Gå til innhold

ER BMW en dårlig bil?


John Kr
 Share

Anbefalte innlegg

Selv parkeringsbulker/riper har vi klart å unngå i de 9 årene vi har hatt bilen. I sannhet en skikkelig godbil... :)

Dette har vel ikke så mye med bilen å gjøre, det er heller du og din kone som tar vare på bilen ;)

Hehehe... klart, men du vet hvordan det kan være med biler. Noen biler bringer kun problemer med seg, mens andre bare er fryd og gammen. For noen år siden kjøpte jeg en brukt Peugeot 406 stasjonsvogn. Da jeg hentet bilen fløy en and rett inn i frontruten. Ruten sprakk og fuglen varslet om hva som skulle komme. Kort tid senere kjørte jeg på en rev og ødela hele frontfangeren inkl. den ene forlykten og deler av panseret. Den bilen var også en kronisk verkstedbil... alt som kunne gå galt gikk galt. Man kan bli overtroisk av mindre... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Hehehe... klart, men du vet hvordan det kan være med biler. Noen biler bringer kun problemer med seg, mens andre bare er fryd og gammen. For noen år siden kjøpte jeg en brukt Peugeot 406 stasjonsvogn. Da jeg hentet bilen fløy en and rett inn i frontruten. Ruten sprakk og fuglen varslet om hva som skulle komme. Kort tid senere kjørte jeg på en rev og ødela hele frontfangeren inkl. den ene forlykten og deler av panseret. Den bilen var også en kronisk verkstedbil... alt som kunne gå galt gikk galt. Man kan bli overtroisk av mindre... :?

Jeg kjørte på en liten fugel med A6en jeg hadde og så senere så kjørte jeg over en stakkars katt en sen kveld(det var fælt :( ). Den bilen hadde jeg ikke annet en problemer med, var det ikke det ene så var det det andre og jeg holdt til slutt på å bli gal :shock: Vindusviskerene stoppet å virke, bensin målern tok kvelden eller levede sitt eget liv, adaptive kjørelys mekanismen gikk i stykker, automat kassa gikk i stykker, baklykta kortslutta av en eller annen grunn og motoren svetta mye olje til å være en 2006 modell. Alt dette i løpet av 11 månders eierskap, da tenkte jeg at jeg bare måtte komme meg tilbake til BMW fort som faen og A6en ble byttet inn i E90en jeg har nå. Denne har jeg hatt i snart to år uten så mye som ett feilslag av noen grad :)

Og jeg har heller aldri kjørt på og tatt livet av noe levende vesen med mine BMWer, så ja Fredrik! Man kan bli overtroisk av mindre :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff... ja... jeg liker heller ikke å kjøre på dyr. Helt tilbake i 1986-88 hadde jeg imidlertid en Porsche 924 og makan til problembil har jeg aldri hatt, men du verden så elsket den var allikevel... :wink:

Problemene begynte med at motoren til vinduspusseren tok kvelden rett etter at jeg hadde kjøpt bilen. Det er en VW del, men det eneste delelageret som hadde motoren var en delegrosist på Skedsmokorset (jeg bodde på Holmenkollen i Oslo). Prøv å kjøre den strekningen i et forferdelig snevær uten vinduspussere. Hodet ut av vinduet hele veien opp og mekking på stedet utendørs i sneværet (orket ikke tanken å kjøre med hodet ut av vinduet hjem igjen). Det var sannelig godt at jeg hadde vært med på et par skikkelige påskeøvelser i Heimeværnet.

Noen dager senere tok bensinpumpen kvelden. Så gikk en overføring ("gaffel") mellom gearspaken og gearkassen i stykker. Så gikk det brann i motorrommet (Berthel O. Steen hadde montert underdimensjonerte pluggledninger). Så havarerte motoren nesten på Autobahn utenfor Hannover. Bilen fikk et enormt oljeforbruk, men jeg kom meg hjem til Oslo. Dagen etter blåste motoren bare vann/olje og var ferdig. Motoren måtte overhales med nye stempelforinger etc. Det siste som skjedde med bilen var at jeg fikk fingeren i klemme i førerdøren da jeg skulle demonstrere tyverialarmen for en kjøper av bilen. Jeg måtte på sykehuset for å sy fingeren... så bilen ble solgt uten min tilstedeværelse. Det gikk heldigvis bra og et par dager senere var jeg eier av en et år gammel E30 320i. Det var som å bli tidsoverført til en ny og bedre verden. Den BMW´en gikk som en klokke i det året jeg hadde bilen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke får se hvordan undersøkelsen blir gjort, hva som betegnes som feil og hvem som står bak undersøkelsen så anser jeg det som useriøst! Dekra er en seriøs undersøkelse med flere 1000 biler per modell! De skiller på km i stedet for årsmodell. Der får du også se detaljert hva som egentlig ligger til grunn for resultatet.

Japanske biler er generelt er enkle og blir kjørt av folk som ikke kjører så mye. De er heller ikke like opptatt av å krysse av på ekstrautstyrslistene.. Eneste unntaket er Lexus som gjør det meget bra. Acura og Infinity har vi ikke i Norge så de går under kammen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff... ja... jeg liker heller ikke å kjøre på dyr. Helt tilbake i 1986-88 hadde jeg imidlertid en Porsche 924 og makan til problembil har jeg aldri hatt, men du verden så elsket den var allikevel... :wink:

Problemene begynte med at motoren til vinduspusseren tok kvelden rett etter at jeg hadde kjøpt bilen. Det er en VW del, men det eneste delelageret som hadde motoren var en delegrosist på Skedsmokorset (jeg bodde på Holmenkollen i Oslo). Prøv å kjøre den strekningen i et forferdelig snevær uten vinduspussere. Hodet ut av vinduet hele veien opp og mekking på stedet utendørs i sneværet (orket ikke tanken å kjøre med hodet ut av vinduet hjem igjen). Det var sannelig godt at jeg hadde vært med på et par skikkelige påskeøvelser i Heimeværnet.

Noen dager senere tok bensinpumpen kvelden. Så gikk en overføring ("gaffel") mellom gearspaken og gearkassen i stykker. Så gikk det brann i motorrommet (Berthel O. Steen hadde montert underdimensjonerte pluggledninger). Så havarerte motoren nesten på Autobahn utenfor Hannover. Bilen fikk et enormt oljeforbruk, men jeg kom meg hjem til Oslo. Dagen etter blåste motoren bare vann/olje og var ferdig. Motoren måtte overhales med nye stempelforinger etc. Det siste som skjedde med bilen var at jeg fikk fingeren i klemme i førerdøren da jeg skulle demonstrere tyverialarmen for en kjøper av bilen. Jeg måtte på sykehuset for å sy fingeren... så bilen ble solgt uten min tilstedeværelse. Det gikk heldigvis bra og et par dager senere var jeg eier av en et år gammel E30 320i. Det var som å bli tidsoverført til en ny og bedre verden. Den BMW´en gikk som en klokke i det året jeg hadde bilen... :)

Det var såpass ja, tror alle har hatt en skikkelig Mandagsbil en gang. Mine foreldre kjøpte ny Mazda 626 V6 i 1993 som var en real "drittbil" så selv driftsikre Japanere kan være fulle av feil.

Men ingen av mine biler har iallfall prøvd å bite av meg fingern, E34en slo meg i ryggen med panseret da jeg bytta parklyspære men der var vinden og en klein gassdemper med på "leken" :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:mrgreen:

ER BMW en dårlig bil?

Ja det mener jeg. Jeg liker 5ere og e39 er den første BMWn der BMW satte lavere krav til komponentene. Men er den noe dårligere en andre? Nei! De fleste biler i dag er sjelden inne pga mekanikk men problemer som mange ganger skyldes elektronikk. Som fredrik 90 sier. Bare tull med sånne tester. Ene året er Auda årets bil, ja jeg så tilmed en Kia på en sånn plakat.

Kjøper en ny bil i dag får en ikke driftsikkerhet alla 60tallet men en bil som går like langt som el-komponentene i den. Akkurat som vaskemskinen på elkjøp er ikke bilen ment å vare lenge men er blitt en forbruksvare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper en ny bil i dag får en ikke driftsikkerhet alla 60tallet.

Tydelig at du er en ung kar.. Driftsikkerheten på biler fra 60-tallet er ikke mye å skryte av. Man må vel bytte plugger, vifteremmer, fordelerlokk etc. hver 5000 km skal man få de til å fungere, samt masse andre problemer.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper en ny bil i dag får en ikke driftsikkerhet alla 60tallet.

Tydelig at du er en ung kar.. Driftsikkerheten på biler fra 60-tallet er ikke mye å skryte av. Man må vel bytte plugger, vifteremmer, fordelerlokk etc. hver 5000 km skal man få de til å fungere, samt masse andre problemer.. :wink:

Tjaaa jeg kan være litt enig med deg. Men 70-80 talls Volvo, Toyota, Mercedes.. Tja, kanskje det ryker en del eller to. Men jeg vil kalle driftsikkerheten bedre på den type eldre biler, de virker bedre skrudd sammen. I tillegg har de ikke alt elektronisk utstyr som er på nåtidens biler.

Hadde ikke disse gamle bilene rusta som ut-av-faen så hadde man jo nesten ikke trengt nye biler ( :lol: ).

EDIT: Men apropo 60tall og driftsikkerhet, glemte du bobla? Tror nok ikke den krever så mye vedlikehold, akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt feil, Espen. Driftsikkerheten i 60-talls biler er som Andersen sier over her, ikke mye å skrive hjem om.

Jeg mener BMW er solide, godt bygde og driftsikre biler som kan holde veldig lenge. Selv har jeg en 20 år gammel 3-serie som jeg har kjørt rundt 70km nesten hver dag i 1 år. Eneste jeg har trengt å bytte er dynamoen. Det tyder på god vedlikehold og kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så finnes det selvfølgelig enkelttilfeller hos de fleste bilmerker, noen kjøper en helt ny bil og opplever at det bare er feil med den fra dag en, mens andre kjøper maken bil og kjører i årevis uten feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk hentet ganske mange bobiler de siste ukene, mest Fiat og Citroen, dette har vært nye biler (2012 mod) og den siste var en Citroen med 200 mil på telleren, (kjørt fra forhandler i Tyskland til Halden) her var det mengder av røde lamper som lyste og motoren gikk ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden kjøpte jeg en brukt Peugeot 406 stasjonsvogn. Da jeg hentet bilen fløy en and rett inn i frontruten. Ruten sprakk og fuglen varslet om hva som skulle komme.

Hahaha!! :lol:

Rett før denne havner i signaturlinja mi, Fredrik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:mrgreen:

Jeg vil nok hevde at om du skal kjøre en tur rundt jorden i selskap av en tang og en teiprull ville jeg nok valgt en gammel mekanisk bil, gjerne BMW e3 eller lign med gassere.

Biler fra 60 - 80 er også de som står på museer verden over med utslitte km-tellere.

Mercedes har 1mill bilen sin, Volvo har postbilen fra finland med 1mill og det er sikkert non fler.

Tanken er så enkel som en gammel Harley. Mer dill, mer som går i stykker. Nei jeg tenker på fra 80 og oppover :D

Ser en oppbyggingen av en e3 kontra e39 er det enkelt å hevde at e39n har vært mer på verksted en den gamle. Men ja en nyere bil er beregnet til 400-600t km, desverre går det mange av disse km frem og tilbake til verksted. Så jeg ville nok med tanke på driftsikkerhet heller valgt pluggbytte hver 5000 fremfor utlegg lign 30000 osv for en eu.

Men at BMW kommer noe dårligere ut på denne evige flyten til verksted enn andre tror jeg ikke da de fleste merker ser ut til å bytte de samme delene.

jeg glemte nesten kommentere denne

Tydelig at du er en ung kar.
Svar meg på hva sivilstatus har med bilkunnskap å gjøre? Får en mer kunnskap etter kirkebesøk? Hm det besvarte seg vist selv
Driftsikkerheten på biler fra 60-tallet er ikke mye å skryte av

Men thewiz har et poeng, jeg burde sagt 70-80 :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, vi lever no i 2012 og alle roper etter teknologi basert på data, dette går igjen over hele fløya. Ønsker man seg biler basert på 60-80 tallet så kan man jo reise til Russland og kjøpe VOLGA og LADA, dette er bilmerker som ikke har ny teknologi.

Så langt så mener jeg at BMW og Mercedes er de beste bilmerkene som vanlige folk kan kjøpe i dag. Jeg er en voksen person og har rukket å ha 12-14 nye biler, BMW'n er den desidert beste bilen jeg noen gang har eid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...