Gå til innhold

ER BMW en dårlig bil?


John Kr
 Share

Anbefalte innlegg

I denne sammenheng så vil jeg nevne en bil vi hadde inne på service da jeg jobba på Bavaria. Det var en 1997 E39 520IA som hadde gått 740 000 km, og nøkkelen til denne km standen var ikke annet enn godt vedlikehold og hyppige servicer. Bilen gikk sine første år som taxi i Tønsberg og nåværende eier brukte den som pendlerbil mellom Norge og feriehuset i Spania, ikke gal km stand med den orginale automatkassa og det orginale drivverket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

:mrgreen:

Jeg vil nok hevde at om du skal kjøre en tur rundt jorden i selskap av en tang og en teiprull ville jeg nok valgt en gammel mekanisk bil, gjerne BMW e3 eller lign med gassere.

Biler fra 60 - 80 er også de som står på museer verden over med utslitte km-tellere.

Mercedes har 1mill bilen sin, Volvo har postbilen fra finland med 1mill og det er sikkert non fler.

Tanken er så enkel som en gammel Harley. Mer dill, mer som går i stykker. Nei jeg tenker på fra 80 og oppover :D

Ser en oppbyggingen av en e3 kontra e39 er det enkelt å hevde at e39n har vært mer på verksted en den gamle. Men ja en nyere bil er beregnet til 400-600t km, desverre går det mange av disse km frem og tilbake til verksted. Så jeg ville nok med tanke på driftsikkerhet heller valgt pluggbytte hver 5000 fremfor utlegg lign 30000 osv for en eu.

Men at BMW kommer noe dårligere ut på denne evige flyten til verksted enn andre tror jeg ikke da de fleste merker ser ut til å bytte de samme delene.

jeg glemte nesten kommentere denne

Tydelig at du er en ung kar.
Svar meg på hva sivilstatus har med bilkunnskap å gjøre? Får en mer kunnskap etter kirkebesøk? Hm det besvarte seg vist selv
Driftsikkerheten på biler fra 60-tallet er ikke mye å skryte av

Men thewiz har et poeng, jeg burde sagt 70-80 :oops:

Er nivået ditt så lavt at du ikke vet forskjellen på en ung kar og en ungkar så ser jeg ikke mye poeng i å svare, men siden langt mer oppegående medlemmer har svart gjør jeg det likevel.

Hadde den generelle velstanden vært den samme i dag som på 60-tallet hadde vi nok sett langt flere velholdte bilen med høy km-stand på veiene.

Ble laget mange driftssikre biler på 80-tallet, men det har det jammen blitt i senere år og, og jeg forflytter heller familien i en sikker og moderne bil med flere potensielle feilkilder, enn i en gammel dødfelle.

Jeg hdar hatt både gamle Toyota og BMW, nyere BMW, vokst opp med mange forskjellige biler i familien og har en kamerat som drev verksted hvor jeg brukte mye tid, og med føler jeg både at jeg har et godt utgangspungt for å poste her, og velge BMW fra et fornuftig ståsted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hatt 2 bmw'er, ene kjørte jeg 22000 km med, fra 28000-50000km, totalt problemfritt. den nye har jeg så langt kjørt 6000 km, fra 74000-80000km, også uten et eneste feilslag. det som er så dumt med slike statistikker er at mange av feilene skyldes bla. flatt batteri og ting som ikke har noe med kvaliteten på bilen å gjøre i det hele tatt, så de gir ofte et veldig feil inntrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier jo seg selv at når enkelte bilmerker bruker teknologi som konkurrentene hadde for 20 år siden, så vil de ha lavere fallgruver. Jeg synes allikevel den testen der virket helt pling i bollen. Jeg nekter å tro at en Honda er dobbelt så driftsikker som en Subaru, ei heller Hyundai. Jeg har forsåvidt heller ikke hatt noen problemer med bilen min bmw (bank i bordet) De 40 000km og 3 årene jeg har hatt den, annet enn å bytte noen slitedeler. Bmw er kvalitet i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere snakker om at BMW er kvalitet. Man kan ta en E34, en Ford Scorpio og en Opel Omega fra samme år og la de få helt likt stell og vedlikehold de neste 19 åra og 270 000 km. Hvilken bil er stadig solid og hel i interiøret, har minst ulyder og skrangling som løse deler og dritt og hvilken bil er fortsatt fastest og finest i gir og understell. Jo selvsagt BMWen! Pga bruk av bedre rå materialer og strengere kvalitetskrav fra produsent

Og hvem måtte nå nylig tilbakekalle hundretusen ett eller annet biler? Jo Toyota! IGJEN!!! BMW hadde sin første tilbakekalling i merkets historie nå i høst, så at Toyota er så mye bedre er bullshit fra ende til annen. Diskuterte dette med en trassig Toyotaselger en gang også, det med alle tilbakekallingene og faktumet et Priusen er langt fra så miljøvennlig med tanke på produksjon, transport og resirkulering ville han ikke snakke så mye om :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Toyota er en driftsikker bil er ikke tull, se bare på alle hjelpeorganisasjoner rundt om i verden, hva slags biler kjører de ? joda de kjører Toyota.

Jeg var i Kosovo som minerydder rett etter at krigen var slutt i 1999-2000 og vi hadde en haug med Toyota Hi Lux, og det var ikke fordi de var billige....men fordi at de gjennom årenes løp hadde vist seg å være de beste og mest pålitelige bilene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere snakker om at BMW er kvalitet. Man kan ta en E34, en Ford Scorpio og en Opel Omega fra samme år og la de få helt likt stell og vedlikehold de neste 19 åra og 270 000 km. Hvilken bil er stadig solid og hel i interiøret, har minst ulyder og skrangling som løse deler og dritt og hvilken bil er fortsatt fastest og finest i gir og understell. Jo selvsagt BMWen! Pga bruk av bedre rå materialer og strengere kvalitetskrav fra produsent

Og hvem måtte nå nylig tilbakekalle hundretusen ett eller annet biler? Jo Toyota! IGJEN!!! BMW hadde sin første tilbakekalling i merkets historie nå i høst, så at Toyota er så mye bedre er bullshit fra ende til annen. Diskuterte dette med en trassig Toyotaselger en gang også, det med alle tilbakekallingene og faktumet et Priusen er langt fra så miljøvennlig med tanke på produksjon, transport og resirkulering ville han ikke snakke så mye om :evil:

HEL i interiøret? DU har ikke hatt E34 med stoffinteriør du kanskje?

Jeg vil vel også tvile på at E34'n er tightest i styringa når du nærmer det 300 000km også, de styresnekkene er vel ikke kjent for å være de beste. Men ellers er jeg absolutt enig med deg ang E34 VS Scorpio VS Omega.

Angående Toyota ville jeg vel ikke skreket så høyt egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Toyota er en driftsikker bil er ikke tull, se bare på alle hjelpeorganisasjoner rundt om i verden, hva slags biler kjører de ? joda de kjører Toyota.

Jeg var i Kosovo som minerydder rett etter at krigen var slutt i 1999-2000 og vi hadde en haug med Toyota Hi Lux, og det var ikke fordi de var billige....men fordi at de gjennom årenes løp hadde vist seg å være de beste og mest pålitelige bilene.

Kjører hjelpeorganisasjonene rundt i Avensis og Prius? Jeg sier ikke at Toyota ikke er pålitelig men ikke så pålitelig som alle skal ha det til. Hilux og Landcruiser er driftsikre til tusen men så er de laget for ett helt annet bruk også. Etter at Toyota begynnet å breodusere biler i Europa (England) på 90 tallet så har kvaliteten sunket fra de høyder den var på 70 og 80 tallet.

Eneste Toyotaene på det Norske markedet som stadig lages i Japan er Landcruiser, Hilux og RAV4.

[

HEL i interiøret? DU har ikke hatt E34 med stoffinteriør du kanskje?

Jeg vil vel også tvile på at E34'n er tightest i styringa når du nærmer det 300 000km også, de styresnekkene er vel ikke kjent for å være de beste. Men ellers er jeg absolutt enig med deg ang E34 VS Scorpio VS Omega.

Angående Toyota ville jeg vel ikke skreket så høyt egentlig.

Det går på det igjen med at alle biler har sine svakheter og så er det inviduellt hva slags vedlikehold de har fått :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:mrgreen:

Hansh, jeg tar av meg hatten og sier at der gikk det for fort for meg, beklager :oops:

Lese feil kan alle gjøre men siden du formulerer det slik svarer jeg

kamerat som drev verksted
tanta t en jeg kjenner osv.

Jo jeg har drevet med motorer og biler siden jeg i 1978 demonterte min første industri-motor, sånn kan vi alle skryte på uten at jeg ser at min alder er relevant....?

Men nei dere misforstår nok noe. Bilen i dag mener jeg bestemt ikke er så driftsikker den burde vært av den enkle grunn at det er unødige ting på den. tar du en ny bil i dag og piller vekk det undødige vil du se at motoren kan fint fungere på samme nivå uten det tvilsomme systemet jeg opplever. En motorlampe som lyser ved stopp..., Vel at noe er feil merker alle, bilen kan i de fleste tilfeller kjøres men ikke pga programmet som sitter i den.

Men kanskje jeg kan si at en ny bil bør masseres jevnlig for å være driftsikker mens en gammel kan stå i en mnd for så å virke like fint.

Hadde den generelle velstanden vært den samme i dag som på 60-tallet

Det gir jeg deg rett i, vi bytter i takt med lommeboken selv om veistandaren er den samme

Hei, vi lever no i 2012 og alle roper etter teknologi basert på data

Såvidt meg bekjent viser undersøkelser at veteranbestanden i norge øker og nybilsalget består av 70& firmabiler.... Men det er vel avgiften som er den største synderen her.

dette er bilmerker som ikke har ny teknologi.

Denne nye teknologien din er vel strengt tatt fra 80-90tallet, alt du har i din bil er brukt i industri/sjøfart/mek tekonolgi en stund men nå er komponentene så små at vi greier plassere det i bilen.

Ellers lurer jeg mye på faktumet 2012. Det står også det på min kalender mens utsiden viser nettopp 1960.

Du har så rett fredrik 90. Min gamle brukser Opel Omega B med 300 på meteret var mer eller mindre støyende inni, knirk, løse/ knekte detaljer osv.

Her om dagen fikk jeg 19 mil i en e39 aut med 293km og denne føltes "ny" i forhold til opelen.

Intreøret i både MB og BMW har en veldig høy kvalitet.

Men ja tar du en nybil og en nygammel utfra fabrikkgulvet og kjører de slik som fabrikantene tester, mer eller mindre 100t km i et strekk vil de kjøre akkurat like langt. Det er pålitligheten jeg ikke ser hos en ny bil da den er forutbestemt av komponentene rundt det. Mao er det ikke opp til BMW men en liten gul fyr i rishatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du tar av hatten er det en annen sak selvfølgelig! 8)

Nevnte kameraten med verkstedet for de jeg selv har vært med å erfare mange biler der, akkurat som diverse biler i familien siden jeg har vært over snittet interessert siden barnehagen.

Hva med å bruke Sierra som eksempel på det glade 80-tallet?

Mine besteforeldre hadde 2 og mine oldeforeldre 1 fra de var ny, og der var det problemer som eksosanlegg som jevnlig datt av, fjærer som knakk nesten med en gang, og den ene hadde en motor som ingen i løpet av hele dens levetid klarte å få til å gå som den skulle på tomgang, samt andre småting.

Kjørelæreren min hadde også flere Sierra på 80-tallet, og som han sa så ble han veldig flink på girkassebytte på Sierra. Hadde ikke mye fint å si.

En ting jeg har en følelse av er et problem med moderne biler er at jaget etter lavest mulig forbruk gjør at motorene er litt for nært grensen av hva man klarer enn de burde være med tanke på driftsikkerhet. Føles ihvertfall slik med bensinfirerne som sitter i E9x og andre modeller ut fra egen erfaring.

En annen ting som også taler mot moderne biler er veistandarden som du også er inne på. Den ekstra slitasjen veiene her fører til blir ikke akkurat mindre av vekten og typisk felgdim. på dagens biler. Sier litt når bussprodusentene kommer til Norge for å studere den svært unormale slitasjen på bussene her. Føler dog ikke at man klandre bilene for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...