Gå til innhold

Papertigers carport | F36 420xd GC og F11 530xd LCI | Halvårsoppdatering av bloggen


 Share

Anbefalte innlegg

Først godt nyttår Bjørn 😊

Må jo være en nytelse å dra avgårde med denne f11en på langtur .

Komfort og krefter hånd i hånd .

Regner med det var kjekt med ny rute og ,blir liksom voldsom forskjell spesielt hvis rute er slitt .

Ahh e36 altså 🥰🥰,fine saker .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, sveigis said:

Først godt nyttår Bjørn 😊

Må jo være en nytelse å dra avgårde med denne f11en på langtur .

Komfort og krefter hånd i hånd .

Regner med det var kjekt med ny rute og ,blir liksom voldsom forskjell spesielt hvis rute er slitt .

Ahh e36 altså 🥰🥰,fine saker .

Godt nyttår Jan! 
Ja det er det - det er virkelig noe eget med stor BMW med sekser, der har du jo lange erfaringer selv. Ja det har vært utfordrende spesielt med dårlig sikt spesielt i lav sol som det er mye av her på vinterstid, selv om det ikke er sol så ofte, så var hell i uhell at det kom et kakk i den. E36 liker jeg bedre og bedre, men E46 altså. En slik sommerbil har jeg lyst på en gang, gjerne i cab format.

10 hours ago, ahj said:

Godt nyttår! :D 
Hadde en "liten" lang tur selv i romjula og for en drømme det er å kjøre. Selv med noen fjelloverganger som stengte rett etter vi kom over var det ikke noe problem :) 

Takk i like så! De er virkelig utrolig gode å kjøre, adaptive drive gjør at ujevnheter slukes. Bare over slike kabelbeskyttere i veien ved veiarbeid - der F36’en formelig hopper over, er det som om det kun er hjulet på F11en som beveger seg vertikalt mens bilen bare glir over som om det skulle vært en liten hageslange som lå der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bursdagspresangen til kona (aka «playstationgave») ankom i posten i dag, direkte fra Finn.no.

F48CAAA9-31F6-4F6A-9AEC-6B81A6D988F2.thumb.jpeg.8b56eaccce8517a4175d9c338c70b763.jpeg

Fy så deilig et nytt, ubrukt skinnratt kjennes ut! Spesielt når jeg vet at det ikke kostet butikkpris. Nesten så jeg ikke tør å ta på det så fint det kjennes ut. Regner med dette blir supert på F36’en til kona.
 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, awt said:

Originalt?

Er fantastisk deilig med nytt ratt. Hadde egentlig plan om å trekke om rattet i Z4en, men er liksom noe eget med et fabrikknytt.

Originalt ja. Han som solgte det hadde fått det i erstatning for hakk/skrape i rattet etter rutebytte, men bilen ble solgt før rattet ble byttet. Flaks for meg for jeg hadde aldri kjøpt nytt ratt til det de koster i butikk. 

17 hours ago, Saltkjelen said:

Nytt, originalt ratt er fantastisk deilig. Merker selv hvor mye mer forsiktig jeg er med rattingen på M550en med nytt ratt fremfor X5en med 220kkm på sokkelesten. 

Ja, nesten som det burde vært påbud med kjørehansker når en vet hvor elendig skinn som er brukt på disse rattene. Sportrattet i E91’en hadde grovere skinn men var mye mer solid enn F-serie-rattene er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, papertiger skrev:

Ja, nesten som det burde vært påbud med kjørehansker når en vet hvor elendig skinn som er brukt på disse rattene. Sportrattet i E91’en hadde grovere skinn men var mye mer solid enn F-serie-rattene er. 

Hehe, ja. Blir ikke enhånds-ratting hvor man polerer rattkransen med håndflaten, nei. :P 

Ellers har min oppskrift til nå være å ikke røre rattet med noen midler. Det har holdt seg matt og pent, så krysser fingrene for at dette er oppskriften. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Saltkjelen said:

Hehe, ja. Blir ikke enhånds-ratting hvor man polerer rattkransen med håndflaten, nei. :P 

Ellers har min oppskrift til nå være å ikke røre rattet med noen midler. Det har holdt seg matt og pent, så krysser fingrene for at dette er oppskriften. :) 

Det tror jeg er umulig å få til om en bruker bilen over tid. Var vel samme skinn på vårt F20 M sport ratt, det ble aldri renset av oss, etter 3 år og 75000km var det rimelig blankt. Fettete fingre og hender gjør det umulig å holde matt over tid. Men fargen er så dårlig på disse at sterke midler som Swissvax cleaner forte som jeg brukte tok fargen. Men mener å huske at du hadde suksess med BMW sine egne skinnpleiemidler på det gamle rattet, før du byttet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Saltkjelen skrev:

Ja, jeg var igrunn fornøyd med resultatet etter en runde med BMWs skinnrens og skinnkrem. Blankheten er vanskelig å bli kvitt, men det gikk fra å være blankt til halvblankt. 

Kan sterkt anbefale både Colourlock og Fenice til slike operasjoner. Spesielt Fenice sitt "steering wheel restoration kit".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, HakonLimseth skrev:

Kan sterkt anbefale både Colourlock og Fenice til slike operasjoner. Spesielt Fenice sitt "steering wheel restoration kit".

Det var for så vidt bare en god rens det jeg gjorde, men har skjønt at Fenice går for å være top notch når det gjelder oppfarging og den slags.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er best for mer slitte ratt, når man først er inne på temaet? Har vurdert å trekke om, men usikker på hvordan det er på ratt med varme. Ser enkelte bare legger et ekstra trekk/lag med skinn over og hvis det er dette de som trekker om "profft" gjør så kan man vel like gjerne kjøpe et kitt som mar syr på selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett litt på dette gjør det selv-greiene jeg også, og har utelatt det grunnet tidsbruk og resultat. Det går fort med 7-8 timer, og fortsatt er sannsynligheten stor for at man sitter igjen med ujevne rynker her og der. En annen ting er at sømmene som går på tvers sjeldent treffer de originale sømmene, slik at man ser de igjennom det nye skinnet.

Omtrekking har jeg vært mye frem og tilbake på, men det koster mye det også. dittratt.no som ofte blir nevnt er fort 3-4000,- med frakt og slikt, og LZ customs er fort det doble, selv om man ikke skal ha ufo-ratt. Kan jo sende det utenlands, men med frakt begge veier, moms og annet vas blir det fort penger der også. Hvordan prosessen foregår vet jeg ikke, men håper jo rattet blir strippet ned før noe gjøres. Jeg innbiller meg at det blir gjort, men det er bare ren gjetning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte sjekke ut mer om LZ Customs og at de er fra Hønefoss hadde jeg aldri gjettet, trodde det var noe fra statene jeg. Nytt ratt koster rett under 10k, så opp mot 70% av nypris virker å være rimelig drøyt. Jeg har sett på noen videoer av mer proff omtrekk (fra Øst-Europa) og der kutter vedkommende i rattet for å få overgangen av sømmene bra. Her er en video fra Youtube: link. Usikker på hvordan noe sånt hadde fungert på et ratt med varme, men om man fikk slikt for 3-4000 kr så hadde jeg greid å leve med det. Funnet også disse: https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=112354842

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • papertiger changed the title to Papertigers carport | F36 420xd GC og F11 530xd LCI | Halvårsoppdatering av bloggen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...