Gå til innhold

Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535 i.Liten update


sveigis
 Share

Anbefalte innlegg

Hvordan du tar av toppdekselet finner du her https://www.bmwtechinfo.com/repair/main/index.htm

Ellers så finner du mange tråder på nettet om dette oljerøret. det er nr. 8 her det er snakk om.  http://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=DC11-EUR-09-1986-E28-BMW-535i&diagId=11_0227 Nr. 9 og 10 kjøper du nye. Som regel så holder det og løsne disse to banjoboltene og snu røret rundt for og stake opp hullene på nytt igjen. ellers så løsner du 4 av topplokksboltene for og ta av hele røret og rense det ordentlig. Løsner du topplokksboltene så må disse strammes til riktig moment igjen. 

Sjekk også tilstanden til kamakselen da dette er den eneste svakheten på denne motoren. Også juster du ventilklaringen. 0,3 på alle sammen ved kald motor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Evopower skrev:

Ta av toppdeksel. Start motoren og se om det drypper fra oljerøret som ligger over kammen. Dette skal dryppe over kammen og løftere. Røret er skrudd på med 3 stk m6 bolter. Problemet med disse oljerørene er:

De tre boltene kan løsne. Olja renner ut her istedenfor å gå inn i røret der det skal. 

I røret er det små hull som skal dryppe olje ned på motoren. Disse kan gå tette. Hullene pirkes opp/røret blåses rent.

Når du drar til boltene, bruk rett moment. Klemmer du for hardt, klemmer du røret flatt og du får ikke oljegjennonstrømning

Bare en liten korrigering så er det kun to bolter som holder røret. 

Også "kan de ikke gå tette" Slurver man med oljeskift så går de tette.

Ellers så er jeg enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Rune-K skrev:

Bare en liten korrigering så er det kun to bolter som holder røret. 

Også "kan de ikke gå tette" Slurver man med oljeskift så går de tette.

Ellers så er jeg enig.

Da er det 2 bolter ja 😂 oljeskift slurv er vel heller vanlig i den norske bilparken, derfor kan rørene gå tette. Var det jeg også mente. De går ikke tette av seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi her har det skjedd litt på 15 timer .😀

Jeg takker dere alle for svar og dette skal sjekkes ut .

oljerøret må jeg inspisere fort ,helst imorgen men må se hvaxjeg får tid til .😀

Man rykker stadig fremover og imorgen starter sveising av gulv og annet dritt.

Jeg gruer meg ,men blir lettelse å bli ferdig .😀

Skal man få rattet klassisk 5er ,nytter det ikke å sitte å drømme,da må man jobbe for å få ting ferdig .😀

Og Rune eller Evopower,hvor mye stråle skal der komme ut av røret ,og er det farlig mtp topppakning om jeg tar det av ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta et kjapt søk så bør det komme opp haugevis av tråder på dette. F.eks BMW M30 oil spray bar eller BMW M30 banjo bolt.

Lykke til med sveisingen. Karosseriarbeid er det kjedeligste som finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å lese at bilen nå startet og virker å være bra, bortsett fra litt host og hark. Kanskje ikke så rart mtp hvor lenge den har stått. 

Bra tips du får her ang smøring av kam og vipper. 

Da jeg åpnet dekslet på min og kikket på oljeflowen, syntes jeg røret sprayet godt med olje, men akkurat da tenkte jeg ikke over hva jeg intuitivt la merke til, for å si det på den måten. 

I "øyekroken" syntes jeg at jeg så det flommet mer olje utover kammen, fra midten og bakover. Og sett i etterkant så var jo kammen mest slitt over sylinder 1, 2 og 3. Så jeg vil anbefale deg å kikke nøye på dette oljerøret og kammen. 

Det er også oljekanaler i vippearmakslingene og verksmesteren fortalte meg at ved feks skifte av disse, så er det überviktig at akslingene monteres pinlig nøyaktig, slik at hullene i akslingene synker med kanalåpningene i toppen forøvrig. Men dette er jo bare aktuelt dersom du velger å overhale toppen som følge av slitt kam feks 😉

Så jeg håper at alt dette er unødvendig for deg å tenke på. Men ville nok kanskje byttet dette oljerøret siden den har stått i så mange år. Kan fort ha leiret seg en del i løpet av denne tiden. 

Ang fjusk og smell, så burde vel det handle om enkle ting. Korrodering, fukt, sprukne vakuumslanger/belg. 

Kjør på Jan 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Rune-K skrev:

Ta et kjapt søk så bør det komme opp haugevis av tråder på dette. F.eks BMW M30 oil spray bar eller BMW M30 banjo bolt.

Lykke til med sveisingen. Karosseriarbeid er det kjedeligste som finnes.

Og det har jeg gjort og nå 😀

Funnet ut endel nå .

Jo takk ,skal bli godt å få begynt nå faktisk .😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Bimmerlorris skrev:

Godt å lese at bilen nå startet og virker å være bra, bortsett fra litt host og hark. Kanskje ikke så rart mtp hvor lenge den har stått. 

Bra tips du får her ang smøring av kam og vipper. 

Da jeg åpnet dekslet på min og kikket på oljeflowen, syntes jeg røret sprayet godt med olje, men akkurat da tenkte jeg ikke over hva jeg intuitivt la merke til, for å si det på den måten. 

I "øyekroken" syntes jeg at jeg så det flommet mer olje utover kammen, fra midten og bakover. Og sett i etterkant så var jo kammen mest slitt over sylinder 1, 2 og 3. Så jeg vil anbefale deg å kikke nøye på dette oljerøret og kammen. 

Det er også oljekanaler i vippearmakslingene og verksmesteren fortalte meg at ved feks skifte av disse, så er det überviktig at akslingene monteres pinlig nøyaktig, slik at hullene i akslingene synker med kanalåpningene i toppen forøvrig. Men dette er jo bare aktuelt dersom du velger å overhale toppen som følge av slitt kam feks 😉

Så jeg håper at alt dette er unødvendig for deg å tenke på. Men ville nok kanskje byttet dette oljerøret siden den har stått i så mange år. Kan fort ha leiret seg en del i løpet av denne tiden. 

Ang fjusk og smell, så burde vel det handle om enkle ting. Korrodering, fukt, sprukne vakuumslanger/belg. 

Kjør på Jan 👍

Jo dette var gøy og sur kan den være mtp hvor lenge den har stått ,så det anser jeg som småting 😀😀.

Ja det flommer inn med gode tips her og flinke folk.

Når det kommer til kam,topp ja hele balletten,så tror jeg faktisk det at en god rens og ny olje vil bli bra ,men uansett oljerøret og boltene som holder røret må sees over ,er bare det at det rekker jeg ikke idag,så får ta det senere til uken.

Det gikk plutselig så i ett her nå med alt ,en som vil kjøpe e61en,skruing på den,klargjøring til EU ,et helsikes press på jobb .🤪.

Og fjusk og smell ,det ordner jeg 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bekymringen og lettelsen .

Bil ferdig sveist .

Ja igår hadde jeg århundrets lengste økt på noen av bilene mine , men det gav resultater .

Jeg og kollegaen min skulle begynne å sveise og igår var jeg demotivert av bil .

Tanken på å finne rust og rust , stå å holde på med dette , ga meg dårlig smak .

Men for å bli ferdig , måtte jeg begynne .

Startet med å få ut stol og løfte opp teppe og her kommer sjokket .

Var jo kun det foran jeg visste om og null bak , kun rent strøkent stål 😀.

For en lykke .

Jeg kjente en iver til å begynne .

Glemte nettbrett , så dårlige mobilbilder , men bedre bilder kommer .

Men hvertfall bevis på tingene .

Her står den:

image.thumb.jpg.1f4296126795b7db2b6671f1b8e70f1a.jpg

Etter kapping i gulv :

image.thumb.jpg.68e29304a6126ee9ffbaa3822fc091c9.jpg

Kanal bit som er i ferd med å komme på plass :

image.thumb.jpg.5bc1379d120c4128b2eeb77dd356bbb6.jpg

Etterhvert er denne og på plass og tilpasset ;

image.thumb.jpg.d5c6212be935865d32cf3fe4674c75c6.jpg

Vi lagde ny innerkanal foran , og nytt gulv og alt er helsveist .

Fryktelig mye jobb men nå er alt helt foran .

Derreter ble ny kanalbit bak kappet ut og sveist på plass .

Og  det beste her er at alt annet var det ikke en flekk på ellers .

tykt stål resten og som my inni kanal .

Vi tok og en skikkelig status på andre siden av bil , men ingen sveisejobb 😀.

Så nå dere er jeg ferdig med det jeg gruet meg til og har en hel e28 igjen uten hull og dritt .

For en lykkerus dette er .

Nå skal jo dette behandles skikkelig så det ikke kommer noe igjen på lang tid .

Alt fra slipe sveis , grunne , ja hele reglen.

Endelig , kan jeg begynne på fin arbeidet , nemlig vaske og shine karroseri .

Fortesten , bil var ikke så sur igår heller 😀

Men merker at jeg holdt på fra 15.40 til nesten 02.30 inatt ,men nå er jeg ferdig .

Hentet jo bil for 8 uker siden og er allerede i mål snart ,det hadde jeg ikke trodd 😀

Som sagt bedre bilder kommer , men nå er det e28 fri resten av helga .....tror jeg 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, viggo E34 skrev:

Grattis me vel utført rustjobb, godt å ha dette i orden:applause:

Lukter vi prøveskilter nå? :twisted:

Tusen takk og en lettelse å vite .

Det aller beste er at det ikke vsr mer enn dette .

For når jeg hentet den ,så dette veldig alvorlig ut ,og har sett bilder hvordan dette kan spre seg oppover i innerskjermer ,men har var det helt.

Og gudene skal vite at vi banket og slo .Ingenting skulle sluntres unna.

Ja prøveskilt kommer på ,men skal ha en skikkelig service på motor først.

Rense oljerør ,fikse kjøliing og servo da den kommer og går.

Ellers når jeg kjørte bil nå senest for 5 min ,virket den ikke så sur idag heller .

Så mye av dette vil nok forsvinne med litt tømming av girr .:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535 i.Liten update

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...