Gå til innhold

Få mer HK uttav en BMW 325ci. Mer info i tråd


believe93
 Share

Anbefalte innlegg

Nei det er vel ikke store usikkerheten, med orginal sugemotor hvor du bytter komplett eksos og filter så får du vel i beste fall 5-8hk. Ved omprogramering så får man kanskje noen få gamp til? Det er først ved turbo motorer det begynenr å bli lønnsomt med ny eksos og nytt filter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Stoler du på "testresultater" fra de som selger produktene?

Jeg var kansje litt godtroende da det er firmaer som jeg har lest mye posetivt om på forumet? Er det virkelig ingenting å hente på full eksos med racekat og omprogramere etterpå?

Jeg er ikke noen ekspert på å bil, men har bare lest mye her på bimmers. Så er det noe av dette som stemmer?

-Ikke vet jeg, men bmw programerer kansje hjernen så motoren har litt for mye sikkerhetsmargin?

-Omprogramering øker vel også turtallsperren?

-forskjellig lengde på original grenrørene, og litt for små rør.

-effektap i original katalysator i forhold til racekat.

-effektap i den nest bakerste potta også?

Jeg er heller ikke noen ekspert på bil, men synes du tenker riktig. Dessverre er det mange besserwissere av de "høye" offiserene her inne, som gjerne slenger rundt seg med spydigheter for å nermest drite ut den som måtte lure på noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med slike "oppgraderinger" er at motoren er programert for å virke med med de mottrykk som allerede er i innsug/eksos. Altså er de originale komponentene optimalisert for motoren til hverdagsbruk. Det finnes selvfølgelig unntak, men jeg har et inntrykk av at på de fleste BMWene er det ganske lite å hente på den "billige" siden av sugetrim. Det som ihvertfall er helt sikkert, er at dersom du ikke får bilen mappet proffesjonelt etter å ha montert slikt, vil du sannsynligvis miste effekt.

Har du derimot en 1.1 fra en Micra eller tilsvarende, vil det nok være mye å hente. ;)

Som jeg nevnte tidligere mistet de 20hk på en Impreza turbo ved å gjøre disse "oppgraderingene" som nevnes i tråden.

Kan vel og nevne at et konfilter/bommullsfilter slipper inn 15-20 ganger mere dritt enn et konvensjonelt papirfilter, samt at de tetter seg mye raskere. Ergo vil en eventuell økt flow, kjapt bli redusert til økt motstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke sånn at man taper bånndrag og får bedre effekt på topp? Vis man endrer motrykket i eksosen..

Mulig dumt spm, men mapping, er det det ess gjør når de legger in ny software i hjernen? De sa de kunne tilpasse hjernen om man leverte den med ny eksos til de.

Da dette kommer på 20000 ca så ble jeg veldig usikker nå. Hadde forventa meg 20hk da begge lover en 15hk hver. Sitter å lurer på om det går ann å bruke angrerett, 12 dager siden jeg kjøpte men har ikke motatt varene enda. Alt for mye penger å bruke vis du kan risikere å miste hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du får et map som er tilpasset redusert mottrykk på eksosen, så kan det godt være at det er noe kw å hente på det.

Om du får hele 20hk skal jeg ikke uttale meg om, men alle monner drar. ;)

Kunne tenkt meg grenrør til M73en selv, men siden ingen mapper hjernen til disse, og grenrørene koster 50k, blir det nok med tanken.

Normalt sett vil økt flow på en standard motor tilsi at man flytter effekten litt opp på turtallskalaen. BMW selv har de siste årene gått andre veien, som sikkert flere har merket på de senere modellene. M62TUB44 fikk bl.a mindre innsugsmanifold for å øke effekten i den lavere enden av turtallsskalaen (den man vanligvis bruker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil på generelt grunnlag mene at BMW er blandt bilprodusentene av alminnelige biler som fokuserer mest på tilgjengelig effekt uten å gå på kompromiss med kjørbarhet, pålitelighet og holdbarhet. Slik har det alltid vært med BMW, men kanskje i en litt sterkere grad før i tiden enn idag. Honda er en annen tilsvarende bilprodusent og Lancia var det for mange år siden.

Selvfølgelig kan man gjøre enkelte ting for å hente ut mer effekt av en standard BMW motor, men som regel vil det få konsekvenser på drivstofføkonomien, avgasser, motorens raffinement og/eller holdbarhet. Alt vil være et kompromiss (noe en standardmotor også er)... poenget er hvor fokuset skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro de har et map som de mener er "universalt" for biler med de oppgraderinger du har nevnt.

Hadde nok blitt bedre om du hadde tatt med din egen bil, og fått den mappet på rulle der og da, men ESS har vel mappet såpass mange biler at de vet omtrent hvilke verdier du vil havne på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du får målt effekten på rulle, gjør de oppgraderingene du skal og måler igjen så bruker du jo endel kroner du ikke får noe for. Det eneste du oppnår er å få en bil som er mindre kjørbar, bråker mer og bruker mer, du vil bare flytte registeret noe oppover. Så hvis du i tillegg bruker mye penger på å måle effekten, så blir du kanskje skuffa fordi du kanskje får en effektøkning på 10-12hk, men hvis du ikke måler, så tror du det er mer. Og det er jo de små grå som bestemmer om det går bedre eller ikke, hvis en føler at det går mye bedre så har du jo oppnådd noe!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...