Gå til innhold

Papertigers carport | F36 420xd GC og F11 530xd LCI | Halvårsoppdatering av bloggen


 Share

Anbefalte innlegg

På 1.5.2023 den 9.51, papertiger skrev:

Ah, du som endte opp med denne fine ja! Den har, og hadde, jeg lagret på Finn når jeg så etter bil - den var til salgs i samme tidsrom som jeg kjøpte vår. Men konkluderte med for høy pris + for langt borte den gang. Men annonsa og bildene var veldig bra, og utstyrslista var ganske komplett! Om jeg husker riktig er listene rundt vinduene folierte på denne, da utstyrslista viser alu-lister?

Det finnes få mediterranean Blue F10/F11 tror jeg, har sett en og annen på Finn, men er faktisk de samme bilene som går igjen. Langt flere G30/31 med denne fargen. Bare kjekt med bilder her i tråden, så pøs på :D 

Argh, disse skvettlappene, går eBay om jeg ikke får napp på de originale fra Nederland over helga. Såg veldig bra ut på din!

Ja, handlet denne i full fart tidligere i år. Prisen var kanskje i høyeste laget, men jeg begynte å bli lei av å lete etter F11 i markedet - enten manglet kandidatene noe av utstyret jeg var på jakt etter, eller så dukket det opp saker ved visning som jeg ikke var helt happy med. Så da ble det denne :) gitt tilstand, utstyr etc vurderte jeg at prisen var OK. Og så ble det jo en fin farge på kjøpet! Utstyrslista viser S3MB Indiv. Ext. Line, Burnished Aluminium, så det er nok foliert i etterkant ja. Synes det ser OK ut.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Henrik K said:

Ja, handlet denne i full fart tidligere i år. Prisen var kanskje i høyeste laget, men jeg begynte å bli lei av å lete etter F11 i markedet - enten manglet kandidatene noe av utstyret jeg var på jakt etter, eller så dukket det opp saker ved visning som jeg ikke var helt happy med. Så da ble det denne :) gitt tilstand, utstyr etc vurderte jeg at prisen var OK. Og så ble det jo en fin farge på kjøpet! Utstyrslista viser S3MB Indiv. Ext. Line, Burnished Aluminium, så det er nok foliert i etterkant ja. Synes det ser OK ut.  

Menet jeg husker at den lå tett opp mot 400 da jeg lagret annonsen i fjor vår, men når jeg ser på annonsa som jeg hadde lagret så har den droppet en del siden den gang. Synes ikke det var noen upris det siste den lå til, om den såg like fin ut som på bildene. Det er absolutt verdt å betale ekstra for å få det ekstra, og en velholdt bil, det er mye ymse der ute. Fargen er uten tvil det elementet på bilen jeg har fått mest komplimenter på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste kapittel i skvettlappsagaen er skrevet; etter å ha ringt amazonforhandleren i Nederland som viste seg å være i Tyskland, var det samme historie der: de var dessverre ikke på lager. Så da ble det et sett fra ebay som har gode reviews.

Det kan også nevnes at jeg ved hjulskift på 4-serien målte sommerhjula - Michelin PS4S* i 225/40-19 + 255/35-19 dimensjon. Utrolig nok ble dekkene både foran og bak målt til 2066mm omkrets. Måtte måle to ganger for jeg trodde jeg hadde målt feil. Og disse hjulene var nye i august/september 2019 og bilen har kjørt ca 60000km siden den gang (dog deler på vinterhjul)! Gjenværende dekkmønster er ca 4mm foran og bak. Det er en ganske annen opplevelse enn med Vredesteindekkene jeg hadde som var 2mm mindre mønster på bak enn framme etter 10000km, så det forteller meg at stjernemerkingen har noe for seg. 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
On 9/21/2022 at 5:12 PM, papertiger said:

 

On 9/20/2022 at 1:17 PM, mslello said:

Lekkert rett og slett! :)

Tusen takk! Jeg hater å innrømme det, men det begynner å klø i fingrene etter å småmodifisere på denne også for å få den bare litt bedre på noen områder. Hadde stor tro på at jeg skulle klare å holde meg i skinnet her.

 

…og slik gikk det med den saken…:

DA30F976-1992-4715-AD4C-E9CC160296C8.thumb.jpeg.55c5f10e1ea8c924457d2062e72bafde.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Snagg30 said:

Veldig fornuftig! :) 

Det spørs vel hvilke øyne som ser. I Bimmersøyne er det nok veldig fornuftig ja 😅

13 hours ago, HenrikSolberg said:

Hvordan er F11 å kjøre kontra F36? 🙂

Veldig annerledes er vel det korteste og beste svaret.
 

Begge to har BMW-følelsen, men F36 (dog med ACS-fjører) er mer plantet og har en del mer direkte (men litt for lett vektet) styring grunnet variabel utveksling kombinert med elektrisk servo. F11 har en mer naturlig tyngde i servoen da xDrive-modeller har hydraulisk servo. Føles mer genuin og «BMWsk». F11 er veldig komfortrettet, og spesielt med Adaptive Drive (EDC kombinert med aktive ARB) har den en komfort som går milevis utenpå F36. Jeg mener å huske at F11’en jeg prøvde med standardunderstell var en del stivere (hardere demping) enn vår er i Comfort mode, mens vår igjen er mer dempet i Sport mode selv om den ikke nødvendigvis krenger mer. På langtur kjennes F11 mer stabil og trygg, nærmest som en ustoppelig tanks som mater på framover. Og jeg har blitt så vant til aktive anti roll bars at jeg ikke helt husker hvordan F11 føles uten. Den sluker svinger helt utrolig bra, men når svingene kommer tett hadde jeg hatt mer selvtillit i F36’en. Det blir derfor spennende med ACS-fjører på denne også for å få bort den dykkingen og løftet under nedbremsing og pådrag, det er vel det eneste jeg har å utsette på den, og er en helt subjektiv greie. 

Jeg har ingen referanser i denne 5-serie-klassen - har ikke kjørt hverken A6, E eller G31. Så jeg vet ikke hvordan denne føles sammenlignet med disse. 

Det var et langt svar på et kort spørsmål gitt. Gratulerer med dagen!

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Lanseringsdagen for åttende generasjon 5-serie ble feiret med å gjøre det jeg tror blir den hittil aller beste oppgraderingen på min sjette generasjon 5-serie: Schnitzerfisering av understellet.

Fjører fremme og justerbare stag bak ble montert av ///Moe Auto, som samtidig tok firehjulskontroll og oljeskift (selvsagt registrert i iDrive). Mikrofilter byttet jeg selv dagen i forveien, så det ble trukket fra på regningen.

Jeg skal få til et sammenligningsbilde fra samme parkeringsplass, men her er i alle fall noen fra opphenting:

726E7BF7-2092-425F-BF08-47885202D035.thumb.jpeg.4e1f6aaf8c014d90b59e1caa97ca5aaa.jpeg

219D57DB-D352-43B5-BE47-01949C9929CA.thumb.jpeg.477edb6dcf58cc78205bccbbd74d6d88.jpeg

5733279D-40F1-4A55-876B-B5CB42D7560B.thumb.jpeg.f2d71bab5c96b89689c23ea74fd3602b.jpeg

1059012D-4611-4E17-BDF1-CBD2D1F0532D.thumb.jpeg.076984eb183294229ac2535abd318a07.jpeg

7E1CE7D9-3D7F-4C24-9348-2891DB512DEB.thumb.jpeg.81d8bc7688ed007ca945386396ffd98f.jpeg

Synes dette ble ganske så bra estetisk sett, er rett og slett utrolig bra fornøyd. Han hadde justert høyden på baken ved å måle høyden opp til kanalene lik som foran mener jeg han sa, for å få det beinest mulig. Det gjør at baken (som vanlig) sitter en ørliten tanke lavere enn foran visuelt sett pga de større hjulbuene foran. Det samme er tilfellet på F36'en som også har ACS fjører. Nå er også forhjulene kommet seg en tanke inn i hjulhuset, som jeg likte. Var litt for aggressivt før senk. Bakhjulene er vel en hårsbredd innenfor, men det har mest med dekk å gjøre.

 

Så til kjøreinntrykk:

Merket umiddelbart et fastere oppsett over fartshumper. Og den relativt massive "dive and squat" som er det eneste ankepunktet jeg har hatt på bilens understell, er nå totalt borte. Den går som et damplokomotiv, helt på skinner, krenging er redusert og båtfølelsen er helt borte. Men komforten er fremdeles høyst tilstedeværende. Muligens noe mer kontakt med styringen. 

Kjørte en 3-timers tur til Sauda i ettermiddag, langs vestlandske landeveier, og det var en utrolig fin opplevelse. Den hadde krympet mange hakk siden forrige tur på standardfjører.

Nå gjenstår godkjenningstime hos SVV for innskriving i vognkort om snaue to uker.

Ellers kom skvettlappsettet i posten her om dagen, så ble en rask prøvemontering. Fulgte ikke med 3M tape, men det virker som at det er såpass spenn og press i formen at den legger seg helt inntil støtfangeren. Tape skulle ikke være nødvendig ifølge selger. Blir enten montering i helga eller neste uke.

 

C725A1F3-880F-4D6F-95A3-2177F883165E.jpeg

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • papertiger changed the title to Papertigers carport | F36 420xd GC og F11 530xd LCI | Schnitzerfisering av F11 s.92

Selv om vi snakker ofte i sosiale medier, så får jeg komme med gratulasjoner her også. :D Og nå har jo du Schnitzerfisert to biler, jeg én. Og jeg ville gjort det med min neste BMW også, uten å mukke. Det sagt: Ingen ny bil på trappene, men beholder jeg X2 så tror jeg den får samme behandling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Henrik K said:

Schnitzerfiseringen ser meget vellykket ut! Og det høres ut som kjøreegenskapene ble bra også :)

 

Takk! Ja jeg er forbauset over forandringen her. Kjøring i Comfort+ bringer også en ny dimensjon. Tidligere var det som å kjøre gammel amerikaner på motorveien, men nå er det bare mykt og men samtidig fast og lite krenging. 

7 hours ago, sveigis said:

Nydelig oppgradering og bilen ser helt perfekt ut Bjørn 😊

Disse kler senk og det til de grader og .

Takk Jan! Ja dette var innertier synes jeg. Glad den ikke ble lavere da, bilen skal jo kunne brukes til allslags familieaktiviteter, sommer som vinter. 

3 hours ago, E.H.D said:

Dette ble mye bedre, egentlig slik det burde vært originalt. Og bra at kjøreegenskapene ble såpass mye bedre. 😀

Helt enig - samme som med ACS fjørene på F36’en. Den ble også slik den skulle vært originalt. Så med dette felgoppsettet er begge to nå slik de skulle ha rullet ut fra fabrikk. Nå er den umåtelig komfortabel, men samtidig fast og «satt». Spot on! 

3 hours ago, fupsaker said:

Selv om vi snakker ofte i sosiale medier, så får jeg komme med gratulasjoner her også. :D Og nå har jo du Schnitzerfisert to biler, jeg én. Og jeg ville gjort det med min neste BMW også, uten å mukke. Det sagt: Ingen ny bil på trappene, men beholder jeg X2 så tror jeg den får samme behandling. 

Tusen takk igjen Fredrik! Nå har jeg hatt 4 BMW’er, hvorav 3 av de har vært senket, derav to med ACS og én med Hartge. Og den ene som ikke har vært senket har vært RWD med M sport understell. Det sier vel mest om at xDrive-bilene faktisk er for høye fra fabrikk. Vil tippe at Eibach gjør samme nytten i og med at de produserer for ACS (men sikkert på andre specs), men det fulgte ikke med justerbare stag bak hos Eibach, og jeg turte ikke å risikere å måtte ettermontere det slik pga pinnestiv bil slik @Saltkjelen opplevde. Forstår enda ikke helt akkurat hvorfor det skjer. 
X2 med ACS, ikke feil :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • papertiger changed the title to Papertigers carport | F36 420xd GC og F11 530xd LCI | Halvårsoppdatering av bloggen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...