Gå til innhold

Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535 i.Liten update


sveigis
 Share

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, Larsinnj skrev:

Husker ikke alt du har gjort jeg, men kan jo være kjekt å gå over tenningsystem etter at den har stått så lenge. Gå over rotor, fordeler etc. Bytt plugger. 

Grattis med oppstart vertfall! :D 

Må nok det ja ,men var nye plugger montert ,men likevel 10 år .

Kan de bli dårlige av å ikke bli brukt ?

Takk og vanvittig  morro .

Så nå er det bare småting  igjen håper jeg 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Larsinnj skrev:

Aner ikke om pluggene blir dårlige av å bare stå, men tror jeg ville ha byttet uansett. Om ikke, så vertfall ta de ut å puss dem rene. Ei flaske med dyserens hadde den også helt sikkert hatt godt av :)

Dyserens ,ja der sa du noe 😀

Nå får jeg gå gjennom alt en dag og se ,så ender det nok godt .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok også sjekket at spjeldet i luftmengdemåleren beveger seg greit. Sjekk også att tomgangsregulatoren fungerer. Litt rens av den er sikkert ikke dumt. Det sitter også endel slanger i tilknytning til dette som blir stenharde ettervært. 

Men før du gjør noenting annet så skrur du av toppdekselet og sjekker at røret som spruter olje på kamakselen gjør jobben sin. Da slipper du og bytte kammen om noen måneder. Dette er en ordre...

Gratulerer med oppstart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Rune-K skrev:

Jeg ville nok også sjekket at spjeldet i luftmengdemåleren beveger seg greit. Sjekk også att tomgangsregulatoren fungerer. Litt rens av den er sikkert ikke dumt. Det sitter også endel slanger i tilknytning til dette som blir stenharde ettervært. 

Men før du gjør noenting annet så skrur du av toppdekselet og sjekker at røret som spruter olje på kamakselen gjør jobben sin. Da slipper du og bytte kammen om noen måneder. Dette er en ordre...

Gratulerer med oppstart.

Du Rune ,her kom jeg på noe ..

Du nevner luftmengdemåler,den sjekket jeg her tilfeldig i vinter og det sprellet var trått og irrete gitt.

Kanskje ta en service på den og tomgangsregulator og .

Ordre er motatt 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulera med oppstart. Kan tenka meg at det osa godfølelse ut over heile Agder no 😅

Angåande røyret over kammen så støttar eg den 100%. Var med på ein inspekjson av toppen på ein Sierra 2.0 is (OHC) der nevnte røyr var potte tett. Fleire av knastane på kammen var slitt ned ca ein millimeter så det var ikkje rart at bilen ikkje gjekk heilt som den skulle 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk RF ,dette var jo veldig gøy å få liv i den .😀

Angående røret her det nevnes ,så skal jeg ta en inspeksjon på det .

Kan være lurt.

Egentlig skal alt gåes over på denne .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult å høre at den nå går fint for egen maskin 😀 Løsningen på fusk tror jeg du finner blant flere av svarene her, dette er jo forholdsvis enkel og billig feilsøking. Også har jeg rett og slett troa på at bilen bare må kjøres, bli blåst ut av litt etter så mange år. Du husker jo hvordan TDSen gikk seg til når vi strakk den litt på slettene innover mot Rykene 😉

Dette er bra, si fra når du vil lufte den på veien 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, RF91 skrev:

Gratulera med oppstart. Kan tenka meg at det osa godfølelse ut over heile Agder no 😅

Angåande røyret over kammen så støttar eg den 100%. Var med på ein inspekjson av toppen på ein Sierra 2.0 is (OHC) der nevnte røyr var potte tett. Fleire av knastane på kammen var slitt ned ca ein millimeter så det var ikkje rart at bilen ikkje gjekk heilt som den skulle 😂

Da jeg jobbet som bilopphøgger så solgte vi aldri en Ford motor uten samtidig og sende med en ny kamaksel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med oppstart! :D

Endelig så er drømmebilen i bevegelse.

Termostatlokket er av erfaring lurt å bytte hele lokket når du samtidig bytter termostaten. Det blir porøst og sprekker. Har skjedd med meg. Så får du nytt alt med lufteskruen og alt :)

 

Motorfjusk;

jeg ville tatt av fordelerlokket og sjekket for fukt/korrosjon og sprekker på lokk og rotor. Plugger av typen NGK samt sjekk LMM for for fuktskader samt se at den beveger seg som nevnt. Jeg skal lete etter en ekstra e28 535i LMM jeg har sett en plass i flyttesjauen. Om jeg finner den skal jeg ta kontakt. Kjekt å ha.

Det kan også være så enkelt som en sliten coil og kontakter (sjekk f.eks jording fra motor til gods) eller pluggledningene. Litt her og litt der gir tilsammen slakk spenning på pluggene som kan gi deg symptomene du har. 

Jeg er av typen som på en så spesiell og gammel bil hadde skiftet hele tenningssytemet uansett da det koster forholdsvis lite. Men jeg vet du pusser å gnikker på det du har helt til det ikke er noen annen vei enn å få tak erstatning. Jeg tror imidlertid at mye ordner seg bare av å la bilen gå et par tanker og lange turer :)

Gleder over å se fortsettelsen!. Steg 1 er gjennomført med glans ;)

Gikk fint uten matepumpe?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, slettaas skrev:

Grattis med oppstart!😁😎 dette var gøy lesing å en lettelse for deg.👍😊

Takker ,ja dette er en lettelse uten tvil 😀😀.

 

7 timer siden, Evopower skrev:

Gratulerer med oppstart! :D

Endelig så er drømmebilen i bevegelse.

Termostatlokket er av erfaring lurt å bytte hele lokket når du samtidig bytter termostaten. Det blir porøst og sprekker. Har skjedd med meg. Så får du nytt alt med lufteskruen og alt :)

 

Motorfjusk;

jeg ville tatt av fordelerlokket og sjekket for fukt/korrosjon og sprekker på lokk og rotor. Plugger av typen NGK samt sjekk LMM for for fuktskader samt se at den beveger seg som nevnt. Jeg skal lete etter en ekstra e28 535i LMM jeg har sett en plass i flyttesjauen. Om jeg finner den skal jeg ta kontakt. Kjekt å ha.

Det kan også være så enkelt som en sliten coil og kontakter (sjekk f.eks jording fra motor til gods) eller pluggledningene. Litt her og litt der gir tilsammen slakk spenning på pluggene som kan gi deg symptomene du har. 

Jeg er av typen som på en så spesiell og gammel bil hadde skiftet hele tenningssytemet uansett da det koster forholdsvis lite. Men jeg vet du pusser å gnikker på det du har helt til det ikke er noen annen vei enn å få tak erstatning. Jeg tror imidlertid at mye ordner seg bare av å la bilen gå et par tanker og lange turer :)

Gleder over å se fortsettelsen!. Steg 1 er gjennomført med glans ;)

Gikk fint uten matepumpe?

 

Ja nå lever den og det er bare så gøy .😀.

Alt du nevner her ,skal jeg gå gjennom trinn for trinn ,så kommer jeg i mål .😀

Kjempefint om du sjekker ut lmm ,da hadde jeg blitt glad.

Den går fint uten pumpe og starter lett ,men pumpen under lager veldig lyd ,så den skal jeg erstatte etterhvert .

Angående pusse opp deler ,så er der visse deler jeg ikke kan pusse og må erstatte som tenningsdeler 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Kult å høre at den nå går fint for egen maskin 😀 Løsningen på fusk tror jeg du finner blant flere av svarene her, dette er jo forholdsvis enkel og billig feilsøking. Også har jeg rett og slett troa på at bilen bare må kjøres, bli blåst ut av litt etter så mange år. Du husker jo hvordan TDSen gikk seg til når vi strakk den litt på slettene innover mot Rykene 😉

Dette er bra, si fra når du vil lufte den på veien 👍

Ja dette var på tide og en lettelse.

Skal gå gjennom alt nå fortløpende og som du sier ,mye er gjort med en tur .😀😀

Ja sier ifra ,men må aller først få kjølingen opp og gå skikkelig .😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig tidlig oppdatering .

Ja etter å ha kommet over tirsdag og gleden ,kunne jeg ikke holde meg i går morges .

Ville jo se hvordan den reagerte på etter og ha stått en stund ,så før jeg reiste på jobb ,ville jeg starte den.

Og den startet momentant som om den alltid skulle ha vært startet .😀

Da vet jeg hvertfall at den får bensin kun med en pumpe .

Men kommer på sikt etter og ha snakket med andre bestille en ny en .

En gammel pumpe med masse summing ,stoler jeg ikke på ,så dette skal da nytt og legger bort tankene om ny fødepumpe.

Og tankarmaturet virker.😀

Kommer til å følge rådet til Rune K ,nå og skal ta av toppdekket og inspisere dette oljerøret .

Hvordan taes dette av ,og hvordan fjerne all dritt av gammel olje og koks i topp?

Tips taes imot ,helst kjapt .😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta av toppdeksel. Start motoren og se om det drypper fra oljerøret som ligger over kammen. Dette skal dryppe over kammen og løftere. Røret er skrudd på med 3 stk m6 bolter. Problemet med disse oljerørene er:

De tre boltene kan løsne. Olja renner ut her istedenfor å gå inn i røret der det skal. 

I røret er det små hull som skal dryppe olje ned på motoren. Disse kan gå tette. Hullene pirkes opp/røret blåses rent.

Når du drar til boltene, bruk rett moment. Klemmer du for hardt, klemmer du røret flatt og du får ikke oljegjennonstrømning

 

Beste måten å rense motoren på er egentlig 4 liter delsynt olje + 1 liter biltena rengjøringsolje ilag med nytt oljefilter. La motoren gå 15 min og tapp det av og hell på ny 10w40 delsyntetisk olje med nytt filter. Castrol gtx har jeg stor suksess med når det gjelder å holde m30 motoren ren. Ellers er er mobil1 superserien gull på disse :)

 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535 i.Liten update

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...