Gå til innhold

BMW 335i. Med eller uten x-drive?


mbergan
 Share

Anbefalte innlegg

I praksis så føler jeg ikke behov for x-drive på vinterføre.

Jeg mener du har svart på spørsmålet ditt med denne setningen.

I tillegg:

- Bruker mer drivstoff

- Tyngre

- Mer komplekst system, som kan være dyrere å både vedlikeholde og skifte ut om noe skulle skje

Jeg tror heller ikke en slik bil med xDrive vil være så mye mer verdt i fremtiden kontra en bil uten. På samme måte som en bil med automat er mer populær de første årene, men det blir motsatt etter at kjøpegruppen blir yngre og "folk flest" har råd til bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 154
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Vel... E46 330IX ligger jo noen hakk høyere enn E46 330I på bruktmarkedet i allfall og jeg tviler på at 335I kommer til å bli en typisk slengebil for 18 åringer en gang i framtiden. Til det så kommer den til å være en alt for dyr bruktbil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, de 330IX E46 som ligger ute er som regel touring og ofte automat og ofte kjedelig utstyr.

http://www.finn.no/finn/car/used/result ... 2FMAKE=749

Jeg hadde hvertfall ikke priset min lavere enn de firehjulstrekkerne der :P

Men så er vel din så vidt jeg har fått med meg nyere, har mer utstyr og gått veldig lite også da :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er sant. Men er veldig få biler å sammenlikne med. Er en del 330 coupeer, men de fleste er jo stylet og ordna med en del, så blir ungdommer som skal ha de vel. Og IX er ofte touring og går vel oftest til familiefedre. Synd med avgiftene i Norge, skulle vært mere 3-4 liters bensinmotorer med luftmating, turbo eller kompressor. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er sant. Men er veldig få biler å sammenlikne med. Er en del 330 coupeer, men de fleste er jo stylet og ordna med en del, så blir ungdommer som skal ha de vel. Og IX er ofte touring og går vel oftest til familiefedre. Synd med avgiftene i Norge, skulle vært mere 3-4 liters bensinmotorer med luftmating, turbo eller kompressor. :)

Ja disse bilene er veldig vanskelig å finne riktig pris på, det er rett og slett for få av dem. Det går jo 20 316I på hver 330I man kommer over på Finn.no :roll: Sånn er det i avgiftskåte Norge :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, beklager at det glir ut her nå med litt OT. Men avgifter i Norge, blir så sur på det. Nå var det jo denne saken med ecofuel som virket hadde kommet med et bra drivstoff med tanke på miljøet, men det var jo plutselig dritt da, for da tapte staten penger, så da avgiftsbelegger vi det så prisen blir 18 kroner per liter. Fint, ingen kjøper det. Men æsj da, da går miljøet til helvete og det var dumt. Jo, da blir det mer avgifter på bensin og diesel, så ecofuel kan bli billigst og det folk velger. Snart er det vel 20 kroner for en liter drivstoff. Da jeg fikk lappen (des 2008) kjørte jeg diesel, 8-tallet var prisen på, økte etterhvert, men 9,99 fylte jeg for en stund, tok vel over 1 år før det rundet 10 kroner. Fin prisstigning.

Staten snudde jo salget av nybiler til at nesten alle biler var bensin til nesten alle diesel (husker ikke prosent, men tror det var rundt 80% på begge) på kort tid ved å øke bensinprisene. Fint, alle diesel, oi, huff, storbyene rammes og det blir dårlig luft. Det visste mange fra før. Istedenfor da å senke prisene på bensin igjen, så øker de heller dieselprisene litt nærmere bensinprisene :P Herregud, er til å bli sprø av.

Btw, gratulerer med 4000 innlegg på neste innlegg Fredrik 90 :)

Tilbake til topic, finn en med manuell kasse, bakhjulstrekk og quaife, mer morro skal du lete lenge etter :) Så får man jo tak i billige ekstra hester til disse også :) Sydenfareren sin er vel fiksa litt :) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med deg Spruddel :) De vil også ha oss til å kjøpe nyere og sikrere biler, men avgiftene på nettopp disse nye og sikre bilene vil de ikke gjøre noe med :roll: Vi skal kjøre miljøvennlig, men de miljøvennlige bilene koster likevel skjorta og man får mer forurensende biler til en langt billigere penge :applause:

Takker forøvrig, jeg skriver og skriver :wink:

Back to topic

Som jeg nevnte over så ville jeg latt behovet styre, har du en fæl bakke opp til huset så vet du best selv om du må ha firehjulstrekk. Men du klarte deg bra med 123en så da tror jeg nok det skal gå helt fint med en vanlig 335I også, BMW har jo rykte på seg for å lage de eneste bakhjulstrekkerne som faktisk funker på vintern :)

Lykke til med bilvalg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det blir mye fokus på "sladding" og "herjing" her. Jeg synes dette er en for dyr bil å bare leke seg med.

Nå er jo sikkert jeg litt eldre enn enkelte av dere her (jeg er 76mod). Men jeg har som sagt ikke hatt noen problemer med at det kun er bakhjulstrekk og jeg har omprogramert min hos Ess ,så jeg har jo litt mer enn originalt...... :D:D og det er fortsatt ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW har jo rykte på seg for å lage de eneste bakhjulstrekkerne som faktisk funker på vintern :)

Hahahahaha!!!! :lol::shock::?

Den diskusjonen har vi tatt før. Utsagnet mitt er hva jeg har hørt i fra drosjesjåfører og folk generelt som har hatt f eks E-klasse og 5-serie :) Jeg må også legge til at dette dreier seg i større grad om nyere BMWer og ikke biler i 5000 kroners klassen som enkelte sverger til.

Synes det blir mye fokus på "sladding" og "herjing" her. Jeg synes dette er en for dyr bil å bare leke seg med.

Nå er jo sikkert jeg litt eldre enn enkelte av dere her (jeg er 76mod). Men jeg har som sagt ikke hatt noen problemer med at det kun er bakhjulstrekk og jeg har omprogramert min hos Ess ,så jeg har jo litt mer enn originalt...... :D:D og det er fortsatt ikke noe problem.

Jeg reagerer også på mentaliteten til enkelte her, er jo krise med firehjulstrekk for da kan man ikke sladde å herje :roll: For det første så er kunnskapsløsheten stor når man påstår at man ikke kan sladde med en firehjulstrekker og for det andre så ville jeg heller vurdert en gammel E36 og ikke en 335 hvis det var sladding som sto på dagsorden :wink: Jeg kan heller ikke se at trådstarter etterspør noe rundt herjekjøring med 335 så jeg skjønner ikke hvorfor vi i det hele tatt kommer inn på temaet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville valgt 4wd om det skal være eneste bilen og det faktisk er noe snø på vinteren der du pleier å kjøre.

hadde e30 ix i vinter her (har den forøvrig ennå, men uten skilt nå)

og var digg å kunne leke seg om man ville, men deilig å ikke bekymre seg for den bakken der og svingen der og hele regla, kunne stoppe i en bakke med nesten is, og ta igang uten å spinne,

gruer meg litt til denne vinteren, da min nye bruksbil er en e34 525tds med en litt råtten automatkasse og ikke bremsediff, så spent på åssen det funker.

4wd er og veldig greit om man skulle ha behov for å dra henger på vinteren,

går an å ligge litt fortere med 4wd i svingene og (ikke mye fortere da) mest pga om fronten glipper litt, ta litt gass så kommer ræva og bilen ligger pent rundt svingen :)

har kjørt både rwd, fdw og 4wd, og må si rwd og 4wd er best på vinteren (sett bortifra at fwd er litt bedre enn rwd på generell framkommelighet ofte, men rwd er mer forutsigbar på veien)

men dekk er alfa og omega, 4wd med dårlige dekk funker ikke bra, fant ut det når jeg prøvde e30ix'n på første snøen en tur, ble brått en ufrivillig jordetur så opp på veien igjen, da de dekka er totalt ubrukelige på snø (noe serlig over 60 på snø var den sikre grøfteturen selv på rett vei), så de dekka ble byttet til noen piggdekk jeg hadde i kjelleren, da kunne jeg brått ligge i 120 på e6 i venstrefila som hadde ne 5cm snø uten å merke det, gamle dekka kunne jeg maks prøve meg på 80 men da måtte man passe på veldig.

litt off-topic menne :P det jeg synes er fint med rwd istedet for fwd er at på fwd så merker du ikke at det er glatt før svingen kommer (om mnan ikek ligger noe veldig mye fortere enn forsvarlig da) og bilen prøver å gå rett fram heller, mens på en rwd så merker man gjerne at ræva begynner å bli litt "løsere" enn vanlig så man roer ned litt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at sladding og herjing egentlig ikke har noe med spørsmålet som trådstarter her stiller, det ble bare en "frustrasjon" over at folk kan påstå at firehjulstrekk ikke er moro på vinterføre! Man kjøper ikke en bruksbil med en motor ala 335 for å sladde og herje hele tiden. Jeg prøvde i vinter en 320d (F30) og en C-klasse av nye typen (facelift) begge med bakhjulstrekk, dette var riktignok på Lillehammer, hvor det kan være ganske så glatt, samt at det er ganske kupert terreng. Jeg kjører i det daglige en A4 2.0 TDI quattro, som ikke akkurat er noe lyn, men det funker veldig bra. Jeg har de siste årene fått høre at bakhjulstrekk har blitt bedre, takket være ny teknologi og elektroniske duppeditter som skal hjelpe til. Jeg har liten erfaring med bakhjulstrekk fra tidligere, men gikk på det med åpent sinn. Jeg prøvde den nye 320d først, med automat, og umiddelbart trodde jeg at jeg hadde glemt å ta av brekket eller noe lignende, INGENTING skjedde(?). Farten bilen klarte å komme opp var på høyde med en gammel bestemor på spark! Jeg gikk ut, sjekket dekkene, joda, det var samme som jeg hadde på min A4, så det skulle det ikke være noe galt med. Videre kjørte jeg, og det var riktignok svært glatt denne dagen, men jeg har aldri i hele mitt liv blitt så skuffet over hvor ubrukelig bakhjulstrekk var på vinterføre, jeg prøvde alt - kjøre rolig, kjøre hardt, tok meg god tid i kryss osv. Men det var helt på kanten av latterlig! For å sjekke om dette virkelig stemte hentet jeg en eldre kamerat som har hatt både 3-serie (E90) og X1 med firehjulstrekk, han var overbevist om at jeg tullet helt til han fikk prøve seg. Vi satt begge å så på hverandre og var skjønt enige om at dette var på kanten til ubrukelig! I lyskryss kunne man kjenne at baken satt seg umiddelbart, og skled ut til siden, selv ved mest mulig forsiktig gassberøring. Jeg vil bemerke at dette var en svært glatt dag, og at jeg absolutt ikke hadde noen grunn til å skulle rakke ned på bakhjulstrekk i forkant! Prøvde en noe mindre motorsterk C-klasse dagen etterpå, og denne virket et lite knepp bedre på fremkommelighet enn 3-serien, men dette kan komme av at det muligens var noe mindre glatt denne dagen. Uansett, å sette seg tilbake i quattro´en var en sann drøm etter å ha kjørt bakhjulstrekkerne, den føltes jo ut som en lynrask Ferrari sammenlignet med de andre bilene hvor man trengte evigheter med tid for å komme ut i kryss, planlegge hver minste bakke, og be til gud om at det ikke ble bakkestart i en bratt bakke med noen bak seg. Så for min del vil det aldri bli en bil uten firehjulstrekk såfremt jeg vet at jeg skal på steder hvor det kan være glatt og noe kupert terreng. Jeg sier ikke at folk ikke klarer seg med bakhjulstrekk, men prøv firehjulstrekk på vinteren, og jeg tror de aller aller fleste vil ønske at de har dette i vinterlandet Norge! :) Det er moro, trygt, og avslappende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss dette er ment som en helårs bruksbil så hadde jeg uten tvil kjøp den med xdrive. Jeg anser xDrive som ekstrautstyr og mer utstyr = bedre kjøreopplevelse. xDrive er dessuten kjent som et av de mest underholdende firhjulstrekksystemene vi har på markedet i dag, så at det ødelegger kjøreopplevelsen i den bilen tror jeg ikke noe på.

MEN! Viss du er en ekte "hår på kassa WANNABE" slik som mange av de som har svart deg her. Så for all del kjøp deg en 335i med rwd og manuell kasse, som er totalt ribbet for utstyr. Da får du en ekte og underholdene kjøreopplevelse.. Helt til vintern kommer og et blikk på gasspedalen er nok til at det gule DTC lampa begyner å blinke febrilsk. Å i kryss når du endelig begynner å bevege deg framover etter tilstrekkelig hjulspinn, så vrir bilen seg gørrsakte bortover nesten som en mark.. mens alle de som kjører WAG, kjønnsløse japasnke biler og til og med de som kjører Saab(!!!!!) bare peker å ler av deg..

Da kan du tenke, faen at jeg ikke tok xDrive!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...