Gå til innhold

F10/F11 tråden


Aunli
 Share

Anbefalte innlegg

For det første er det ikke noe forskjell på sportunderstell og m-sport understell.

Har man m-pakke så er 704 m-sport understell standard, som du sier kan dette velges bort til fordel for standard understell. 

Dersom du har m-pakken og edc, så erstatter edc understellet m-sport understellet helt.

Mulig du har rett, ser bare på BMW sin konfigurasjon av nye biler at man kan velge sportsunderstell, m-sportunderstell, og vanlig understell.. Jeg forstod det slik at m-pakke kom med sportsunderstell som er stivere enn standard, men ikke lavere, og man kan ha m-sportsunderstell som er lavere sportsunderstell. Mulig jeg tar feil, men det er jo rart at ikke edc ikke fører til bortfall av sportsundérstell i vin-decodéren da.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,noen som har F11 med EDC og original fjæring som gidder å måle avstand fra hjulbue til senter bakhjul??

Synest min er blitt litt vel høy bak etter det ble byttet venstre luftfjæring....

I Rheingold/ISTA står det at det er tillatt med +40mm/-20mm på høyden, så den kan godt være høyere enn hva den var.

 

Her er alt jeg fant om høyden i Rheingold/ISTA:

 

Bilen i kjørehøyde/"normal posistion" som det kalles, med litt last i bilen. Det er slik den skal måles etter de tallene som kommer lenger ned.

Vehicle with complete equipment for normal operation with: 2 x 68 kg on front seats (seats in centre position); 1 x 68 kg on rear seat (centre); 1 x 21 kg in luggage compartment (centre) and full fuel tank.

 

 

Så var det tallene:

33 00 Rear axle - ride height F11 /

Ride height in normal position

(attach tape measure to bottom middle of rim flange and measure to lower edge of wheel arch)  

Tolerance ride height in

‐ normal position max. ±10 mm

‐ Design position max. ±2 mm 

Difference ride height between left/right in

‐ normal position 10 mm

‐ Design position 2 mm 

Series   

17" wheel rim mm 617

18" wheel rim mm 629

19" wheel rim mm 642

20" wheel rim mm 655

Low-slung sport suspension  

17" wheel rim mm 607

18" wheel rim mm 619

19" wheel rim mm 632

20" wheel rim mm 645

 

Design position vet jeg ikke hva er. Da kommer jeg bare tilbake til "normal posistion" som er vanlig kjørehøyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du har rett, ser bare på BMW sin konfigurasjon av nye biler at man kan velge sportsunderstell, m-sportunderstell, og vanlig understell.. Jeg forstod det slik at m-pakke kom med sportsunderstell som er stivere enn standard, men ikke lavere, og man kan ha m-sportsunderstell som er lavere sportsunderstell. Mulig jeg tar feil, men det er jo rart at ikke edc ikke fører til bortfall av sportsundérstell i vin-decodéren da.

Som sagt finnes ikke sportsunderstell til f10/11, det heter m-sport understell med kode 704.

Og når jeg ser på vin dekoder for din bil, så står det ikke 704, men 223 som er edc, altså 223 har erstattet 704.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målte akkurat min; 2012 520d m-sport med EDC og den var 375 mm fra hjulsenter og opp til skjermbuen. Tom bil, ca halv tank, ikke kjørt på 5-6 dager (om det har noe å si, mulig de siger litt over tid?)

Endret av Fuzzy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,takk for alle svar,da skal jeg kontroll måle min i morgen :bounce:

Med det samme jeg er inne ,,her,noen som har hatt problemer med setevarmen i sin bil?min har sluttet å virke i sitteputen i førerstol(komfort sete)har heldigvis garanti en stund ennå men lurte på om dette er en vanlig feil....er varme elementet sydd inn i puten at skinnet også må byttes??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setevarmen i sitteputen på førerstolen i min F11 (komfortstoler) har også sluttet å virke. Så tar gjerne i mot innspill fra flere som har vært borti dette. Ser for meg at dette er dyrt å fikse siden jeg er utenfor garanti - eventuelt kanskje BMW kan være villig til å ta dette på goodwill om det er et kjent problem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setevarmen i sitteputen på førerstolen i min F11 (komfortstoler) har også sluttet å virke. Så tar gjerne i mot innspill fra flere som har vært borti dette. Ser for meg at dette er dyrt å fikse siden jeg er utenfor garanti - eventuelt kanskje BMW kan være villig til å ta dette på goodwill om det er et kjent problem?

 

BMW Norge tviler jeg på dekker dette for deg siden din er bruktimport. Men er hvert forsøket. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor vinter sluttet setevarmen i sitteputa på fører stolen å virke i min bil. Jeg har comfortstoler og synes det var merkeli at varmen i ryggen fortsatt virket. Ser ut som om dette så smått utvikler seg til å bli en svakhet på disse bilene. Ettersom elementet sitter i selve trekket så er det kun dette som må byttes. Jeg var så heldig å ha garanti ifra forhandler så dette ble dekket på min bil. Var tydelig at å se at varmeelementet hadde svidd hull i skumgummien under trekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt finnes ikke sportsunderstell til f10/11, det heter m-sport understell med kode 704.

Og når jeg ser på vin dekoder for din bil, så står det ikke 704, men 223 som er edc, altså 223 har erstattet 704.

Hei; når man går til BMW-no og konfigurerer en ny 520D og velger M-pakke får man opp 3 valg der man kun kan kan velge max 1:

m-pakke.jpg

Man kan velge om man vil ha M-sportsfjæring, om man vil ta bort spurtsunderstellet (som du hevder ikke finnes) og man kjan velge om man vil ha Dynamisk demperkontroll. Man kan velge ingen, eller kun en.

Velger man M-sportfjæring (som er tilvalg på M-pakka) får man sportsunderstell som senker bilen ca 10 mm, man kan velge å fjerne sportsunderstellet (som er standard på M-pakka) og får da standard fjæring eller man kan velge dynamisk demperkontroll som kun leveres sammen med sportsfjæringen (siden man da ikke kan velge M-sportsfjæring eller bortfall av sportsunderstell).

 

Så BMW's konfigurator skiller mellom biler som har sportsunderstell, M-sportsunderstell og bortfall av sportsunderstell. Om sportsunderstell ikke finnes må BMW ha vært uklar i sin konfigurator.

 

Jeg har i alle fall tolket dette slik at biler med m-sport pakke har sportsunderstell dersom den ikke har m-sportsunderstellet (kode 704) eller bortfall av sportsunderstell (kode 225). Kode 223 er Dynamisk demperkontroll og er da slik jeg tolker det umulig å få i kombinasjon med 704 eller 225.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei; når man går til BMW-no og konfigurerer en ny 520D og velger M-pakke får man opp 3 valg der man kun kan kan velge max 1:

m-pakke.jpg

Man kan velge om man vil ha M-sportsfjæring, om man vil ta bort spurtsunderstellet (som du hevder ikke finnes) og man kjan velge om man vil ha Dynamisk demperkontroll. Man kan velge ingen, eller kun en.

Velger man M-sportfjæring (som er tilvalg på M-pakka) får man sportsunderstell som senker bilen ca 10 mm, man kan velge å fjerne sportsunderstellet (som er standard på M-pakka) og får da standard fjæring eller man kan velge dynamisk demperkontroll som kun leveres sammen med sportsfjæringen (siden man da ikke kan velge M-sportsfjæring eller bortfall av sportsunderstell).

 

Så BMW's konfigurator skiller mellom biler som har sportsunderstell, M-sportsunderstell og bortfall av sportsunderstell. Om sportsunderstell ikke finnes må BMW ha vært uklar i sin konfigurator.

 

Jeg har i alle fall tolket dette slik at biler med m-sport pakke har sportsunderstell dersom den ikke har m-sportsunderstellet (kode 704) eller bortfall av sportsunderstell (kode 225). Kode 223 er Dynamisk demperkontroll og er da slik jeg tolker det umulig å få i kombinasjon med 704 eller 225.

 

Er nok bare en skrivefeil fra bmw. De mener bortfall av M sportunderstell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei; når man går til BMW-no og konfigurerer en ny 520D og velger M-pakke får man opp 3 valg der man kun kan kan velge max 1:

m-pakke.jpg

Man kan velge om man vil ha M-sportsfjæring, om man vil ta bort spurtsunderstellet (som du hevder ikke finnes) og man kjan velge om man vil ha Dynamisk demperkontroll. Man kan velge ingen, eller kun en.

Velger man M-sportfjæring (som er tilvalg på M-pakka) får man sportsunderstell som senker bilen ca 10 mm, man kan velge å fjerne sportsunderstellet (som er standard på M-pakka) og får da standard fjæring eller man kan velge dynamisk demperkontroll som kun leveres sammen med sportsfjæringen (siden man da ikke kan velge M-sportsfjæring eller bortfall av sportsunderstell).

 

Så BMW's konfigurator skiller mellom biler som har sportsunderstell, M-sportsunderstell og bortfall av sportsunderstell. Om sportsunderstell ikke finnes må BMW ha vært uklar i sin konfigurator.

 

Jeg har i alle fall tolket dette slik at biler med m-sport pakke har sportsunderstell dersom den ikke har m-sportsunderstellet (kode 704) eller bortfall av sportsunderstell (kode 225). Kode 223 er Dynamisk demperkontroll og er da slik jeg tolker det umulig å få i kombinasjon med 704 eller 225.

Poenget er at 225 sportsunderstell ikke finnes til f10/11, så når BMW skriver bortfall av sportsunderstell betyr det bortfall av 704 M sport understell. Så en f10/11 520d vil enten ha 704 M sport understell eller 223 edc eller standard understell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg målt min bak og den er 1,5cm for høy i forhold til deres andre

Har også bestilt tid hos Bavaria for sjekk av setevarme,kundemottakeren innrømte vel at dette var ett kjent problem og mente det var kun elementet som ble byttet og ikke hele trekket....

Har også en annen case som venter på svar,glassbakluken som skal sprette helt opp selv når man trykker på fjernkontroll gjør ikke det lenger,åpner seg bare og blir liggende,litt av poenget med denne er jo at man skal kunne legge kjapt fra seg varer når man ikke vil åpne hele luken. Noen andre som har lagt merke til dette,virket fint de første 2 årene siden ny.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt i bilen betyr nok litt for høyde måling, men ikke såå mye.

Så den er nok feil høyde ja.

Ellers vil jeg tro at bakluke glasset ikke spretter opp er pga hengsel eller dempere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...