Gå til innhold

Papertigers carport | F36 420xd GC og F11 530xd LCI | Halvårsoppdatering av bloggen


 Share

Anbefalte innlegg

Jeg valgte å gjøre slikt med mine lister. Litt usikker på hvor smart det var egentlig, men får den ihverfall midstilt uten problem. :)

5A698FF9-88ED-49D6-A91F-C5AFDB89C022.thumb.jpeg.fb6591fd24cac61559a2c61f18c18570.jpeg

Ellers har jeg konkludert med at jeg rett og slett hater skiboks. 😡

I dag angret jeg på at jeg ikke hadde en Model X, så hadde jeg sluppet hele makkverket. I likhet med deg kommer jeg kun til på sidene, og når man må trykke litt ned for å få låst den er det jo helt umulig. Hver gang jeg slipper spretter den opp igjen, og når den idiotiske stroppen for å lukke den alltid legger seg i låsesporene blir katastrofen komplett. 😨

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Oi, her har jeg vært litt fraværende. 

Jeg hadde de delt litt opp i «bits and pieces» fra tidligere tider med skiholder på, så fikk det akkurat til å passe med de lengste stykkene mellom T-boltene. Hadde jo absolutt vært enklere å bare bruke izi2connect-Kit’et som fulgte med, men det ser jo ikke like fint ut på en plass der ingen noensinne ser 😛 

skiboks er ikke optimalt, men du verden så mye bedre enn skiholder. Første gang jeg tok i bruk skiholderen i fjor kjørte vi inn fra Stavanger i regnvær og endte opp i Sauda der det sluddet, gikk over i snø og frøs på over natten. Når morgenen kom og ski og brett skulle av var alt pakket godt inn i et tjukt lag med is og måtte tines opp med hårføner. Da var ikke investeringsvalget om en skiboks vanskelig 😛 .

På estetikkens alter har Packline gjort den lille blunderen å ofret et skikkelig håndtak bak på toppdelen av NX Premium-boksen jeg har, så jeg finner det av og til litt vanskelig å få lukket den i lås om den finner litt motstand dersom den er litt fullpakket i høyden. Der var Skiguarden vesentlig bedre. Men denne er nok mer vridningsstiv, og izi2fit-Kit’et med fjørbelastede holdere er mye bedre enn skiguard sin løsning. 

Alt i alt er er jeg mer glad i skiboks enn alternativet, og den blir stående på til etter påske :D 

Stemningsbilde fra nyttår på Haukeli:

8F97629E-F0B6-4B12-B533-C3EADED64A02.thumb.jpeg.21fc6a775ed5b7edc693b657716cdb66.jpeg

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi skulle hjem igjen etter nyttår hadde det lagt seg et snølag på skiboksen, som senere frøs til is. Med denne isen på ca. 1cm ble skiboksen mye bedre(!) Det gikk greit å åpne den, men den lukket seg også bare med et lite dytt, og kunne enkelt låses. Tror jeg må se om det lar seg gjøre å justere demperene, for slik jeg har det nå kan umulig være riktig.

Ellers misunner jeg den garasjen der. Er det et sted man virkelig har behov for garasje så er det langt til fjells. 😛

Skiboksen forblir nok uansett på bilen her også frem til snøen forsvinner. Vi trenger rett og slett den ekstra plassen, og vi er såpass ofte på farten at det blir for mye styr å ta den av og på hver gang. Har fått folie til den nå, så får se om det blir vellykket eller ikke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@awt Det kan godt være at vekten hjelper på ja, at demperne rett og slett er litt for stive? 

Vi var på familiehytta til noen venner av oss, så var dessverre ikke min garasje. Det var plass til 2 biler i lengderetningen, og en ekstra på siden om en ryddet plass, så romslig garasje er det absolutt. Og ja, det er gull verdt med garasje så høyt til fjells, det er som du sier der en virkelig har bruk for det. La merke til første gang jeg var der at stort sett alle nabohyttene også hadde garasje, enten innebygd i hytta eller frittstående. Når det er sagt er saltlaken og "saltråka" vi lever i her på vestkysten ikke noe bedre for bilene isolert sett, så garasje burde vært påbudt her også 😛 Glad jeg har carport som skjermer rette veien her ved havet.

Hvilken farge ble det? Rød eller svart? Jeg kan ikke dra plasskortet, men jeg tar heller "KTS - klar til strid"-kortet for å alltid være klar til en tur i bakken eller i løypa med ski eller brett :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Et spontan-F36-treff i Stavanger sentrum i kveld; intet mindre enn 2 stk F36 var på plass når min bedre halvdel kom glidende i vår Safir Schwartze - en Mineral Grau og en Karbon Schwartz. Begge eierne hadde stukket av, men de hadde parkert som seg hør og bør for Le Gran Coupéere - lengst mulig borte fra alle andre, bortgjemt i nederste rad i parkeringshuset. Vi finner hverandre på magisk vis. Holdt på å ta med meg felgene fra den grå.

Minien klarte som vanlig ikke å holde seg unna.

8F87D025-BCFA-41A5-9848-DEF5BAC30B8F.thumb.jpeg.14c7e5d5a9e13a062db68c2712b297b0.jpeg

342F11F5-66E9-48F6-B5E6-FF7C615E7F1E.thumb.jpeg.b0c62d28b2ed891c60562b16af28e20e.jpeg

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

En liten Mini-oppdatering før helga;

Minien har opplevdes litt rykkete og brå ved av/på gass den siste tiden, og smelling/poffing/putring i potta nærmest hver gang jeg går av gassen. Ettersom det var 30-40000km siden siste det ble byttet tennplugger (av forrige eier) tenkte jeg det var på tide med nye. MINI/BMW sier ca 60000km, mens mange nettsider og MINI-spesialister anbefaler bytte mellom 20-30000km.

Byttet denne gang over fra NGK Platinum-plugger (OEM for R56S) til NGK Iridium (OEM for R56S JCW) da disse skal være hakket bedre for mildt re-mappede biler. Det funket forsåvidt veldig bra, den brå forskjellen mellom av/på gass er helt borte - dvs. bilen er "mykere" å kjøre, og poffingen i potta er nesten borte - det er litt putring originalt. I tillegg virker det som at den lille antydning til nøling ved fullt pådrag jeg har merket av og til er borte.

Gamle plugger - sjekket gap etter uttak - snaue 0,9mm:

IMG_0938.thumb.jpeg.25fbe0b3e8ef2881884a5f9c0321b395.jpeg

Ny plugg, sjekket at gap 0,8mm var korrekt før installasjon:

IMG_0937.thumb.jpeg.2d6850adac7f7150a90294e7e50cb6a4.jpeg

Trekking til 23Nm med lånt momentnøkkel (og et drøss med overganger i forskjellige størrelser for å få lengden jeg trengte :P )   

IMG_0935.thumb.jpeg.0d33d0c0e6641d402065deffa12f3129.jpeg

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var dagen Fireren skulle på sin aller første EU-kontroll. Den fortjente derfor en vask i forveien for å stille representabel. Full runde med Prickbort toppet med Nerta, så en runde håndvask med CarPro Reset i bøtta. Skitne gummimatter ble skummet ned med Nerta, skrubbet og tørket over natta. Motorrommet fikk også et lag med Nerta etterfulgt av avspyling med lavtrykk. Hjulbuer og hele underside av bil ble møysommelig spylt med underspylingslansen på høytrykk. Det ble lagt igjen betydelige mengder sand og finstoffer ved inngangspartiet. Jeg velger å tro at slike ting gjør dagen til de som skal jobbe på bilen hakket bedre.

Ferdigbilde fra levering dagen etterpå;

A7BBA84B-90FD-48F3-A02D-8EF5CBB49886.thumb.jpeg.b63dbc7a1ac4d7057ffcebfa8f1d4d9d.jpeg

Bilen ble hentet i dag tidlig, null hull! 

Da hadde de også gått over et par tre ting som jeg ønsket å få sjekket;

-blinklysglass i høyre speil var sprukket (har lest om flere tilfeller av dette). Byttet på garanti :)

DE068FFC-6771-48FF-B030-2F73EB9642E3.thumb.jpeg.bab1cb47bfc25b430b45aeffcbf5c95f.jpeg

-eksosanlegg litt løst i et oppheng som har ført til dirring/klirring. Oppheng og fester strammet til, problem løst. 

-venstre deksel på dørhåndtak (item 3) er ødelagt, en av festene innstøpt i plastikken er knukket av (tipper det er etter bulkedoktoren hadde av dørtrekket i sommer) og den vil dermed ikke klemmes skikkelig på plass. Blir å få kjøpt en ny +  nye klammer og byttet etterhvert. 

F5B2CC75-E938-438A-815F-5FC562D606E9.gif.69ef36e2c80482b28593ac5122b93a3f.gif

Neste mann/dame ut er Den Lille Røde som skal inn til Bavaria på bremsevæskeskift neste uke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kennethe34 skrev:

Gratulerer med EU kontroll! Min hadde også sin første tidligere i Februar :) 

Forresten, sliter du med fukt i for og baklykter? 

Takker! Hvordan gikk det med din - bra regner jeg med? 

Ja, de har tørket ut LED-lyktene foran en gang, og begge ytre baklykter har blitt byttet på garanti. Har ikke sett det komme tilbake i etterkant, men det var aldri noe spørsmål når jeg tok det opp :) skal følge litt med spesielt på forlyktene, da de koster en fot og en arm å bytte 😛 enn du, samme problemer der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, papertiger skrev:

Takker! Hvordan gikk det med din - bra regner jeg med? 

Ja, de har tørket ut LED-lyktene foran en gang, og begge ytre baklykter har blitt byttet på garanti. Har ikke sett det komme tilbake i etterkant, men det var aldri noe spørsmål når jeg tok det opp :) skal følge litt med spesielt på forlyktene, da de koster en fot og en arm å bytte 😛 enn du, samme problemer der?

Null hull på min og :)

 

Ja okei, jeg har byttet to sett frontlykter og har enda vann i de og ett sett ytre baklykter og ett sett pæreholdere til ytre baklykter 😛 Håper de blir kvitt fukten/vannet snart, det er utrolig sjenerende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Null feil er vel ikke mer enn forventet på en så ny bil, men like kjekt for det om :)

Oi såpass - det er rart at de ikke tar tak i problemet og lager oppdaterte versjoner. Ja spesielt med tanke på hvor lekre disse LED-lyktene er når de er helt klare er det ganske skjemmende når du ser dugg/fukt innvendig. 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Null hull  er fine greier.:)

Ser du nevnte vask her,kan du tenke deg noe så digg å få vekk alt det dubeskriver ,nå på denne årstiden?

Skjønner ikke folk kan klare å kjøre i ukesvis sånn på vinterhalvåret.

Hvertfall fine og velholdte biler du har og fin tråd å lese .:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, sveigis skrev:

Null hull  er fine greier.:)

Ser du nevnte vask her,kan du tenke deg noe så digg å få vekk alt det dubeskriver ,nå på denne årstiden?

Skjønner ikke folk kan klare å kjøre i ukesvis sånn på vinterhalvåret.

Hvertfall fine og velholdte biler du har og fin tråd å lese .:)

Takk for det! Er ikke så mye som skjer med de utenom bruk og vask for tiden da det siste året spesielt har vært ekstremt mye jobbing, og dermed mindre tid på ettermiddag/kveldstid/helger til stell av bil. Men må holde det over minimumsnivå :D 

Det er alltid kjekt med EU-ok, og kontrollen og omfanget har om jeg har forstått det riktig blitt mer omfattende også fra i år.

Jeg må nok skuffe deg her - det går fort en måned og vel så det mellom hver vask på mine biler når det er på det kaldeste. Spørs veldig på været, men kjekt å ta en oppstramming på de i blant. Merker spesielt hvor mye sand og grus som legger seg i hjulbuer og under bilen på vinterhalvåret, det er godt å få vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

I går fikk jeg en pakke fra GS etter salget; 5L 0W-30 BMW olje og filter til begge bilene, så nå har jeg 10L olje stående som holder til et oljeskift på begge. Men hvorfor kan ikke Bosch sende med ny kobberskive i filteret til Minien? Kjøpte Mahle til BMWen, der fulgte det med.. I tillegg kjøpte jeg nye vindusviskere til begge bilene - originale selvfølgelig da jeg er svært fornøyd med holdbarheten på disse - det var halvannet år siden sist og på tide;

0712CA46-90CE-4678-8082-EC63205B9F1D.thumb.jpeg.b1dba9f95bbd956549c33585ee5c3cf4.jpeg

The devil is in the details - hvorfor har ikke BMW slikt?!:

4AFFB0B4-ADE1-4289-8538-3789422F079A.thumb.jpeg.3ee5234558c043f8a5769799326a9adf.jpeg

Dårlig patent her, BMW har ikke tatt høyde for montert takboks ved bytte av vindusviskere 🤔

A90FE80C-B728-4EE0-83A4-C4A93D50002B.thumb.jpeg.1581a38ad16459acba13d2e8f0f9e301.jpeg

Hadde også kjøpt ny alu-interiørlist til venstre side framme da det var et av festene som var knekt der. Oppdaget så at det er det ene «crashclipset» som har knukket, og det er derfor ikke lista vil sitte skikkelig. Kjøpte med nye klips, men selvfølgelig feil type (kjøpte item 16 i bildet i posten min overfor, skulle ha kjøpt item 17? - hva er item 16 til? Kunne ikke se noen plass disse skulle passe).

slik gammel list ser ut nå:

EF53CA4C-FCE2-4330-9901-49470FA67459.thumb.jpeg.93146b2d753af8bf203214744bd1bd4e.jpeg

Skal innom Bavaria på tirsdag, de har sikkert inne klips.

Tok en rask avspyling av Minien på en selvvask i dag, kun vann. Minst 1mnd siden sist berøringsvask. Holder fortsatt god stand etter 5mnd på øvre del av bilen, forståelig nok ikke så bra på nedre sider og bak, men sist berøringsvask tilsa at det bare var det som skulle til for å få tilbake god beading igjen. 

97E4B63B-B8D2-41FE-A2EF-98A4D40470B5.thumb.jpeg.cee14f369d5b9eb9bde295585d26288b.jpeg1E877DB4-72AA-4A96-AFCC-DCD0802118F9.thumb.jpeg.5fad61833b960ef300d3bda4d989202d.jpegB08BB5BF-119F-4BFD-A311-10059907EE3E.thumb.jpeg.2cb2aba9cc819ef1092f8711f78fbd2e.jpeg

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • papertiger changed the title to Papertigers carport | F36 420xd GC og F11 530xd LCI | Halvårsoppdatering av bloggen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...