske du var forbi en gang ,så skulle jeg tatt deg med på en tur med en Monza så skulle du sett .

Så ja fyll opp med vakre funn av alt du finner her på tråden min ,bare gøy.🙏

Forresten fikk noe interresant av en gammel original her denne uken ,men det må jeg ta i din tråd da det er mer generelt for alle .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker vi hadde en Monza fra tidlig 80 tall stående i høggeriet i alle år jeg jobbet der. Det var mange måneder mellom hver gang vi solgte deler av den men de få gangene vi gjorde det så var kundene overlykkelige. 

Det var ikke den enkleste bilen når det gjaldt deler verken nytt eller brukt. Og Opel er jo like dårlig som Folkevogn og Ford når det gjelder og betjene de eldre bilene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Rune-K skrev:

Husker vi hadde en Monza fra tidlig 80 tall stående i høggeriet i alle år jeg jobbet der. Det var mange måneder mellom hver gang vi solgte deler av den men de få gangene vi gjorde det så var kundene overlykkelige. 

Det var ikke den enkleste bilen når det gjaldt deler verken nytt eller brukt. Og Opel er jo like dårlig som Folkevogn og Ford når det gjelder og betjene de eldre bilene sine.

Det tror jeg på faktisk at folk var lykkelige ja.

Minnes jo selv tilbake på 90 tallet da kamerater av meg skulle ha deler til både Monza og Senator ,det var neimen ikke lett bestandig .

Helt riktig elendig er forbokstaven .

Jeg mener når tyske private firmaer har begynt å reprodusere deler til Opel som er laget tilbake i 2002 (feks Omega 3.0 L elegance ),da er det noe galt .

Vi er heldige som kan gå på den lokale bmwsjappa og stortsett plukke det meste til våre gamle biler Rune .😊.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@sveigisApropos premiumbil de lux fra 80 tallet så er dette i dag et veldig interessant tema. Tingene var (og spesielt på første halvdel av 80-tallet) helt annerledes den gangen og som tidligere nevnt så var Opel og Ford absolutt på høyde med bl.a BMW. Mange så på BMW som den litt merkelige nykommeren som man knapt kunne ta helt seriøst. Dette var før E30 M3 og E28 M5 kom på markedet og med konseptet disse modellene representerer forstår man også hvor geniale rent markedsføringsmessig de var. Alt endret seg imagemessig for BMW med M3 og M5.

Rent statusmessig var det nok stadig litt opp for Opel til bl.a Mercedes-Benz, men for menigmann var Opel et stort og viktig bilmerke og hadde vært dette siden før krigen. Nedturen for Opel er litt trist, men såvidt jeg forstår er entusiastmiljøet for eldre Opel modeller stadig stort (spesielt i Tyskland såvidt jeg forstår). I dag er det Stellantis som eier Opel (tidligere PSA - Peuegot/Citroën). Jeg synes imidlertid at de viser stor respekt for Opels tradisjoner ved at de ulike modellene har et design som er litt mer sofistikert og påkostet enn tilsvarende Peugeot og Citroën modeller.

En tur i en fin Monza 3.0 GSE hadde helt klart vært veldig artig. Jeg får ha det tilgode og tusen takk skal du ha. Jeg elsker 80-talls bilene og en Monza er intet unntak. Mange tenker nok i dag at 180 HK fra en stor selvpustende rekkesekser er lite å skryte av, men vi skal faktisk et stykke inn på 2000 tallet før bilene fikk dramatisk mye mer effekt for tilsvarende store motorer (altså før vi snakker M3/M5). Helt frem til 2005 hadde f.eks BMW 330i kun 231 HK. 51 HK opp fra Monza GSE, men nogenlunde dette spennet (180-230 HK) hadde på den tiden for motortypen/størrelsen/markedet vært nesten uendret i 25-30 år (litt frem og tilbake pga katalysatorkravet som kom i siste halvdel av 80-tallet). 

En annen ting vedr. den aktuelle videoen så er retro tidlig 80-talls musikken bare kul og det er liten tvil om at Jonny har sett på Sretens Youtube videoer (som er fantastiske). LCD instrumenter ser jeg imidlertid hver dag i min 2017 Citroën C4 Picasso :) 

Apropos Porsche 944 som nevnes i videoen i relasjon til Opel Monza's byggekvalitet og som jeg hadde på 80-tallet (1985 modell) så hadde den modellen kun 163 HK, men fra en selvpustende rekkefirer på 2479 cm3. Hvorvidt byggekvaliteten på Monza var bedre enn 944 vet jeg ikke, men byggekvaliteten på Porschen var enormt bra og hvis Monzaen var like god eller bedre så sier dette ikke så rent lite. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Fredrik skrev:

men såvidt jeg forstår er entusiastmiljøet for eldre Opel modeller stadig stort (spesielt i Tyskland såvidt jeg forstår)

Opel miljøet i Tyskland er enormt dvs egentlig de fleste plasser i Europa enda ,noe som er bra .
Da er det håp for entusiaster å fremdeles skaffe deler til mange av disse bilene .

Ble jo en voldsom diskusjon når Stellantis skulle overta ,men det har endt godt og senest igår når jeg var innom Opel så sa de at de solgte greit med biler og hadde mye å gjøre heldigvis .

Men for å ta oppsummeringen i det du skriver her på spesielt Monza ,så var dette virkelig en bil som kunne stå seg godt blant feks 635 både i komfort og ytelser på den tiden .

Minnes spesielt en episode en september kveld i 1996 da jeg hadde fått min første e28 528 i .

Da hadde en kamerat av meg kjøpt en 82 modell monza 3.0 e .

Den gikk altså så godt at det var enormt ,uansett hvordan jeg prøvde så hadde jeg ikke sjans mot den en plass .

For her kommer det som er merkelig ,noen av disse Opel motorene gikk bedre enn andre spesielt 3.0 literene og hvorfor det må gudene vite .

Men flere har sagt det .

Uansett så er det gøy med disse bilene ,likevel så er jeg kjempeglad jeg holder meg til nettopp Bmw for det er det som ligger mitt hjerte nærmest og gir meg virkelig ro i sjela 😊😊

Bare det å sette seg inn i mørket i en Bmw og se den røde belysningen innvendig gjør en glad .

Ps skal sende deg en pm nå i helga om en gjeng som herjet vilt her nede på 90 tallet angående Opel og Bmw .Den er interessant og tror du vil like .😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at noen motorer ytet bedre enn andre tilsvarende motorer var ikke helt uvanlig før i tiden. Den gangen hadde man ikke de samme små tolleransene når motorene ble bygget som i dag. Slitasjen mellom de ulike bevegelige delene var derfor også mer ujevn. I tillegg var alt mekanisk uten mulighet for digital korrigering vedr. f.eks luft/bensinblandingen, tenning etc.

En god venn hadde f.eks en Porsche 924 Turbo (931) som iht. Porsche skulle yte 177 HK fra en rekkefirer på 1984 cm3. Motoren ble målt på dyno og ytet litt over 210 HK helt original. Bilen veide kun 1180 Kg så akselerasjonen var for tiden temmelig bra og godt ned på 6 tallet 0-100 Km/t. Topphastigheten var i området rundt 245 Km/t. 944 Turbo (951) som hadde 220 HK fra en rekkefirer på 2479 cm3 og som kom på markedet noen år senere i 1986 klarte ikke å kjøre fra denne Porschen på Autobahn, men 944 Turbo hadde langt bedre bremser så ved mye stop & go på Autobahn var det bremsene som ble 924 Turboens bane i siste ende.

Jeg er helt enig i dine betraktninger vedr. BMW. Jeg kjøpte min første BMW (en 1987 E30 320i) i 1988 og opplevelsen var fantastisk. Så sexy og nettopp den røde instrumentbelysningen var en viktig del av det hele. BMW lå på den tiden lysår foran alle andre bilprodusenter vedr. design og ergonomi.  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Fredrik skrev:

Det at noen motorer ytet bedre enn andre tilsvarende motorer var ikke helt uvanlig før i tiden. Den gangen hadde man ikke de samme små tolleransene når motorene ble bygget som i dag. Slitasjen mellom de ulike bevegelige delene var derfor også mer ujevn. I tillegg var alt mekanisk uten mulighet for digital korrigering vedr. f.eks luft/bensinblandingen, tenning etc.

En god venn hadde f.eks en Porsche 924 Turbo (931) som iht. Porsche skulle yte 177 HK fra en rekkefirer på 1984 cm3. Motoren ble målt på dyno og ytet litt over 210 HK helt original. Bilen veide kun 1180 Kg så akselerasjonen var for tiden temmelig bra og godt ned på 6 tallet 0-100 Km/t. Topphastigheten var i området rundt 245 Km/t. 944 Turbo (951) som hadde 220 HK fra en rekkefirer på 2479 cm3 og som kom på markedet noen år senere i 1986 klarte ikke å kjøre fra denne Porschen på Autobahn, men 944 Turbo hadde langt bedre bremser så ved mye stop & go på Autobahn var det bremsene som ble 924 Turboens bane i siste ende.

Jeg er helt enig i dine betraktninger vedr. BMW. Jeg kjøpte min første BMW (en 1987 E30 320i) i 1988 og opplevelsen var fantastisk. Så sexy og nettopp den røde instrumentbelysningen var en viktig del av det hele. BMW lå på den tiden lysår foran alle andre bilprodusenter vedr. design og ergonomi.  

Ja regnet med det var noe sånt som du nevner angående ulikheter på samme motor 😊.

Det var vendepunktet for meg og husker jeg når jeg måtte være sjåfør for en god venn av meg i en 21 323 i i 1992 .

Satte meg i den ,startet opp og så den belysningen ,kombinert med den digge instrumentutformingen som kun Bmw kan ,da levnet det ingen tvil .

Bmw skulle det bli og det blir det for evig tid og det har det blitt .😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er rart med det og e34en ,det skal ikke gå lang tid før man savner å sette seg inn i den og høre den 😊

I og med jeg har ei datter som har Diabetes 1 ,så trengte hun diverse på apotek og butikk .

Ingen x5 hjemme ,ingen Combo hjemme og ingen BebiBmw .

Vel folkens bart på vei og regnet i ett de siste dagene ,da bør den tåle en tur til butikk vel ?😊

Mao en god unnskyldning for en tur i e34en igjen for å sikre at datter har det hun skal .

Vri om nøkkel og den starter som om det skulle være for en time siden .

Dette synet blir man ikke lei selv etter ti år :

A28923FB-D661-4D3E-A03E-30A9EA6776AD.thumb.jpeg.05398da7d2dc43f20abffcb7d7b78a29.jpeg

Avgårde og ned for å ordne og det er jo alltid like gøy dette med denne bilen ,rett og slett en glede .

Ting ble gjort og tok et par bilder ved butikk :

47B288C1-8A7F-4DE9-802D-E9EA74066DA8.thumb.jpeg.7cba45e051bd1673e5b8d82ccc6edf36.jpeg

Takk og lov for jeg tok jobben i vinter og kan nå ratte en e34 som er hel :

DC4F7AA3-B301-4132-A570-C0A41C24D80E.thumb.jpeg.5b7463d675612b13835fa4cf8b76ad45.jpeg

Turen som egentlig var på tre km ,ble likegjerne to mil nettopp pga det å få kjørt litt.

Selv om bil ikke hadde dødd av denne turen ble slange funnet frem og fikk spylt av all møkk som måtte evnt ha samlet seg i hjulkasser og andre plasser :

413D1F3E-4D10-4E6E-AF6A-F8FE5FBE0491.thumb.jpeg.67ca84fd73ebfd22da69072c396d785b.jpeg

Ferdig spylt :

F052B2B8-6D62-4253-9EE5-3FE8ADEE883A.thumb.jpeg.1be6ec65f87dcfbdb6938be86f849782.jpeg

Samtidig så fant jeg frem teppet og fikk tatt en jobb på det ene tåkelyset og nå virker de begge to igjen :

E522685A-B375-4423-803F-D9592102BFD0.thumb.jpeg.cef0b5791def0af99738499622596b6f.jpeg

Parkert igjen der den skal være :

0115E67A-EEBC-4BF3-B3D4-0A0D50327AFB.thumb.jpeg.9bcfe23c388f194c558d3917d9b08b54.jpeg

Sagt det før og sier det igjen ,men at en bil gir like mye glede selv etter ti år er gøy 😊.

Man blir selvsagt lei ,men bare å holde seg unna de en stund så skjønner man at ting er alright igjen heldigvis .

Ble forøvrig kontaktet av en svenske igår på Facebook som lurte på oppsettet på bil ,både felg og understell noe som var hyggelig .

Men igjen er kjempeglad denne bilen er ferdig kosmetisk og jeg har en annen bil jeg kan bruke nå og gudene skal vite den blir brukt 😅

91 mil siden forrige omsdag med dette i snitt :

E0247FA6-B67F-4042-94BD-A89556A05630.thumb.jpeg.f750bba9c8440f91e83f64c54c0e48da.jpeg

Altså dette merkes kontra å kjøre e34 535i noe som skulle bare mangle 😊😊

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535i .Lørdags upd./ Pics

Etter jeg var ferdig med småting ,igår bestemte jeg meg for å rett og slett få tatt et røsk på interiøret dvs skinnet på bil .

Her ble det funnet frem alt fra Svisswax til en rens som jeg kjøpte Skeidar i sin tid .😊

Jeg ble desverre tom for den gode rensen som er sterk ,så forsetene ble kun behandlet med skinnkrem men alt annet ble tatt.

Er mye jobb å få et 30 års gammelt interiør som nytt ,men ble nå veldig mye bedre.

Så her er litt ferdigbilder :

E5C4111A-935B-4B4A-822B-53515C9FE821.thumb.jpeg.60201c6831881f3fa7e6098f024b381f.jpeg

Ble lysere og penere nå :

90398A85-73FC-4838-A8CB-0B8AEE6EC7AB.thumb.jpeg.9dea411c991dcc6daf36f67c1a7ba5c7.jpeg

Er liksom litt triveligere å åpne dører nå :

4C237475-550A-4EAC-A21C-04BD967130BF.thumb.jpeg.a9bf9852c1007892bb92d56b3d372215.jpeg

Ny runde på forseter skjer når jeg får fatt på sterkere saker :

1EC5B902-4625-4986-83B1-7F25362AE585.thumb.jpeg.c9504499533fc00abe3de9601cf3b7ed.jpeg

Uansett så er det behandlet nå og det kan jo være greit vil jeg tro når den står ute .

Tilslutt dette :

5436D201-EF9E-49C4-8948-168719E11A6D.thumb.jpeg.5acbe4242a43ca202285d36a98fe4211.jpeg

Var inni bil nå før idag og nå luktet den godt og alt var trukket inn i skinn .

Så tillater jeg meg selv og oppdatere litt om deleexpressen min 😊

Selv om dette er en bil som skal brukes ,så må det vedlikeholdes .

Og idag morges brukte jeg noen timer på å få fjernet masse dritt og lort i lakken .

Her ble det brukt høytrykk ,diesel ,skum og en skikkelig bøttevask .

Diesel for å få fjernet det som ikke Prickbort tok ,så nå er den faktisk fri for asfaltflekker og div opp til listene 😊

Deleexpressen ren og klar for ny tokt :

E329073F-8106-4F0F-9E03-8CBB96311C8A.thumb.jpeg.b069239a5f1494ea10326a21463fdab2.jpeg

Fargen er veldig fin på den synes jeg :

9BD36AF2-5123-4719-88B8-02F63CA63173.thumb.jpeg.d0951e9c108f4d572c9d062afed3f860.jpeg

Så måtte jeg ta en service og det var nødvendig :

ED0D2049-98AE-4016-B8BA-FD8BAC4A16BC.thumb.jpeg.77af6288e2e73532e9ae77423a9b1c68.jpeg

Nytt på plass :

4DA754DD-D158-4FB6-8B81-0D1EE7156C5E.thumb.jpeg.f517d46657308bb25a82ffe00a12e650.jpeg

Egentlig skulle jeg byttet olje på den og idag ,men du og du hvor godt det var med sofa idag 😊😅.

Fruen hjemme og minsten hjemme da er det godt og kose seg litt.

Men noe ble gjort hvertfall .

Desverre så er det meldt regn denne uken ,så får ikke ned tank på e34 .

Mao det får vente litt til .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535i .Søndags upd .e34 &Delexpressen.
49 minutter siden, Bimmerlorris skrev:

Jeg er så imponert over alt du orker å drive med, også på denne dvaletiden på året 😅👍 Jeg goldt faktisk på å vaske bilen i dag siden det er et par varmegrader, men så fristet det mye mer med forball-vm 😂 Ha en fin søndagskveld Jan 😃

Haha du er det ja Tore 😅?

Du er ikke den eneste ,naboene bare rister på hodet .

Noen dager er det bare nydelig å slå av telefon og låse seg inne foran tven og kose seg ,og en sånn dag er det hos oss idag .

Det vil si fruen har seriemaraton og jeg sitter og skriver ned på nettbrett hva jeg trenger av diverse til tankovehaling på e34 .

Takk det samme og kos deg med vm 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535 i.Restefest av shineprodukter.Upd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...