Gå til innhold

Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535 i.Liten update


sveigis
 Share

Anbefalte innlegg

37 minutter siden, Rune-K skrev:

Jeg har sikkert sagt det før men jeg synes at det interiøret du har der kler bilen utrolig bra. Det er så forfriskende å se noe annet enn svarte skinnseter.

Jo takk Rune.

Det var jo som jeg skrev i sin tid da jeg så denne i 1996 første gang,var interiøret noe av det som gjorde at jeg falt pladask for den .

Før var jo farget interiør skikkelig æsj for de fleste .

Jeg har alltid likt litt nyanser inni biler ,hvertfall når det er helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har man faktisk hatt litt kveldskos på e28en .

Kjørecomputeren har jo vært død siden høsten 2019 og tenkte kvelden i kveld ,var en fin anledning for å finne utav det så igang med demontering :

8C4D6357-9081-42E4-9CE6-A3BA1BC092A3.thumb.jpeg.bcd4b1e8d7c42af9e9d4ad4ec67d719c.jpeg

Og årsaken var jo enkel ,kontakt hadde hoppet ut av obcen ,så nå ble det liv i den .😊😊

Men mangler lys i den og det er pga denne her hvite kassetten her på siden :

D19A443F-8A64-40CC-96BE-8FA2FBD04BB5.thumb.jpeg.bd06390edfaa43f9c6fa606f72a29a65.jpeg

Tok den ut og koblet på ledninger fra batteri og helt død .

Men når denne her luringen her:

BB4C9DF7-3479-42CF-887A-ADE72EF3618A.thumb.jpeg.1f0f44137f0c3457348a054ad5e7ef5b.jpeg

koster den nette sum av 1100 pluss ,så er det heeeelt uaktuelt .

Så her skal jeg lage til noe annet som gjør at jeg får lys og at det ser bra ut.

Andre pærer ble og byttet:

FF44B9BA-3775-4445-91E6-1E9FA45508F4.thumb.jpeg.3ed6e143fe3d1c1e2d84f49e95902e12.jpeg

Så nå er der mer lys ved varmejustering og ,men fikk ikke bilder av dette .

Uansett glad jeg fikk liv i obcen igjen og tenker imorgen ,så skal jeg ha fått lys i den igjen .😊

Så har jeg en liste med deler som jeg skal bestille fra Bavaria på tirsdag.

Oil spray bar,banjobolter ,div skiver og nytt filter .

Ser og faktisk ut som jeg kan redde eksosen på den ved å bytte noen pakninger ,samt gi den en sveis enkelte plasser .

For ny eksos er på ønskelisten ,men det må vente da lommeboken sier nei .😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535i. .Div e28 dall

Hva er galt med den kassetten med de to lyspærene ? På e34’n så er det vel pærer på et par tre steder som man bare vrir på plass på baksiden 🤔

Men fint å se og høre at det meste er alles in ordnung med Horst’n 🥳☀️ Godt å ha en slappe-av-påske også ? Selv om du er en rastløs kar 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Bimmerlorris skrev:

Hva er galt med den kassetten med de to lyspærene ? På e34’n så er det vel pærer på et par tre steder som man bare vrir på plass på baksiden 🤔

Men fint å se og høre at det meste er alles in ordnung med Horst’n 🥳☀️ Godt å ha en slappe-av-påske også ? Selv om du er en rastløs kar 😅 

Pærene er nok gåene og disse får man ikke løse og må kjøpe hele kassetten for 1100.😢😢

Selvsagt kan pærer kjøpes løst osv og loddes ,men det gidder jeg ikke nå ,kommer vel en oppdatering på løsningene etterhvert .😊

Ellers har bilen fungert det lille jeg har kjørt uten nevneverdig problem men det eneste jeg merker ,er at nye dempere og forstillings kontroll må taes for den blir stadig mykere i demping foran og ser at demper venstre side nå,er kaputt .

Påsken i år har nesten vært sånn type pensjonist påske for meg og nydelig har det vært 😊😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, sveigis skrev:

Pærene er nok gåene og disse får man ikke løse og må kjøpe hele kassetten for 1100.😢😢

Selvsagt kan pærer kjøpes løst osv og loddes ,men det gidder jeg ikke nå ,kommer vel en oppdatering på løsningene etterhvert .😊

Ellers har bilen fungert det lille jeg har kjørt uten nevneverdig problem men det eneste jeg merker ,er at nye dempere og forstillings kontroll må taes for den blir stadig mykere i demping foran og ser at demper venstre side nå,er kaputt .

Påsken i år har nesten vært sånn type pensjonist påske for meg og nydelig har det vært 😊😊

Ikke så ofte det er så tullete patenter på disse tyskera 😅 Men du fikser sikkert dette også kjenner jeg deg rett 😉 Så godt å høre at du har klart å slappe av og nyte pensjonistpåske 🥳

Ok, ja da er det greit å få demperene fikset, for denne som er såpass kvass og sporty så er det viktig at den ligger godt i svingene.

Ja så da følger jeg ivrig med videre og er spent på hvordan du fikser lys i OBD ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til den stive prisen på disse er antagelig at BMW har nyprodusert en del av de. Da blir prisen selvfølgelig mye høyere fordi det er en mindre serie. Jeg tenker at vi skal være fornøyd at BMW i det hele tatt leverer disse fortsatt.

Det er litt at det samme med den lyslisten på E23 og E28 med automat som sitter i instrumenthuset. Første gangen jeg kjøpte den kostet den en 4-500 kroner men 10 år etterpå da de hadde nyprodusert en del av de kostet den godt over 2000 kroner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rune-K skrev:

Grunnen til den stive prisen på disse er antagelig at BMW har nyprodusert en del av de. Da blir prisen selvfølgelig mye høyere fordi det er en mindre serie. Jeg tenker at vi skal være fornøyd at BMW i det hele tatt leverer disse fortsatt.

Det er litt at det samme med den lyslisten på E23 og E28 med automat som sitter i instrumenthuset. Første gangen jeg kjøpte den kostet den en 4-500 kroner men 10 år etterpå da de hadde nyprodusert en del av de kostet den godt over 2000 kroner. 

Det kan nok være ja og Bmw skal ha for en ting ,er skjelden man står fast for deler til eldre modeller .

Får jo tak i det meste til de .

Prøv Opel Senator ,Manta osv fra merkeforhandler ,sjanseløst .

Hvertfall så er Obc oppe og går igjen :

D543EDE6-862C-4711-86B0-A00C880E501A.thumb.jpeg.f8e272dca94461f4a1e6ae1ded073585.jpeg

Det jeg gjorde her var enkelt .

Tok en lampeholder fra e30 ,freste med Dremel på den hvite pæreholderen sånn at jeg fikk slidet ned i pæreholder .

Loddet så ledninger på plass og la de opp og skjøtet med ledninger/ kontakt til lys i varmeregulering og det funket .😊

Lysdimmeren virket og så dette var gøy .

Pga lys utenfra så ser det ut som noe lys mangler men alt er som det skal nå .

Et til :

1A5652A0-4CFF-437D-B276-A85074FC3FC5.thumb.jpeg.f545196234774a36a8ea3363515b5703.jpeg

Små ting som jeg liker og ha på stell .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som det lyser litt sterkt på et område der? Viktig å ikke brenne OBCen! 
 

Eller Audi. En jeg studerte med hadde en 94 modell Audi C4 S4. Skulle ha listeklips til dørene. Harald A. Møller sa No can do. Du må kjøpe listene komplette. De kostet en arm og et bein. Audi-logoen på listene på framskjermene kunne de derimot ikke skaffe.

Husker jeg kjøpte et mosegrønt deksel til setemekanismen på min da 34 år gamle E24. Kosta under hundrelappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, FredrikE24 skrev:

Ser ut som det lyser litt sterkt på et område der? Viktig å ikke brenne OBCen

Lyser nok som det skal her ,er lyset som ljuger litt fra utsiden bla.

Audi har alltid vært dyre deler til helt ekstremt og er en grunn til at jeg aldri vil ha det .

Som nevnt det å eie eldre Bmw og deletilgang både nytt og brukt er jo egentlig veldig greit ,unntatt e30 der er alt dyrt .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe jeg liker er det man kaller service og enkel vedlikehold .

Det er nå to årsiden jeg hadde oppe bremsene på den og tenkte litt smøring og rengjøring var på tide nå .

Bil opp på bukker og igang :

5B07043C-A4AC-497A-A281-D16B3D76F83E.thumb.jpeg.16c10b87d2708b692ada7eaba59200a4.jpeg

Klar og ferdig:

C678A4AB-7D00-4B8E-B6C0-69DE86A61321.thumb.jpeg.322a9c4011fa563729305e75e8aada66.jpeg

Andre siden :

30F18045-C74B-42C8-BC50-859547B88659.thumb.jpeg.0e7949cd154ba3f1092fdb3ccf9251ac.jpeg

Men opplevde noe rart når jeg holdt på her med dette .

Normalt sett så skur jeg stempelet på calliper helt inn når jeg holder på med sånn .

Pumper litt og får litt bevegelse sånn at jeg vet at det beveger seg .

Det som skjedde idag at pedal gikk rett i bunn og pumpet og pumpet , men ingenting skjedde .

Kjente en forbannelse kom over meg for dette skjønte jeg ikke .

Startet bil og pumpet , da ble alt iorden igjen .

Vet ikke hva som skjedde men om det kan ha noe og si med denne akkumulatoren som e 28 har ,ikke vet jeg men funker nå .

En testur ble tatt og bremser og funker .

Ingenting henger osv .

Rulling ned en svak bakke :

A960B991-1D94-4F88-B2A1-708AD8BC3636.thumb.jpeg.9d77d301c63adf3b01860491c290dcc7.jpeg

Bekreftet at den ruller som den skal .

Så var det opp på plankebiter igjen:

D90E8A62-59C0-43DF-A08C-225C5E961F71.thumb.jpeg.199b5855d95f66b28d1b6c3b9caf5a2f.jpeg

Og opp i luften igjen:

A6EF6D54-2CB9-4C75-BC4F-73934BED0322.thumb.jpeg.0f6c9ba6e75ffc489b58ba3268462680.jpeg

Nå skal bil få seg en rengjøring inni hjulhus og områdene der for å få bort ting som dette:

3CFB3D6A-4AC2-4832-8015-A279F6E08F29.thumb.jpeg.8443fed1761169bd9d2dbeff570b23a8.jpeg

Så skal det behandles .

Er ikke kommet noe en plass og det skal jeg sørge for at fremdeles ikke skjer .

Innerskjermer/dempertårn er plettfrie på den og det skal de være .

Somsagt gøy med kosearbeid som jeg kun gjør når jeg har lyst .

Pumpeflaske med div innhold står klart til imorgen ,så skjer noe da.

Men så over til noe mer kjedelig som skjedde like før påskeferien ,kan det ha vært tirsdag sent på kvelden ?

Vel dere vet jo at jeg har jobbet med e34en og den trodde jeg at jeg var ferdig med , det er jeg ikke enda gitt .

På en tur så skulle jeg parkere hjemme .

Hørte et svakt dunk og tenkte ikke over det .

Kom ut for å hente drill , der legger jeg merke til at bil ser litt skjev ut .

Åpner opp koffertlokk og ser støtdemper står opp i høyttaler 🤬🤬.

Jaha ?

Hvordan i helvete kunne jeg unngått å sett at det var så dårlig der ?

Og ser jo hva som har skjedd .

Ved montering av alt nytt , så har der blitt så spenn i tingene at det dårlige stålet som tydeligvis har vært der ved bakre innerskherm , har gitt etter .

Det betyr :

Nytt stål må sveises inn bak sånn at demper har noe og hvile på samt skrues fast på .

Heldigvis så skal en kamerat gjøre det for meg da han er kanonflnk og tålmodig .

Som han sa , dette er plankekjøring kontra sveise opp gamle Opler😀

Så er været der ,gjøres dette til helga .

Og ser at rusten har kommet fra området inn mot baksetet der man ikke ser noe .

Uansett så da blir det nytt og holdbart der og 😀 og det liker jeg 😀
 

Og det viktigste ,påsken har vært like fin og ikke ofret dette en tanke .

Endret av sveigis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535i. .Vedlikehold og småservice

Gøy å få en fungerende OBC på E28. Krativiteten din kjenner ikke grenser, så ikke overasket at du fikset lys her. rimelig drøy pris på lampa her....

Kjipt med E34, men godt du har en som kan hjelper deg å fikse dette. 24 år på veien, og daglig bruk om vinteren sette sine spor, men flott at du ikke gir opp, men får denne opp å går igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mortenej skrev:

Gøy å få en fungerende OBC på E28. Krativiteten din kjenner ikke grenser, så ikke overasket at du fikset lys her. rimelig drøy pris på lampa her....

Kjipt med E34, men godt du har en som kan hjelper deg å fikse dette. 24 år på veien, og daglig bruk om vinteren sette sine spor, men flott at du ikke gir opp, men får denne opp å går igjen.

Ja og i og med det kun var bagateller ,så var dette gøy .

Haha ja det var det da ?😊😊

Når en sånn del koster så mye ,lager jeg den selv enkelt og greit og den gjør samme nytten og mer til.

Det med e34en var selvfølgelig ikke gøy ,samtidig så vet jeg nå at etter dette blir iorden ,så er det null bekymringer her og fremover .

Det er som du sier vær og vind lager spor ,men heldigvis ble den ikke brukt i år og lite de to forrige årene og 😊

Neida denne gir man ikke opp ,jeg kaller det bare en klargjøring for evig liv hos meg og mine her .

Dvs rett skal være rett ,jeg har stunder der jeg kjenner fristelsene på å selge alt ,for min drøm er en nyere f10 535i bensin .

DET hadde vært noe ,samtidig så vet jeg ikke hvor lenge det hadde vært gøy .😩😩

Tror du jeg hadde hatt det like gøy med en sånn i ni år?

Nei ikke jeg heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig kjedelig det der med E34, at sånn dukker opp fra ingenting. Og egentelig skummelt også, hva om det hadde skjedd på motorveien i 100 km/t...grøss 😅 Men sånn vi kjenner deg så blir det en ordnings på dette her, for du gir deg jo ikke 👍

Siden 2016 så har de tatt i bruk en ny type saltlake som får bilene til å ruste mye mer. Jeg har tilfeldigvis snakka med Statens Vegvesen om dette og denne blandingen går ut på at saltet biter seg mer fast på veien. Det vil si at saltet ikke så lett blir vasket bort med det type regnvåte vinterværet vi har her på Sørlandet. Er veien tørr så er det ikke noe problem da saltet også ligger som en tørr hinne på veien, dette skader ikke bilene våre. Men så fort fukt kommer så virker saltet igjen. Man kan tenke seg hvordan dette er da på understellet til en bil og plasser man ikke får spylt. 

Naboen min har en 13 år gammel Hiace som han hver vinter kjører eksakt samme vaskerutiner på. Ingen pen bil da den har hatt litt rustflekker her og der. Men den er mekanisk god så han prøver å passe på den sånn passe. Men de siste tre vinterene er det helt skremmende å se hvordan rusta har eksplodert fra det han før kunne holde i sjakk. Har man først kjørt på denne møkka så ligger det der, særlig når bilen står ute i den fuktige årstiden også...da gror og koser det seg i E34 stålet. Egentelig så skulle du sendt regninga for den reparasjonen der til Statens Vegvesen. Alle med rustskader på bilene sine skulle gått sammen og sendt regning på skader påført som følger av den helvetes saltinga.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Veldig kjedelig det der med E34, at sånn dukker opp fra ingenting. Og egentelig skummelt også, hva om det hadde skjedd på motorveien i 100 km/t...grøss 😅 Men sånn vi kjenner deg så blir det en ordnings på dette her, for du gir deg jo ikke 👍

Siden 2016 så har de tatt i bruk en ny type saltlake som får bilene til å ruste mye mer. Jeg har tilfeldigvis snakka med Statens Vegvesen om dette og denne blandingen går ut på at saltet biter seg mer fast på veien. Det vil si at saltet ikke så lett blir vasket bort med det type regnvåte vinterværet vi har her på Sørlandet. Er veien tørr så er det ikke noe problem da saltet også ligger som en tørr hinne på veien, dette skader ikke bilene våre. Men så fort fukt kommer så virker saltet igjen. Man kan tenke seg hvordan dette er da på understellet til en bil og plasser man ikke får spylt. 

Naboen min har en 13 år gammel Hiace som han hver vinter kjører eksakt samme vaskerutiner på. Ingen pen bil da den har hatt litt rustflekker her og der. Men den er mekanisk god så han prøver å passe på den sånn passe. Men de siste tre vinterene er det helt skremmende å se hvordan rusta har eksplodert fra det han før kunne holde i sjakk. Har man først kjørt på denne møkka så ligger det der, særlig når bilen står ute i den fuktige årstiden også...da gror og koser det seg i E34 stålet. Egentelig så skulle du sendt regninga for den reparasjonen der til Statens Vegvesen. Alle med rustskader på bilene sine skulle gått sammen og sendt regning på skader påført som følger av den helvetes saltinga.. 

Ja dritt kjedelig ,men sånn kan det være av og til .

På gamle biler så dukker det opp ting utav intet desverre .😊

Fysj ja det der kunne ha blitt veldig skummelt om det skjedde på E18 i større fart ,og husker jo hva som skjedde ifjor med e28en da den falt sammen .😩

Ja det saltgreiene de bruker nå er døden for bilene ,man ser jo hvordan nyere biler ruster under ,helt ekstremt .

Bolter på nyere biler sitter jo som det er 30 årgammelt og går i stykker bare man ser på de når man skrur .

Mtp på min som jeg nevnte til Morten ,så har jo ikke min blitt kjørt en mm fra oktober til nå på veien ,så her er det noe som har lagt og gjæret lenge .

Heldigvis så vil den aldri bli kjørt lengre på saltede veier nå ,noe som er godt og tenke på .😊

En tankevekker for meg er jo at jeg fikk bil og førerkort i 1992 .

De bilene man brukte da hadde aldri tålt denne saltingen som er nå .

e28en min kjørte jeg fra 1996 til 2001 i all slags vær ,og der var jo null på den.

Den jeg har nå hadde aldri tålt dagens blanding som spres utover veien nå til dags😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535 i.Liten update

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...