Gå til innhold

Håndbrekk/parkeringsbrems


nordbo
 Share

Anbefalte innlegg

Hadde bilen på EU sjekk i forgårs og fikk mangelapp :(

(E39 1998)

Øvre bakre kontrollarm begge sider (2200,- per stykk :shock: )samt stabilisatorstag, bremserør på den ene siden og bremseslange til kalipper begge sider bak. I tillegg brekt styrestav for nivåregulering av frontlys og manglende effekt parkeringsbrems høyre side.

Alt er byttet (tok en full arbeidsdag) UNTATT parkeringsbremsproblemet.

Da jeg demonterte høyre bakhjul/skive ble jeg møtt av et inferno av rust.

Bremsebåndene til parkeringsbremsen var falt av og lå som støv og fragmenter inne i trommelen. Bare støpejernet under bremsebelegget stod igjen. Disse var gravrustet og hang fast i hverandre der justerings-stjerneskiven sitter. På motsatt side står "ekspansjonsvognen" som er festet til håndbrekk-wiren.

Denne var også bare en klump av rust.

Så spørsmålet:

Har lett på diverse DIYs, Haynes, Mekonomen og GSBildeler.

Ingen lister komplette sett av deler du trenger for å fikse dette.

Er det noen som vet hva nødvendige deler koster (alt må byttes)?

Er det vanskelig å få til?

(wiren fungerer. Når jeg drar til håndbrekket trekker den i ekspansjonsvogna, men ettersom den bare er en klump med rust som prøver å ekspandere to bremsebånd som også bare er rust, skjer det ingenting)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nr 10:

8535 (Alternativ vare for 34416761292)

Bremsesko handbrekk E39/46/9X (Febi)

Pris 427,70 kr. (inkl mva)

09 34410304724 Monteringssett handbrekksko E-28/E-34/E-32/E-39 org N 166.32

06 34411163400 Strammejustering bremsebånd bak org N 96.23

05 34416750198 Strammer org (Bruk 34416851439) N 142.56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er bremseskjoldet bra?

om ikke:

15 34211162774 Bremseskjold h.s org N 236.41

15 34211162773 Bremseskjold v.s org N 236.41

og så bytter du ut boltene som er m6x12mm til rustfrie. det gjorde eg på min, kjøpte m6x16 rustfrie på clas ohlson og båtskiver, dem er større diamerer enn dem orginale små skivene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt fikset og godkjent i går.

Verste jobben var faktisk å få ut restene av stabilisatorstaget som var ødelagt. En ting var at boltene var rustet og satt fast, verre var det at det var nesten umulig å komme til mutterne selv med støtdemperen demontert, men det gikk etter noen timers slit. Å sette på det nye tok 5 minutter.

Parkeringsbremsen var også relativ enkel å fikse. Kjøpte nye bremsesko og monteringssett (fjærer og festeklips).

Ekspansjonsvogna og justeringsskruen ble demontert, stålbørstet rene for rust og smurt. Bremseskjoldet ble børstet rent med stålbørste og smurt inn med et stoff som reagerer kjemisk med rust (danner en blåsvart hard overflate når det har reagert ferdig). Nye klosser og fjærer satt på plass og toppet av med ny bremseskive på begge sider.

Etter det var det bare å klipse av "lærsekken" rundt håndbrekket og justere strammingen på wirene til høyre og venstre hjul, så fungerte alt perfekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...