Gå til innhold

Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535 i.Liten update


sveigis
 Share

Anbefalte innlegg

Iherdig jobbing på deg, det er imponerende å se hvordan denne har løftet seg etter den kom i ditt eie :) . Kjekt å se at du tar de jobbene med tectyl (hvilket produktnavn du bruker?) og full rengjøring bak tepper, er mye som kan skjule seg her på gamle biler.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Gabz skrev:

Fin oppdatering, alltid morro å se "kosejobber" som dette.

Takk og godt å vite at det er tatt 😀.

4 timer siden, papertiger skrev:

Iherdig jobbing på deg, det er imponerende å se hvordan denne har løftet seg etter den kom i ditt eie :) . Kjekt å se at du tar de jobbene med tectyl (hvilket produktnavn du bruker?) og full rengjøring bak tepper, er mye som kan skjule seg her på gamle biler.

Jo takk for det 😀

Ja jeg har jobbet på spreng med denne første del av året og nå har den faktisk blitt veldig bra helt ærlig .

Nå skriver vi oktober ,og jeg må ærlig si at jeg aldri hadde trodd jeg skulle bli ferdig med den i den tilstanden den er nå .

Husk at når denne ble hentet sto alt i sju stein og bil hadde ikke blitt brukt siden 2009,altså ti år .

Nå blir den brukt som om den skulle vært på veien hele tiden ,så ja veldig rart og gøy 😀

Men produkter ,det skal du få vite hva jeg bruker og jeg skal ikke ljuge .

Jeg er hardcore fan av Biltema sin Linolje ,ja du leste riktig.

Den er tynn som vann og trekker inn overalt.

Sprøyter den inn i krinkler og kroker ,lar den trekke et par dager ,så sprayer jeg inn med voksbasert over der igjen .

Da bruker jeg alt fra merket Tectyl,mercasol,Corrostabil ,ja det meste .

Denne oppskriften har jeg brukt på alle mine biler og det har holdt for min del .

Noen bruker Lanolin altså sauefett ,men det vil jeg ikke ha inni koffertrom ,da det lukter fukt ,men under bil og inni kanaler ,null stress.😀😀

Som du nevner det å få ut tepper ,rengjøre og behandle ,er viktig .

Da ser enn med en gang hvordan ting er og kan starte en fiks før det er for sent .

Hvert år skal denne behandles overalt for å sikre meg at ikke det skjer noe .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Bimmerlorris skrev:

Fin øppdeit Jan 🥳 Du har en energi jeg misunner. Spesielt dette å få ting rent og pent 😃 Var det rust eller møkk nede i reservehjulsbrønnen ? Så ikke noen etterpå-bilder. 

Takk Tore .😀

Brønnen var tørr men møkkete og 5 rustflekker som jeg ikke gjorde noe med .

Må bytte koffertlokkpakning samt fikse rust der ,så tar all rustjobb da inkludert brønn😀

Angående energi ,så er dette bare gøy kontra alt det andre dritet jeg har holdt på med ,men merker jeg må ikke ta på meg for mye arbeid .

Skynder meg sakte 😀😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må det skrives igjen .

Fikk jo orden på x5 igår og hadde jo planer med den ,men den tok kona idag .

Så hvorfor ikke fortsette cruise controll feilsøking ?

Har skrevet endel med Rune K her og han har gitt meg noen tips.

Så idag ble det meste demontert :

CA5F496A-9726-4A08-BE6B-55DF7CA69377.thumb.jpeg.2f8f948e88af17ce548a7bf9242f68fb.jpeg
 

Instrument ute :

715371BB-E9BF-43B4-8765-53F5CA42E510.thumb.jpeg.3df620c26d5288b12dd86cd42713918d.jpeg

Ledninger er jo ikke min sterke side ,men sjekket at alt var helt og uten brudd.

Fant ut at denne bryteren som har med cruise controll ,ikke stod inntil pedal:

0F268075-F314-4251-A6CD-79470DBAB5A4.thumb.jpeg.df41fa8a599397b31f5b81917ac1428a.jpeg

Justerte og bøyde sånn at den skulle være der den var .

En testtur men null virkning .

Ok jeg fortsetter og sjekker bremselys ,finner ikke noen feil der heller etter forrige service.

Men denne kontakten her :

D7A30404-9B45-491D-B313-728E4DDC1B68.thumb.jpeg.0822a1e53b2fd9f4fcf7d8cd431fd219.jpeg

plukket jeg fra hverandre ,pusset flatene og klemte kontaktene godt til .

Nå var det trangt å få det på plass ,men nå vet jeg at det sitter godt.

Ny kjøretur ble gjort og det skulle jo bli suksess,den virker søren meg .😀

Veldig gøy .

Er så rart ,men sånt liker jeg å ha iorden når det er der .

Testet den på motorvei i 90 og holdt seg der ,så igjen gøy.

Men så har det dukket opp et problem her om dagen .

Vet ikke om det har sammenheng med forrige uke da noe var ute av instrument eller kjørecomputer er ødelagt.

Uansett så viser økonomimåler fullt slag uansett turtall:

E533AD7C-D343-4997-B0F6-663E52190E18.thumb.jpeg.862fa37e4e98be7e287b322333c75dc8.jpeg

Og gjennomsnittsforbruk viser fire streker:

4C2A9FC8-373B-48BC-BE96-B7AEF4859EFF.thumb.jpeg.1b41c035d3c07aa2d2d576868b539c33.jpeg

Og når bil ikke går og er låst ,så ser man tydelig at der står strøm på computer:74B2A6EE-F1F0-477C-AFB2-67FA2833F613.thumb.jpeg.37df904f35f146091dc2b0697965886f.jpeg

Svakt er det men likevel ikke riktig .

Så kan noen forklare meg hva feil er her ?

Lurer på om komputer begynner å bli dårlig ,så kom gjerne med innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Larsinnj skrev:

Skal det ikke stå litt strøm på kjørekomputer? For at klokka skal holde seg i gang osv? 

Jo men skal visst ikke lyse sånn som det gjør her visstnok .😀

Så noe er galt ,men skal forske på det nå imorgen .

Helst teste en annen komputer 

Men fikk cruise oppe og gå ,det var viktig i og med den er der .😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke artig når man får elektriske ting til og virke igjen? Bare man er systematisk og har et koblingskjema så er ikke feilsøking så veldig vanskelig.

Du bør konsentrere deg på instrumentene dine og ikke på kjørekomputeren, den får alle signalene fra instrumentene gjennom den gule kontakten. Hvis du drar ut den gule så kobler du ut kjørekomputeren.

Du mangler enten signalet fra motronichjernen som forteller når dysene åpner eller så mangler du hastighetssignalet fra speedometeret men siden speedometeret virker så regner jeg med at det er iorden. Men du kan jo sjekke om du får opp gjennomsnittsfarten i kjørekomputeren. Hvis det er iorden så har du hastigheten. 

Hvis du studerer koblingskjemaet så ser du at signalet fra motronichjernen kommer inn på den blå kontakten og der går den inn på økonomimåleren, den går også ut igjen  via den gule kontakten og til kjørekomputeren. 

Den første tanken som slo meg var dårlig kontakt i den blå så prøv og lee litt på den og se om det hjelper. Det at det gløder i displayet kan også komme av dårlig kontakt på enten den blå eller den gule. Jeg hadde det slik en lang stund og neste gang jeg koblet fra instrumentene og koblet de til igjen så virket alt fint igjen. 

Og hvis du lurer. Hvit kontakt er ledningnettet som kommer bakenifra bilen. tankmåler, hastighetsignal og masse annet. Blå kontakt er ledningnettet som kommer forfra, alt fra motor og mye annet. Den gule kontakten er alle signalene og strømforsyningen pluss lys til kjørekomputeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Mortenej skrev:

Flott oppdatering Jan, og ikke minst kjekt at du tar deg tid til å feilsøke og fikse slikt. Er kjekt at montert utstyr fungerer så håper du får liv i kjørekomputeren igjen.

Takk Morten .

Ja jeg har en sånn svakhet at er der noe i bil som ikke virker ,gjør jeg det jeg kan for å få det til å virke .

Og en e28 med original C C ,ja de er der ikke mange med ,så ekstra gøy nå som det virker .

Ja nå ser jeg jo hva Rune har skrevet og fasiten er der tenker jeg.

 

9 timer siden, FredrikE24 skrev:

Siden feil oppsto etter at du har holdt på bak instrumentet, ligger nok feilen her. 

Garantert 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Rune-K skrev:

Er det ikke artig når man får elektriske ting til og virke igjen? Bare man er systematisk og har et koblingskjema så er ikke feilsøking så veldig vanskelig.

Du bør konsentrere deg på instrumentene dine og ikke på kjørekomputeren, den får alle signalene fra instrumentene gjennom den gule kontakten. Hvis du drar ut den gule så kobler du ut kjørekomputeren.

Du mangler enten signalet fra motronichjernen som forteller når dysene åpner eller så mangler du hastighetssignalet fra speedometeret men siden speedometeret virker så regner jeg med at det er iorden. Men du kan jo sjekke om du får opp gjennomsnittsfarten i kjørekomputeren. Hvis det er iorden så har du hastigheten. 

Hvis du studerer koblingskjemaet så ser du at signalet fra motronichjernen kommer inn på den blå kontakten og der går den inn på økonomimåleren, den går også ut igjen  via den gule kontakten og til kjørekomputeren. 

Den første tanken som slo meg var dårlig kontakt i den blå så prøv og lee litt på den og se om det hjelper. Det at det gløder i displayet kan også komme av dårlig kontakt på enten den blå eller den gule. Jeg hadde det slik en lang stund og neste gang jeg koblet fra instrumentene og koblet de til igjen så virket alt fint igjen. 

Og hvis du lurer. Hvit kontakt er ledningnettet som kommer bakenifra bilen. tankmåler, hastighetsignal og masse annet. Blå kontakt er ledningnettet som kommer forfra, alt fra motor og mye annet. Den gule kontakten er alle signalene og strømforsyningen pluss lys til kjørekomputeren.

Er det rart jeg ringer deg og sender pm ?😀😀😀

Du og Morty ,er jo et leksikon på disse bilene fy søren .

Alt du skriver og sier ,er jo så uforskammet rett .

Og nå tror jeg kabalen går opp etter denne detaljerte forklaringen om hva som er hva .

Den gule kontakten var et helsike å få på og av ,noe den har vært bestandig .

Så her tenker jeg at jeg å ta en titt ,for når jeg startet bil igår ,lyste alle varsellamper i instrument i ca to min mens jeg kjørte .De slukket etterhvert .

Men er noe med den gule for som du sier angående lys i obc,det er borte nå absolutt alt.

Det virket før ,men alt er svart ..

Så tar dette opp om jeg rekker det idag .

Igjen veldig glad du er med her og hjelper til .Takk😀👍👍

Endret av sveigis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Bimmerlorris skrev:

Godt vi har slike levende leksikon her på forumet Jan 🥳 Hvis komputeren funka før du tukla med intrumentet, så burde det jo være noe der som kødder. Sånn reint logisk ? Håper og tror du finner ut av det 👍

Veldig viktig at vi har sånne her uten tvil .

Ja er nok det så er nok en bagatell dette ,men det ser jeg på en dag senere .

Idag har det blitt x5 jobbing isteden .

Nødvendig helt enkelt og kommer oppdatering nå straks 😀

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535 i.Liten update

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...