Gå til innhold

Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535 i.E28 og årets første shine.Upd


sveigis
 Share

Anbefalte innlegg

Nå skal snart e34 få behandling.

Idag har fruen tatt e34en med minsten på langtur og det har den godt av.

Samtidig gikk jeg gjennom bil igår for å få en status .

Ikke noe farlig og krevende men jeg må ta tak i endel smårust som har dukket opp.

Dessuten har jeg fått litt vel mye lyd i den i det siste og svaret er enkelt.

Et kjempehull i katalysator 😀😀.

Denne har jeg liggende heldigvis .

Så her er planen :

Ta smårust ,vask og polere.

Lakke forskjerm hos lakkerer.

Bytte olje og justere ventiler 

En ny list under dør 

Og vaske bil under og konservere .

Med dette er den igjen klar for nye tider .😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jobba Jan 😃👍 En kvart sau i hver kanal og null vinterkjøring burde holde rusten unna i åresvis 😂👍

Men leste på fjasboka at du har fått fjusketrøbbel på firråtredven. Har du funnet ut av dette ? Husker ikke i farten om det var du eller en annens kommentar om at den skjøt i potta ? Skyting i potta tyder jo ofte på feil blandingsforhold. Bensin som ikke er forbrent og som tar fyr lenger ned i eksos. 

Nå er det jo hjerne som styrer dette på disse bilene. Men kan jo være dårlige plugger. Dyse som gir for mye og drukner plugg. Men også dårlig pluggledning. 

Håper og tenker at det ikke er et problem du sliter veldig lenge med. Du finner nok ut av det. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja rustkomservering må til ,helst en sau en gang i uken 😀😀😀

Den fjusker av og til ,men null skyting i potte os osv ,men jeg holder en knapp på Lambda sonde .

Uansett så skal bil under kniv nå straks ,så skal finne utav det Tore.

Gleder meg faktisk til å jobbe med den igjen nå .😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja ok. Skal av med tomgangsregulatoren og lmm på min i dag. Skal rense med bremserens og elektrorens i kontakter. Samt at jeg skal montere den nye fordeleren. Som jeg sa i tråden tidligere, så går den en tanke røft og ujamnt på tomgang. Får håpe vi begge får bila til å summe sømløst, slikt det er meningen de skal gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøveskilt.

Etter nå å ha brukt mange timer på bil ,var det på tide å se om den ville funke.

Har jo slitt litt med elementære småting ,men følte nå at ting hadde landet.

Så igårkveld fattet jeg avgjørelsen,idag skulle den ut på vei.😀

Vekkerklokke på 07,på med kaffi og frokost på terrasse .

Fyrte opp e34 og etterhvert var jeg her presis kl 0800:•

FB42F7DF-5DD5-4BEB-A575-E59437E4CF1D.jpeg.a637b885caafa513f447dcad0732c938.jpeg

Her gikk alt på en to tre og satte kursen hjemover .

Så måtte jeg gå over bil en siste gang for å se og alt så jo meget ut .

Dette var en dag jeg skulle kose meg og gamle CD-er ble funnet frem :

8BF95E85-C0DD-4B45-9A98-01BC48F02036.thumb.jpeg.3c7741a1c13845b80b0c98ac50a524fe.jpeg

Dette er jo CD-er som jeg ikke har spilt på mange år ,og det skulle ikke gå lang tid før jeg kjente smilet komme med denne musikken og e28 535 på landeveien.

Ja nå var dagen her tenkte jeg ,nå er du på veien etter så mange år .

Merket jo fort at denne er jo helt annerledes å kjøre enn e34 langs vei ,likevel god og smidig .

Etter en stopp på Esso for 98 tank ,startet oppvarmingen meget forsiktig på en vei med lite trafikk.

Husk at den har stått lenge og alt kunne jo skje .

Og her merket man at småfjussking og nykking forsvant etterhvert som milene gikk .😀

Nå begynte den å gå riktig så elegant følte jeg ,med temp der jeg ville ha den .

Dette så jo lovende ut ,så tenkte jeg måtte få strukket litt på høyre foten etter en tre mil ,så girte ned og tråkket forsiktig på og sala palme hvor mye drit der kom ut av eksos.😀

Sort eksos og noe som lignet på flak.

Dette skulle vise seg å være gammel dritt og igjen enn merket at nå var den klar for litt mer action.

Og tar kortversjonen .

Fytte grisen ,denne går jaggu bra altså 😀😀

Her merker jeg at motor er trimmet opp kontra den grønne.

Der er så stor forskjell at jeg fatter det ikke.

En original e34 535 synes jeg går absolutt godt ,men føles som en 316 kontra denne,altså kanonmorro.😀.

Den drar og drar og gir seg ikke .

Og jeg hadde med meg en kamerat som er bruker her og har drevet med e28 og han sa det samme ,denne var sprek😀.

Alt i alt så ble det tilbakelagt 24 mil på alle slags veier og all slags kjøring og den leverte .

Men tok og noen bilder.

Fra gamle E18 ved Homborsund:

2D462B79-2AF5-4EAF-B629-B6E46FE3EEA4.thumb.jpeg.4bef68741662a909a79554a7249003dc.jpeg

12684E21-D822-4140-BD6B-7A80329095EE.thumb.jpeg.c4dcc88d763a2611e511ff5f65945495.jpeg

Og en e28 i landlige områder :

2F318A0F-2C9D-41F3-92E5-01B5CB5FBA87.thumb.jpeg.6ffc79886fdff16dde6b42284edc43a9.jpeg5D12A0A1-D360-40FC-85C0-D766381FDD62.thumb.jpeg.b39a0fbefd3fef277eb91bcca5c60543.jpeg

Og motor?

Går fint ,starter lett og er bare hyggelig .

Men som sagt var dette en testdag og bestod den test ?

Foruten en ABS lampe som tennes i 70 km og en risting i 80 km foran på venstre side ,så erklærer jeg den frisk .

Dette skal jeg fikse fort ,så EU innen 14 dager hvis alt går på skinner.

Var på Bavaria og viste den og de likte den .😀

Alt ialt en flott dag som reddet helgen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tvil om at en 3,5 liter går godt, spesielt i en lett bil som E28.

Den ABS lampen så ville jeg sjekket tilstanden på ABS ringene i navene. Hvis de er rustne og tennene begynner og bli dårlige så greier ikke sensorene og lese av ordentlig når du kommer opp i fart. Foran så må du bytte hjullageret og bak må du bytte medbringeren som drivakselen er skrudd fast i. Jeg manglet halvparten av tennene bak på min og den kuttet ut vær gang jeg foretok en forbikjøring.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, fxslin skrev:

Det må være så digg å kjenne at det går veien med prosjektet!!!

Ja det er det og ikke minst en bekreftelse på at all jobb har gitt resultater .

 

9 timer siden, Gabz skrev:

Hørtes ut som en herlig dag :) Må være morro etter mange timer arbeid. 

Veldig gøy var ,faktisk den beste dagen på lenge 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Rune-K skrev:

Ingen tvil om at en 3,5 liter går godt, spesielt i en lett bil som E28.

Den ABS lampen så ville jeg sjekket tilstanden på ABS ringene i navene. Hvis de er rustne og tennene begynner og bli dårlige så greier ikke sensorene og lese av ordentlig når du kommer opp i fart. Foran så må du bytte hjullageret og bak må du bytte medbringeren som drivakselen er skrudd fast i. Jeg manglet halvparten av tennene bak på min og den kuttet ut vær gang jeg foretok en forbikjøring.

 

Ja stor forskjell fra e34 😀

Alt du skriver her ,er fasiten ,så må begynne fra en kant ,og kommer som vanlig til å ringe deg om jeg står fast 😀😀

 

8 timer siden, Evopower skrev:

Dette var gledelig lesing :D

ja, disse er friske. Og en god bekreftelse på at alt er ok med motoren innvendig.

alltid godt å få lønn for strevet!

Ja motoren funker nå og ikke minst gøy etter all jobbingen.😀

1 time siden, Bimmerlorris skrev:

Se her ja, flotte greier og godt å høre at alt gikk fint 🥳👍

Dette har du og bilen fortjent så det holder !!

Hva er gjort ang trimming ? Kvassere kam ? 

Takk.

Angående motor så er der trimkam ,ja mye annet i topp som er gjort visstnok .

Og merker det er gjort noe da den er slitsom i by/køkjøring.

Nykkete og krever turtall 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 ettermiddag.

Da har jeg omsider fått vasket e34 skikkelig noe som var nydelig.

Fra å være millitærgrønn ,kom den islandgrønne fargen tilbake .

Og i og med det var så varmt ,ble det kun ferdig bilder .

Fikk og behandlet alt det sorte på den .

Enkelt og greit bilder :

83482F2F-96E2-420D-97AB-04763019CF46.thumb.jpeg.5cc8fe43af678f791bab0a674c999dc4.jpeg

Blank igjen 

2C53BEDA-3398-4FFC-B94E-3BA149F97EBE.thumb.jpeg.d56c8e456f9efef9796e8ce56b797dd4.jpegA38BDF99-F374-418A-98E0-A9197849253C.thumb.jpeg.be5c6da19ec2256a9dabca9fe025b8f3.jpeg

Gøy når den er sånn igjen :

FBD0E45F-F30F-4FB4-A4F0-AF8866D7C07C.thumb.jpeg.def65e373a866519233bf8592d954e85.jpeg

Nå er det grillings og en kald en 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy Jan. Du og E28 fortjente en godtur etter innsattsen du har lagt ned denne våren. Håper Eu går greit. Med din erfaring vet du nok hva som må til før du kjører inn til kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Mortenej skrev:

Gøy Jan. Du og E28 fortjente en godtur etter innsattsen du har lagt ned denne våren. Håper Eu går greit. Med din erfaring vet du nok hva som må til før du kjører inn til kontroll.

Det var veldig gøy dette Morten.😀

Den største utfordringen nå er ABS feilen og håper det ikke blir kostbart og mye arbeid.

Angående EU der føler jeg at jeg har kontroll .😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535 i.E28 og årets første shine.Upd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...