Gå til innhold

Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535 i.E28 og årets første shine.Upd


sveigis
 Share

Anbefalte innlegg

Da har man klargjort det meste før ventiljustering imorgen tidlig .

Og her må jeg jaggu si det her skjedd forandring på 7000 km.

Oljen har virkelig fått renset godt oppi her på disse km fra ifjor til nå.

ifjor :

C43AC933-D603-4036-A941-29ACD588236D.jpeg.72f86cd330f61f401beb0660c7329b22.jpeg

Nå:

E91D258C-3D33-4CFF-8CE2-013D042A92D1.thumb.jpeg.8cfe370b457ad8b5aa1533ef58e1b892.jpeg

Det lille som er igjen ,tar neste oljeskift seg av .

Under dekselet var det og veldig bra :

9D54EAEF-1290-4B87-9041-FB8D9249C5AF.thumb.jpeg.c2e84908c03d443198b81c83ba1fc331.jpeg

Og godkjent oppi topp:

9FD7B05F-C80D-4DB7-ACDE-A8F7760A22CF.thumb.jpeg.e4bb255c54394aebf3c6470e358a154d.jpeg

Jeg tok og tittet på absolutt alle vippearmene og de synes jeg ser omtrent nye ut .

Kammen har antydning til litt slitasje på en av kamhodene ,men ikke blitt noe verre enn ifjor ,så dette lever jeg lett med og vet at ved å ta hyppige oljeskift ,så går det veldig fint .

Er såpass lite at man sover like godt om natten .😀

Oljerøret skal av imprgen og blåses rent ,samt nye pakninger og banjobolter på plass .

Så imorgen er det skruing fra morgenkvisten .

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Evopower skrev:

👏

Så flott 😀

Ja ble glad når jeg så dette .😀

Så kjører ikke noe rens på denne som jeg tenkte en stund.

Ser at oljen renser godt og med tette oljeskift ,tenker jeg det vedvarer .😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, fxslin skrev:

Har litt trua på dette med hyppige oljeskift på slike biler.  Er en del andre utgifter som unngås nettopp pga dette.  

Ja det levner ingen tvil om at hyppige oljeskift er lurt på sånne typer biler ,hvertfall om de har stått seg ihjel som denne.

Var nærmest sement det som lå i bunn av filterhuset ,og en så jo hvor godt oljen har renset opp i motor.

Sa ja her blir det byttet olje ofte ,dog ikke den dyreste noe jeg skal komme tilbake til senere .😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ventil tirsdag .

Siden det er like varmt her nede som da fruen steker pizza på 220 grader i komfyr ,valgte jeg å sette igang tidlig idag.

Alt var jo klargjort så var bare å sette igang .

Begynte og sjekke ut på innsugsiden ,og der var de fleste som de skulle bortsett fra den innerste mot torpedo ,den var på 0,45 så den ble justert ned til trang 0,30.

Så kom vi til eksossiden ,der var det mer og by på gitt.

Alt fra 0,25 til 0,5 noe jeg ikke skjønner da alt ble justert nøye ifjor.

Uansett ble rettet opp i og jeg ble ferdig :

39C214F9-0308-4C6F-9897-78EEFBEB575E.thumb.jpeg.dd893531e8a9497e6f77d74366cc4b7e.jpeg
 

Plugger ble servet iform av puss og åpning :

AE3F7E66-8206-498A-8D9E-5BA96936114A.thumb.jpeg.2f87c94700cb6a9dbaf011ac31b3c38a.jpeg

Så kom vi til dette berømte oljerøret .

Her hadde jeg planer om å ta det helt av men det utgikk.

Jeg visste at om noe skulle skje her som å brekke det eller ikke få det av skikkelig i denne varmen ,hadde jeg sett rødt .😀

Det jeg heller gjorde var å snu det og ta en service på det sånn.

BBEB8DCE-A394-4096-B663-F9392F7EC0CC.thumb.jpeg.5d3b575f59dbc1295c4b89ba0f6be7b3.jpegBBEB8DCE-A394-4096-B663-F9392F7EC0CC.thumb.jpeg.5d3b575f59dbc1295c4b89ba0f6be7b3.jpeg
 

Så ingen åpenbare feil her og valgte å spraye inn wd 40 inni hullene og la det stå en stund.

I mens så var jeg inni boksen til fruen ihuset der hun har hårspenner.

Og denne passet perfekt til mitt mål nemlig å få åpnet hull og plukke ut dritt:

38F90034-28F5-4A14-A967-3D3CAE41C634.thumb.jpeg.cc4045cefb603b000c83510cc9f46c07.jpeg

Etterhvert ble trykkluft funnet frem og blåste rent inni røret:

A00BEDC3-38D2-4AD2-AA39-74B4243D4040.thumb.jpeg.744fecac7e4c8d7aeafc517203093698.jpeg

Masse rusk og møkk kom ut til gjengjeld ,har jeg nå full åpning ved alle hull på røret .

Luften blåste som bare det og da vet jeg det er iorden .

Nye skiver og banjobolter ble montert og etterhvert satt sammen.

Her står den klar for oppstart :

382B383C-39D8-47D3-8C40-BA4B17196430.thumb.jpeg.eec2bba526ab361a52d9713be934d990.jpeg

Ikke noe dramatikk og startet .

Servicen hjalp den helt klart og er fornøyd 😀.

Det som er av ventilspill nå ,skal være der ferdig diskutert .

Vi må huske på at denne toppen ble overhalt i på slutten av 90 tallet og ikke minst i og med denne er langt fra original ,vil den få en annen gange kontra en m30 som ikke er tuklet med.

Den sviver jo som en hybrid i forhold .😀

Er klart jeg kunne strammet til med mindre klaring enn det som er på ventiler ,noe jeg så flere hadde gjort på div m30 sider på nettet ,men lar det være som det er .

Den skal bråke å lage litt lyd i motor .

Hadde der vært noe steingale her ,hadde denne kveldet for lengst så her er det no worries .

Men skal ha dette som vane nå og gjøre denne jobben en gang i året da vet jeg at alt er på stell.

Så til olje...

Jeg ser jo enkelte dør av orgasme for en skvett Castrol olje og nåde den som bruker noe annet på Bmw .

De er enten dumme eller har ikke greie på bil og bør skaffe seg en annen hobby .

Vel dere her må hvertfall jeg skuffe på denne .

Har kjørt Mobil 1 10 -40 delsyntetisk på e34 i alle år og den går sømløst og fint .

Renser godt ,ja alt perfekt.

Kjørte samme olje på e28 ifjor og byttet til Castrol igår ,men neste skift blir Mobil olje igjen .

Den går simpelthen finere med den oljen og hvorfor skal jeg kjøpe en olje som koster det dobbelte ,når jeg får en olje mye billigere og så går den finere ?😳

Nei denne har ikke godt av dette nymotens greiene ,denne må ha gammel råolje da koser den seg .

Hadde jeg hatt en overhalt motor eller lignende så kunne jeg brukt mere fancy olje,men gammel bil trenger ikke sånt .

Nok om det ,bilen sviver fint nå og er veldig glad jeg har gjort det.

Inspection 2020 på e28 is done.😀👍

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott arbeid 😀 og man ser jo viktigheten med å ta en sjekk slik du gjør, da ventilspillet kan endre seg litt. 

Mobil1 er da en super olje, mange mener den beste. Så hvorfor ikke? Castro gtx har jo veldig gode renseegenskaper, det har jeg selv erfart og det ser man jo her, at din motor har blitt mye renere :)

Så moro med motorer man kan skru på 😍 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Evopower skrev:

Flott arbeid 😀 og man ser jo viktigheten med å ta en sjekk slik du gjør, da ventilspillet kan endre seg litt. 

Mobil1 er da en super olje, mange mener den beste. Så hvorfor ikke? Castro gtx har jo veldig gode renseegenskaper, det har jeg selv erfart og det ser man jo her, at din motor har blitt mye renere :)

Så moro med motorer man kan skru på 😍 

 

Takk 😀

Ja det med service og vedlikehold er viktig og om man tar av dekslet en gang i året på disse ,tar en sjekk og justeringer ,så tenker jeg mye er gjort.

Mobil olje er god olje og den kommer oppi her igjen helst neste uke 😀.

Neida kjører en stund så bytter jeg igjen med filter .

Castol GTX vet jeg er super olje for all del ,men denne sære bilen ville ikke ha dette gitt.

Motoren er jo blitt veldig ren etter bruk og slapp noe mer avansert .

Veldig enig ,gøy med motorer som dette 😀👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knallbra Jan 👍 Skal få gjort denne jobben selv snart 👍 Så det blir fort rusk i oljerøret altså ? Sjekket du at det sprutet jevnt med olje ut av alle de små hullene ? Blir jo såklart en del oljesøl når man står sånn med alt oppe, men hva har man vaskemidler til 😅👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Bimmerlorris skrev:

Knallbra Jan 👍 Skal få gjort denne jobben selv snart 👍 Så det blir fort rusk i oljerøret altså ? Sjekket du at det sprutet jevnt med olje ut av alle de små hullene ? Blir jo såklart en del oljesøl når man står sånn med alt oppe, men hva har man vaskemidler til 😅👍

Veldig godt å ha gjort dette helt klart .

På din så er nok ikke dette et tema da alt er jo nytt og gullende rent mtp oljerøret .

På min som var grodd igjen ,måtte dette sjekkes ut og skal sjekkes ut ofte 😀😀

Nei sjekket ikke visuelt om der kom olje ,men så der var full åpning med trykkluft ,samt at når jeg åpnet påfyllingslokket så så var det godt med olje som herjet rundt .

Kommer til å sjekke opp dette igjen nå om en stund ved neste oljeskift .😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man slurver med oljeskiftene så tetter dette røret, eller slik som Jan sin som har stått i mange år.

Jeg pleier og ta en bøyd ståltråd og sjekke på syvern når jeg setter den bort for vinteren men har aldri opplevd at noe hull er blokkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra arbeid Jan :) kjekt å følge med på det som skjer med denne også.

Blir nok et oljeskift her iløpet av noen uker. Min fikk 2 runder med Bilema Olje i fjor, kun for å få av gammel møkk som jeg ikke aner hvor gammel var og for ha noe der i vinter. men nå er den kjøreklar og ny olje skal på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mortenej skrev:

Bra arbeid Jan :) kjekt å følge med på det som skjer med denne også.

Blir nok et oljeskift her iløpet av noen uker. Min fikk 2 runder med Bilema Olje i fjor, kun for å få av gammel møkk som jeg ikke aner hvor gammel var og for ha noe der i vinter. men nå er den kjøreklar og ny olje skal på plass.

Takk ,ja det skjer jo noe her og ,heldigvis mer vedlikehold ,dvs ta igjen tapt vedlikehold .😀

Igjen oljeskift på biler som har stått lenge ,er lurt og det du gjorde ifjor har du igjen for.😀

Ja nå må du bruke den og det mye og.

Har bare godt av det .👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535 i.E28 og årets første shine.Upd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...