Gå til innhold

Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535 i.Liten update


sveigis
 Share

Anbefalte innlegg

40 minutter siden, Bimmerlorris skrev:

Veldig godt å se hvordan du steller med 34’n igjen 😍 Ja hvorfor kjøpe nytt når man kan vedlikeholde det man har og det virker 🤷‍♂️👍 Kjenner jeg klør etter å kjøre 535i 😅 Gleder meg som en unge til våren og jeg kommer til å ta den ut så fort det føles rett 😉

Ja det er gøy å stelle med den nå ,det må jeg si .😀.

Nei det har jeg lært meg på disse årene ,at alt jeg kan fikse / overhale ja da gjør jeg det .Og som oftest blir det like bra som nytt .

En annen ting jeg tenker ,er at jeg lager tingene sånn at jeg vet at ting kan demonteres igjen uten et voldsomt styr 😀.

Ja det forstår jeg og støtter deg i ,for det er jo en knallgøy bil å kjøre .

Tiden går fort Tore ,så plutselig er du der.

Ser her idag var det 9 varme ute og tørre veier nesten vår 😀.

Kan og like gjerne oppdatere med at deler er skaffet som skjerm og dør som jeg tidligere skrev .

Alt dette blir hentet i februar .

I mellomtiden må det handles inn masse småting som drivstoffrør og klammer .Har en jobb der pluss at i år MÅÅ jeg ned med tank.

Utsatt det i seks år .😀

Men får ikke gjort noe matnyttig med den nå da Mini reiste med den og kommer hjem til mandag .

For å si det sånn,hun var ikke vanskelig når jeg sa ta 535 fremfor buss du .👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg er helt enig i det å fikse ting som fikses kan 👍 Jeg har rust nederst på dørene mine også og tenker jeg ihvertfall gjør det beste ut av det og gjør et forsøk på å få det rustfritt og pent.

Uansett, så fort det er utsikter til tørt sommerdekkføre så skal bilen hentes hjem igjen. Jeg har jo carport så den kan stå relativt tørt dersom det skulle komme en periode med snø/slaps 😉 Jeg er nesten desperat etter å få den hjem igjen 😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Bimmerlorris skrev:

Ja jeg er helt enig i det å fikse ting som fikses kan 👍 Jeg har rust nederst på dørene mine også og tenker jeg ihvertfall gjør det beste ut av det og gjør et forsøk på å få det rustfritt og pent.

Uansett, så fort det er utsikter til tørt sommerdekkføre så skal bilen hentes hjem igjen. Jeg har jo carport så den kan stå relativt tørt dersom det skulle komme en periode med snø/slaps 😉 Jeg er nesten desperat etter å få den hjem igjen 😂 

Ja man må ordne det man kan selv .😀

Høres ut som en god plan det med fiks.

Vi må ikke glemme bort at bilene er biler som skal brukes og ikke stå i glasshus på ESsen motorshow .

Ja men nærmer seg jo nå ,bare få tatt januar så skjer der noe .

Er der tørt ,så hent den og sett den i carport ,da er du enda nærmere bil .😀

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da dukket det opp litt deler til e28 .

Ny fødepumpe .

Sliter med at den får for lite ved pådrag og 20 L på tank eller mindre .

Fødepumpen som er i den er jo død .😀

Nå skal det bli orden på dette og bilde av ny pumpe ,får dere her:

7E05D53B-8685-42B1-AE62-A111D7E2E10A.thumb.jpeg.36c584a7b870a97500bcbea1c456ef1a.jpeg

Så satser på at dette gjør susen .😀

En annen ting jeg fikk fra EBay var en sekk med poleringpads:

AD2B8E8A-4837-4BBC-B45C-A1FD1B13889A.thumb.jpeg.b4c38dc073e3c665cc870b31a3d22f63.jpeg

Tror jeg betalte 37 kr for 40 stk mot 49 for tre stk på Bilextra😳😳.

Disse har jeg hatt før og var fornøyd med de og ikke minst ,man kan bytte ofte og hele tiden .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God kveld folkens .

Ja da har jeg jaggu gjort tidenes kjappeste bilhandel for min del .

Og her starter morroa :

Naboen på jobben min som forsåvidt også er naboen min ,er sånn en type som handler alt av biler ,både skrot og brukbare biler ,men får han gjort noe ?

Neida aldri 😀,blir bare sittende på kjøkkenet og prate om de .

I flere år har der stått en e30 facelift der uten at jeg har brydd meg stort om det .

Selvfølgelig har jeg jo sett på den når jeg er forbi ,men sett for meg noe skrot som rust og dritt og det er jeg ferdig med føler jeg .

Men her for 1,5 uke siden så traff jeg denne skrotnissen og ble stående og prate med han .

Mens vi pratet ,kom vi over på denne e30en .

Spurte hvordan den var ,og han sa at han visste ikke men skulle være bra rustmessig .

Ja vel tenkte jeg dette måtte jeg sjekke ut .

Vi gikk bort og joda må vel si at jeg ble sjokkert der jeg stod .

Faderen var jo ikke rust i kanaler ,jekkfester gulv eller noe som helst jo.😀😳.

Det lille som var av rust var et par flekker på taket ved luke og noen småflekker på bakplate.

Lakkmessig egentlig veldig bra men matt .

Stoler foran bak er kast pga stoff var gått i stykker .

Ellers bar bil preg av å ha stått lenge ,men ikke i nærheten av Tds 😀.

Plutselig stod han der med et batteri og sa mi må jo prøve stærte han på god Grimstaddialekt..

Lykke til tenkte jeg ..

En bil som hvertfall har stått i 5 år ,ja det blir jo enestående .

Inn med deg sa han og start den !

Jeg lyder ordre og tror dere pinadø ikke bilen og gjorde det ?😀😀

Den startet og gikk den etter mange år noe som var utrolig .

Skulle prøve å flytte den ,men clutch virket ikke ,hang seg opp i fri .

Etterhvert reiste jeg hjem og tenkte at faderen denne kunne jo blitt fin med noen få timer skruing og litt pleie .

Men fremdeles kun tanken .

Fikk og melding samme kveld om jeg ville overta ,men svarte ikke på melding.

Men så skjedde der noe dramatisk for en uke siden !

Jeg hadde fri og var tilfeldigvis forbi der bil står og der så jeg noe skummelt ..

Han hadde lånt lastebil og truck og skulle tømme tomten for biler og var på vei for å hente e30en og jeg spurte hva som skjer ?

Jo nå skal dritt kastes !

Skal du kaste e30en og ???

Før han svarte sa jeg ,jeg tar den !

Det å kaste en e30 som man slipper å sveise på ,som kun man trenger å shine og ta en teknisk strekk ,det tillater jeg meg ikke .😀

Noen kjappe tlfer iht til plassering av biler måtte taes og ting falt på plass.

Så ja dere jeg har jaggu kjøpt en e30 90 modell .

Dette er en 318 i firedørs med takluke og sentrallås ,Thats IT..

Og jeg har jo sagt at en helårsveteran er drømmen mtp besparing av e34 og ikke minst økonomisk .

Så denne skal jeg fikse opp og bruke om motor og alt er iorden .

Hvis ikke så selges den igjen som delebil ,noe jeg tror jeg slipper på denne .

Så her er planen på den :

-Få den opp og gå med service (Er allerede igang se lengre nede)

-Gi den en strekk med vask og polering etterhvert .

-Plukke bil ren i skjermer osv og understellsbehamdle overalt .

Og tro ikke det blir noe OEM deler på denne nei .

Denne skal få det billigste man kan få ,men likevel funke .😀

Men bilder skal dere få .

Her står den mutters alene tidligere :

AB4D95B4-98E6-4B1D-9746-F3321A89C429.thumb.jpeg.ee20c9b448439e1f48dab6fc7db468de.jpeg

Det vittige her er at dette er den eneste bilen han har satt bånd rundt av alt dritet han hadde 😀.

Et til :

F58756D9-509C-4C19-BBDE-E3C4CCA217C1.thumb.jpeg.d635d95c9ea754d1ef48be7550bdc354.jpeg

Så måtte jeg bort forrige uke og knipse bilder av stor og liten grønn:

7CCD83FF-87B4-40ED-A898-2E37A8278B3C.thumb.jpeg.f8d9d577ad07f6983a0c02ce4fef13fa.jpeg

Så var hentedagen en jobb som ikke var lett .

Koplet på stropp på x5 og dro bilen som lett som bare det ,men alle hjulene var rustet fast..

Men ved en kjapp fiks :

0349A97D-C77D-49BD-986F-7E0C5438A81A.thumb.jpeg.81a93e8e88522e4e9d18c16023281e10.jpeg

Samt et par sleggeslag bak på tromler løsnet den og klar :

D6871399-15C3-42ED-B893-6B45C836D2A4.thumb.jpeg.ace1e2d3ef2086cc8997a95eb5ee4150.jpeg

Og etterhvert hjemme:

01DF7AAA-514F-450B-A379-420589240607.thumb.jpeg.a5659b1687f8bfdaae75b081507fc41f.jpeg

Som dere ser på bildet så er der smurt på noe greier på bakre del av kanal men er ikke noe hull .Da hadde den ikke stått her helt enkelt .

Der har vært noe hett under dashbord en gang og en av eierene har vært hjernedød når han fikset dette :

1D143970-7B13-4C75-AF47-37F37EEC616A.thumb.jpeg.675ebc4f79f0858d18d629b19e395465.jpeg
Utrolig nok så virker alt ,men nytt ledningsnett skal inn for dette er farlig :

B30837DA-C06E-4C7A-B849-F8F12E9483D9.thumb.jpeg.a2cc38c6cfecdece1090de78441bcc6c.jpeg

Men har allerede sett på dette og er greit å fikse heldigvis .

Så måtte man jo igang idag morges å klø litt .

Startet med noe så enkelt som å rengjøre plugger og fordelerlokk :

C13781EC-4A3F-4D20-B4D6-624BA3A2A139.thumb.jpeg.49eedd685fcb1aa971ce9c2c029df2a1.jpeg

Pusset og justert åpning .

Fordelokk måtte og pusses:

32952501-EA10-4E9A-BA45-440FA0AD2C14.thumb.jpeg.8d19a69611bb91e6ac91f39766081ee4.jpeg

Og kjølesystemet ble flushet og hvorfor ser dere her :

6E6FB360-8260-4BAA-BEEB-79CDA4B3564A.thumb.jpeg.dac716fa09a23e3ef58540b5a8decfad.jpeg

Bare rustvann .

Et til :

C1C90E77-E39F-43C5-8AA6-10B134165A25.thumb.jpeg.ad8a6df50b2631f49d9be0e1fea68aef.jpeg

Men med mange liter fra hageslange ,var det rent overalt.

Ny olje:

D8DB86A0-4E6F-436F-9987-CD997C248C90.thumb.jpeg.8f93d3ee819346d1175eb41527475c5e.jpeg

Og filter :4479F2C5-1ADD-4874-B7CD-2FCD1074E3E5.thumb.jpeg.718feca4ebd0f2d4dea32d1770056a77.jpeg

Det var det som ble gjort idag .

Batteri er gåent så fikk ikke startet den men det går greit .

Viktig å få tatt sånne jobber før oppstart .

Tilslutt må jeg bare si at denne skal jeg kun ha kjørbar ,sånn at jeg kan få flyttet den i første omgang .

Denne er så lett å få iorden at mye er gjort på en uke eller to .

Så ja e34en gjelder først uansett😀😀.

Og denne tråden blir bestående av 5ere og ikke e30 ,da vurderer jeg ny tråd på den heller.

Men at jeg skulle få en e30 i samlingen ,det hadde jeg ikke trodd .

Selv kun en 318 så skal jeg få den fin og bra igjen håper jeg.

Og når jeg blir ferdig satser jeg på noe sånn:

3290C057-DB49-443B-A346-674D1A67D788.jpeg.031e766351b8892d8234adf674e16af5.jpeg

 

 

 

Endret av sveigis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare og gratulere med og ha fått tak i den dårligste motoren som BMW leverte i E30. Det er bare og ta av toppdekselet og sjekke tilstanden på kam og vippearmer med det samme.Også ville jeg vel ikke startet den igjen før registerremmen var byttet.  M40 motoren er kjent for og spise kamaksler til frokost og tannremmer til lunch. 

Det var en kar i Tyskland før som solgte ombygningssett så man fikk den samme type rullevipper som M42 men jeg vet ikke om han fortsatt holder på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Rune-K skrev:

Det er bare og gratulere med og ha fått tak i den dårligste motoren som BMW leverte i E30. Det er bare og ta av toppdekselet og sjekke tilstanden på kam og vippearmer med det samme.Også ville jeg vel ikke startet den igjen før registerremmen var byttet.  M40 motoren er kjent for og spise kamaksler til frokost og tannremmer til lunch. 

Det var en kar i Tyskland før som solgte ombygningssett så man fikk den samme type rullevipper som M42 men jeg vet ikke om han fortsatt holder på.

Man kan bytte kam og reg reim et par ganger og likevel ha en billig bil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, tennbrikket skrev:

Gratulerer! Godt den kommer til noen som setter dem i stand, ordentlig! Sikler selv på E30 om dagen, men rust i kanaler og gulv skremmer meg. 

Jo takk .😀

Det var for gale å kaste denne i og med den var så bra for rust.

Selv om det bare er en 318 ,så fortjener den et bedre liv en spiker .

Skjønner deg godt ,da jeg selv har fått nok av dette .😀

5 minutter siden, Rune-K skrev:

Det er bare og gratulere med og ha fått tak i den dårligste motoren som BMW leverte i E30. Det er bare og ta av toppdekselet og sjekke tilstanden på kam og vippearmer med det samme.Også ville jeg vel ikke startet den igjen før registerremmen var byttet.  M40 motoren er kjent for og spise kamaksler til frokost og tannremmer til lunch. 

Det var en kar i Tyskland før som solgte ombygningssett så man fikk den samme type rullevipper som M42 men jeg vet ikke om han fortsatt holder på.

Hehe jo takk Rune 😀😀

For å si det fryktelig enkelt ,for den prisen jeg gav så har jeg absolutt null niks og nada å tape her .😀

Og skulle det vise seg at ting er dårlig ,så selges den eller bytte motor .
Lett og tjene inn i igjen i deler ,noe jeg håper å slippe .

Men sveiv fint og regreim og alt skal byttes .

Så jeg tar alt med knusende ro her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Evopower skrev:

Dette blir en fin bruksbil :) og du sparer de to andre 535'ene vinterstid. Og lavt bensinforbruk sikkert på en liten firer. Med litt sveigis magi så er denne på veien no time ;)

 

Ja det er det jeg og tenker .
Viktig å spare de to og heller bruke denne .😀

Denne går nok billigere enn m30ene håper jeg .

Godt du har trua 😀,neida denne skal det gå særs fort med og faktisk gøy med en liten firer og .

Den skal få god pleie motormessig ,så er ikke redd for noe tull.

Jeg mener fikk liv i e28een og ikke minst Tds ,da skal det gjøres å serve denne lille motoren her og 👍👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaggu så morsomt, gratulerer så mye. M40 motoren er kanskje ikke guds beste barn, men kammer og løftere er rimelige og relativt enkel prosess. Jeg kjøpte et sett fra Tyskland den gangen jeg hadde en E30 318, kosta ikke stort og gjorde underverker.

 

Lykke til, gleder meg til å følge med videre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Evopower skrev:

Man kan bytte kam og reg reim et par ganger og likevel ha en billig bil ;)

Ja det er jeg enig i her ikke minst lett å sette i en annen motor .😀

Somsagt ,keg har null og tape på denne og det gjør tingene lettere å jobbe med da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535 i.Liten update

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...