Gå til innhold

F10/F11 tråden


Aunli
 Share

Anbefalte innlegg

Hei folkens

 

Har en BMW 525d '12 modell

Ser at girkassa er ratet til 500 nm (motor produserer 450nm fra før)

BSR sin chip gir 530 nm og nærmere 280 hester. Er det noe problem for kassa å takle 30 nm mer i det lange løp? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Otis skrev:

Stort sett ikke, men det forutsetter at tuning er gjort riktig med passelig nm på rett turtall.

Hmm er logikk i det du sier! 

Fant fram to "dynographs" fra BSR og Hartge som jeg anser som en tuner virkelig vet hva de driver med. Virker som om de operer på samme måte. Ser ut som dreimomentet følger lik kurve, eller er det store forskjeller? 

 

Power-Plot-x480y540-374-708171787.png

Screenshot_2016-03-13-20-28-22.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser de kurvene ja, men slik jeg har forstått det så bør heller ikke NM være for høy ved et girskift og i lavere gir. På de fleste biler er det ikke full pupp før 3-4 gir. Så om man gir maks NM i feks 1-2 gir så sliter det noe jævlig på kassa pga utveksling, vil jeg tro.

Må sies at jeg ikke kan dette, men prøver å forstå. 

De fleste som kan det, kan gi hk og NM så mye de vil, men ikke alle kan og forstår hvordan man bør gjøre det på rett måte. Blir det samme som å ha førerkort, enkelte burde ikke hatt det, selvom de klarte førerprøven en gang.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, Da røk luftbelgen i dag. Bilen ble nettopp hentet av Viking. Har ikke fått så mye glede av den nye bruktbilen før den brøt sammen :/  Nå får jeg bare håpe at alt med garantien fungerer greit. Skulle egentlig kjøre fra Bergen til Oslo i påsken med bilhenger for å hente 1-serien min som står der med motorhavari, så det var vel kanskje greit at belgen røk mens vi fremdeles var hjemme istedefor midt på hardangervidda om natten med bil på bilhenger.. Spørsmålet nå blir jo bare hvordan jeg skal få hentet 1-serien. Spent på om jeg får erstatningsbil som jeg kan bruke til å trekke bilhengeren evt.   
Tror jeg må ha noe dårlig karma eller noe siden begge bmw`ene mine bryter sammen samtidig O.o 

520.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De belgene der har virkelig blomstret frem som en vanlig gjenganger feil på F11. Glad jeg har sedan... Men når det er sagt så virker det som om det ikke finnes en bilprodusent som ikke sliter med dette. Kan de bruke samme leverandør av belger tro?

Får håpe det ordner seg greit med garanti, det er nesten en selvfølge synes jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fredrik 90 skrev:

De belgene der har virkelig blomstret frem som en vanlig gjenganger feil på F11. Glad jeg har sedan... Men når det er sagt så virker det som om det ikke finnes en bilprodusent som ikke sliter med dette. Kan de bruke samme leverandør av belger tro?

Får håpe det ordner seg greit med garanti, det er nesten en selvfølge synes jeg. 

Selvsagt garantisak; er en bulletin på disse om at venstre bakbelg skal byttes hvilket bekrefter at de har en iboende svakhet, som er det garantier skal dekke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått tilbakemelding fra Bmw om at dette gikk på garantien nå, men det lå ikke inne noe om at denne skulle skiftes på min.. Dvs at hvis den ikke hadde røket før 5års garantien går ut så måtte jeg dekket det selv.  Vi var heldig og fikk tak i de (bmw verkstedet) på en lørdag selv om verkstedet normaltsett er stengt på lørdager.  Fikk utlevert en 2015 320XD stv som erstatningsbil som vi kan ha til bilen er ferdig reparert. Antagelig etter påsken en gang. Er veldig lettet over at det gikk så fint å få erstatningsbil, selv om jeg selvsagt hadde håpet på en X3 eller 5-serie så jeg kunne hentet 1-serien på bilehenger sånn som planlagt, men det får heller vente. Fikk forsåvidt tilbud om å skaffe bil selv på leiebil markedet hvis jeg måtte ha en bil de ikke kunne levere, men følte det ble for mye styr og usikkerhet rundt kostnadene, så jeg takket bare ja til 320`en. Det er jo uansett en super bil, selv om den virket bitteliten iforhold til det jeg kunne huske at E91`en jeg hadde før var :P 
Er forresten tilhengerfeste på 320`en også, men den kan bare trekke 1600kg tilhenger vekt, og det blir for lite for å trekke en bil på 1350kg + bilhenger tror jeg. 520`en hadde 2000Kg max tilhenger vekt, og det gikk akkurat :) 

Endret av Daniel80
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått bilen min tilbake med ny luftbelg bak. Er veldig fornøyd med hvor enkelt og raskt det har gått! Verkstedet fikk bilen fredag kveld, leverte en fin lånebil til meg når de åpnet lørdag morgen, og ringte meg i dag tidlig klokken 9 og sa at bilen min var ferdig reparert og klar for henting ! :D Det må jeg si var litt imponerende rask service midt i påskekaoset, og det kostet meg ikke en krone.
Så da er det bare å hekte på bilhengeren og kjøre til Oslo for å hente 1-serien :)
God Påske! :headbang:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unyttig info:  Diesel forbruk ifølge kjørecomputeren - 520d 

Diesel forbruk Oslo - Bergen -> 0,46 liter pr mil
Dieselforbruk Oslo - Bergen med 1800Kg tilhenger bak -> 0,91 liter pr mil

Endret av Daniel80
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en ufin opplevelse i dag. Skulle plassere en henger inntill en murvegg rundt ett hjørne, og det var litt vannskelig sikt, så jeg åpnet døren og bøyde meg ut for å se bedre bak mens jeg seig frammover. Pluttselig hugger giren i park så alt bråstopper og jeg tryner inn i rattet så fløyten tuter. Viser seg at bilen automatisk går i park-modus hvis døren er åpen. En helt håpløs funksjon spør du meg. Noen andre som har opplevd dette? Er det mulig å kode vekk evt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd dette på min E61. Mercedes har samme opplegg, men der går bilen i park når døren åpnes og ikke bare ved fart. 

Vet dog ikke om det kan kodes bort, men følger med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Daniel80 skrev:

Hadde en ufin opplevelse i dag. Skulle plassere en henger inntill en murvegg rundt ett hjørne, og det var litt vannskelig sikt, så jeg åpnet døren og bøyde meg ut for å se bedre bak mens jeg seig frammover. Pluttselig hugger giren i park så alt bråstopper og jeg tryner inn i rattet så fløyten tuter. Viser seg at bilen automatisk går i park-modus hvis døren er åpen. En helt håpløs funksjon spør du meg. Noen andre som har opplevd dette? Er det mulig å kode vekk evt?

En irriterende funksjon når man skal rygge en henger. Jeg pleier å feste setebeltet, da funker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎12‎.‎03‎.‎2016 at 22.36, Otis skrev:

Ser de kurvene ja, men slik jeg har forstått det så bør heller ikke NM være for høy ved et girskift og i lavere gir. På de fleste biler er det ikke full pupp før 3-4 gir. Så om man gir maks NM i feks 1-2 gir så sliter det noe jævlig på kassa pga utveksling, vil jeg tro.

Må sies at jeg ikke kan dette, men prøver å forstå. 

De fleste som kan det, kan gi hk og NM så mye de vil, men ikke alle kan og forstår hvordan man bør gjøre det på rett måte. Blir det samme som å ha førerkort, enkelte burde ikke hatt det, selvom de klarte førerprøven en gang.

 

Skal ikke påstå at jeg kan alt om dette jeg heller men de som mapper (i hvert fall gamle biler som E39) så lager de bare et motormap som da gjelder for alle gear. De kan ikke mappe hvert gear forskjellig. Men når det er sagt så har vi jo alle hørt om at biler med automat har momentbegrensning på de laveste girene så jeg antar at denne funksjonen ligger et annet sted i software? Når bilen skal gire så gir girkasse beskjed til motor om dette slik at det blir tatt av en del effekt akkurat i girøyeblikket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Hardtop skrev:

En irriterende funksjon når man skal rygge en henger. Jeg pleier å feste setebeltet, da funker det.

Ganske sikker på at du ikke kan kjøre med åpen dør selvom du har belte på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...