Gå til innhold

Mutteren vil ikke skrus av på bærekule. LØST (nytt problem)


Kny
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

driver å skal bytte bærearmer nå (E36 coupe), og har støtt på et problem. Mutteren på den innerste bærekula vil ikke av, jeg har fått løsnet den og skrudd den helt til toppen av gjengene, men når jeg skrur videre så skrur den bare bærekula rundt og rundt og løsner ikke mer. Prøvde å fjerne gummien på bærekula og holde fast med tang og fjærklemmer på tanga for max press, men den snurrer fortsatt bare rundt og sitter fast på toppen av gjengene. Har brukt en halv boks med CRC på den og.. Bruker 22mm fastnøkkel for å skru, har ikke lang nok forlenger til å nå mutteren fra motorrommet.

Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett garasjejekken din under bærekula og jekk den opp, sånn at du presser konen oppi traversen igjen. Da skal den sette seg, og du kan skru av mutteren. For å få den løs igjen, slår du hardt på kula med en hammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vel være et spor for å sette en 16mm nøkkel på kula for å holde igjen... ?

Sent from my Lumia 800 using Board Express

Nå tenker vel du på kyllingbeina/stabstag. Disse har 16mm spor på baksiden fordi den ikke er konisk.

OnTopic: Så er vel det "Are." skrev den enkleste løsningen. Bytter du forøvrig bærearm ville jeg byttet den gummiforingen hele bærebroa sitter "dytta inn på" også. Hvis ikke dette allerede er planen din :) Gjerne byttet ut det originale med f.eks powerflex, dette holder mye lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå har jeg fått den løs! Endelig :) Jeg bytter alt ja, powerflex foringer, bærebroer med nye bærekuler, stabstag med feste og styrekuler. Dog tror jeg at jeg overlater styrekulene til verksted sammen med hjulstillingskontroll da de sitter dønn fast.

Nå har jeg fått av alle skruer og muttere på bærearmen, men får ikke dratt bærearmen av feste sitt på ytre bærekula, noen tips?

Trenger jeg kanskje sånn verktøy som ligner på en tohodet gaffel, som man slår inn mellom bærearm og brems?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå har jeg fått den løs! Endelig :) Jeg bytter alt ja, powerflex foringer, bærebroer med nye bærekuler, stabstag med feste og styrekuler. Dog tror jeg at jeg overlater styrekulene til verksted sammen med hjulstillingskontroll da de sitter dønn fast.

Nå har jeg fått av alle skruer og muttere på bærearmen, men får ikke dratt bærearmen av feste sitt på ytre bærekula, noen tips?

Trenger jeg kanskje sånn verktøy som ligner på en tohodet gaffel, som man slår inn mellom bærearm og brems?

Brytegaffel du søker, og den funker på det meste. Mitt favorittverktøy når jeg skrur BMW og skal bytte kuler.

Lang brytegaffel fra biltema, propanvarme og liten slegge :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å slå på godset rundt bolten med en litt tung hamer/slegge så skal den løsne :wink:

Vist godset er av alu er det vel ikke så lurt og banke så mye på det? Vet det er av alu på E39 vertfall. Risikerer at det sprekker da :shock:

Jeg kjøpte meg en kuleavdrager fra Harbour freight eller hva det het, den passet perfekt på E39 vertfall, hjalp meg som F når jeg bytta alt forran på min E39. Et par kuler som satt som faen men stramma godt med den avdrageren og banka oppå den, og etter en stund så smalt det! :) Men tar jo litt tid før denne kommer i posten fra USA så er vel kanskje ikke et alternativ.

Da ville jeg prøvd og få tak i en.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...