Gå til innhold

M50 uten kompresjon.


Julian Sommer
 Share

Anbefalte innlegg

Har du tatt komptest? Vist en m50 står lenge kan di hydrauliske ventiløfterne tømmes for olje. Da får ikke ventilene noe løft og den starter ikke. Den starter ikke fordi starteren ikke greier og få høyt nok oljetrykk til og fylle dem. Er dette feilen kan du slepe start på den. Får lettere opp oljetrykket da enn med starteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Var død da den ble kjøpt. Fikk beskjed om at det kunne være registerras, men det er det altså ikke. Har hatt av toppdekselet. Registerkjede går rundt som det skal, og kammene går fint rundt. Men om ventilene lukker vet jeg jo ikke. Er det da det vil komme fiselyd, dersom ventilen(e) ikke lukker? Ser ikke selve ventilene ved bare å ha av toppdekselet. Er det noe mer det går an å demontere, uten å skru av innsuget og hele toppen?

Jeg tenkte mer på gåen toppakning når jeg nevnte fiselyd rundt toppen/blokka. Lufta som skal bli komprimert i sylinder må jo bli av en plass, enten ut ventiler, forbi stempel eller ut mellom topp og blokk(ved blåst toppakning).

Gjør som JulianS skriver, ta en lekkasjetest på hver sylinder, så finner du ut hvor lufta blir av. ;-)

Mvh

- Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags indikasjoner har du på at det er dårlig kompresjon? Bludrer motoren når du prøver å dra den på starteren? Er oljen fin? Majonesaktig?

Første bud er å dreie rundt motor uten tennplugger for hånd og sjekke at den dreier fritt.

Deretter ta en kompresjonstest. Da finner du ut hvor landet ligger.

Du kan også sjekke at den står i TDC med en liten flattrekker gjennom plugghølet og notere kamlobeposisjon.

Normalt så starter en motor med bøttelav kompresjon, den harkler seg i gang.

Jeg tror dette er noe annet.

Det er målt kompresjon, dvs mangel på sådan, på verksted da vi fikk bilen.

Motoren dreier fritt rundt på veiva, med skralle og uten plugger, hører ingen ulyder.

Målt komp flere ganger, fortsatt totalt fraværende :-(

Alt under toppdekselet ser ut til å gå normalt rundt, opp og ned nede under plugghullene, men det hviner bare og ingenting skjer..

Hva tror du da det kan være?

Har ikke fått målt med trykkluft pga manglende utstyr som passer nedi plugghullene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tatt komptest? Vist en m50 står lenge kan di hydrauliske ventiløfterne tømmes for olje. Da får ikke ventilene noe løft og den starter ikke. Den starter ikke fordi starteren ikke greier og få høyt nok oljetrykk til og fylle dem. Er dette feilen kan du slepe start på den. Får lettere opp oljetrykket da enn med starteren.

Bilen hadde plutselig stoppet, kanskje derfor selger trodde det var registerhavari. Stod vel ei uke før vi fikk den.

Får ikke slepet start på denne, den har automat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når kammene på sylinder 1 står mot hverandre skal syl 1 være i ØD. men hvis bilen har stoppa og det ikke er noen ulyder har den kanskje overvarvet og bøyd ventiler.. Det er ikke noe å lure på før du har tatt en sylinderlekkasjemåling..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags indikasjoner har du på at det er dårlig kompresjon? Bludrer motoren når du prøver å dra den på starteren? Er oljen fin? Majonesaktig?

Første bud er å dreie rundt motor uten tennplugger for hånd og sjekke at den dreier fritt.

Deretter ta en kompresjonstest. Da finner du ut hvor landet ligger.

Du kan også sjekke at den står i TDC med en liten flattrekker gjennom plugghølet og notere kamlobeposisjon.

Normalt så starter en motor med bøttelav kompresjon, den harkler seg i gang.

Jeg tror dette er noe annet.

Det er målt kompresjon, dvs mangel på sådan, på verksted da vi fikk bilen.

Motoren dreier fritt rundt på veiva, med skralle og uten plugger, hører ingen ulyder.

Målt komp flere ganger, fortsatt totalt fraværende :-(

Alt under toppdekselet ser ut til å gå normalt rundt, opp og ned nede under plugghullene, men det hviner bare og ingenting skjer..

Hva tror du da det kan være?

Har ikke fått målt med trykkluft pga manglende utstyr som passer nedi plugghullene.

Dere har målt kompresjonen ja, da er det jo mer logisk. Det stod det ikke noe om i trådstarters post, derfor jeg lurte på hvordan man kunne konkludere med det ut fra løse lufta.

Er det dårlig kompresjon på alle sylindre er det ikke stempelringer, det er ekstremt sjelden. Isåfall har motoren varmeskjært seg noe helt vanvittig, som er veldig lite trolig.

Ellers er det viktig å se at motoren står riktig i TDC på registeret. Her kan feilen ligge, og da snakker vi nok også mer skade på ventiler.

Av med topp så ser dere fort hva som er feilen. Kan nok være lurt å ta en leakdowntest som anbefalt ja, så kan dere jo utelukke stempelringene først som sist før dere river av toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har målt kompresjonen ja, da er det jo mer logisk. Det stod det ikke noe om i trådstarters post, derfor jeg lurte på hvordan man kunne konkludere med det ut fra løse lufta.

Tråden heter "M50 uten kompresjon". Jeg skrev også i førstepost at "denne har ingen kompresjon". Da er det selvfølgelig ingen kompresjon.. :lol:

Kan noen utdype litt mer, steg for steg, hvordan man sjekker om motoren står riktig i TDC? Aldri vært borti dette før, så en gyllen mulighet for å lære noe nytt og nyttig. Evt om noen har en link til en howto :)

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke toppdekselet av? Når syl 1 er i øvre dødpunkt skal kammene peke 45grader opp mot hverandre. Siden veiva går dobbelt så fort som kammene så kan det hende du må dreie veiva en runde ekstra.. Få tatt en lekksasje måling, er ikke poeng å klø seg mer i rævva nå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...