Gå til innhold

Hvilken lambdasonde?


Hangmanibal
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 1 month later...

Gammel tråd, men lurte på om noen vet om det går ant å lodde en Borsch lambda til Siemens lambda kontakt?

Simens lambdaen har gul, rød, hvit og sort ledning (?) mens Borsch har sort, hvit x2 og grå, og annen kontakt.

Har lest noe om at de lambdaene som har rød ledning (Siemens feks.) er titan lambda, mens de andre ikke er. har det noe stort å si ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holdt den gamle og nye ved siden av hverandre og loddet først om den svarte og grå.

De to pluggeene er er ganske lik, bare to "spor" som er forskjellig (motsatt vei);

py2lrhzgrro3hub1v26t.jpg

(orginal plugg til høyre)

også klippet jeg og loddet en og en av de hvite i forhold til de svarte og grå.. dårlig forklart, men på en måte slik som dette bildet;

uw6mm5ji5krhs3lmxqka.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt sikker på om den virker, men bilen går helt rent, og jeg innbiller meg i vertfall at den drar bedre enn med den forrige. Den går fortsatt ikke gjennom eu da, men det kan være andre grunner.. du kan prøve å se om det er bedre for deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt sikker på om den virker, men bilen går helt rent, og jeg innbiller meg i vertfall at den drar bedre enn med den forrige. Den går fortsatt ikke gjennom eu da, men det kan være andre grunner.. du kan prøve å se om det er bedre for deg :)

Aha. Ja får vel bare sette igang da :P men bare en ting til. Loddet du, eller bare tvinnet du og la krympestrøme feks.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loddet, tar ikke sjangsen på at noe annet holder :-P også teipet jeg rundt som beskyttelse ;) hvis du har bentley maualen så står det inni der hvilke ledninger som gir hvilket signal, og da kan du jo prøve å måle de forskjellige ledningene.. jeg prøvde på min, men fikk ikke noe signal.. men tror det er fordi den ikke ble varm nok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart.. min går helt reint, uansett turtall.. men så er det ikke forskjell hvis jeg drar ut pluggen med motoren i gang.. Er det sånn at det er siemens sin lamdasonde som har de andre fargene (gul, rød...)? Jeg trodde jeg hadde bosch ledningsnett, da de fleste sensorer i motorrommet er bosch.. :?

jeg hadde også tomgangsproblemer, som endte med ny tomgangsregulator, og nå går den helt reint på tomgang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart.. min går helt reint, uansett turtall.. men så er det ikke forskjell hvis jeg drar ut pluggen med motoren i gang.. Er det sånn at det er siemens sin lamdasonde som har de andre fargene (gul, rød...)? Jeg trodde jeg hadde bosch ledningsnett, da de fleste sensorer i motorrommet er bosch.. :?

jeg hadde også tomgangsproblemer, som endte med ny tomgangsregulator, og nå går den helt reint på tomgang

Er Siemens som har fargede ledninger ja :) er ingen forskjell om jeg trekker ut kontakten til lambdaen mens motor er i gang heller (selv ikke når jeg prøvde Bosch lambdaen).

Svært merkelig det der. Mulig min bil lider av noe annet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt å lure på om hjernen ikke får kontakt med lamda i det heletatt.. du kan prøve å lodde på to ekstra ledninger på de to hvite slik at du kan måle om det kommer riktig signaler fra lamdaen, da finner du ut om problemet ligger et annet sted

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nå fikk jeg skrudd på ny katalysator og loddet samtidig på to ekstra ledninger på signalledningene fra lamdan så jeg kunne se om den gir riktige signaler. Til min store overraskelse visste multimeteret nesten 5 volt når jeg startet motoren!

Den ligger på rundt 4, 96v når motoren går, og rundt 4, 6v en stund etter motoren stopper. Videoen viser dette. .;

Er sensoren min ødelagt, eller skal bosch sine lamda gi 5v?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...