Gå til innhold

Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535 i.Øreliten miniservice på e28.Upd


sveigis
 Share

Anbefalte innlegg

Da er lakkert del på koffertlokk våtslipt og polert og nå er det sånn det skal være :

6259C2E2-3FF3-4999-AB67-B17FF86EBF28.thumb.jpeg.6b508bea309116cff10da6fcc2d42262.jpeg

Fra siden :

965E3E6E-9B15-4DE4-81C1-6B93E7B75578.thumb.jpeg.44779d8e7cf645c50f26f2bb424f5823.jpeg

Og ble igrunn ikke mye forskjell her ,noe som passer meg helt greit 😊.

Fikk og besøk av fetteren min idag i hans IX Touring :

259A22B5-D977-4789-B6BB-4A27C14E19F2.thumb.jpeg.13e72916c166872842423d6953f4bbb9.jpeg

En bil som han virkelig har gått all in for å få der en e30 skal være .

Alt nytt i drivverk ,skikkelige sportseter originalt som er strøkne ,ja hele bilen er meget pen .

Hadde en tur med den og lyden av M20 med Supersprint og Simons det lager nydelig lyd ,ikke minst en e30 som er bra teknisk er faktisk en god bil å kjøre .

Fikk og en ekstra ecu til m30 ,alltid greit med sånt på lur .

Og Horst ??
Han står i tunet med en defekt hjerteklaff enda .

Har vært ute og sett litt mer på tingene i ettermiddag og tenker så det knaker her nå ...

Fått et tilbud som er knall,men likevel ikke gratis .

Kaster jeg meg på dette ,så blir det til høsten om jeg får tatt en kvikkfiks nå på det som er .

Men da snakker vi overhalt topp ,ny trimkam 48 mm ventiler osv osv .

For å si det enkelt ,så vil jeg få en motor som virkelig blir koslig effektmessig .🙏

Men om den blir koslig i bykjøring osv tviler jeg på ,da det kan være tøffe tak og kjøre tomgang og kø med den nå 😅.

Dette frister så voldsomt atte ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535i..Kvelds upd

Da kan jeg oppdatere litt her .

Hadde besøk av han som skal hjelpe meg og skru .

Første omgang så blir det bytte av en stykk vippearm og funker det ,så blir det og kjøre med dette ut sesongen .

Kam er slitt så topp skal av på sikt og totalrenoveres med nevnte deler .

Det gleder jeg meg til ,men må først få spart opp litt kapital til dette gildet.😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Bimmerlorris skrev:

Uff så kjipt at den vippa knakk 😢🙈 Jeg klarer ikke helt å se for meg at den ventilen under den vippa ikke har fått seg en solid ørefik av stemplet 🤔

 

Dette var faenskapen ja helt klart 😡😡😡

Nei si det 😅😅

Mekainker var hos meg igår og ventil står nøyaktig på samme plass som de andre og står fast utrolig nok .

Finner jo fort ut av det når jeg får på vippearm igjen 😊

Toppen skal av til høsten om ikke før for full overhaling og trim .

Da skal det uansett nye og større ventiler på samt alt nytt av vippiser😎😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

99% klar for pkk.

Vel igår fikk jeg gjort masse pissearbeid på bil takket være @Fredrik 90.

Han jobber jo på Ford og igår var vi der med begge bilene .

Jeg byttet en calliper for han ,samtidig fikk jeg tatt alt sånn småting under .

Flere klammer til div rør ,ikke minst fikset eksos skikkelig .

Nå sitter den skikkelig med nye gummfester osv .

Merker ting blir enklere med løftebukk gitt😊😊

Nå er ny rute bestilt fra Bavaria med tilhørende nye viskere ,og det gledes det til .

En fugl visket meg i øret at det var visst mange årsiden de hadde tatt rutebytte på e34 .

Skal ta en kjapp motorvask på den nå ,så tenker jeg alt er klart hvertfall for min del .

Merker og jeg gruer meg ,synes alltid det er styr å vise enkelte biler spesielt e34ene .

E30en som hadde stått i hundre år ,seilte rett igjennom uten noe .

Denne som stadig får påkost ,nei den er det alltid noe med 😊

Uansett denne nærmer seg vanlig bruk nå:

2AE6DF97-5C02-405D-97EA-CEAE8F0069AF.thumb.jpeg.e97cca9becd338633e2869892da973be.jpeg

Og det viser seg at alt arbeid som ligger bak denne de siste ukene har gitt absolutte resultater ,for bilen er blitt veldig bra kjøremessig ikke minst slippe slark og dritt rundt forbi.

Senere idag ,skal jeg avgårde og hente vippearm til e28en for å få den opp og gå .

Det er et HELVETE at den står nå ,æsj!!!

Går til og med utover hjemmesituasjonen ,er egentlig sur for tiden.

x5 kunne stått med knust turbo /dont care

1 serie kunne stått / dont care 

e34 535 kunne bare stått/ dont care 

Men denne ...Nei pokker ta .

Uansett så får man trøste seg med et utrykk jeg sliter og forholde meg til nemlig ,problemer er til for å løses 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535i..
15 timer siden, Bimmerlorris skrev:

Uff så kjipt at den vippa knakk 😢🙈 Jeg klarer ikke helt å se for meg at den ventilen under den vippa ikke har fått seg en solid ørefik av stemplet 🤔

 

Det har ingenting med ventiler og stempel og gjøre at vippearmen knakk. Det som skjer er når kammen begynner å bli slitt så blir det feil profil på den og da blir belastningen på vippearmen for stor. Det skjer vanligvis når man har litt ordentlig turtall. Jeg skal vedde på at kameraten fra Sørlandet skulle tøffe seg litt og foreta en forbikjøring da den knakk. Det skjedde det samme med meg for snart 25 år siden når jeg kjørte 525i, jeg kom opp på siden av den andre bilen når det smalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha veeel nesten ,men sannheten var sånn:

Kjørte avgårde hjemme og ut på E18 ,blir blir god og varm .

Som dere vet så er det jo ekstra gøy å dra på denne bilen ,og hadde vel et par 6000 drag med den på tredje ja ....

Problemet oppsto etterpå i 90 km i femte gir .

Uansett affære blir tatt nå fremover både på den ene og andre fronten .😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til sammenligning har jeg tatt to løftere på m30. Begge gangene på turtallsperra eller der omkring. M30 er også kalt the big six. Det er en massiv big block sekser med bunndrag som en dieselbil. Og som var på sin tid ganske imponerende momentregister. Den er ikke like snerten på toppen motor som m20 og m50, men den er jevn hele veien. (nå har ikke jeg kjørt din 535 med trimmet motor, så den er sikkert friskere på toppen :)

De årene jeg hadde 528 og noen måneder med 535 så ble det mest til at man lå mellom 1500 og 4200 omdreininger. Noe mer trengtes ikke i positiv forstand. Så ja, nå man skulle dra på maks så hendte det to ganger at en løfter knakk. Det er som nevnt slitasje som øker belastningen. Også trøtthet over tid. De originale løfterne er ganske porøse innvendig, sikkert for å spare vekt på bevegelige deler. Noen nye i et "helere stål" er sikkert ikke dumt for de som bygger race motor. 

Så jeg bare gleder meg her når det blir ny kam og alt er som nytt og bilen kan piskes med god samvittighet 😀 dette er motorer som tåler bank! 

 

 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er artig det du skriver her om disse motorene for er akkurat sånn den grønne er ,liker seg best mellom to og fire t omdreininger ,mer trenger jeg ikke .

Den blå derimot ,under 3000 så er den nølende men ved tre og opp til over 6 da mater den på som bare det 😊

Ja gleder meg til alt nytt på den nå og har skjedd masse angående dette idag .

I all enkelhet ,ser ut som jeg er i siste fase med å sy sammen ei pakke her nå 😊

Og går det min vei nå ,så skal dette bli m30 suge power e28 nå som skal tåle godt med turtall og juling .

Dvs burning og spinning blir det lite av ,men jeg skal ha en motor nå som virkelig tåler og bli brukt når jeg har lyst .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Rune-K skrev:

Det har ingenting med ventiler og stempel og gjøre at vippearmen knakk. Det som skjer er når kammen begynner å bli slitt så blir det feil profil på den og da blir belastningen på vippearmen for stor. Det skjer vanligvis når man har litt ordentlig turtall. Jeg skal vedde på at kameraten fra Sørlandet skulle tøffe seg litt og foreta en forbikjøring da den knakk. Det skjedde det samme med meg for snart 25 år siden når jeg kjørte 525i, jeg kom opp på siden av den andre bilen når det smalt.

Ja for faen, jeg tenker feil. Når vippa knekker så åpner den ikke ventilen 😅 Da kan jo ikke stemplet knuse den. Men hva slags skade kan en ventil som ikke åpner seg, skape ? Hvis dette er en eksosventil ? En innsugsventil vil bare ikke trekke fuel inn ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Bimmerlorris skrev:

Ja for faen, jeg tenker feil. Når vippa knekker så åpner den ikke ventilen 😅 Da kan jo ikke stemplet knuse den. Men hva slags skade kan en ventil som ikke åpner seg, skape ? Hvis dette er en eksosventil ? En innsugsventil vil bare ikke trekke fuel inn ? 

Jeg har hvertfall null peil på dette Tore 😊

Uansett så har jeg skaffet vippearmer idag .

Problemet er det nå at jeg har egentlig lyst til å rive av hele toppen og få det gjort ,altså alt nytt og bli ferdig problemet er at jeg sliter med å få med meg en som kan hjelpe meg med dette og ta den av og stille inn sånn som det kanskje må være før en demontering .

Alt av innsug og tingene rundt er jo koslig jobb .

Hadde jeg bare hatt noen som kunne hjulpet meg her nå denne uken ,så hadde jeg røsket den av 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke viktig og stille motoren på merkene når du skal demontere toppen. Det viktigste er jo at den står riktig når du skal ha den sammen igjen. Men det er jo veldig enkelt og sette den på merkene da. Står jo bl.a i Haynesboka. 

Jeg har alltid synes det er enklest å la manifoldene sitte på toppen når du skal demontere den. Jeg pleier bare og løsne kontaktene i motorrommet og ledningene på starter/dynamo så bare legger jeg alt oppe på toppen når jeg løfter den av. Ledningsnettet kan du bare la sitte fast på innsuget. Du finner et bilde i tråden min hvordan jeg gjorde det.

Det eneste du egentlig trenger hjelp til er akkurat å løfte av toppen, resten greier du fint selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det med merking osv visste jeg ikke om .

Ser der er mange muligheter på hvordan man demonterer tingene her ,så akkurat det føler jeg skal gå greit ,men tenker og at å ta av med manifolder må være greiest her .

Uansett så må jeg få med en person som har gjort dette før .

Inspirasjon for å lese om dette og fremgangsmåten er lik så jækla null som det går an nå .

Føler det er som å prøve å svømme fra Sandefjord til Strømstad etter Color Viking ,sjanseløst .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk man tatt siste kronen på verket ,før eu til uken .

Var veldig mye olje og gris i forkant av motor som jeg ville få bort .

Et par 2x8 under hjul funket til dette:

8C7339BA-3190-422E-B8E6-EC550FDD6B6A.thumb.jpeg.2cce6caecfdfc3946797a64570f3825d.jpeg

Igang med rengjøring :

15F3333A-9BB3-4F6F-8AF5-F229D6B65AE4.thumb.jpeg.30ee3c6585f3288e0e8e72b38b02783f.jpeg

Etterhvert fikk man bort det verste og ting ser greit ut :

93698792-A776-4C86-A6F1-98D4E79152AC.thumb.jpeg.4757aeec91821ed2ceb582f7461bd79e.jpeg

Så en runde og se på lys og her var alt iorden og fremdeles ikke noe airbaglampe :

BC3244B2-FBA5-436A-9E62-FA7B9CE4CD7B.thumb.jpeg.101a417e307783bd616823b58044d83b.jpeg

Samtidig fikk man spylt av div støv på den og den er ren igjen :

01CA5B97-AC47-49D9-8DBB-F086309FEC2C.thumb.jpeg.1e0d1dca3f164cff34e1aaf4059e9faa.jpeg

Men så over til denne :

4C465305-16EB-4232-8DE7-0B9B98E412A1.thumb.jpeg.e12bb127151c406df5190fc4e5f5fdad.jpeg

Dette var våren da denne skulle kun dulles med og kjøres ,men sånn ble det altså ikke ..

Isteden blir det nå timer med masse skruing ,masse penger som forsvinner ,men sånn er det når man velger å drive med disse .

Har hvertfall fått et lass med vippearmer :

6033682D-FB4D-4D78-B667-F569C3F6B9A5.thumb.jpeg.36926e4ddcf458a29cfeeb2e0e365684.jpeg

Så blir den ene byttet nå iløpet av 14 dager .

Jeg er nå i aller siste sluttfase av avtale med å bygge ny topp til bilen .

Og holder kortene litt tett inntil brystet her ,men da blir det deler som tåler juling og masse mer her .

Den oppdateringen skal dere få når alt er sydd sammen og på plass.😊

Oppturen nå må være litt bruk av e34 etterhvert .😊

Samtidig har jeg nå mulighet for å komplettere Bilstein på e28 og kose litt med den fremover .

Se lyst på tinga.No😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/30/2021 at 7:12 AM, sveigis said:

Ja intet er umulig bare man bruker tid og vilje .

Det får du lett til bare du er tålmodig ,er fort når man står der at man tenker ,æsj dette ble stygt .

La lakk få tørke og tynne gjevne lag er stikkordet hvertfall for min del .

Og nok klarlakk så du har noe og pusse på .

 

Takker for innspill Jan.

Har vært ute å sett på tilstand til dørene, men må vente med å ta grep, 10 grader er ikke nok temp til å finne frem lakkboks.

Håper på bedre vær fremover, er ikke noe alternativ å ta det inn i hus heller.... 

 

Godt å se at du lander en E34 til EU, så får vi håpe de ikke finner noe å sette fingeren på.

 

Spennende tanker med E28 skjønner jeg. Her blir det gøy å høre hva planer du har .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535 i.Øreliten miniservice på e28.Upd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...