Gå til innhold

Papertigers carport | F36 420xd GC og F11 530xd LCI | Halvårsoppdatering av bloggen


 Share

Anbefalte innlegg

Merket også stor forskjell når jeg "jobbet" med felgrensen kontra "spray på og tørk av", så det er absolutt måten å gjøre det på. Til og med de gamle vinterhjulene mine som aldri har fått særlig med kjærlighet ble renere enn noen gang. :)

Ellers er det jo alltid greit å få gjort unna julevasken. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tydelig at jeg fikk et dårligere resultat når jeg vasket vinterhjula som står på bilene nå enn idag, var egentlig ganske overraskende hvor mye Felgenblitz fjernet ved hjelp av litt felgkost/hanske og børste. 

Ang. lyktedilemmaet mitt; det er begge indre baklyktene mine som har små sprekker, og de er like i EU og US.  Så fant jeg et pent brukt komplett US pre-LCI sett fra Litauen på eBay, men etter litt realoem’ing fant jeg ut at de indre baklyktene som kom fra en F82 ikke passet overens med F32/33/36. Åpenbart har F82 eget part nummer, mens F83 merkelig nok har samme som bl.a. F36. Så det er også noe å passe på. Ellers hadde jeg klikket på kjøp, 3200 NOK for komplett sett var ikke så galen pris. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at F82 ikke deler lykter med resten av gjengen, men såvidt jeg kan se er det kun de innerste som er forskjellige(?) Nå er det jo de innerste du trenger riktignok, men ser ut som det bare er å fjerne en plastbit for å få de til å passe; https://f80.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1517732

Selv hadde jeg nok heller tenkt LCI-lykter, men de er vel i en helt annen prisklasse igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste også den tråden tidligere, men det ser ut som noen har fått vann inni bagasjerommet ved vask etter å ha fjernet den tappen om jeg leste riktig. 
Kun de innerste som er forskjellig, så sånn sett har det ikke noe å si - får alltids tak i korrekte slike til 500-1000kr. Ja, dess mer jeg ser på LCI-lyktene, dess mer synes jeg de ser rålekre ut. Spesielt i Black line. Utrolig stilig lysdesign med blinklyset spesielt. Må rekne en 10 høvdinger med wiring for de ser jeg, og det er før moms og toll…

—————

Etter at poden var lagt i kveld fikk jeg tatt en runde på begge bilene innvendig. Støvsuging, vask av overflater, seter, barneseter, ruter innvendig og bytte til gummimatter. Var såpass kaldt at vindusrensen frøs på innsida av ruta, så måtte stå litt med motor i gang og defroster på, da gikk det fint. Deilig å starte dagen i morgen med rene interiører :) 

Så trengs skinninteriøret i 4er en oppstrekk i løpet av vinteren, og rattet må farges på nytt. Settes på to-do-lista for tida framover. 

4er:

AAA51719-46C2-42E7-AAD8-783D76012E9D.thumb.jpeg.40e9254367f34ad115ea64386c0567a1.jpeg

1er:

17C1198D-8263-4E5D-9CD1-2AC13F912B31.thumb.jpeg.de9d38d1fb3e7977b2fc82af2634a4b0.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tolket det som om lekkasjen var før disse var fjernet(?) At lykten ikke kom skikkelig på plass når denne var der. Uansett, hadde fulgt med hos diverse høggere og slikt etter LCI-lykter, der kan man av og til gjøre greie kjøp.

Ellers står det respekt av å stå ute i denne kulden å pleie bil. 😛 Får dårlig samvittighet når jeg ikke gidder å gå ned i garasjen å gjøre noe en gang. 🥺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah ja det kan godt være. Er det mulig å legge inn autosøk noen plass hos høggere på den typen bil/delenummer?

Så lenge det ikke regner eller snør gjør det meg ingenting om det er kaldt, jobber meg jo varm :D om jeg hadde hatt garasje, det hadde vært herlig det! Et par timer så var begge bilene tatt. Eneste som er dritt å stå i mørket med hodelykt er at alt du ikke ser i dagslys ser du med hodelykt. ALT. 😛 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, papertiger skrev:

Ja, dess mer jeg ser på LCI-lyktene, dess mer synes jeg de ser rålekre ut. Spesielt i Black line. Utrolig stilig lysdesign med blinklyset spesielt. Må rekne en 10 høvdinger med wiring for de ser jeg, og det er før moms og toll…

Vær glad du ikke har OLED-lyktene fra CS du... :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Walkabout hæ, er det ikke sånne eBay-CS-kopier du har på bilen da? :D De kan jeg jo få billigere enn originale LCI-lykter.

Noen tips om hvor man kan ha autosøk etter (brukte) LCI-lykter, i Norge og utland med størst sannsynlighet for å få treff? Kun eBay og Finn?

En annen oppgradering jeg kunne tenkt meg er nakkestøtter i F20 fra F30-36. F20 har ikke tilt på nakkestøttene, det har de i F36'en. 

Så: har tenkt litt etter hjulskift og hjulvask av 19" Style 401. De er ganske tunge!
Felgvekter:
Style 413 7"x16 med piggdekk: 9,6kg (står på F20 nå - vinterhjul)
Style 400M 8"x18 (på F36'en): 11,8 + 12,0kg (står på F36 nå - vinterhjul)
Style 405MP 8"x18 (fra F3x): 10,65kg
Style 442M 8" + 8,5"x19: 13,5 + 13,0kg (som jeg hadde på F36 før)
Style 598M 8" + 9"x19: 12,5 + 13,5kg (sommerhjul F36)
Style 401 8" + 8,5"x19: 13,0 + 14,5kg (sommerhjul F20)

Det er altså nesten 17kg mer uavfjæret vekt med sommerhjula på F20'en enn med vinterhjula - bare i felgene om en ser bort fra dekkvekt. Ikke rart den føles mye mer lettbeint og kvikkere i akselerasjonen med vinterhjula på.

Så jeg har lurt på om jeg skal prøve å få tak i et sett pent brukte 18" felger fra F3x som er en hel del lettere enn 401-felgene som uansett må ha nye dekk til våren. E9x felger blir for aggressivt innpress dessverre. Noen som har tips til felgdesign? 400M, 441M? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Kelleners dukker jo ekstremt sjelden opp, men råstilige er de. Ser jeg kommenterte faktisk i den tråden tilbake når det bildet ble lagt ut i sin tid 😛 

401-felgene ble solgt og hentet i kveld av en hyggelig eldre BMW-entusiast. Så nå starter Jagten på nye sommerhjul. 
Kunne absolutt sett for meg E9x-hjul i 18", f.eks Style 216, men er litt usikker på om disse poker utenfor hjulbuene. Må sjekke litt. Style 193M er også interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker godt 313, men muligens ikke på F20 🤔

style 230 derimot 🤤 

A299981E-1A45-46F3-9681-836E63C006DE.jpeg.a38b4ac7f07c6bf7e6755681f9c75d4b.jpeg
men jeg får ikke innpress til å stemme - de har samme som 313 og det skal i utgangspunktet poke langt utenfor bak. Allikevel ser jeg bildene med felgene på. Merkelig.

her er et med style 216 også: 

FC896B84-A0BC-4299-9210-EE4B28AA5BA2.jpeg.fb843e0c9eb0a1a3f8b3d8b24ab62985.jpeg

Jeg er egentlig på jakt etter felger som veier en del mindre enn de svintunge 401’ene, merker at bilen er merkbart sprekere og mer nøytral i svinger med 16" vinterhjul. 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, papertiger skrev:

Kelleners dukker jo ekstremt sjelden opp, men råstilige er de. Ser jeg kommenterte faktisk i den tråden tilbake når det bildet ble lagt ut i sin tid 😛 

401-felgene ble solgt og hentet i kveld av en hyggelig eldre BMW-entusiast. Så nå starter Jagten på nye sommerhjul. 
Kunne absolutt sett for meg E9x-hjul i 18", f.eks Style 216, men er litt usikker på om disse poker utenfor hjulbuene. Må sjekke litt. Style 193M er også interessant.

Jeg sjekke med min style 225 før jeg solgte dem. Forfelgen går akkurat innafor foran og bak. Bakfelgen stakk en cm utsiden av bakskjermen. Det synes jeg var veldig synd at de ikke passet, da hadde det være veldig mye felg som kan brukes :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, ahj said:

Jeg sjekke med min style 225 før jeg solgte dem. Forfelgen går akkurat innafor foran og bak. Bakfelgen stakk en cm utsiden av bakskjermen. Det synes jeg var veldig synd at de ikke passet, da hadde det være veldig mye felg som kan brukes :( 

Takk for info! Ja det må myye negativ camber på for å få det på plass. Et par andre bilder som @Daniel. fant til meg fra sitt rikholdige bildekartotek :D, så vet ikke hva jeg skal tenke. Må rett og slett nesten prøve en gang. Har fått virkelig sansen for Style 216 altså.

Ser ut som E90 style 216 grunnet dekkbredden (samme spec som Style 193 nedenfor - faktisk norsk bil den nederste).

F20_Style_216.thumb.jpg.5c215d1841a80a6d650463d5707597e1.jpg

1968384521_F20_Style_193(1).thumb.jpg.910d6dc5835ddf40bbafc5f6b6b688c2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • papertiger changed the title to Papertigers carport | F36 420xd GC og F11 530xd LCI | Halvårsoppdatering av bloggen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...