Gå til innhold

"Hva heter felgen(???) tråden" Oversikt over BMW-hjul s.1


Jørgen Lie
 Share

Anbefalte innlegg

@Daniel. Ja, man skulle kanskje tro det, men innpresset var lik på alle de andre selv med eller uten M-sport. Så jeg vet ikke helt.

Men mindre innpress (lavere tall) betyr jo lenger inn med felgens yttersiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Otis said:

@Daniel. Ja, man skulle kanskje tro det, men innpresset var lik på alle de andre selv med eller uten M-sport. Så jeg vet ikke helt.

Men mindre innpress (lavere tall) betyr jo lenger inn med felgens yttersiden?

Nei, lavere innpress er lengre ut. F.eks. ET20 bygger 20mm lengre ut i hjulbuen enn en ET40-felg med samme felgbredde. 

ET = EinpressTiefe, og er avstanden fra senterlinja av felgen til navflaten.

Til forvirring har jeg nå fått tak i et sett F34GT felger (Style 598M) som er en halv tomme breiere bak enn de originale 442M-felgene. Førstenevnte er 9" ET42 bak, mens de jeg har nå er 8,5" ET47. Her øker sporvidden med 5mm per side (ET42 vs ET47 = 5mm avstand mellom senterlinjene på felgene), mens den ekstra halve tommen i bredde gjør at felgen bygger ytterligere 6,35mm lengre ut i hjulbuen (totalt 11,35mm lengre ut), og 1,35mm lengre inn mot innerskjermen (som til sammen utgjør 12,7mm = 1/2").

 

:D 

 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er mye å holde styr på med felger. Jeg pleier jo bare å bruke originalt, så det er jo litt enklere. Men nå ser jeg etter noen spesifikke 19" for å matche med bremsene som jeg har. Og da er jeg litt bekymret for at ikke hva som helst passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, hanssae skrev:

Satt med nesa nede i felgen å vasket ,

var ikke klar over at det var BBS som laget felgene til ALPINA .

Produserer dei orginalfelgene til BMW også ? 

Er mange som har produsert original felger til BMW. BBS er en av de, ja. 

Ellers har du Borbet, Ronal, Fondmetal (?) osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Søker etter felger 20' til min f13.
- Har noen noe forslag?
- Og vil den bli tyngre å svinge med 20'?

Her er den med 19' tommers M-felger
I og med xDrive, er det skadelig å kjøre med forskjellig dimensjon foran og bak?
-Bak 275/35/19 
-Foran 245/40/19

høyre side.jpg

Endret av Mr. Erling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.11.2018 den 11.49, håk skrev:

Hei folkens,

har en E92 xdrive (viktig med lik omkrets) og ser på nye BBS CH-r felger i 8"/18" og 9"/18" (et 40 og 44). (skulle hatt 8.5 og 9.5, men får disse til god pris) Kan jeg ha 245/40 og 265/35, altså vil det subbe på innside med såpass høyt innpress? Eller bør jeg ha smalere og mer dekkside?

Jeg liker looken på bildene under, hva bør jeg gå for av dekkbredde? Tenker Michelin PSS...

15548049768_744bc22349_b.jpg

Disse felgene likte jeg utseende på. Ser for meg at  de kan passe på en rød F13?
- Hva heter de? 
- Hvor kjøpes de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to  innlegg rett over her, håper det er ok at jeg spør om hva det betyr i vedlagte annonse:
Brukes bare på foraksel!

https://www.dekkonline.com/cgi-bin/komplettrad.pl?&dsco=129&cart_id=9VY7jGqUaB1TFSog.129.1717286143&rim_model=aezantigua70&filter_rim_diameter=20#MontageBild

Endret av Mr. Erling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mr. Erling skrev:

Disse felgene likte jeg utseende på. Ser for meg at  de kan passe på en rød F13?
- Hva heter de? 
- Hvor kjøpes de?

Apex Arc-8 heter de, ganske greit priset rett fra Apex selv: https://www.apexraceparts.com/
De fåes dog ikke større enn 19"
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mr. Erling skrev:

Disse felgene likte jeg utseende på. Ser for meg at  de kan passe på en rød F13?
- Hva heter de? 
- Hvor kjøpes de?

Likner på Apex felger, men ser ikke ut som de har større enn 19".

1 time siden, Mr. Erling skrev:

Har to  innlegg rett over her, håper det er ok at jeg spør om hva det betyr i vedlagte annonse:
Brukes bare på foraksel!

https://www.dekkonline.com/cgi-bin/komplettrad.pl?&dsco=129&cart_id=9VY7jGqUaB1TFSog.129.1717286143&rim_model=aezantigua70&filter_rim_diameter=20#MontageBild

Disse er bare 8" breie foran ville iallfall hatt 8,5" breie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Mr. Erling skrev:

Min f13 har forskjellig dekk dimensjon foran og bak.
Er det bra for xDriven?

 

Så lenge rulleomkretsen i % er veldig nær 0, så går det bra. Dimensjonen 245/40R19 - 275/35R19 er original dimensjon som BMW selv leverer med Xdrive modeller, dog med stjernemerking. 

Om dekkene dine er av samme fabrikant foran/bak og eventuelt har stjernemerking, så er ikke den dimensjonen skadelig.

VTG kassen sier tydelig ifra om den ikke er fornøyd med dekkvalg, vær du sikker :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mr. Erling skrev:

Søker etter felger 20' til min f13.
- Har noen noe forslag?
- Og vil den bli tyngre å svinge med 20'?

Her er den med 19' tommers M-felger
I og med xDrive, er det skadelig å kjøre med forskjellig dimensjon foran og bak?
-Bak 275/35/19 
-Foran 245/40/19

høyre side.jpg

Jeg synes 6-serien må ha minimum 20" for at det skal se rett ut. Jeg synes originalfelgene som kommer på disse er veldig pene og stilrene, altså style 373. Har de selv som vinterhjul. Ellers er også style 601 svært pene på denne, men vanskelige  få tak i. Vil tro at også style 303 fra 7-serien sitter bra. Av ettermarkedsfelger så er jo Hamann helt rått på disse, samme med Alpina. Breyton og Niche har vel også greie alternativer. 

Det vil ikke bli tyngre å svinge. Så lenge du kjører stjernemerkede dekk eller har lik rulleomkrets foran og bak så blir det ikke problemer med xDrive. 

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...