Gå til innhold

F10/F11 tråden


Aunli
 Share

Anbefalte innlegg

Se for deg trådene på et tilsvarende Peugeot forum om de var like entusiastiske og nøye :)  Har hatt 4 BMWer over 11 år nå. Jeg har fått gjort noen få reparasjoner på garanti, ellers har jeg kun byttet en luftmengdemåler på min første bil som eneste reparasjon utover vanlige service. Statistikker taler også for at du er eier av en pålitelig bil med lite problemer. De som har biler som bare funker roper sjelden så høyt som de som enten er uheldige eller regelrett sliter ut bilene sine på grisekjøring og klager over at ting ryker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, John Kr skrev:

Jeg sitter å leser i alle disse F10/F11 trådene og innleggene med tårer i øynende ... Da jeg kjøpte min F11 i slutten av 2011 så trodde jeg at jeg kjøpte verdens beste bil, i vert fall verdens beste bil å kjøre. Her leser jeg om alvorlige problemer fra A-Å ... Har sett litt på andre forum og kan ikke se de samme problemene der. Sitter igjen med et inntrykk av at jeg har kjøpt verden største dritbil, dette er ikke bra.

Jeg kjøpte samtidig med denne BMW en ny Peugeot, den viste jeg var verdens dårligste bil, men bank i bordet, denne bilen har det aldri vert noe tull med, den brukes hver dag og bruker ekstremt lite diesel. Kan ikke betegne denne som verdens dårligste bil.

Så jeg vet ikke jeg, blir det BMW neste gang, vet ikke ...

Snakk om å male fanden på veggen!

Tor du folk logger inn på F10/11-tråden for å si "i dag er jeg så sykt fornøyd med komfortsetene mine", "i går hadde jeg en skikkelig god kjøreopplevelse" eller "fy flate så deilig det er med head-up display"? Folk kommer stort sett med spørsmål omkring feil eller mangler i denne tråden, så tror du leser feil sted hvis du sitter her på denne tråden og forventer å få noen a-ha-opplevelse.

Ekstremt fornøyd med min F11 og den "håpløse" firesylindrede motoren som de fleste på forumet her dømmer nord og ned :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, John Kr skrev:

Jeg sitter å leser i alle disse F10/F11 trådene og innleggene med tårer i øynende ... Da jeg kjøpte min F11 i slutten av 2011 så trodde jeg at jeg kjøpte verdens beste bil, i vert fall verdens beste bil å kjøre. Her leser jeg om alvorlige problemer fra A-Å ... Har sett litt på andre forum og kan ikke se de samme problemene der. Sitter igjen med et inntrykk av at jeg har kjøpt verden største dritbil, dette er ikke bra.

Jeg kjøpte samtidig med denne BMW en ny Peugeot, den viste jeg var verdens dårligste bil, men bank i bordet, denne bilen har det aldri vert noe tull med, den brukes hver dag og bruker ekstremt lite diesel. Kan ikke betegne denne som verdens dårligste bil.

Så jeg vet ikke jeg, blir det BMW neste gang, vet ikke ...

 

20 timer siden, Shattered skrev:

Må si meg litt enig med dere - har hatt 6 bmwer over 8 år ca, og hver eneste bil har hatt masse problemer, selv om motorene har vært veldig bra. Men man får trøste seg med at uansett hva man kjører blir ting slitt, om det er volvo 340 eller jetfly må deler byttes etter hvert.  

For noe vås dere kommer med... Hvis man spesifikt leter etter feil i tråder og forumer så finner man det man ser etter, og det på alle biler. Folk henvender seg alltid til forum når de har problemer, hva med alle de som ikke har problemer? BMW produserte 2,4 millioner F10/11, ikke si at dere er så naive å tror at alle disse har samme problemer. Vi mennesker er satt sammen sånn at når vi er misfornøyd så sier vi ifra, er vi fornøyde så holder vi det for oss selv. Dette dere farer med her er krisemaksimering, ingen bil er feilfri. Jeg er så lei av å høre på folk som har kjøpt en BMW 5-serie for 40 000 kr som sitter og maser om hvor mye som går i stykker. Hva faen venter dere når dere setter søke kriteriet på Finn.no til "Pris lav-høy"? Man får det man betaler for er det noe som heter.

F10/11 er i følge amerikanske J.D Power og Tyske ADAC noe av de beste man kan kjøpe i sitt segment. Det er den definitivt mest driftsikre bilen i segmentet og den ligger høyt oppe i kvalitets undersøkelsene. Jeg har nå hatt 4 BMWer, siste en F10 530d. Jeg har også hatt diverse Audi, Ford og VW de siste 10 åra. De bilene som har gitt meg minst problemer er BMWene, jeg kommer alltid tilbake til at dette er de som tilbyr mest kvalitet og driftsikkerhet for pengene. Jeg kjørte min F10 530 i fire og ett halvt år og tilbakela 70 000 km, sett bort fra noe småplukk som garantien dekket så har dette vært en helt fantastisk bil. 100% driftsikker, skikkelig kvalitets følelse og masse kjøreglede. Hadde det ikke vært for at jeg vil oppgradere til en G30 så hadde jeg valgt en F10 på nytt any day. Mange kalte F10 for verdens beste bil da den kom, akkurat som de gjorde med E39 og E34 før den. Årsaken er at du skal leite veldig lenge for å finne en bil som kombinerer kjøredynamikk, komfort, design, kvalitet, plass, sikkerhet, andrehåndsverdi, image og pris så forbanna bra som BMW sin 5-serie gjør. Derfor er den en salgssuksess og en publikums favoritt, som mange blir fristet til å kalle verdens beste bil. Jeg vil kalle den verdens mest komplette bil :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Hepp!

Kjøpte brukt F11 i sommer, og nå når kulden begynner å melde seg, så har jeg merket at jeg ikke blir varm i ræva når setevarmen står på. Holder på å brenne opp utsiden av lårene, men sitteputa er kald. Fikk konstantert brudd i varmeelement i sittepute på førerstol hos Bavaria, og bruktbilgarantien dekker selvfølgelig ikke varme i setene...🤮

Noen som har byttet setetrekk i sittepute på comfort-stoler selv? Mye plunder? Har sett litt på newtis.info, og det ser jo forsåvidt overkommelig ut. Bavaria har priset jobben til 17k med arbeid, men jeg ser at jeg kan få nytt trekk til rundt 8k, så det er jo litt å spare på å fikle med det selv. 

Mvh

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, BrilleBjørn skrev:

Hepp!

Kjøpte brukt F11 i sommer, og nå når kulden begynner å melde seg, så har jeg merket at jeg ikke blir varm i ræva når setevarmen står på. Holder på å brenne opp utsiden av lårene, men sitteputa er kald. Fikk konstantert brudd i varmeelement i sittepute på førerstol hos Bavaria, og bruktbilgarantien dekker selvfølgelig ikke varme i setene...🤮

Noen som har byttet setetrekk i sittepute på comfort-stoler selv? Mye plunder? Har sett litt på newtis.info, og det ser jo forsåvidt overkommelig ut. Bavaria har priset jobben til 17k med arbeid, men jeg ser at jeg kan få nytt trekk til rundt 8k, så det er jo litt å spare på å fikle med det selv. 

Mvh

Bjørn

Dersom du har kjøpt bilen i sommer, fra forhandler, og den ble solgt som "med varme i setene" vil jeg se det som en mangel dersom dette ikke fungerer første gang man har bruk for det, og således en iboende feil med produktet ved overtagelse. Fra forhandler har man 5 års reklamasjonsrett på iboende problemer ved overtagelse. Om det ikke har vært grunn til å bruke varmeseter før nå, er det naturlig at dette ikke er blitt oppdaget tidligere. Ditt ansvar er dog å reklamere så snart du er gjort kjent med mangelen.

Garanti er noe som dekker problemer utover kjøpsloven. I dette tilfellet vil jeg si, dersom bilen er solgt med varmeseter, at du er dekket av forbrukerkjøpsloven og således ikke trenger å bry deg om eventuelle tilleggsgarantier som er gitt av selger.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Fuzzy skrev:

Dersom du har kjøpt bilen i sommer, fra forhandler, og den ble solgt som "med varme i setene" vil jeg se det som en mangel dersom dette ikke fungerer første gang man har bruk for det, og således en iboende feil med produktet ved overtagelse. Fra forhandler har man 5 års reklamasjonsrett på iboende problemer ved overtagelse. Om det ikke har vært grunn til å bruke varmeseter før nå, er det naturlig at dette ikke er blitt oppdaget tidligere. Ditt ansvar er dog å reklamere så snart du er gjort kjent med mangelen.

Garanti er noe som dekker problemer utover kjøpsloven. I dette tilfellet vil jeg si, dersom bilen er solgt med varmeseter, at du er dekket av forbrukerkjøpsloven og således ikke trenger å bry deg om eventuelle tilleggsgarantier som er gitt av selger.

 

 

Tusen takk for svar Fuzzy. Jeg skal uansett skrive en mail til selger og salgsjef, så får vi se om de tar dette på reklamasjon. Bilen ble solgt med "alt utstyr fungerende" og var ved overtagelse kun kjørt 35900km, så man skulle jo ikke forvente noe annet enn at alt fungerte som det skulle. 

Tenkte bare det var greit å vite om dette er noe man klarer selv, uten for mye banning, om selger skulle slå seg vrange. Skal legges til at på tidligere biler har skrudd alt selv, så jeg er ikke helt trenevet. 

Mvh

Bjørn

Endret av BrilleBjørn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, BrilleBjørn skrev:

Hepp!

Kjøpte brukt F11 i sommer, og nå når kulden begynner å melde seg, så har jeg merket at jeg ikke blir varm i ræva når setevarmen står på. Holder på å brenne opp utsiden av lårene, men sitteputa er kald. Fikk konstantert brudd i varmeelement i sittepute på førerstol hos Bavaria, og bruktbilgarantien dekker selvfølgelig ikke varme i setene...🤮

Noen som har byttet setetrekk i sittepute på comfort-stoler selv? Mye plunder? Har sett litt på newtis.info, og det ser jo forsåvidt overkommelig ut. Bavaria har priset jobben til 17k med arbeid, men jeg ser at jeg kan få nytt trekk til rundt 8k, så det er jo litt å spare på å fikle med det selv. 

Mvh

Bjørn

Ville som nevnt over her reklamert overfor forhandler. Dette er et ganske vanlig problem på komfortsetene. Eventuelt kan dere kanskje komme frem til en mellomløsning hvor forhandler dekker noe. 

Om du tilfeldigvis har Codan toppdekning så dekker de dette. Skjedde på min bil også, jeg fikk da Bavaria til å bytte. Forstår det som at setet må ut og hele sittetrekket må jo byttes. Snakket med en kar som hadde gjort det selv, han hadde brukt noen timer, men fikk det til. Så antar at du klarer det selv om du er vant med å montere litt interiørdeler. 

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Walkabout skrev:

Ville som nevnt over her reklamert overfor forhandler. Dette er et ganske vanlig problem på komfortsetene. Eventuelt kan dere kanskje komme frem til en mellomløsning hvor forhandler dekker noe. 

Om du tilfeldigvis har Codan toppdekning så dekker de dette. Skjedde på min bil også, jeg fikk da Bavaria til å bytte. Forstår det som at setet må ut og hele sittetrekket må jo byttes. Snakket med en kar som hadde gjort det selv, han hadde brukt noen timer, men fikk det til. Så antar at du klarer det selv om du er vant med å montere litt interiørdeler. 

Takk for svar,

Jeg har tatt kontakt med forhandler, så får vi se hva de kommer frem til. De har fått bekreftelse fra Bavaria på diagnosen, og avslaget fra Norsk Bilgaranti, så de skulle se på det. Det er jo ikke slik at forhandler er fritatt fra reklamasjon ift. forbrukerkjøpsloven selv om de har solgt bilen med garanti fra eksternt firma? Jeg har jo like fullt mine 5år med reklamasjonsrett. Dette er jo også en ting som jeg føler jeg som forbruker har gjort alt rett i; jeg oppdaget feilen/mangelen når det ble kaldt i været, fikk bestilt time hos Bavaria, som grunnet min jobb-rotasjon og travelt hos verksted, ble utført ca. 1måned etter oppdaget feil, fikk svar på diagnose, og henvendte meg så til forhandler med krav om avhjelp. Jeg kan ikke se at jeg har handlet galt her? Jeg verken hopper i setet eller setter kneet i det, så har vanskelig for å se at jeg har klart å ødelegge varmeelementet.

 

Mvh

Bjørn 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, BrilleBjørn skrev:

Takk for svar,

Jeg har tatt kontakt med forhandler, så får vi se hva de kommer frem til. De har fått bekreftelse fra Bavaria på diagnosen, og avslaget fra Norsk Bilgaranti, så de skulle se på det. Det er jo ikke slik at forhandler er fritatt fra reklamasjon ift. forbrukerkjøpsloven selv om de har solgt bilen med garanti fra eksternt firma? Jeg har jo like fullt mine 5år med reklamasjonsrett. Dette er jo også en ting som jeg føler jeg som forbruker har gjort alt rett i; jeg oppdaget feilen/mangelen når det ble kaldt i været, fikk bestilt time hos Bavaria, som grunnet min jobb-rotasjon og travelt hos verksted, ble utført ca. 1måned etter oppdaget feil, fikk svar på diagnose, og henvendte meg så til forhandler med krav om avhjelp. Jeg kan ikke se at jeg har handlet galt her? Jeg verken hopper i setet eller setter kneet i det, så har vanskelig for å se at jeg har klart å ødelegge varmeelementet.

 

Mvh

Bjørn 

Nei, at forhandler kjøpe er garanti fritar han ikke for reklamasjonsretten. Forbrukerkjøpsloven med 5 års reklamasjonsrett gjelder alltid for varer kjøpt fra forhandler, og som er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år. En garanti skal gi kjøper rettigheter utover det som dekkes av den alminnelige reklamasjonsretten. Alle feil som kan antas å være iboende i produktet ved overtakelse skal dekkes av en slik reklamasjonsrett, og forbrukers plikt er å melde feilen så snart man oppdager den. Setevarme er naturlig vis noe man ikke merker at er defekt før vinteren og kulden kommer, og med mindre man ikke har vært uforsiktig med setet er det naturlig å anta at dette da var en svakhet ved overtagelse slik jeg ser det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Fuzzy skrev:

Nei, at forhandler kjøpe er garanti fritar han ikke for reklamasjonsretten. Forbrukerkjøpsloven med 5 års reklamasjonsrett gjelder alltid for varer kjøpt fra forhandler, og som er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år. En garanti skal gi kjøper rettigheter utover det som dekkes av den alminnelige reklamasjonsretten. Alle feil som kan antas å være iboende i produktet ved overtakelse skal dekkes av en slik reklamasjonsrett, og forbrukers plikt er å melde feilen så snart man oppdager den. Setevarme er naturlig vis noe man ikke merker at er defekt før vinteren og kulden kommer, og med mindre man ikke har vært uforsiktig med setet er det naturlig å anta at dette da var en svakhet ved overtagelse slik jeg ser det. 

Hei,

Da endte denne saken som den burde. Jeg får dekket reparasjon av sittepute i førerstol på forhandlers regning. Reparasjon blir utført av mitt lokale Bavaria-verksted. 

Takk for alle svar folkens.

Mvh

Bjørn 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.12.2018 den 0.16, EmilR skrev:

Noen som har byttet lykter på en f10/f11? Har xenon idag, men kunne tenkt meg noe bedre. Eventuelt montert LEDbar?

og er det noen som har byttet CIC iDrive til NBT?

Ingen som har fått ordnet bedre lys? Ønsker innspill til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, EmilR skrev:

Ingen som har fått ordnet bedre lys? Ønsker innspill til dette.

Billigste blir å oppgradere xenonpærene som allerede sitter i bilen. Finnes pærer som har litt kortere levetid, men til gjengjeld gir mer lys. Ikke noe revolusjonerende, men kan fort bli 15-20 m ekstra. 

Oppgradere til LED Hovedlykter som du finner på LCI modellene blir såpass dyrt at man like så greit kan selge bilen man har, for så og kjøpe en annen med led hovedlykter. 

Angående LEDbar skal jeg ikke uttrykke meg noe om, ettersom jeg har 0 peil. Vet bare at det ikke ser noe pent ut (subjektiv mening), men sikkerhet kommer først antar jeg. Sjekk F10/F11 gruppa på facebook. Er haugevis med folk som stiller samme spm og som har montert ekstralykter. 

Ang bytte fra CIC til NBT, ja det er flere som har gjort det, men det er alt annet enn en billig. Er litt mer knot å bytte fra CIC til NBT, enn liten skjerm til stor skjerm (NBT) på biler produsert etter 09/12. Som sagt er alt mulig, bare lommeboka og fornuften som setter en stopper. Hør med haug523 på forumet ang CIC til NBT. Han gjorde dette nylig. 

 

Endret av ///M-ini95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
7 minutter siden, Kjennern skrev:

Er det noen som har noen formening om det er unødvendig å bytte olje på automatkasse og transferkasse på en 4,5 år gammel 530d med 80k km ?

Pleie er alltid godt, men med mindre du merker at det lugger ved giring osv ville jeg kanskje heller sett på å få den flushet om 20-30000 km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...