Gå til innhold

Er vi som bilinteresserte en utdøende rase?


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

I henhold til statistikk fra det svenske Statistiska Centralbyrån (SCB) som tilsvarer Statistisk Sentralbyrå (SSB) i Norge, ble antall kjørte kilometer med personbiler i Sverige redusert med hele 4% i perioden 2008-2011. Bildelsspesialisten Meconomen rapporterer at deres salg falt med 6% i årets tredje kvartal og da resultatet ble fremlagt for markedet henviste Meconomen til SCB's statistikk for å forklare sammenhengen.

Umiddelbart kan man forklare nedgangen i både personbiltrafikken og Meconomens reduserte salg med de dårlige økonomiske tidene (alle land minus Norge), men som den seriøse britiske finansavisen The Economist skriver er forklaringen mer sammensatt. De forklarer at mens man tidligere hadde en klar sammenheng mellom personlig disponibel inntekt og personbiltrafikken, er denne sammenhengen nå brutt. Den yngre generasjonen er ganske enkelt mindre interessert i biler enn tidligere generasjoner og det er dette fenomenet som nå viser seg i statistikken over personbiltrafikken. Yngre mennesker kjører i en større grad kollektivt fremfor å ha egen bil.

Interessant nok er denne beslutningen også koblet opp til hvordan mange unge praktiserer deres sosiale liv. De vil heller betale penger for et raskt bredbånd enn for en bil. På den måten kan de møtes virtuelt på f.eks Skype istedenfor å bruke bil for å besøke hverandre. Jeg vet ikke helt hva jeg skal mene om dette, men jeg husker ganske tydelig at da jeg var 18-20 år gammel var bilkjøringen mellom A og B minst like viktig som å komme frem til B... :?

http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... bland-unga

http://www.svd.se/naringsliv/motor/bilk ... 653912.svd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mindre kø og amatører i trafikken for oss entusiaster, høres ut som en fin utvikling :wink:

Veinettet her i Norge og f.eks. inn og ut av trondheim er jo utrolig underdimensjonert og nye veier som monner blir jo ikke bygd likevel.

Så hvorfor ikke, den harde kjerne av bilentusiaster vil ikke forsvinne og det vil uansett være en viss rekruttering.

Mye ungdom ut i distriktene som er avhengig av bil uansett og som ofte er entusiaster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger å tro at situasjonen er litt annerledes her i Norge, da det er noen faktorer som gjør seg gjeldene. Bilsalget her i landet går unna som aldri før, det har det gjort de siste to tre åra, stadig flere kjøper seg bil og i gjennomsnitt så har bil per husstand økt fra 1,3 bil for 5 år siden til 1,6 bil per husstand nå. Vi bor i ett land med store avstander og hvor kollektivtilbudet kun er godt midt inne i de største byene, derfor er de fleste fortsatt avhengig av bil så fort man bor utenfor bykjernen. Iallfall om man ikke vil gå flere kilometer til nærmeste buss eller togforbindelse i all slags vær.

Ett eksempel kan være Arendal. Her kan man fint benytte seg av kollektivtilbudet i distriktet hvis man bor og jobber like ved der bussruta går, og den går kun engang i timen. Så her i byen er folk veldig avhengige av bil og jeg er sikker på at det er ganske likt i de fleste andre byer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sosialisering over internet er nok en realitet som i stor grad erstatter sosial omgang. Jeg ser at det både på godt og på vondt har påvirket meg selv til en viss grad, men i langt større grad ser jeg det på de som er bare et par få år yngre. Når mitt årskull ble 16 tok de fleste mopedlappen, og vi var ofte ute og kjørte på måfå. Selv neste kull etter oss var ikke i like stor grad interessert i dette, og kullet etter der så var det utdøende. Jeg ser det på min yngre bror som nå har moped og lappen, det virker som at det er langt mer interessant å sitte hjemme og spille, eventuelt kjøre til en kompis for å sitte der og spille..

Jeg vil for all del ikke påstå at det nødvendigvis er bare negativt. Jeg har f.eks. nå bl.a. en god kompis fra østlandet som jeg har vært på tur med, vært på besøk med og hatt besøk av. Dette pga felles interesser og internet! Men at man heller vil sitte å prate med folk over nettet når de er 5 minutter unna, det er skremmende.

For min del så kjører jeg fortsatt en hel del, antageligvis mer nå enn når jeg var 18 og det var veldig spennende å kjøre. Dette i hovedsak fordi jobben min nå er å kjøre bil, men jeg finner fortsatt på å kjøre den lange omveien om jeg skal noe, eller rett og slett bare sette seg i bilen en kveld å kjøre på måfå. Jeg ser dog at mange av mine bekjente som også gjorde dette når de var 18, ikke lenger gjør det. De har ikke erstattet personbilen med kollektive tilbud, men nå er de kollektive tilbudene ikke veldig godt tilrettelagt her i området. Det er f.eks. rundt 2 km til nærmeste busstopp fra her jeg sitter nå, og den går langt fra ofte.

Om man tar inn faktorer som forsikringspriser, årsavgift, priser på biler og ikke minst drivstoff, så forstår jeg igrunn godt at den yngre generasjon velger kollektivt dersom tilbudet er bra der man bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dette kan knyttes litt opp mot urbanisering. Det vises tydelig at bilinteressen er større i distriktene enn i storbyene, og siden flere og flere flytter inn til byene er det logisk at bilinteressen avtar. I Oslo er det et fåtall som er bilinteressert, og mange som hverken har bil eller førerkort, og noe av grunnen til dette kan være det gode kollektivtilbudet. Her i Trondheim ser jeg også at bilmiljøet har krympet siden jeg kjørte opp i 2005. Drar en ut i distriktene derimot ser en at det er mange fler som er bilinteressert.

Jeg føler bilinteressen vår har blitt stemplet av mange som Harry. Det virker som det er mer sosialt akseptert å være fotball idiot enn bilinteressert (Noe jeg virkelig ikke forstår, for ingenting er mer harry enn flatpanna fotballsupportere!). Jeg tror derfor dessverre at bilinteressen er på vei ned, selv om jeg er overbevist om at jeg kommer til å være entusiast så lenge jeg lever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at dere som har svart har flere gode poenger, men jeg er allikevel litt bekymret som bilentusiast. Det er flere ting som tyder på at en større endring er på gang når det gjelder hvordan folk bruker privatbiler. Viktigst er poenget vedr. urbanisering og vi ser det samme fenomenet her i Danmark også. Folk vil ha interessante skoler og jobber, men de finnes kun i storbyene. Ergo flytter folk til storbyene og der er det gode kollektivtilbud og kaféer i underetasjen. Man trenger ganske enkelt ikke en bil for å leve et moderne liv i byene.

Et annet viktig poeng oppstår noen år senere når man kanskje har flyttet med familien ut til forstedene. Da må man ha to biler, men begge er trolig leaset eller er firmabiler (slik er det iallefall på kontinentet). Slike biler medfører ikke den helt store involverende bilinteressen. For mange er også en anstrengt privatøkonomi pga. huskjøp unnskyldning god nok til å utsette bildrømmen på ubestemt tid. Kanskje får man aldri råd til å leve ut drømmen før det er for sent.

Ellers liker jeg selvfølgelig poenget Inline six kommer med i forhold til at et godt utbygget kollektivtilbud burde gi bedre plass på veiene. Jeg er ikke så sikker på om teorien holder, men håper selvfølgelig at den gjør det... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi er i ferd med å bli en gjeng med mindreverdig avskum, som heller vil ha en ny original corolla 1,4 enn grombiler som modifiserte Cosworther, Ascona B og de andre populære ungdomsbilene. Praktisk interesse er fraværende blant sekulær-søppelet som nå er realitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil definitiv si at det ikke er så mange bilinteresserte blandt ungdom nå. Går i 3. nå og er den eneste i vennegjengen som har bil. Hvordan det var før skal jeg ikke uttale meg om. Men jeg kan si at de fleste velger å heller bruke penger på konstant oppdatering til nyeste apple-produkter og sydenferier med venner. Så godt som alle har bil, men har i tillegg tilnermet null interesse så de bruker foreldrene sine biler når de skal noe, og kjøre, de fleste tar kolektiv viss de kan. Leste i aftenposten om den "usunne" bilkulturen på flatbygda på østlandet, og hvordan ungdommen der kjørte mye og fort. De ble også i denne artikkelen hengt litt ut fordi de mente de var bedre sjåfører enn ungdom fra byen. Jeg vil derimot påstå at siden bilinteressen fortsatt er tilstede på bygda, har de som kjører der større interesse for å lære seg nye teknikker, noe som utvikler dem mye som sjåfører.

Når det kommer til bilparken i Norge som øker, må man egentlig se på hvilke biler som blir kjøpt. Store mengder Kia i20 og Toyota Yaris Verso vitner ikke om økt bilinteresse, men heller om at folk har mer penger enn før. Hadde vert interressant med en oversikt over salg av spennende biler, personlig vil jeg tippe den går nedover i prosent av alle bilsalg, utifra det jeg ser på veiene og hva jeg har blitt fortalt om hvordan det var før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler bilinteressen vår har blitt stemplet av mange som Harry. Det virker som det er mer sosialt akseptert å være fotball idiot enn bilinteressert (Noe jeg virkelig ikke forstår, for ingenting er mer harry enn flatpanna fotballsupportere!).

Tror det kan være mye i dette, har merket at man fort blir stemplet dersom folk finner ut at man er bilinterressert i byen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er det bare et pluss å bli stemplet, enten det er som råner, avviker eller hva det måtte være, da det verste jeg veit er personligheter som er usikre på seg selv. Manglende selvtillit fører til en saueflokk(mentalitet).

Skal ALDRI eie en moderne 1,4 Corolla eller Civic, ei heller dele ut sympatistemmer til kommunister..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammenligningen mellom AP og kommunismen irriterer meg litt.. Ikke fordi jeg symatiserer med AP.

Sannhet sårer, slik er det noen ganger :roll:

Jeg er aldeles ikke såret! Kanskje mer skuffet, hadde vel litt høyere tanker om deg da :wink:

Vil jeg lese paranoide teorier om hvordan AP er kommunister klarer jeg meg i massevis med VG's kommentarfelter :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...