Gå til innhold

BMW 335i. Med eller uten x-drive?


mbergan
 Share

Anbefalte innlegg

Tror ikke mrqlan føler seg "tråkket" på, han konstaterer vel bare fakta, 4wd kommer fram der 2wd ikke kommer seg fram. Sånn er det bare, kan ikke skjønne at det kan være noe og diskutere en gang.

Når det gjelder kjøring i sving, så er det klart at man kommer seg fortere gjennom med 4wd, det har jo selvfølgelig med grep og gjøre. Klippet ut fra Bmw sine sider : BMW xDrive.

Uansett vær og trafikkforhold sørger det intelligente firehjulsdriftsystemet BMW xDrive for at den nye BMW 1-serie 3-dørs er svært retningsstabil og har optimalt veigrep.

Til forskjell fra andre firehjulsdriftsystemer sørger BMW xDrive for at bilen beholder kontakten med veien selv på glatt underlag, uten at dette påvirker den sportslige bakhjulsdriften. Det intelligente firehjulsdriftsystemet til BMW fordeler drivkreftene lynraskt til de hjulene som har best veigrep.

Ved normal kjøring fordeler BMW xDrive drivkraften på for- og bakakselen i forholdet 40:60. Straks BMW xDrive-sensorene registrerer at veigrepet reduseres betydelig, fordeles kreftene fleksibelt på for- og bakakselen i forhold til veiforholdene, slik at hjulene med best veigrep får optimal drivkraft. Resultatet er økt sikkerhet, presise kjøreegenskaper og ren kjøredynamikk

Jeg kjører både bakhjulstrekk og xdrive, jeg er i alle fall ikke i tvil.

Det virker ikke som trådstarter er ute etter en bil for å herje med på vintern, 335i har man det morro med, både med og uten x. 8) Men det har med helt andre ting å gjøre enn å ligge "brett".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 154
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

jobber på bilverksted og har kjørt det meste av de vanligste 4wd bilene som går her på berget. Litt gass du liksom, skjer ikke mye i en passat 2.0tdi 4 motion da for å si det sånn, er ikke alle som har M550d vettu.

Så dere driver altså å herjer og sladder med kundenes biler? :shock: Hadde det vært min bil verkstedfolka hadde herja rundt med så hadde jeg blitt rimelig bra forbanna :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jobber på bilverksted og har kjørt det meste av de vanligste 4wd bilene som går her på berget. Litt gass du liksom, skjer ikke mye i en passat 2.0tdi 4 motion da for å si det sånn, er ikke alle som har M550d vettu.

Så dere driver altså å herjer og sladder med kundenes biler? :shock: Hadde det vært min bil verkstedfolka hadde herja rundt med så hadde jeg blitt rimelig bra forbanna :evil:

Har jeg skrevet det? Mmnei. Viss du skal sjekke at haldexkoblinga på f.eks en vag fungerer så må du dra på litt i første og andre gir, eller for å høre etter ulyder i drivverk osv :wink:

Driver da ikke å sladder og herjer med kundebilene, fantastisk at du klarer og vri på det jeg skriver for å prøve å sette meg i et dårlig lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg så absolutt ikke tråkket på, og hvis du leste riktig så skrev jeg: " satt på i A4´en" - det er en 2.0 TDI quattro med 143 hk, og selv den er det bare å gi en liten vipp og gass, så legger den seg helt herlig ut! Trenger så absolutt ikke en M550 for å få til dette :) Jeg har heller aldri hevdet at bakhjulstrekk ikke er brukbart på vinterføre, for det er det så absolutt - poenget mitt er bare at det er latterlig mye dårligere enn firehjulstrekk. Folk må gjerne kjøre både bakhjulstrekkere og forhjulstrekkere for min del, jeg blir bare lettere oppgitt når jeg hører om folk som til stadighet sier at det bortimot bare er "tull" med firehjulstrekk i Norge, og at man kjøper seg det fordi man ikke kan kjøre bil. Jeg for mitt vedkommende kommer aldri til å kjøpe meg en bruksbil i Norge uten firehjulstrekk, fordi jeg ønsker at bilen skal ha sine egenskaper på flest mulige dager, ikke bare når solen skinner og veiene er tørre :) Slik som dette landet er, så er det ikke tvil om at litt motor fort "forsvinner" grunnet ugunstige kjøreforhold. For min del er også kjøregleden vesentlig større når jeg vet at jeg ikke trenger å bekymre meg for verken det ene eller det andre når jeg kjører, samt at jeg har det beste som er tilgjengelig hva angår fremkommelighet og trygghet på det føret jeg ferdes. Som dere kanskje skjønner er jeg mye på fjellet, og kjører mye på både snø og is. Firehjulstrekk gir meg både god ytelse, gode kjøreegenskaper, god fremkommelighet, samt en trygghet som ingen/ svært få bakhjulstrekkere vil kunne gi meg.. Er ikke ute etter å henge ut de som velger noe annet enn meg, jeg bare prøver å få folk til å forstå at firehjulstrekk faktisk er ekstremt bra, og - ekstremt moro om man lærer å kjøre det riktig! Det er vel ikke uten grunn at WRC bilene har firehjulstrekk..? ;) De kjører jo på veier av omtrent samme kvalitet som oss til daglig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt gass du liksom, skjer ikke mye i en passat 2.0tdi 4 motion da for å si det sånn

Virket bare som om du hadde prøvd dette i praksis :wink: Men jeg kan meddele at en kamerat har en 2007 Passat 2,0 TDI 4motoion med 140 hester og den sladder som bare faen på vinterføre, kan ligge perfekt sidelengs med denne bilen i allfall. Bare å ha litt fart og hive inn andregiret å gi gass så legger den seg fint ut sidelengs om du provoser den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

johnja, du kan tro på ordene i reklamen, skrevet av folk som skal markedsføre, også støtter jeg meg til den virkelige verden.

Les gjerne det jeg skrev om kjøring i sving en gang til. Så kan du spørre deg om hvorfor 4wd ikke funka så bra i F1, eller hvorfor supernasjonal bilene, som har langt mindre motor, er nesten like kjappe som div 1 bilene i rallycross, på baner med mye grus. Ja det skiller en del, men ikke mye. Ser du mange 4wd lmp biler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sving vil jeg vel tro at 4wd gir en bil dårligere kjøreegenskaper grunnet høyere vekt. Ut av svingen er det er annen historie.

Er det noe å diskutere dette da? En ting er morrofaktor på fwd vs 4wd, men rwd vs 4wd? Eneste grunnen til å velge 4wd i Norge er om du føler selv at du trenger det. Man kommer seg som oftest fram der man vil uansett, spørsmålet er om man vil bruke et eller fire forsøk for å komme opp til huset.

Hvis man vil ha sjelefred angående siste bakken, velg 4wd. Hvis du bor i Bergen/Oslo sentrum uten hytte på fjellet, så vil du 99% sikkert aldri ha bruk for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

johnja, du kan tro på ordene i reklamen, skrevet av folk som skal markedsføre, også støtter jeg meg til den virkelige verden.

Les gjerne det jeg skrev om kjøring i sving en gang til. Så kan du spørre deg om hvorfor 4wd ikke funka så bra i F1, eller hvorfor supernasjonal bilene, som har langt mindre motor, er nesten like kjappe som div 1 bilene i rallycross, på baner med mye grus. Ja det skiller en del, men ikke mye. Ser du mange 4wd lmp biler?

Jeg forholder meg til min verden, ikke F1! eller rally for den saks skyld. Med 4wd imp biler går jeg ut fra at du mener import biler, mener du at det er bare vi nordmenn som kjører 4wd?

Nå spiller forsåvidt ikke det noen rolle for meg heller, hvilke biler som blir importert, jeg har behov for en firehjulsdreven bil. Med min måte og kjøre på så kommer jeg meg fortere fram med xdrive, enn uten. Nå var ikke poenget mitt at man på død og liv skal komme seg fortest mulig fram, men at det er bedre grep med 4wd det vet jeg, bedre grep betyr........

Så støtt deg gjerne til den virkelige verden du, innenfor F1 og supernasjonal , så holder jeg meg i min lille boble :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lmp som i le mans prototyp.

Du har ikke bedre grep, du har bedre _fremdrift_. Og med 4wd får du også mer som påvirker fremhjula dine i sving, som gjør at den totale evenen til å "holde sving" minsker. I noe varierende grad, men likefult påvirkes det.

At du med din kjøremåte kommer fortere fram, mye mulig. Men det endrer ikke på fakta.

sier det igjen, les gjerne det jeg faktisk skrev tidligere her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at fremdrift er et bedre ordvalg enn grep. Men som sagt,jeg forholder meg til min erfaring med 4wd, og jeg er såpass vrang at jeg bryr meg ikke mye om hva du eller andre måtte mene om det, jeg har den opplevelsen( jeg mener ikke å være ekkel her) og da er det det som gjelder for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt greit at du har den opplevelsen (mange som har den), men du svarte på "kjøring gjennom sving" som jeg skrev om på forrige side her, med "klart at man kommer seg fortere gjennom med 4wd, det har jo selvfølgelig med grep og gjøre", og dette stemmer ikke, akkurat som jeg poengterte i hovedinnlegget mitt vedr temaet. Jeg vil naturligvis forsvare det når du går ut å prenseterer en annen oppfatning som virkelighet, og "ordvalget" er helt vesentlig i denne sammenhegen, ettersom at 4wd IKKE gir bedre grep i sving (side).

Og jeg mener heller ikke å være ekkel, svarer kun på tiltale og mener det er viktig at man ikke lar slike myter leve. At man opplever bilen som raskere/enklere totalt sett er noe helt annet, og har veldig mye med hver enkelt sjåfør å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lmp som i le mans prototyp.

Du har ikke bedre grep, du har bedre _fremdrift_. Og med 4wd får du også mer som påvirker fremhjula dine i sving, som gjør at den totale evenen til å "holde sving" minsker. I noe varierende grad, men likefult påvirkes det.

At du med din kjøremåte kommer fortere fram, mye mulig. Men det endrer ikke på fakta.

sier det igjen, les gjerne det jeg faktisk skrev tidligere her.

Ikke for å vigle opp noe, men du vet at R18 E-tron LMP bilene til Audi nå har quattro? ;) Dog kobles den ut når bilen passerer 200 km/t i timen mener jeg det var :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bmw med firehjulstrekk og jeg utfordrer herved alle forståsegpåerne her til å komme å kjøre fra meg på vinterføre, gjelder både rett frem, i sving og i bakker med bakhjulstrekkeren deres.

Nekter å tro at du kan holde høyere fart i en sving enn en lettere 325i med bare bakhjulstrekk. Du må bremse tidligere og holde lavere fart i svingen. Det er vel ren fysikk. Ut av svingen derimot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...