Gå til innhold

F10/F11 tråden


Aunli
 Share

Anbefalte innlegg

5 timer siden, Daniel80 skrev:

Etter at bilen min plutselig ikke startet har den stått hos Bmw i 3 uker, og de har endelig funnet feilen. Først var det feilkode på kortsluttning i ledningsnettet til dysene, og nå har de oppdaget at styreenheten til bilen er svidd. De har derfor bestilt ny styreenhet. Er visst flere F10/F11`er som har hatt samme problemet. Jeg hadde tenkt å kjøpe M Performance kit, som inneholder ny styreenhet, så ba Bmw om å bestille den istedefor original styreenhet på garantien, men det var de helt umulig på. Enda M Performance styreenheten er billigere.. :evil: Synes de er bøttefjern som er så vanskelig på det. De burde kunne kredditert vedrien av orginal styreenheten og kjøpt inn den jeg vil ha isteden. Nå har de istede bestillt en styreenhet til 13tusen som skal stå i bilen i 2 dager før den kastes i bosset og byttes ut med en M Performance styreenhet som jeg måtte kjøpe selv.. Synes det er latterlig at de ikke kunne vært litt smidigere slik at både jeg og de kunne spart penger og de hadde fått seg en fornøyd kunde.

Siden det er Bergen jeg ser du bor i så regner jeg med du bruker Jæger? Bare greit å få det frem at de ikke er villige til å strekke seg litt. Er ikke første gangen jeg hører negativ omtale om disse. Ville eventuelt forhørt meg med en annen forhandler eller tatt kontakt men BMW Norge. Her synes jeg ikke din forhandler bruker sunn fornuft, ei heller yter den kundebehandling man burde ha.

Noe annet som er tull og tøys er at gåen styreenhet er vanlig på F10/11. Enten er det typiske verksted svaret for å "unnskylde" seg eller så har de gjort noe selv som har forårsaket dette. 

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Siden det er Bergen jeg ser du bor i så regner jeg med du bruker Jæger? Bare greit å få det frem at de ikke er villige til å strekke seg litt. Er ikke første gangen jeg hører negativ omtale om disse. Ville eventuelt forhørt meg med en annen forhandler eller tatt kontakt men BMW Norge. Her synes jeg ikke din forhandler bruker sunn fornuft, ei heller yter den kundebehandling man burde ha.

Noe annet som er tull og tøys er at gåen styreenhet er vanlig på F10/11. Enten er det typiske verksted svaret for å "unnskylde" seg eller så har de gjort noe selv som har forårsaket dette. 

Det er nok Bmw Norge som er vanskelig her, for forhandleren har forsøkt å få det til har jeg inntrykk av (etter mange samtaler og mailer med både forhandler og Bmw Norge, men Bmw Norge gir kun "tilsvarende originaldel" på garantien, og ikke verdien av delen eller tilsvarende produkter.  Jeg har heller aldri sagt at det er vanlig med gåen styreenhet på 5-serien, men i Bergen er det i 2016 solgt 5 styreenheter til F10/F11 hvor styreenheten har tatt kveld, så det er andre enn meg som har hatt dette problemet :)Dette har jeg sjekket selv siden jeg har tilgang til Bmw sine datasystemer. 
Står forresten en 5er til i Bergen med nøyaktig samme problem akkurat nå. Svidd Motorstyring.

Har ikke hørt at det er tilsvarende problem med styreenheten fra M Performance.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da misforstod jeg hva du skrev, jeg tolket det dit hen at det var forhandleren som var vrang her. Ville uansett ha gjort ett forsøk på å henvende meg selv. Har selv gjort det i noen tilfeller. 

Nei det er ikke vanlig at motorstyringen ryker på F10/11, men som med alt annet så kan det jo skje. Synes det høres veldig mye ut med 5 stk så langt i år bare i ditt distrikt. Kan være at dette er noe som kommer til å bli mer vanlig på disse bilene etterhvert som de blir eldre. Men det har ikke vært vanlig til nå iallfall :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
On 22.5.2016 at 1.18, Walkabout skrev:

Ja, det er mulig å kode.

Flott; Jeg ønsker å kode endring av start/stopp funksjonen (fra default enablet til default avslått eller memory) - var i dag til mitt foretrukne BMW verksted, De mente de måtte ha kode fra BMW for å endre dette - og at de ikke fikk dette lengre fordi dette blir å endre bilen ifht det den er typegodkjent som...?

Spørsmålet blir derfor hvordan jeg kan få kodet endring av start/stop andre steder enn hos BMW fverkstedene? Noe jeg klarer selv uten alt for mye strul?

Endret av Fuzzy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Fuzzy skrev:

Flott; Jeg ønsker å kode endring av start/stopp funksjonen (fra default enablet til default avslått eller memory) - var i dag til mitt foretrukne BMW verksted, De mente de måtte ha kode fra BMW for å endre dette - og at de ikke fikk dette lengre fordi dette blir å endre bilen ifht det den er typegodkjent som...?

Spørsmålet blir derfor hvordan jeg kan få kodet endring av start/stop andre steder enn hos BMW fverkstedene? Noe jeg klarer selv uten alt for mye strul?

Hei, det er enkelt å kode om. Har du sjekket om noen i diagnosetråden bor i ditt nærområde som kanskje kan hjelpe deg?

Mener også det ligger en tråd som heter "Fxx serie koding" eller noe

Endret av Maxmek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vanskelig å kode dette :)
Dersom du ønsker hjelp, så hjelper det å si hvor du holder til.

Dersom du ønsker å gjøre det selv, kjøper du bare E-net kabel fra f.eks ebay og så må du laste ned nødvendig programvare til pc'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Makky123 skrev:

Ikke vanskelig å kode dette :)
Dersom du ønsker hjelp, så hjelper det å si hvor du holder til.

Dersom du ønsker å gjøre det selv, kjøper du bare E-net kabel fra f.eks ebay og så må du laste ned nødvendig programvare til pc'en.

Takker. E-net kabel bestilt. Da er det bare å lese seg opp på ESYS? Eller er det annet som gjelder? Er det "sjøreøverbukta" som gjelder for datakilde eller finnes det mer pålitelige leverandører av slikt? Skikkelig nervøs newbie når det gjelder F11-greier - har "kludra" litt med E46, E90 og Volvo men ikke F-serie grunnet mangel på ledig tid de siste åra etter at barna kom å båndla det som kalles fritid og hobbytid... Ser at det enorme muligheter om man kan det og vet hva man driver med, men fallhøyden kan vel være tilsvarende stor om man roter det til også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Fuzzy skrev:

Takker. E-net kabel bestilt. Da er det bare å lese seg opp på ESYS? Eller er det annet som gjelder? Er det "sjøreøverbukta" som gjelder for datakilde eller finnes det mer pålitelige leverandører av slikt? Skikkelig nervøs newbie når det gjelder F11-greier - har "kludra" litt med E46, E90 og Volvo men ikke F-serie grunnet mangel på ledig tid de siste åra etter at barna kom å båndla det som kalles fritid og hobbytid... Ser at det enorme muligheter om man kan det og vet hva man driver med, men fallhøyden kan vel være tilsvarende stor om man roter det til også?

Kan sende deg de dokumentene jeg har når jeg kommer hjem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 17.4.2016 at 15.01, Olvi skrev:

Fikk aldri noe svar fra selger på dette.  Kjøpte nå bilen lell, kan velge forskjellige språk men Norsk er ikke på lista.

Er jo ikke viktig, men overrasket over hvor lite interessert forhandler er i å følge opp kunde.

Må ha siste oppdatering fra BMW og gjøre det via E-sys

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har vært borti at det ikke er mulig å låse bilen med å holde på rillene som er på håndtaket? Det er ikke noe problem med å låse den opp, men den reagerer ikke når jeg holder fingeren på rillene. Har byttet batteri på nøkler, så det er ikke det. Gjelder F10.

Noen som har forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, sliter med sensorproblem i venstre førerdør. Bilen låser opp og igjen av seg sjøl når nøkkelen er innenfor rekkevidde, og kan høre klikkelyder i låsene.

Er det noen som har skiftet disse sjøl, og kan si litt om fremgangsmåte?? Eller er dette noe BMW bør gjøre?? Må de isåfall kodes til bilen/nøkkel??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke dekk er dere anbefaler for f11 for sommerdekk? Har 19" M-sport-felger med originale run-flat i dag og er ute etter noe som gir mest morofølelse som første prioritet og komfort i andre rekke.

Hittil så vurderer jeg 

Vredestein Ultrac Vorti

Goodyear F1 Asymetric 2 eller 3

Michelin Pilot Super Sport eller ps3 eller ps4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv står jeg mellom Pirelli P Zero eller Michelin Pilot Super Sport. P Zero er noe billigere men fortsatt knallbra, men føler Pilot dekka er hakket over. Disse har vist seg å vare lenge også, men de er styggdyre når man skal ha litt ordentlig dimensjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...