Gå til innhold

Papertigers carport | F36 420xd GC og F11 530xd LCI | Halvårsoppdatering av bloggen


 Share

Anbefalte innlegg

On 9/20/2022 at 1:17 PM, mslello said:

Lekkert rett og slett! :)

Tusen takk! Jeg hater å innrømme det, men det begynner å klø i fingrene etter å småmodifisere på denne også for å få den bare litt bedre på noen områder. Hadde stor tro på at jeg skulle klare å holde meg i skinnet her.

On 9/20/2022 at 1:57 PM, Saltkjelen said:

Ja, bilen er virkelig fin i denne blåfargen. Kjører med ACS på min M550d, og ville uten tvil valgt dette igjen. Bilen oppleves like komfortabel som før, i motsetning til de erfaringene jeg har med Eibach og H&R.

Takker! Det er en fabelaktig farge, spesielt i solskinn. Nå fikk jeg mail i går fra BMWCCN om at vi nå har medlemsfordel på 10% hos ACS, så det legger jo enda ein stein til i haugen som vil gå for dette :). Hvordan fungerer ACS fjørene sammen med EDC og Adaptive drive? Comfort blir Sport og sport blir enda et knepp? Eller like komfortabel som før, bare mindre krenging? Ellers sikler jeg veldig på de vinterfelgene du har, et av mine favorittfelgdesign som jeg godt kunne tenkt meg som sommerfelger. Du får hyle om du skal selge :D 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Senk på f11 med x-drive er viktig, er jo lavest bak🙈 blir en helt ny bil selvom den fortsatt er fullt kjørbar til daglig bruk 😊 Jeg monterte Eibach på vår, det senket så lite at fruen aldri merket det😂 Men den gjikk fra å vere sigen til "normal" 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Skulebollen said:

Senk på f11 med x-drive er viktig, er jo lavest bak🙈 blir en helt ny bil selvom den fortsatt er fullt kjørbar til daglig bruk 😊 Jeg monterte Eibach på vår, det senket så lite at fruen aldri merket det😂 Men den gjikk fra å vere sigen til "normal" 

Forsåvidt sant. Hvordan ble komfort sammenlignet med før? Senket du kun på diagnose bak? Ser ACS nå har begynt å levere med justerbare stag bak for nivåmålingen, mens hos Eibach er det beskrevet at det skal senkes på diagnose. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merket ingen forskjell på Comfort. Mener å huske den sto på 17" pigg så vanskelig å kjenne krenging før og etter..  

Eibach senket så lite at jeg aldri justerte den ned bak😅 Hadde uten tvil gått for noe annet enn Eibach, rett og slett fordi det senket så lite.. Ville før senket via diagnose enn stag om du har muligheten 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever minimal endring i komfortnivå når det gjaldt ACS på min, men så hører det også med til historien at M550d er den eneste modellen xDrive som er senket fra fabrikk (og dermed har egne dempere). Senket selv med diagnose, men opplevde bilen som stiv og stumpete med dette. Satt den dermed tilbake til original høyde og slang på de nye stagene og bilen ble normal igjen i fjæringen bak. Jeg har ingen logisk forklaring på hvorfor det ble slik, for det er i teorien ingen forskjell på om man senker med stag eller diagnose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Jeg er på alle måter helt enig, men bilen var ubrukelig fjæringsmessig når den var justert ned bak elektronisk. Det er Bilia som monterte ACS settet, og de forstod heller ikke noe når stagene bak løste issuet med manglende fjæring bak.

Er egentlig ganske enkelt. Er det at sensoren blir stående langt lavere enn tenkt, bilen tror du har mye last og stiver opp siden du har adaptiv drive. Med stagene blir sensoren stående som forventet og bilen tror du har null last og er slapp som den skal være. 

Samme prinsippet som brukes på blant annet G20 med adaptiv dempere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode innspill @Skulebollen, @Saltkjelen og @ahj! Så biler uten adaptive drive men med EDC eller standardunderstell vil sannsynligvis da ikke ha dette problemet da de ikke har aktive ARB for å motvirke krenging, dvs det er adaptive drive som gjør bilen stumpete og stiv som gjør at behovet for egne stag er der?

Bilen ble for øvrig akkurat innkjørt i går, bikka 100 000 km! Og i dag fikk den prøvd seg på langtur til Lyngdal på hyttetur. 
292D2A6F-3A42-4433-A353-9B1B103D0128.thumb.jpeg.87f2034c631b2fe8060098b21dc9e630.jpeg


F38A33CC-2DB6-4188-8E5D-C55A96739F69.thumb.jpeg.44e20ca2a602f840bdc80e831225dc8f.jpeg


Lurer på om jeg har ubalanse i noen felger, sliter litt med vibrasjoner/skjelving i hele bilen som kommer og går, på alt fra nylagt asfalt til slitt vei. Kjenner det i hele bilen, og ser det på solskjermen. samme om bilen står i Comfort+ eller Sport. Etter en rasteplasspause på et minutt med bilen i gang virket det til å forsvinne, men kom delvis tilbake igjen. Ingen varme i felger. Tenkte å vente med å gjøre noe til vinterdekka har kommet på, så får en i alle fall luket ut en potensiell feilkilde. Noen som har vært borti dette på F11?

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, papertiger skrev:

Takk for gode innspill @Skulebollen, @Saltkjelen og @ahj! Så biler uten adaptive drive men med EDC eller standardunderstell vil sannsynligvis da ikke ha dette problemet da de ikke har aktive ARB for å motvirke krenging, dvs det er adaptive drive som gjør bilen stumpete og stiv som gjør at behovet for egne stag er der?

Bilen ble for øvrig akkurat innkjørt i går, bikka 100 000 km! Og i dag fikk den prøvd seg på langtur til Lyngdal på hyttetur. 
292D2A6F-3A42-4433-A353-9B1B103D0128.thumb.jpeg.87f2034c631b2fe8060098b21dc9e630.jpeg


F38A33CC-2DB6-4188-8E5D-C55A96739F69.thumb.jpeg.44e20ca2a602f840bdc80e831225dc8f.jpeg


Lurer på om jeg har ubalanse i noen felger, sliter litt med vibrasjoner/skjelving i hele bilen som kommer og går, på alt fra nylagt asfalt til slitt vei. Kjenner det i hele bilen, og ser det på solskjermen. samme om bilen står i Comfort+ eller Sport. Etter en rasteplasspause på et minutt med bilen i gang virket det til å forsvinne, men kom delvis tilbake igjen. Ingen varme i felger. Tenkte å vente med å gjøre noe til vinterdekka har kommet på, så får en i alle fall luket ut en potensiell feilkilde. Noen som har vært borti dette på F11?

Har du mistet noen lodd på felgene ?
 

Det høres ut som noe jeg erfarte på F10 for noen år tilbake , med samme felgen. Hadde mistet lodd den gangen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Vingerei said:

Har du mistet noen lodd på felgene ?
 

Det høres ut som noe jeg erfarte på F10 for noen år tilbake , med samme felgen. Hadde mistet lodd den gangen. 

Det kan godt være, ikke hatt bilen mer enn et par måneder og den var ikke slik når vi kjøpte den, så ingenting kan utelukkes. Får ta en sjekk når hjula skal byttes i løpet av måneden, tenker jeg kan få dekkomleggeren til å gå over de når han allikevel skal legge på vinterdekk på 613M-hjula. 

53 minutes ago, Walkabout said:

Ja, og har aldri klart å finne ut av det så har gitt opp å finne årsaken :P 

Det var jo beroligende! 😂 har du det fortsatt/hatt det lenge? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • papertiger changed the title to Papertigers carport | F36 420xd GC og F11 530xd LCI | Halvårsoppdatering av bloggen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...