Gå til innhold

F10/F11 tråden


Aunli
 Share

Anbefalte innlegg

Ja, min brummer/vibrerer ved godt pådrag og er noe som har irritert meg veldig mye. Hvordan føles det ut på din?  Tørr nesten ikke å gi bånn gass i motbakker i redsel for at noe skal gå i stykker. Min er også litt treig til å gire ned. Har alltid "kjøremodusen" i sport istedenfor comfort, fordi i comfort blir bilen veldig slitsom å kjøre, med tanke på at den bruker høyt gir og er treig på å gire ned. I sport er den herlig. Hører du noe turbosus fra din? 

 

Kjenner det vibrerer i baken når jeg gir full gass ja.

Som sagt, mest merkbart i motbakker, Da er det  nesten som det er en sprekk i potta et sted eller at den vibrer mot undersiden av bilen.

Ikke så merkbart dersom du har litt turtall på den da.

 

Turbo delen hører jeg svakt, men ikke noe mer en F30 eller e91 jeg hadde. 

Hører mange mercedeser/audier/volvoer som du hører turbo'n kraftigere ifra.

Ja, jeg har også testet ut Sportsdelen, noe bedre er det :)  F30 hadde en perfekt kasse sånn sett. ;)

Vet du om talestyrings delen går å koble ut? Min funker ikke iallefall, men finner ikke noe sted å aktivere den.  8-[ 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som noe er veldig galt med bilene deres, vet ikke med andre her som har 520d om dere merker det samme. Jeg har aldri lagt spesielt merke til vibrasjoner i F10 520d, jeg har dog merket meg at motoren støyer en del men det er bare slik N47 motoren er. Hvis man kommer ifra f eks bensinbil så kan en dieselbil mange ganger oppleves som "grov", husker dette selv da jeg gikk ifra Audi V6 bensin til 325d med rekkeseks diesel. Trodde virkelig noe var galt en vei men det var bare slik karakteristikken på en diselmotor er. Ellers så er det noen som mener at N47B20 i Norges versjon jobber litt tungt i den ellers så tunge F10, på en måte litt undermotorisert uten at det er så mye merkbart på den fysiske akselerasjonen.

Når det gjelder giringen så hjelper mye å resette Self learning programmet på kassa, ellers så er det mange som har suksess med en software update. Dette omfatter også automatkassens styring, videre er det vel ikke nødvendig å nevne at det er forskjell i giringen på Sportautomaten og vanlig automat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært å sjekket det ut med BILIA og de finner selvfølgelig ikke noe feil. Det skal dog sies at det ikke er alltid bilen vibrerer. Mest når den er kald. Den vibrerer ikke når man tar kickdown, men vibrerer/durer når man akselererer hardt fra stillestående. Skal nok prøve å få funnet en annen forhandler til å ta en titt på alle feilene på bilen min. Den forhandleren jeg bruker virker som de ikke tar kundene sine seriøst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en kat som hadde lignende symptomer på sin 535d, og da var det en programvareoppdatering som skulle til.

Men dette gjaldt en 2012 modell. Og det var vel 2 år siden dette skjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som noe er veldig galt med bilene deres, vet ikke med andre her som har 520d om dere merker det samme. Jeg har aldri lagt spesielt merke til vibrasjoner i F10 520d, jeg har dog merket meg at motoren støyer en del men det er bare slik N47 motoren er. Hvis man kommer ifra f eks bensinbil så kan en dieselbil mange ganger oppleves som "grov", husker dette selv da jeg gikk ifra Audi V6 bensin til 325d med rekkeseks diesel. Trodde virkelig noe var galt en vei men det var bare slik karakteristikken på en diselmotor er. Ellers så er det noen som mener at N47B20 i Norges versjon jobber litt tungt i den ellers så tunge F10, på en måte litt undermotorisert uten at det er så mye merkbart på den fysiske akselerasjonen.

Når det gjelder giringen så hjelper mye å resette Self learning programmet på kassa, ellers så er det mange som har suksess med en software update. Dette omfatter også automatkassens styring, videre er det vel ikke nødvendig å nevne at det er forskjell i giringen på Sportautomaten og vanlig automat :)

 

Ja, det kan beskrives som om bilen jobber tungt :) 

Kan godt hende at bilen bare skal være slik. Tror ikke jeg hadde tenkt noe på det, om jeg ikke hadde hatt en F30 med autokasse rett før.

Jeg har jo hatt N47 motor både i e91 og F30'n. Var ikke slik der.

Hvordan resette girkassa?(joda, vet at det er forskjell på sport og comfort)  Ser det er mange forslag på det O' store nett.. Deriblandt fant jeg en post der de mente bilen gjorde det av seg selv osv.,.

 

Endret av Torkild
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært å sjekket det ut med BILIA og de finner selvfølgelig ikke noe feil. Det skal dog sies at det ikke er alltid bilen vibrerer. Mest når den er kald. Den vibrerer ikke når man tar kickdown, men vibrerer/durer når man akselererer hardt fra stillestående. Skal nok prøve å få funnet en annen forhandler til å ta en titt på alle feilene på bilen min. Den forhandleren jeg bruker virker som de ikke tar kundene sine seriøst. 

 

Stemmer, du hadde samme problem med sete også du.. Bor du i østfold? 

I såfall er TK bil ganske så gode på BMW.. men du får det jo da ikke dekket av garanti.. Prøv evnt. stamsaas fredrikstad

Virker veldig alright.

Endret av Torkild
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i vestfold og skulle gjerne ha fikset de problemene med bilen. Skal prøve bilsalongen i Skien, da jeg har hørt at de er meget "oppegående". Det med setet er litt av og på, dager hvor det er meget varmt knirker det lite. Men fortsatt frustrerende når min forrige bil, en 2005 modell Audi A6 var bedre skrudd sammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært å sjekket det ut med BILIA og de finner selvfølgelig ikke noe feil. Det skal dog sies at det ikke er alltid bilen vibrerer. Mest når den er kald. Den vibrerer ikke når man tar kickdown, men vibrerer/durer når man akselererer hardt fra stillestående. Skal nok prøve å få funnet en annen forhandler til å ta en titt på alle feilene på bilen min. Den forhandleren jeg bruker virker som de ikke tar kundene sine seriøst.

  

Hvis det er verre når motoren er kald så er det jo nærliggende å tro at det har noe med vibrasjoner mellom motor og karroseri. Kan aldri tenke meg at motorfester skal være dårlig på en slik bil, så spørsmålet er om det faktisk bare skal være slik når en firesylindret dieselmotor jobber under belastning.

Ja, det kan beskrives som om bilen jobber tungt :) 

Kan godt hende at bilen bare skal være slik. Tror ikke jeg hadde tenkt noe på det, om jeg ikke hadde hatt en F30 med autokasse rett før.

Jeg har jo hatt N47 motor både i e91 og F30'n. Var ikke slik der.

Hvordan resette girkassa?(joda, vet at det er forskjell på sport og comfort)  Ser det er mange forslag på det O' store nett.. Deriblandt fant jeg en post der de mente bilen gjorde det av seg selv osv.,.

 

Ja jeg ville ikke utelukket at det er årsaken, F10 er en forferdelig tung bil og N47 er ikke den mest kultiverte dieselmotoren på markedet dessverre. Den har fått litt kritik for å være støyende og noe ukultivert i gangen, den henter seg som regel inn på effekt kontra forbruk og utslipp (der er den klasseleder). F30 er en langt lettere bil og der passer N47B20 som hånd i handske, den er riktig nok giret litt annerledes men det er mulig at den jobber lettere og mer "behagelig" i dette karroseriet :)

For å restte kassa så gjør man følgende:

Man skrur på tenninga ved å trykke på startknappen uten å holde inne bremsen, motoren skal ikke gå. Så trør man gasspedalen helt inn i ca 5 sek før man slår av igjen tenninga med gasspedalen fortsatt helt inne. Så slipper man gasspedalen og venter i 5 minutter før man kjører seg en tur :)

Jeg bor i vestfold og skulle gjerne ha fikset de problemene med bilen. Skal prøve bilsalongen i Skien, da jeg har hørt at de er meget "oppegående". Det med setet er litt av og på, dager hvor det er meget varmt knirker det lite. Men fortsatt frustrerende når min forrige bil, en 2005 modell Audi A6 var bedre skrudd sammen.

Bilsalongen i Skien har jeg bare hørt bra ting om, drives av en gjeng skikkelige BMW entusiaster :) Når det gjelder knirkelyd i setet så kan jeg framprovosere dette på mine comfortstoler, men da må jeg fysisk bruke hånden og legge vekt på/presse ned sideputen. Jeg har ikke kjørt F10 med skinn Sportstoler så der er vel derfor jeg ikke har hørt dette, har prøvd naboen sin men han har Sportstoler i alcantara.

Min 2006 Audi A6 er vel den bilen jeg har hatt som har skranglet mest, skal man ha bil som er godt skrudd sammen så må man ha E34 :) 21 år og snart 300 000 km, ikke en forbanna ulyd i hele bilen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også 520d, 2010 modell med 184 hk. Den gir ikke fra seg noen ulyder under pådrag eller belastning. Er heller imponert over hvor bra den går til å være en bil på bortimot 2 tonn med en liten 2 liter diesel. Det er nok mye takket være automaten som er kjapp og bestandig har riktig gir klart.

Har sportsautomat og har resatt den etter jeg så Fredrik 90 skrev om det. Da synes jeg den oppfører seg enda litt bedre. Krever f.eks. ikke like my sluring/turtall ved igangsetting i bakke.

Har komfortseter og ingen knirking.

Eneste som irriterer meg litt, er at man merke vekta/størrelsen litt godt. Selv i Sport (Har EDC) så "gynger" den litt ved start/stopp.. Lurer på om senkefjærer kunne avhjulpet på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også 520d, 2010 modell med 184 hk. Den gir ikke fra seg noen ulyder under pådrag eller belastning. Er heller imponert over hvor bra den går til å være en bil på bortimot 2 tonn med en liten 2 liter diesel. Det er nok mye takket være automaten som er kjapp og bestandig har riktig gir klart.

Har sportsautomat og har resatt den etter jeg så Fredrik 90 skrev om det. Da synes jeg den oppfører seg enda litt bedre. Krever f.eks. ikke like my sluring/turtall ved igangsetting i bakke.

Har komfortseter og ingen knirking.

Eneste som irriterer meg litt, er at man merke vekta/størrelsen litt godt. Selv i Sport (Har EDC) så "gynger" den litt ved start/stopp.. Lurer på om senkefjærer kunne avhjulpet på det?

Er sportstolene som kniker, ikke hørt eller lest noen klager på de andre stolene. 

Bilen min er tight og fin på veien, men det er vel sportsunderstell på den også antar jeg :) 

Resatt gir kassa (håper jeg) nå som jeg kom på jobb. Det stod ingen info på skjermen eller noe annet, men jeg håper det er ok.

Trykket start uten foten på bremsen, trykket gassen HELT i bund (gjennom knappet på kickdown), holdt  den slik i 5-8 sekunder og slo av bilen. (mens foten enda var helt i bunden) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes min 2013 520d med 184hk og sportsaut oppfører seg riktig så fint selv, med gasspådrag. Det som Torkild beskriver virker litt merkelig.

 

Når det gjelder fjæring/kjøreegenskaper og vekt, så har coilovers og M5/M550d stab.stag gjort underverker med min. Jeg hadde orginalt m-sport understellet, og selv det synes jeg var for duvende.

 

Har kjørt F11 530d xDrive med EDC og det var som en båt i forhold, selv i sport. M550d med Adaptive Drive var bedre, men synes fremdeles min føles mer plantet til vegen med mindre duving/krenging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes min 2013 520d med 184hk og sportsaut oppfører seg riktig så fint selv, med gasspådrag. Det som Torkild beskriver virker litt merkelig.

 

Når det gjelder fjæring/kjøreegenskaper og vekt, så har coilovers og M5/M550d stab.stag gjort underverker med min. Jeg hadde orginalt m-sport understellet, og selv det synes jeg var for duvende.

 

Har kjørt F11 530d xDrive med EDC og det var som en båt i forhold, selv i sport. M550d med Adaptive Drive var bedre, men synes fremdeles min føles mer plantet til vegen med mindre duving/krenging.

 

Ja, kjørte en E91 med Eibach fjærer før F10, så den blir litt båt i forhold.. Må griskjøre den før det strammer seg skikkelig opp synes jeg.

Men E91 ble litt slitsom som familiebil med senkefjærene, så jeg må sjekke litt nærmere først. Har kun prøvd F10 med std understell og EDC..

 

Spørsmålet er om senkefjærer utgjør nok forskjell til at man merker det store? Blir jo litt penere selvsagt i tillegg.

Synes senken på denne ble ganske pen til å kun være fjærer:

http://f10.5post.com/forums/showthread.php?t=510069

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...