Gå til innhold

BMW 335i. Med eller uten x-drive?


mbergan
 Share

Anbefalte innlegg

Helt enig i at sladding og herjing egentlig ikke har noe med spørsmålet som trådstarter her stiller, det ble bare en "frustrasjon" over at folk kan påstå at firehjulstrekk ikke er moro på vinterføre! Man kjøper ikke en bruksbil med en motor ala 335 for å sladde og herje hele tiden. Jeg prøvde i vinter en 320d (F30) og en C-klasse av nye typen (facelift) begge med bakhjulstrekk, dette var riktignok på Lillehammer, hvor det kan være ganske så glatt, samt at det er ganske kupert terreng. Jeg kjører i det daglige en A4 2.0 TDI quattro, som ikke akkurat er noe lyn, men det funker veldig bra. Jeg har de siste årene fått høre at bakhjulstrekk har blitt bedre, takket være ny teknologi og elektroniske duppeditter som skal hjelpe til. Jeg har liten erfaring med bakhjulstrekk fra tidligere, men gikk på det med åpent sinn. Jeg prøvde den nye 320d først, med automat, og umiddelbart trodde jeg at jeg hadde glemt å ta av brekket eller noe lignende, INGENTING skjedde(?). Farten bilen klarte å komme opp var på høyde med en gammel bestemor på spark! Jeg gikk ut, sjekket dekkene, joda, det var samme som jeg hadde på min A4, så det skulle det ikke være noe galt med. Videre kjørte jeg, og det var riktignok svært glatt denne dagen, men jeg har aldri i hele mitt liv blitt så skuffet over hvor ubrukelig bakhjulstrekk var på vinterføre, jeg prøvde alt - kjøre rolig, kjøre hardt, tok meg god tid i kryss osv. Men det var helt på kanten av latterlig! For å sjekke om dette virkelig stemte hentet jeg en eldre kamerat som har hatt både 3-serie (E90) og X1 med firehjulstrekk, han var overbevist om at jeg tullet helt til han fikk prøve seg. Vi satt begge å så på hverandre og var skjønt enige om at dette var på kanten til ubrukelig! I lyskryss kunne man kjenne at baken satt seg umiddelbart, og skled ut til siden, selv ved mest mulig forsiktig gassberøring. Jeg vil bemerke at dette var en svært glatt dag, og at jeg absolutt ikke hadde noen grunn til å skulle rakke ned på bakhjulstrekk i forkant! Prøvde en noe mindre motorsterk C-klasse dagen etterpå, og denne virket et lite knepp bedre på fremkommelighet enn 3-serien, men dette kan komme av at det muligens var noe mindre glatt denne dagen. Uansett, å sette seg tilbake i quattro´en var en sann drøm etter å ha kjørt bakhjulstrekkerne, den føltes jo ut som en lynrask Ferrari sammenlignet med de andre bilene hvor man trengte evigheter med tid for å komme ut i kryss, planlegge hver minste bakke, og be til gud om at det ikke ble bakkestart i en bratt bakke med noen bak seg. Så for min del vil det aldri bli en bil uten firehjulstrekk såfremt jeg vet at jeg skal på steder hvor det kan være glatt og noe kupert terreng. Jeg sier ikke at folk ikke klarer seg med bakhjulstrekk, men prøv firehjulstrekk på vinteren, og jeg tror de aller aller fleste vil ønske at de har dette i vinterlandet Norge! :) Det er moro, trygt, og avslappende!

kombinasjonen automat og bakhjulstrekk har aldri vært noen bra greie på vinteren heller da, får ikke tatt igang pent nok om det er glatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 154
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hmm.. jeg bor på Rena, som kjent er det _noen_ måneder med vinter her. Bilen er original m sport (stiv, ikke bra på glatta), bakhjulstrekk, automat, unormalt sterk dieselmotor med veldig brå effektkurve i begynnelsen. (på pairet finnes det vel ingen verre kombinasjon for fremkommelighet på glatta).

Min bedre halvdel som ikke har veldig mye kjøreerfaring (da hun venta maange år før hun tok førerkort) kommer seg rundt med denne bilen, hver eneste dag, på alt mulig føre, selv i de bratte bakkene med kjipe svingkombinasjoner opp hit vi bor. Mulig hun ikke hadde greid det uten dsc, men allikevel.

Ja, man kan sikkert finne seg en bakke hvor 4wd er nødvendig, men dette vet brukeren selv om før en kjøper bil.

Vil nok en gang påpeke (skjønner at hagenisse har forlatt denne diskusjonen, bare svada som renner ut skjult bak mange fine ord fra enkelte her) at en 4wd ikke har "bedre veggrep" eller "går fortere gjennom svingen" (uten skrens) enn en rwd. Dette vitner om mangel på erfaring, of mangel på forståelse for fysikk. Den har dog bedre "fremdrift", og på glatt føre kan man kjøre fortere om man utnytte dette (evt sinnsykt motorsterke biler på tørt føre), men dette er ikke en type kjøring som er normalt.

Jeg ville prøvd begge bilene, og funnet ut hvor mye _du_ synes 4wd påvirker kjøreegenskapene. Kanksje en selv mener det ikke er merkbart, og da ka man være fornøyd med det.

Og jo, skal man kjøre på tvers så begynner det å gå drøyt fort med 4wd i forhold til 2wd. At 2wd er lite spennende å slenge med, helt enig, men det er et poeng at til vanlig bruk på vanlig veg (med litt grep, ikke is) så blir hastighetene vel høye med 4wd og tverskjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at sladding og herjing egentlig ikke har noe med spørsmålet som trådstarter her stiller, det ble bare en "frustrasjon" over at folk kan påstå at firehjulstrekk ikke er moro på vinterføre! Man kjøper ikke en bruksbil med en motor ala 335 for å sladde og herje hele tiden. Jeg prøvde i vinter en 320d (F30) og en C-klasse av nye typen (facelift) begge med bakhjulstrekk, dette var riktignok på Lillehammer, hvor det kan være ganske så glatt, samt at det er ganske kupert terreng. Jeg kjører i det daglige en A4 2.0 TDI quattro, som ikke akkurat er noe lyn, men det funker veldig bra. Jeg har de siste årene fått høre at bakhjulstrekk har blitt bedre, takket være ny teknologi og elektroniske duppeditter som skal hjelpe til. Jeg har liten erfaring med bakhjulstrekk fra tidligere, men gikk på det med åpent sinn. Jeg prøvde den nye 320d først, med automat, og umiddelbart trodde jeg at jeg hadde glemt å ta av brekket eller noe lignende, INGENTING skjedde(?). Farten bilen klarte å komme opp var på høyde med en gammel bestemor på spark! Jeg gikk ut, sjekket dekkene, joda, det var samme som jeg hadde på min A4, så det skulle det ikke være noe galt med. Videre kjørte jeg, og det var riktignok svært glatt denne dagen, men jeg har aldri i hele mitt liv blitt så skuffet over hvor ubrukelig bakhjulstrekk var på vinterføre, jeg prøvde alt - kjøre rolig, kjøre hardt, tok meg god tid i kryss osv. Men det var helt på kanten av latterlig! For å sjekke om dette virkelig stemte hentet jeg en eldre kamerat som har hatt både 3-serie (E90) og X1 med firehjulstrekk, han var overbevist om at jeg tullet helt til han fikk prøve seg. Vi satt begge å så på hverandre og var skjønt enige om at dette var på kanten til ubrukelig! I lyskryss kunne man kjenne at baken satt seg umiddelbart, og skled ut til siden, selv ved mest mulig forsiktig gassberøring. Jeg vil bemerke at dette var en svært glatt dag, og at jeg absolutt ikke hadde noen grunn til å skulle rakke ned på bakhjulstrekk i forkant! Prøvde en noe mindre motorsterk C-klasse dagen etterpå, og denne virket et lite knepp bedre på fremkommelighet enn 3-serien, men dette kan komme av at det muligens var noe mindre glatt denne dagen. Uansett, å sette seg tilbake i quattro´en var en sann drøm etter å ha kjørt bakhjulstrekkerne, den føltes jo ut som en lynrask Ferrari sammenlignet med de andre bilene hvor man trengte evigheter med tid for å komme ut i kryss, planlegge hver minste bakke, og be til gud om at det ikke ble bakkestart i en bratt bakke med noen bak seg. Så for min del vil det aldri bli en bil uten firehjulstrekk såfremt jeg vet at jeg skal på steder hvor det kan være glatt og noe kupert terreng. Jeg sier ikke at folk ikke klarer seg med bakhjulstrekk, men prøv firehjulstrekk på vinteren, og jeg tror de aller aller fleste vil ønske at de har dette i vinterlandet Norge! :) Det er moro, trygt, og avslappende!

kombinasjonen automat og bakhjulstrekk har aldri vært noen bra greie på vinteren heller da, får ikke tatt igang pent nok om det er glatt.

Hahahahhaah! Dette må være spøk?! I likhet med at 4x4 er kjedeligere enn bakhjulstrekk på vinteren? :shock:#-o:applause::lol: Du får tatt pent i gang med automat jo, penere enn med manuell. Du har en pedal i midten som heter brems, som du justere "aksen" med! :wink:

TRF: Ser ut som det ene stikket ditt var til meg. Forståelig nok siden det var en for rask besvarelse. Men regner med at de fleste forstår at med bedre veggrep så mener jeg rett frem, altså som du sier, fremdrift. Jeg føler jeg begrunne det ganske godt også med å si aksellerasjon foregår fortere inn og ut av svinger.

Ellers så synes jeg det er oppsiktsvekkende at folk ikke synes fwd er moro. Fwd kan være vel så artig, og ikke minst effektivere som vi for eksempel ser i rallyløypene verden over. Jeg tror mye ligger i mangel på kjøreferdigheter. Kan du venstrebremsing godt er fwd genialt etter min oppfatning, selv om man selvfølgelig har det lille ekstra med en rwd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var ikke til deg ;) At man ofte kan kjøre fortere med 4wd fordi man kan gi fult så fort man har "retningen" på kurva er det ikke tvil om. Men som andre sier at man har "bedre veggrep" "og kan kjøre fortere i svingen" (uten skrens) er rett og slett bare ikke riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ihvertfall alltid like morsomt å stå i lyskryss om vinteren når noen kommer opp på siden med en M3, så kan man si takk og farvel med en skarve 1.8 TS quattro A4..... IKKE bli en av de ;)

Hmm.. Har dragget med a4 1.8 TQ på vinterføre, var ikke mange centimeterne han fikk på 525'en :) Ei heller i svinga ;)

Førstemann ut av lyskryssa er jo det helt store.. :roll:

Bakhjulstrekk er overlegent firehjulstrekk i morofaktor på vinteren - fordi det går ann å ha det gøy i normale hastigheter. Med 4WD må man jo kjøre fullstendig idiot for at det skal være morsomt, og det stopper ikke noe raskere med trekk på alle fire..

Drivaksler foran er satans verk!

+1 :applause:

Skal man ha det like gøy med 4wd som rwd så, ja... Nei det blir bare farlig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken bil er du ute? En 2007 modell eller en 2012? Skal du kjøre mye på bane?

Jeg har kjørt masse 335, 2000km på vestlandet den siste uken. Rop ut om du lurer på noe. Fruen og jeg har akkurat fått våre andre brukte 335. Valget var enkelt. Jeg skulle ikke ha automat. Kunne kjøpt en med xdrive da Bmw har ett overlegent system, men da måtte bilen ha manuell. Ville HELLER ha bakhjulstrekk, men jeg skulle ha brukt så jeg sjekket xdrivene også. Begge bilene våre har hatt dct kassen, ja sikkert noen som mener det er automat, men det er ett fantastisk system sm ikke kan sammenlignes med automat. Det er noe du bør prøve før du bestemmer deg. Med tanke på vinteren så bør det gå helt fint, jeg har kjørt med 19 vinter og bakhjulstrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at det aldri har vært noe problem med E90en på vinterføre, og jeg har vært ute å testa litt i forskjellige bakker også og de bakkene jeg ikke klarer bakkestart i klarer man ikke bakkestart i med annet enn firehjulsdrift. Vi har også en solid bakke opp til husene her som kommunen ikke akkurat prioriterer å brøyte først og det har heller aldri vært noe problem for E90en, har kjørt forbi naboer stående i bakken med sine forhjulsdrevene Passater og Saaber mens BMWen har "krøpet" forbi i andre gir :)

I tillegg til et utrolig effektivt antispinn system så vet jeg ikke om E90en er utstyrt med neon slags diffbrems, virker i allfall sånn noen ganger :) Imponerte flere kompiser med E39en også, med nye Hakka piggfri så tok den seg fram nesten over alt :D En kompis kjørte forran i sin Passat 4 motion og fant bratte og fæle bakker for liksom å kjøre meg fast, men som han sa "Jeg hadde BMW nyrene i bakspeilet hele tiden" :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Må vel si at jeg ikke forventet en 4wd vs rwd diskusjon, så jeg unngikk å lese alle innlegg som omhandlet noe om akkurat det.

Mest aktuelt med en 07-09 335i. Tror det blir uten x-drive da behovet for å komme opp de aller bratteste bakkene uten å tenke seg om ikke er der helt. Ang DCT kassen så er det ganske få av 335i med DCT på bruktmarkedet i Norge værtfall, og de ligger også endel dyrere i pris. Så får bli vanlig manuell girkasse.

Skal vurderer en stund til da jeg var å så på en 05 911 Carrera S i helgen som egentlig fristet endel selv om det ble vestenlig dyrere enn en 335i...

Takk for alle innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

X-drive er helt sikkert fint det for de som føler seg litt usikker på vinterføre :)

Personlig har jeg eid og kjørt en rekke forskjellige bakhjulstrekkere i mine 11 år som sjåfør på vintern både bmw, mb, volvo, ford, mazda osv. Da snakker vi stort sett gamle biler uten antispinn og med og uten automat og stort sett med store seksere. Har vokst opp ute på bygda og er godt vant med dårlige svingete veier med bratte bakker snø og is.

Liker godt å leke meg litt og har enda til gode å blitt stående fast.

Har mang en gang stoppa kjeften på flåsete 4wd eiere som har påstått at der og der kommer du deg aldri frem/opp med en bakhjulstrekker :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

X-drive er helt sikkert fint det for de som føler seg litt usikker på vinterføre :)

Personlig har jeg eid og kjørt en rekke forskjellige bakhjulstrekkere i mine 11 år som sjåfør på vintern både bmw, mb, volvo, ford, mazda osv. Da snakker vi stort sett gamle biler uten antispinn og med og uten automat og stort sett med store seksere. Har vokst opp ute på bygda og er godt vant med dårlige svingete veier med bratte bakker snø og is.

Liker godt å leke meg litt og har enda til gode å blitt stående fast.

Har mang en gang stoppa kjeften på flåsete 4wd eiere som har påstått at der og der kommer du deg aldri frem/opp med en bakhjulstrekker :wink:

xDrive er fint for de som føler seg usikker på vinterføre? Det har ingenting med å være usikker å gjøre, det har med å velge det som er OVERLEGENT best på vinterføre. Jeg kan i løpet av 10 sekunder komme opp med så mange steder du aldri ville vært i nærheten av å komme opp / i gang med en bakhjulstrekker at det blir på kanten til dumt å si noe slikt. Ved vanlig kjøring er helt sikkert bakhjulstrekk greit nok, men når det gjelder fremkommelighet, og trygghet under kjøring på glatt føre - er firehjulstrekk overlegent. En ting er når man kjører "i fart", en annen ting er når man står i kryss o.l., da er man rett og slett en sinke ut av denne verden, siden det sjelden skjer noe som helst når gutta med bakhjulstrekkere blir stående i et lyskryss med svak helling. Det er rett og slett en parodi å se på.. Med firehjulstrekk trenger man ikke planlegge noe som helst, man stopper der man vil, og drar igang der man vil. Har hatt med meg flere "bakhjulstrekk-fanatikere" i A4´ en, og etter et par turer er samtlige omvendt. Dagens 4wd biler er jo så lekne at det er det minste problem å få overstyring kontra understyring med disse.. Både quattro og xDrive systemet er vel i utgangspunktet 40/60 nå, så litt gass = rompa ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

X-drive er helt sikkert fint det for de som føler seg litt usikker på vinterføre :)

Personlig har jeg eid og kjørt en rekke forskjellige bakhjulstrekkere i mine 11 år som sjåfør på vintern både bmw, mb, volvo, ford, mazda osv. Da snakker vi stort sett gamle biler uten antispinn og med og uten automat og stort sett med store seksere. Har vokst opp ute på bygda og er godt vant med dårlige svingete veier med bratte bakker snø og is.

Liker godt å leke meg litt og har enda til gode å blitt stående fast.

Har mang en gang stoppa kjeften på flåsete 4wd eiere som har påstått at der og der kommer du deg aldri frem/opp med en bakhjulstrekker :wink:

xDrive er fint for de som føler seg usikker på vinterføre? Det har ingenting med å være usikker å gjøre, det har med å velge det som er OVERLEGENT best på vinterføre. Jeg kan i løpet av 10 sekunder komme opp med så mange steder du aldri ville vært i nærheten av å komme opp / i gang med en bakhjulstrekker at det blir på kanten til dumt å si noe slikt. Ved vanlig kjøring er helt sikkert bakhjulstrekk greit nok, men når det gjelder fremkommelighet, og trygghet under kjøring på glatt føre - er firehjulstrekk overlegent. En ting er når man kjører "i fart", en annen ting er når man står i kryss o.l., da er man rett og slett en sinke ut av denne verden, siden det sjelden skjer noe som helst når gutta med bakhjulstrekkere blir stående i et lyskryss med svak helling. Det er rett og slett en parodi å se på.. Med firehjulstrekk trenger man ikke planlegge noe som helst, man stopper der man vil, og drar igang der man vil. Har hatt med meg flere "bakhjulstrekk-fanatikere" i A4´ en, og etter et par turer er samtlige omvendt. Dagens 4wd biler er jo så lekne at det er det minste problem å få overstyring kontra understyring med disse.. Både quattro og xDrive systemet er vel i utgangspunktet 40/60 nå, så litt gass = rompa ut...

+1

4*4 står høyt på ønskelisten neste gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

X-drive er helt sikkert fint det for de som føler seg litt usikker på vinterføre :)

Personlig har jeg eid og kjørt en rekke forskjellige bakhjulstrekkere i mine 11 år som sjåfør på vintern både bmw, mb, volvo, ford, mazda osv. Da snakker vi stort sett gamle biler uten antispinn og med og uten automat og stort sett med store seksere. Har vokst opp ute på bygda og er godt vant med dårlige svingete veier med bratte bakker snø og is.

Liker godt å leke meg litt og har enda til gode å blitt stående fast.

Har mang en gang stoppa kjeften på flåsete 4wd eiere som har påstått at der og der kommer du deg aldri frem/opp med en bakhjulstrekker :wink:

xDrive er fint for de som føler seg usikker på vinterføre? Det har ingenting med å være usikker å gjøre, det har med å velge det som er OVERLEGENT best på vinterføre. Jeg kan i løpet av 10 sekunder komme opp med så mange steder du aldri ville vært i nærheten av å komme opp / i gang med en bakhjulstrekker at det blir på kanten til dumt å si noe slikt. Ved vanlig kjøring er helt sikkert bakhjulstrekk greit nok, men når det gjelder fremkommelighet, og trygghet under kjøring på glatt føre - er firehjulstrekk overlegent. En ting er når man kjører "i fart", en annen ting er når man står i kryss o.l., da er man rett og slett en sinke ut av denne verden, siden det sjelden skjer noe som helst når gutta med bakhjulstrekkere blir stående i et lyskryss med svak helling. Det er rett og slett en parodi å se på.. Med firehjulstrekk trenger man ikke planlegge noe som helst, man stopper der man vil, og drar igang der man vil. Har hatt med meg flere "bakhjulstrekk-fanatikere" i A4´ en, og etter et par turer er samtlige omvendt. Dagens 4wd biler er jo så lekne at det er det minste problem å få overstyring kontra understyring med disse.. Både quattro og xDrive systemet er vel i utgangspunktet 40/60 nå, så litt gass = rompa ut...

Ikke alle er så heldige å ha en rik pappa :lol:

Men du må skjønne og akseptere at enkelte foretrekker de lekne kjøreegenskapene til en rwd. Sparer også en god del vekt, ved å droppe X-drive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke tvil om jeg vil vil foretrekke Xdrive på min neste bil, spørsmålet er nok snarere om jeg har råd til det. Firehjulsdrift er uhyre fint å ha, de to tre gangene i året man virkelig trenger det. I allfall i min situasjon på vintern her på Sørlandet hvor man kjører på bare veier 99 prosent av vinterens tre månder. I fjor da vi hadde snø i eksakt to uker så kjørte jeg ikke på snødekte veier en gang, kun noen få sideveier jeg likevel ikke hadde noe inn på å gjøre i utgangspunktet.

Jeg ville nok heller puttet de penga i M- sport og litt ekstra utstyr, har så fint lite behov for forhjulsdrift her jeg bor og ellers så er jo disse nye bilene så gode på vinterføre at jeg tror jeg klarer meg uten. Men det er meg og mine behov, her er vi alle ulike forøvrig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

X-drive er helt sikkert fint det for de som føler seg litt usikker på vinterføre :)

Personlig har jeg eid og kjørt en rekke forskjellige bakhjulstrekkere i mine 11 år som sjåfør på vintern både bmw, mb, volvo, ford, mazda osv. Da snakker vi stort sett gamle biler uten antispinn og med og uten automat og stort sett med store seksere. Har vokst opp ute på bygda og er godt vant med dårlige svingete veier med bratte bakker snø og is.

Liker godt å leke meg litt og har enda til gode å blitt stående fast.

Har mang en gang stoppa kjeften på flåsete 4wd eiere som har påstått at der og der kommer du deg aldri frem/opp med en bakhjulstrekker :wink:

xDrive er fint for de som føler seg usikker på vinterføre? Det har ingenting med å være usikker å gjøre, det har med å velge det som er OVERLEGENT best på vinterføre. Jeg kan i løpet av 10 sekunder komme opp med så mange steder du aldri ville vært i nærheten av å komme opp / i gang med en bakhjulstrekker at det blir på kanten til dumt å si noe slikt. Ved vanlig kjøring er helt sikkert bakhjulstrekk greit nok, men når det gjelder fremkommelighet, og trygghet under kjøring på glatt føre - er firehjulstrekk overlegent. En ting er når man kjører "i fart", en annen ting er når man står i kryss o.l., da er man rett og slett en sinke ut av denne verden, siden det sjelden skjer noe som helst når gutta med bakhjulstrekkere blir stående i et lyskryss med svak helling. Det er rett og slett en parodi å se på.. Med firehjulstrekk trenger man ikke planlegge noe som helst, man stopper der man vil, og drar igang der man vil. Har hatt med meg flere "bakhjulstrekk-fanatikere" i A4´ en, og etter et par turer er samtlige omvendt. Dagens 4wd biler er jo så lekne at det er det minste problem å få overstyring kontra understyring med disse.. Både quattro og xDrive systemet er vel i utgangspunktet 40/60 nå, så litt gass = rompa ut...

Huffda.. noen som føler seg tråkket på? Forøvrig flere som har sagt det er steder og bakker jeg aldri ville klart å komme opp med bakhjulstrekker. Et eksempel er gårdsveien til mitt søskenbarn (som forøvrig har pajero) hvor det er meget bratt og har en 90 grader sving mitt i bakken. Jeg fikk beskjed om at der trengte jeg ikke en gang tenke på å kjøre der på vintern, jeg tok utfordringen og kjørte rett opp bakken med en 77 ford granada 2.3 på vintertføre. Skal si det ble stilt på karn etter det. Det du nevner med lysskryss på vintern med slakk oppoverbakke stemmer jo til en viss grad, men har aldri hatt nevneverdige problemer med det. (jeg passerer et slikt kryss på tur til jobb hver dag) ser selvfølgelig en del amatører som sliter bra dog.

Og kom ikke her å påstå at nye 4wd biler eller eldre for den saks skyld er i nærheten av å være like lekne på glatta som en rwd, jobber på bilverksted og har kjørt det meste av de vanligste 4wd bilene som går her på berget. Litt gass du liksom, skjer ikke mye i en passat 2.0tdi 4 motion da for å si det sånn, er ikke alle som har M550d vettu.

Selvfølgelig vet jeg at 4wd er overlegent 2wd på fremkommelighet og at det er plasser en 2wd ikke kommer frem som en 4wd klarer, men jeg vil bare understreke at du ikke på død og liv må ha 4wd for å komme frem på norsk vinter :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...