Gå til innhold

Papertigers carport | F36 420xd GC og F11 530xd LCI | Halvårsoppdatering av bloggen


 Share

Anbefalte innlegg

7 timer siden, ahj skrev:

Ble veldig bra med svart svart combo på bilen :) 

Gi gjerne lite skriv om hva du synes om bimmercode og hvordan dette fungerer med Enet-kabel :) 

Takker :) blir meir og meir nøgd dess meir eg kikkar på det! Ja det skal jeg gjøre, når jeg en dag får avse en time :) det skal visst være desidert mye raskere med Enet + adapter enn de Bluetoothadapterne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Etter ganske nøyaktig to (2!!) måneder siden sist BMW-vask, var det på tide. Nå skal det sies at tiden i mellom har blitt brukt på langt viktigere ting, så dårlig samvittighet overfor bilen har jeg ikke. Det var faktisk kona som spurte...

Ved godt mot før skumringens frembrudd fyrte jeg av skumkanona og foretok en vask med fremgangsmåte som tidligere.

Før start. Greyish bil.

DDDCE43D-6CE2-4914-9A32-F21B67B51540.thumb.jpeg.488409a6061730df70ca54db201c149e.jpeg

Dynket i asfalt- og tjærefjerner fra KC + forvask i skumkanona. Mye å ta tak i her, cafe latte-farget skum er en god indikator.

BC3B714C-EDD6-480A-813A-BF2F803C95BF.thumb.jpeg.34870a678e9c73031473509e425fcf84.jpeg
 

Ferdig avspylt og klar for håndvask med Reset og Bilnerdensvampen:

00B5E818-0EE9-459D-9151-64D49678B3AA.thumb.jpeg.bdde7b5b4e62a44b2e1395647d3c24f0.jpeg
 

Halvannen time etter start, ferdigbilde: 

6133C334-F0C0-4EC0-BA1F-A64E53ED9C49.thumb.jpeg.0c1ca900491fd5138aa3fa6409b04e89.jpeg

Da var det så mørkt at jeg ville ikke yte bilen den urettferdighet det ville være å avbilde den i ren tilstand under så dårlige lysforhold. Men bra, det ble det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdigbildet kom to dager etter vask:

D8809C7C-8165-4206-8836-A6E3A6B9BD98.thumb.jpeg.96466b5ebfe294347f0db17d3aade090.jpeg

- like skitten! 😂 

Hadde bilen inne hos Bavaria Bryne for sjekk av Drivetrain Failure-meldingen som har kommet og gått ved en fire - fem anledninger de siste månedene, samt girkasse/girskiftproblematikken som har vedvart og ikke blitt løst. Kopierer og limer for enkelhetsskyld inn teksten fra posten min i den aktuelle tråden ang. sistnevnte:

Besøket resulterte i følgende: 

1. Åpen teknisk aksjon fra BMW på EGR-kjøler (som ble byttet for 2 år siden da vi kjøpte bilen). Typen det ble byttet til den gang var 2-3 måneder for gammel (altså gammel batch), og måtte derfor byttes enda en gang til en nyere type. De tok jobben på strak arm og byttet den med det samme.

2. Feilkode på EGR ventil (snap under er fra min egen diagnose med Bimmerlink i dag tidlig). Det var en av de 5 ledningene emllom EGR ventil og motorstyreenhet som ga for lite eller for mye spenning (husker ikke). Ledning ble sjekket og kontakt rengjort, så skal være ok nå. I følge tekniker feil med signalene fra EGR-ventilen kunne påvirke giringen alt etter hvilket signal den gir, dvs. den kan påvirke girmønsteret dersom trykksensorene i forbindelse med EGR-ventilen gir feil tilbakemeldinger til motorstyrenhet om hvilken posisjon ventilen har, som igjen kan påvirke hva motorstyreenheten foretar seg basert på inputen den får fra trykksensoren. Den åpner vel ved lavt turtall for å slippe tilbake eksos til innsuget for å senke temperaturen og dermed forbruket (?).  EGR-ventilen ble byttet av Bavaria Stavanger i sommer på garanti, den var tilkokset, så det er nok et resultat av dette byttet. Vi har også fått "Drivetrain failure" feilmelding i bilen de siste ukene/månedene, som forsvinner like fort som den kommer. Jeg antar at den har med EGR-ventilen å gjøre.

image.png.d3cc58833633d23b9b988ac62f8fa1b5.png

Mer utfyllende om denne feilkoden finnes her: https://bmwfault.codes/XMLDiagView?doc=MgAwADAAMAAwADQAMwAyADkANAA3ADcANQAyADAANAA= 

3. Eksoslekkasje oppdaget mellom EGR-enhetene eller i området der - sannsynligvis også et resultat av EGR-ventil-byttet utført tidligere mente de.

4. Girkasseadapsjoner resatt så nå lærer den alt på nytt. Prøvekjørt av teknisk sjef og funnet ok.

Imponerende service der de tok seg tid til å forklare, og enklere å få til en teknisk dialog med ute på Bryne enn i Stavanger. Lengre å kjøre, men hva gjør vel det når en får låne kontor av de og kan jobbe derfra mens en venter.

Kjørte så en halvtimes tur tilbake til jobben min, og bilen kjennes annerledes ut. Den girer forsåvidt tidlig nå også, men den girer roligere og penere, den girer kjappere ned igjen ved økt belastning, og der det tidligere hørtes ut som motoren jobba veldig tungt ved lavt turtall, høres den nå "lettere til sinns" ut. Jeg håper og tror at EGR-ventilen kan være synderen, og jeg mener bestemt at det var en bedre bil jeg kjørte etter verkstedbesøket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, sveigis skrev:

Alltid godt å få ordnet ting og at det funker .

Likte det siste bildet du la ut .

Meget pen fasong på denne bilen din 😀👍

Ja greit å ha ting på stell før garantien går ut til våren :) Takk! Jeg liker fasongen veldig bra selv; lav, bred, linjelekker og en bil du virkelig setter deg dypt ned i, og jeg liker at det ikke er en typisk familiebil som brukes som akkurat det - en familiebil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ahj Det vil jeg tro langt på vei kan kompensere for lite bagasjeplass! Har snust litt på denne, men ingenting blir gjort før om et halvt år når bilen har passert 5 år. Er Stage 2 en gyllen middelvei? Ser Stage 1 gir tidlige upshift i Comfort/Eco mode for better fuel economy. Det ønsker jeg jo i utgangspunktet ikke, bilen har tidlige nok upshifts som den har. Nå har kona kjørt den også, og hun er enig. Problemet med giringen er definitivt borte og bilen føles mer sømløs nå - slik den skal være. Når det er sagt frister det å prøve xHP etterhvert. Gjerne sammen med en remap. Er det typisk General 6-speed-produktet du kjøpte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bilen på vei fra Kannikgata og ut mot motorveien i dag, så hev meg på hjul bak. Regnet med du ville se det var meg så la meg litt nærme og tenkte å dra forbi i to-felten og vinke - helt til jeg oppdaget at det ikke var deg, men antakelig fruen din :P Ble pent med nye vinteroppsettet da, tøft med all black!

Trenger bare LCI baklyktene nå da, til å matche de kule frontlyktene ;) Hadde gjort mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Walkabout skrev:

Så bilen på vei fra Kannikgata og ut mot motorveien i dag, så hev meg på hjul bak. Regnet med du ville se det var meg så la meg litt nærme og tenkte å dra forbi i to-felten og vinke - helt til jeg oppdaget at det ikke var deg, men antakelig fruen din :P Ble pent med nye vinteroppsettet da, tøft med all black!

Trenger bare LCI baklyktene nå da, til å matche de kule frontlyktene ;) Hadde gjort mye!

Ah! Du såg meg sikkert ikke, jeg satt i baksetet med mini, fruen kjørte. La ikke merke til deg deg, jeg satt sikkert med hodet nedi babystolen eller mobilen 😛. Takk, liker det mer og mer, ser ganske bra ut synes jeg. Men med skitne dekksider og ren bil blir felgene _veldig_ svarte, så det blir nok større forbruk av gummifornyer enn tidligere for å holde det bra 😛 LCI baklyktene kunne jeg tenkt meg, men det koster mye mer enn det smaker for min del. Egentlig synes jeg pre-LCI US lyktene er ganske fine. De er som mine, men med rødt felt i stedet for oransje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@StigJ det var nok meg på vei heim fra jobb - Minien er jo mannebilen i heimen 😃 Det er bra dere følger med, for jeg er tydeligvis helt i min egen verden for tiden 🙈 men ser alltid etter om bilen din står på sin sedvanlige plass rett på innsiden av gjerdet når jeg er ute på Vardheia 😛 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var nye vinterdekk bestilt til Minien. 205/45-17 og evt. 215/45-17 er to rimelig dyre dimensjoner, så brukte litt ekstra tid på research denne gang. Hadde jeg hatt 16" hadde prisen vært en annen med en gang. Det beste tilbudet jeg fikk lokalt var Vredestein Wintrac Xtreme S til 6500 ferdig på bil, men etter å ha lest meg litt opp på dette dekket slo jeg det fra meg. Michelin Alpin som jeg kunne tenkt meg endte fort opp på 8-8500kr og det ble i meste laget. Fulgte litt med på tilbud utover forrige uke, og endte til slutt opp på Continental WinterContact TS 850 P som er et kontinentalt vinterdekk, og testvinner/i toppsjiktet i tyske tester år etter år. Med 5% black week-rabatt (selv om jeg misliker hele black friday-konseptet) ble det på ca 5900kr ferdig levert hos en montasjepartner fra dekkonline. Legger til 800kr der så er vi i mål, med det jeg ønsker å tro er et mye bedre dekk en Vredestein. Prøver i det lengste å bruke lokale forhandlere for å støtte opp om lokalt nærlingsliv, men denne gang ble det i dyreste laget for gode dekk så da ble det dekkonline denne gang. Blir kjekt å prøve Continental, selv om jeg har vært veldig fornøyd med Michelin Primacy Alpin-dekka som har stått på nå.

Bilderesultat for continental ts 850 p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.11.2019 den 20.11, papertiger skrev:

@StigJ det var nok meg på vei heim fra jobb - Minien er jo mannebilen i heimen 😃 Det er bra dere følger med, for jeg er tydeligvis helt i min egen verden for tiden 🙈 men ser alltid etter om bilen din står på sin sedvanlige plass rett på innsiden av gjerdet når jeg er ute på Vardheia 😛 

Da får jeg blinke og tute neste gang :P 
Ja den står som regel på MIN plass hver dag :lol: Våge seg de som tar den :gunfire:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, StigJ skrev:

Da får jeg blinke og tute neste gang :P 
Ja den står som regel på MIN plass hver dag :lol: Våge seg de som tar den :gunfire:

Det må du gjøre! :D 

Haha du kan like godt henge opp skilt med skiltnr ditt på altså. 😛 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Testet Avetti sin Kenotek selvvask på Klepp her i dag mens jeg ventet på å få lagt på nye vinterdekk på Minifelgene. Stavangerregionens desidert dyreste, men også desidert beste selvvask! God avfetting, skikkelig skumanlegg og bra trykk i lansen for avspyling. 
Og så går det an å ha med egen bøtte og egne ting ser det ut for, samt at en kan pause mellom programmene. Way to go Avetti! 👏🏼
43EB46F5-C1A4-4EB9-8F1A-E5A9801DB82F.thumb.jpeg.447be188aea567a555967dd161168118.jpeg9C1FDA4D-5FFB-408D-8FBA-8170B1E7C137.thumb.jpeg.99359bdd31688385df562e9b35b79621.jpegD046A1D6-3ED0-4E08-87DD-5F7166B282B2.thumb.jpeg.b4c67c9247981df689a386b084c106a6.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • papertiger changed the title to Papertigers carport | F36 420xd GC og F11 530xd LCI | Halvårsoppdatering av bloggen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...