Gå til innhold

Papertigers carport | F36 420xd GC og F11 530xd LCI | Halvårsoppdatering av bloggen


 Share

Anbefalte innlegg

Om ikke billig, så noen hakk bedre ihvertfall. Jeg er mest skeptisk til hvordan det føles og hvordan kvaliteten er kontra originalt. På bildene i annonsen synes jeg finishen rundt "kvart på tre" ikke var helt 100% på BMW-rattet. Jeg fikk omtrukket rattet i e46-en min i Tyskland eller hvordan det enn var, og det føltes rett og slett kjipt ut sammenlignet med originalt skinn husker jeg.

Originale ratt på nyere modeller har vel litt varierende holdbarhet, men på bilene vi(?) tenker på var det hakket bedre.

F.eks. har originalt ratt til min (tror også det gjelder 1-serie og 3-serie fra samme periode) "bølger"/humper på baksiden noen steder. Dette regner jeg med man ikke får på et omtrukket.

Beklager å "utnytte" tråden din @papertiger 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et omtrukket ratt vil aldri bli 100%, så personlig foretrekker jeg det originalt. Kostnaden for et originalt blir heller ikke helt avskrekkende når en ser prisen for å få det trukket om. 

Ellers ser man mye rart av de som trekker om, der det trekkes utenpå det originale skinnet, ikke freset kant etc. Det å frese sømkant er noe som alltid må til for at sømmene ikke skal stå ut, og gjøres på både ratt, dørtrekk, midtkonsoller etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/7/2023 at 10:21 PM, HakonLimseth said:

Kan sterkt anbefale både Colourlock og Fenice til slike operasjoner. Spesielt Fenice sitt "steering wheel restoration kit".

Var det jeg brukte på rattet på F36’en etter å ha prøvd Colourlock sitt som jeg ikke ble fornøyd med. Fenice sitt var veldig bra, men jeg fikk luftbobler i topcoaten under legging virker det som, det gjorde at finish etter tørk ikke ble bra og en ser små hvite nupper og rattet føles knudrete å ta på. Må pusses lett over og legges topcoat på nytt tenker jeg, men det får bli et annet prosjekt dersom jeg vil selge rattet. Og sømmene ble ekstremt harde og stive, men det kommenterte andre som prøvde samme kit også. Blitt litt mykere der rattet brukes, kvart på tre-grepet.

20 hours ago, awt said:

F.eks. har originalt ratt til min (tror også det gjelder 1-serie og 3-serie fra samme periode) "bølger"/humper på baksiden noen steder. Dette regner jeg med man ikke får på et omtrukket.

Beklager å "utnytte" tråden din @papertiger 😛

No problem, bare kjekt at tråden brukes til erfaringsutveksling og kompetanseoverføring som det så fint heter på LinkedIn om dagen.

Ja M sport rattet på F-seriene har små bølger/kuler på baksiden - på begge våre. Skal legge på et lag med Colourlock Shield før det tas mer på, håper dette kan bidra til enklere hold fra start. Så skal jeg innføre forbud mot å ta på rattet før, under og etter kjøring for å unngå slitasje og blankslitte områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett på videoen til Garasjetid som er for Fenice sitt sett og det E6x-rattet de fikser er sånn ca. like stygt som det jeg har tenkt å fikse, nesten likt ratt er det også. Ingen her i huset bruker ringer eller klorer seg fast med negler så det tror jeg kan være en potensiell løsning som kan holde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, E.C. skrev:

Sett på videoen til Garasjetid som er for Fenice sitt sett og det E6x-rattet de fikser er sånn ca. like stygt som det jeg har tenkt å fikse, nesten likt ratt er det også. Ingen her i huset bruker ringer eller klorer seg fast med negler så det tror jeg kan være en potensiell løsning som kan holde. 

Har brukt samme kit på rattet til samboeren. Det ble litt som @papertiger sier med stive sømmer, men etter to uker i bruk har de mykt seg opp. Den dag i dag kan man ikke se at det rattet er farget opp :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutes ago, ahj said:

Har brukt samme kit på rattet til samboeren. Det ble litt som @papertiger sier med stive sømmer, men etter to uker i bruk har de mykt seg opp. Den dag i dag kan man ikke se at det rattet er farget opp :) 

Dabbet du på topcoat med svampen? Mener å huske at rattet var silkesmooth etter oppfarging, men at det var topcoaten som ble full i luftbobler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, papertiger skrev:

Dabbet du på topcoat med svampen? Mener å huske at rattet var silkesmooth etter oppfarging, men at det var topcoaten som ble full i luftbobler.

Den dabbet jeg på opp rett med varmluftspistol og det ble litt bobler etter på ja. Men etter litt tid var den smooth. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Ble guttetur til sildabyen med poden i går for å handle hjul av @m-blå. Kjekt å hilse på å handle av en entusiast med et langt BMW-track record, og ikke minst ta den nye Stuttgarthingsten hans i øyesyn. Virkelig lekker og sportslig bil!

ACEA77F9-D874-4D94-8AC1-B10DBCA5B915.thumb.jpeg.a7781d03798811bfbba6b18d7019fa4b.jpeg

Style 345 fra M5 med tilnærmet nye stjernemerkede Goodyear Excellence RFT i 245/40-19 framme og 275/35-19 bak. Ser ut som mange har gode erfaringer med disse dekkene selv i runflatutgave, så ser ikke mørkt på det.
Målte både disse og Hankook-dekkene jeg hadde stående ekstremt uhøytidelig med en skjøteledning når jeg kom hjem, og fikk følgende:

Hankook 245 og 275: ca lik omkrets, 4-5mm igjen på mønster. Ikke stjernemerket. 
Goodyear 245 og 275: ca 10mm større omkrets foran, 6-7mm igjen på mønster. Stjernemerket.
 

Nå er det jo slik at Goodyear bakdekket her står på en 10" felg vs 9" felg for Hankook, så det virker som at senter av Goodyeardekket ligger noe flatere enn i Hankook sitt tilfelle. Jeg skal måle mer nøyaktig og på nytt i ytterkant av dekkbanen for å se om det er forskjell, men forskjellen tilsvarer ca 0,4-0,5% forskjell i rulleomkrets så det burde gå fint. 
 

Style 345 10" vs Style 351 9":
500D46DD-84A6-4872-A5C6-FD8E00FB689B.thumb.jpeg.212401160fe25d97f55dcbeb2cfeef12.jpeg
satser på at jeg må leie inn poden for å klare å vaske innimellom eikene på disse…

Hankook 275 på 9" felg vs. Goodyear 275 på 10" felg
DDE1C3AD-F310-44B2-9C32-3492B54C96CA.thumb.jpeg.73abcd001bfd41a9742b37be42daccf2.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, papertiger said:

Ble guttetur til sildabyen med poden i går for å handle hjul av @m-blå. Kjekt å hilse på å handle av en entusiast med et langt BMW-track record, og ikke minst ta den nye Stuttgarthingsten hans i øyesyn. Virkelig lekker og sportslig bil!

ACEA77F9-D874-4D94-8AC1-B10DBCA5B915.thumb.jpeg.a7781d03798811bfbba6b18d7019fa4b.jpeg

Style 345 fra M5 med tilnærmet nye stjernemerkede Goodyear Excellence RFT i 245/40-19 framme og 275/35-19 bak. Ser ut som mange har gode erfaringer med disse dekkene selv i runflatutgave, så ser ikke mørkt på det.
Målte både disse og Hankook-dekkene jeg hadde stående ekstremt uhøytidelig med en skjøteledning når jeg kom hjem, og fikk følgende:

Hankook 245 og 275: ca lik omkrets, 4-5mm igjen på mønster. Ikke stjernemerket. 
Goodyear 245 og 275: ca 10mm større omkrets foran, 6-7mm igjen på mønster. Stjernemerket.
 

Nå er det jo slik at Goodyear bakdekket her står på en 10" felg vs 9" felg for Hankook, så det virker som at senter av Goodyeardekket ligger noe flatere enn i Hankook sitt tilfelle. Jeg skal måle mer nøyaktig og på nytt i ytterkant av dekkbanen for å se om det er forskjell, men forskjellen tilsvarer ca 0,4-0,5% forskjell i rulleomkrets så det burde gå fint. 
 

Style 345 10" vs Style 351 9":
500D46DD-84A6-4872-A5C6-FD8E00FB689B.thumb.jpeg.212401160fe25d97f55dcbeb2cfeef12.jpeg
satser på at jeg må leie inn poden for å klare å vaske innimellom eikene på disse…

Hankook 275 på 9" felg vs. Goodyear 275 på 10" felg
DDE1C3AD-F310-44B2-9C32-3492B54C96CA.thumb.jpeg.73abcd001bfd41a9742b37be42daccf2.jpeg

Lekre hjul det der. Tipper de sitter som et skudd på bilen. Vask ser ut som et prosjekt i seg selv 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, papertiger skrev:

Style 345 fra M5 med tilnærmet nye stjernemerkede Goodyear Excellence RFT i 245/40-19 framme og 275/35-19 bak. Ser ut som mange har gode erfaringer med disse dekkene selv i runflatutgave, så ser ikke mørkt på det.

 

Fine felger du fikk tak i der, gratulerer :)

Har selv kjørt med GY Excellence på min tidligere F11 i 7 år.
Til å være RFT opplevde jeg de som gode dekk å kjøre med. Vi valgte å kjøre RFT som en form for forsikring da vi kjørte årlig på langtur til Krakow om sommeren. Er ikke alltid like lett å ringe "falck" når uhellet er ute om man ikke er i nærheten av sentrale strøk :). Noe vi fikk oppleve på bygda i Polen, fikk dekket på kanten av veien og vips var det en 10 cm flenge i dekksiden. Var kjekt å bare kjøre rolig de siste 6 milene hjem en sen lørdagskveld da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • papertiger changed the title to Papertigers carport | F36 420xd GC og F11 530xd LCI | Halvårsoppdatering av bloggen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...